Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sonys systemkameror (och kanske andra också)

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, det är tämligen obegripligt att det så ofta verkar vara viktigt att en kamera måste vara "bäst". Det är omöjligt att ha en simpel betygsskala för att bedöma kameror.

Jag blir alltmer ointresserad av kameratester. Bildkvaliteten på alla moderna digitalkameror är med råge tillräcklig för mig (och för de flesta andra också, dristar jag mig till att påstå) så det är andra egenskaper som avgör hur bra en kamera är för mig.

Precis! Övriga egenskaper spelar allt större roll eller t o m en dominerande sådan numera och det är jäkligt skönt. Man kan ofta välja kamera B p g a att den ligger bättre i handen än A utan att förlora prestanda eller att reglage är bättre placerade etc..etc..

Enda nackdelen är väl om en kamera man verkligen tycker är toppen efter sina personliga preferenser har för stora luckor i sitt tillbehörsprogram.

//Lennart

Ja du Sten-Åke! En kamera som är fyra år gammal och fortfarande i toppklass med sina proprestanda säger väl mer om konkurrenternas bristande innovationsförmåga.

Snarare att marknaden så att säga har förflyttat sig en smula, mer om det i slutet av inlägget.

Sony med sin laggande och hopplöst sega A77, som är år nyare, ligger ju inte ens i närheten vad gäller prestanda.

Jag vet att du gillar att provocera, men ibland blir det lite barnsligt. A77 är inte hopplöst seg, det är en kvick kamera. Jodå, jag har kört A77 och Eos 7D sida vid sida och även om jag föredrar både autofokusen och sökaren i 7D är är inte skillnaderna så dramatiska. Och glöm inte att A77 hör hemma i en helt annan prisklass och snarare konkurrerar med Eos 60D, och vem som framstår som seg i den duellen kan du fundera över :)

Nikon har ju totalttappat allt i den klassen när dom inte vågade eller hade förmåga att plocka fram en konkurrerande efterföljare i D300-klassen utan satsade på sega D7000-serien istället.

Med tanke på att deras D300s står sig ganska bra mot Eos 7D så har de väl inte känt någon större stress. De två kamerorna är faktiskt påfallande lika, bägge är ungefär lika robust byggda, är vädertätade, har ungfeär samma utbud av finesser, ungefär jämnbra AF och sensorer som ligger någon generation efter de bästa kamerorna i APS-C-klassen.

Och D7000 och nu D7100 ligger liksom i en annan prisklass - typ Eos 60D igen om du minns den. Vem var seg där sa du? :)

Pentax K5II är väl den enda kameran som jag ser som värd att nämnas tillsammans med 7D. A77 och övriga A-kameror i APS-C-klassen ligger ju hopplöst efter trots typ två-tre år nyare modeller. För att inte tala om A99 i FF-klassen. Hua mej så gammal och oinnovativ i jämförelse med övriga FF-kameror.

Igen, jag vet att du gillar att provocera och gärna svingar vilt åt alla håll, men det blir roligare om du faktiskt läser på lite och inte bara gissar fritt :)

Det som är intressant med Eos 7D och D300s är att ingen av dem - ännu - fått någon exakt efterföljare. Däremot kan vi se att både Canon och Nikon liksom händelsevis släppt andra kameror i samma prisklass som Eos 7D och D300/D300s låg i när de var nya - nämligen Eos 6D och D600. Som jag nämnde precis i början av inlägget, marknaden har delvis flyttat på sig och uppenbarligen tycker både Canon och Nikon att det varit en högre prioritet att ta fram privärda småbildsmodeller än toppmodeller i APS-C-segmentet. Sony har väl varit inne på ungefär samma tankespår (med A99), men lade sig i mina ögon lite fel prismässigt.

Det som är intressant med Eos 7D och D300s är att ingen av dem - ännu - fått någon exakt efterföljare. Däremot kan vi se att både Canon och Nikon liksom händelsevis släppt andra kameror i samma prisklass som Eos 7D och D300/D300s låg i när de var nya - nämligen Eos 6D och D600. Som jag nämnde precis i början av inlägget, marknaden har delvis flyttat på sig och uppenbarligen tycker både Canon och Nikon att det varit en högre prioritet att ta fram privärda småbildsmodeller än toppmodeller i APS-C-segmentet. Sony har väl varit inne på ungefär samma tankespår (med A99), men lade sig i mina ögon lite fel prismässigt.

Jag har redan lämnat en replik till jeduven som lite raljerande/skämtsamt tog upp liknande saker som hela ditt inlägg omfattade. Jag lämnade dock prisbilden åt sidan. Här väljer jag att svara på sista stycket.

Personligen tror jag att vi nog nått vägs ände med APS-C hus som är lika stora som FF-hus. Jag tror att Nikon låter sig nöja med 7100 som av allt att döma är ett ganska gediget bygge. Vi ser inte heller i nuläget någon anstormning av dedicerade DX gluggar från Nikon eller EF-S gluggar från Canon.

Tror att 24x36 blir det dominerande formatet för "tjockkameror" ( vem fasiken kom på det uttrycket?...Nåja, det är ju rätt träffande).

APS-C och sensorformat strax under i area kommer i allt högre utsträckning att hamna i små "smarta" kameror istället. Tror bara vi sett början ännu. Vad sägs om de tankegångarna?

//Lennart

Personligen tror jag att vi nog nått vägs ände med APS-C hus som är lika stora som FF-hus. Jag tror att Nikon låter sig nöja med 7100 som av allt att döma är ett ganska gediget bygge. Vi ser inte heller i nuläget någon anstormning av dedicerade DX gluggar från Nikon eller EF-S gluggar från Canon.

Tror att 24x36 blir det dominerande formatet för "tjockkameror" ( vem fasiken kom på det uttrycket?...Nåja, det är ju rätt träffande).

APS-C och sensorformat strax under i area kommer i allt högre utsträckning att hamna i små "smarta" kameror istället. Tror bara vi sett början ännu. Vad sägs om de tankegångarna?

//Lennart

Håller i det stora hela med - och man kan säga att Sony hör till dem som just satsar rejält på mindre kameror byggda kring APS-C, alltså NEX.

Nu tror jag vi kommer se traditionella DSLR med APS-C ett tag till, det finns helt klart pengar att tjäna där ännu några år. Men för DSLR-modeller som säljs med prestanda som argument ser vi nog som du är inne på en gradvis glidning mot småbildssensorer. Nu kan jag mycket väl tänka mig att Canon gör en Eos 7D Mk2, men det var ju uppenbart att Eos 6D var viktigare för dem och hamnade före i kön. Om Nikon gör någon direkt efterföljare till D300s ...? Tja, kanske. Men lägre sannolikhet än en Eos 7D Mk2.

Sony (som väl den här tråden i teorin handlar om) gör nog ingen ny APS-C-modell för runt 15000-20000 kr (dvs där Eos 7D och D300s huserat), snarare kan jag se en billigare variant på A99, säg A88 med småbildssensor och lite förenklingar (ungefär som A65 i relation till A77). APS-C kommer nog mest handla om segmentet under 10000 kr, dvs där A77 ligger idag. Om Sony bygger en dyr APS-C-modell så är det nog snarare en lyxligare NEX.

Om du med lyxigare menar mer bling bling a la Leica M9 så tror jag du har fel (när utvecklingen stannat av så satsade man på lull lull typ krokodilskinn och annat designat krafs tills man fick fram en mer modern plattform när t.o.m. Leica insåg att folk numera förväntar sig åtminstone viss basic mainstream automatik). Sony kommer inte göra det för den nischen har man ju redan sålt till Hasselblad.

Vi kommer få se en FF först i Sony NEX av alla SCS-kameror tror jag istället. Det kommer vara ett mycket mer logiskt steg för Sony än att göra tjockkameror alltför få vill köpa. När det gäller SCS-marknaden är Sony med på ett helt annat sätt. Där blir man heller inte bortdefinierad redan i första rummet för att man valt ett annat tekniskt spår än det där optisk sökare fortsatt kramas.

Innan Sony fått riktig fart på dagens EVF-teknik i tjockkamerorna eller ersatt den med en ny och snabbare, så kan det racet mer eller mindre ha gått om räknenissarna inte ser tillräcklig avkastning på satsade pengar inom rimlig tid. Kan man verkligen hålla på som man gör nu så mycket längre? Sony gör ju faktiskt inga utttalanden att de verkligen kommer satsa fullt ut på A-mount och det behöver nog folk vara verkligt säkra på om de nu ska bygga sig ett Sony A-mountbaserat system idag. Jag tror nog inte så mycket på A-mount längre även om det fortsätter att komma nya objektiv hela tiden.

Jag tror också att A-mount kommer att "stanna av" och inte omfatta så många modeller. Kanske rentav bara en FF i 2 varianter (den ena budget ungefär som förhållandet A850/A900) och något liknande på APS-C sidan. Men för att det ens ska kunna fungera bra måste EVF bli bättre.

Däremot är jag inte så säker på att NEX blir FF först. Tror mer på en tvilling till RX-1 som blir systemkamera och ett litet gäng små exklusivare objektiv. Här har man ju redan brutit mark och kan få fram en Leica-dödare av rang. Sedan kan den gärna få adapter för A-mount också. Men även här behövs en bra EVF.
Det är nästan ett hån att RX-1:s optiska sökare ska kosta 5.000:- när den bara omfattar brännvidden 35mm.

De mindre sensorerna börjar hålla så hög klass att NEX bara kommer att komma i fler varianter. Det förutsätter att mer krut läggs på att få fram en mer komplett E-mountserie av objektiv.

Fast A och O för Sony nu tror jag är att få fram en riktigt bra EVF. Man blir så omkörda annars- eller rättare sagt är redan omkörda. Ju längre tid det tar desto fler krävande konsumenter blir som väljer andra märken.

//Lennart

Oj! Har Expressen "testat"? Visste jag inte. Nu måste ju folket på Dpreview och DxO darra av skräck när denna sanningssägare i tabloidformat blandat sig i leken.

Jag anar ändå ett stänk av bitterhet i ditt inlägg, men om du trots allt menar allvar med "Klart att man kan strunta i det mesta, för jag har min kamera som fungerar för mig, punkt slut." så är det en betydande insikt.

Sedan är det väl inte solklart att C/N-ägare struntar i hur det går för Sony, utan någon form av konkurrens skulle det bli stiltje i utvecklingen opå många plan. Däremot är det nog klart att en Canonanvändare inte engagerar sig helhjärtat i vad som skrivs om Sony OM nu denne Canonanvändare är helt tillfreds med sin kamera.

Varför slösa energi på att reta sig över vad Expressen skriver. Enda gången jag sett något helt sant i den blaskan var för en tid sedan när det blev fel i tryckpressen så att ett par sidor blev blanka. De sidorna innehöll inga lögner el dyl.

Jag tror det är nyttigt för dig att resignera och leva med insikten att din kamera och dito objektiv (det var A77+16-50/2.8 SSM har jag för mig) fungerar väldigt bra. Tror inte du hade varit tillfreds om alla världens bästa testsajter höjt det kombot till skyarna och du själv upplevt rejäla brister.

Vad Expressen sedan skriver om nödvändiga datorer för vissa kameror är ju bara fjärt i mediabruset.

Tar jag någon minut extra på mig kan jag ladda en 14-bitars rawfil från en 36Mp D800 i en dator från 2004 som förärats 2 Gb i ram. När Leif Bength senast besökte mig kunde vi faktiskt ladda och framkalla 1 bild från D800 och en från 5DMkIII, rawbehandla dem och lägga upp sida vid sida i Photoshop CS5 på den maskinen för att jämföra
Talar vi däremot om snabb produktion så är snabba datorer med mycket ram-minne och bra grafikprocessor av stor betydelse.

Att sedan Expressen når 2-3 miljoner läsare kan lämna uttryck för vissa tolkningar om man så vill. Vad säger det om läsarna t ex? Jo, jag vet att det är livsviktigt att Expressen avslöjar att en deltagare i sopan, förlåt såpan "Farmen" kissade på sig när hon blev utröstad.

Nej, Bengt var glad och nöjd över din kamera och resignera gärna ännu mera. Oavsett vad du skaffar i kameraväg ( eller i bilar, boende, sällskapsdamer, nya kök, plastikoperationer etc) kommer du alltid att kunna läsa att någon eller några inte tycker att den är så bra.

I all välmening

//Lennart

Det var inte så att Expressens Granlund dödade A77 den fick 4 getingar mot 5 st för 600D. min reaktion var att denne Granlund missade en del av vad A77 kan prestera. A77 är vädertätad och upplevs närapå lika robust som 7D, jag har otagliga gånger känt och klämt på både A77 och 7D, så vad gäller greppkänsla och intryck av robusthet så vinner 7D. Men enligt mig så är det med en knapp seger, 7D är också tyngre än A77.

Min andra reaktion är att så många läser Expressen, och då tycker jag att det är synd att missa vissa punkter vad gäller A77. Granlund får ju inte testa en kamera bara efter sina EGNA bestämda önskemål, det blir helt bort i tok enligt mig. Han måste se till en vidare kundkrets och att det finns folk därute som ser fördelar med EVF, även om den inte är fulländad.

Det enda som laggar med min A77 är EVF vid seriebilds tagning, Okej, jag kan inte dra A77 hängandes på magen med påslag som en revolverman och ha en klar bild. ungefär en sekund tar det så kan jag ta en bild.

Jag har FW 1.07 nu i A77 redan vid 1.05 så ser jag inge lagg när jag väljer bländare eller tid, jag förstår inte hur snabbt folk kan bläddra i menyer, vill dom att det skall gå så himla snabbt så kan dom omöjligt hinna med att läsa vad dom söker efter. Det har gått troll detta med att A77 är långsam, har sett exempel på YouTube hur man helt hysteriskt drar som galningar med tummen över hjulet,

A77 är dessutom mycket tyst och fin vid avtryck, vilket A900 inte var.

Det var Sten-Åke, tror jag.

(Den som verkligen vill veta kan använda Googles avancerade sökfunktion och leta rätt på den tidigaste förekomsten av ordet. Som bekant finns ingenting om det inte finns på internet.)

Ja, det tror jag är framtiden. T.ex. NEX (se! där blev tråden plötsligt helt on-topic igen :).
Även om jag själv har valt ett annat spegelfritt system så är jag övertygad om att NEX även i fortsättningen kommer att vara en framgång för Sony.

Andra har ju också satsat på spegelfria APS-C-kameror, t.ex Samsung och Canon. I det senare fallet verkar det dock vara ett lite halvhjärtat försök och jag misstänker att anledningen till den nyligen presenterade diminutiva Canon EOS 100D är att Canon har lättare (dvs kostnaden blir lägre) att förfina befintlig spegelreflexteknik, där man ju bevisligen är mycket duktiga) än att utveckla ett helt nytt spegelfritt system och få lönsamhet i det.

Snarare att marknaden så att säga har förflyttat sig en smula, mer om det i slutet av inlägget.

Jag vet att du gillar att provocera, men ibland blir det lite barnsligt. A77 är inte hopplöst seg, det är en kvick kamera. Jodå, jag har kört A77 och Eos 7D sida vid sida och även om jag föredrar både autofokusen och sökaren i 7D är är inte skillnaderna så dramatiska. Och glöm inte att A77 hör hemma i en helt annan prisklass och snarare konkurrerar med Eos 60D, och vem som framstår som seg i den duellen kan du fundera över :)

Med tanke på att deras D300s står sig ganska bra mot Eos 7D så har de väl inte känt någon större stress. De två kamerorna är faktiskt påfallande lika, bägge är ungefär lika robust byggda, är vädertätade, har ungfeär samma utbud av finesser, ungefär jämnbra AF och sensorer som ligger någon generation efter de bästa kamerorna i APS-C-klassen.

Och D7000 och nu D7100 ligger liksom i en annan prisklass - typ Eos 60D igen om du minns den. Vem var seg där sa du? :)

Igen, jag vet att du gillar att provocera och gärna svingar vilt åt alla håll, men det blir roligare om du faktiskt läser på lite och inte bara gissar fritt :)

Tack Martin för att du bekräftar de jag skrev. Visst är A77 rapp på sätt och vis. Den kamera jag kommer att tänka på som jämföelse är 40D, som ju kom 2007 om jag inte minns fel. 40D har ju en AF som hugger snabbt som en kobra och dessutom vilt och urskilljningslöst och de lyckas Sony med sin A77 härma fem år senare.

Nikon D300s ser jag väl mest som den inkastade handuken i klassen där 7D huserar. Det kan inte varit många D300s som hamnat i nångn fotograferande människas händer sen den kom ut.

Jag har inga stora händer men jag reagerar ändå på Nikons extremt dåliga ergonomi på sina småttisar i den s.k. nya krampklassen. Totalt hopplöst om man ska behöva köpa batterigrepp för att över huvudtaget kunna hålla i en kamera idag.

Däremot är jag inte så säker på att NEX blir FF först. Tror mer på en tvilling till RX-1 som blir systemkamera och ett litet gäng små exklusivare objektiv.
Var för skulle inte en sådan kamera kunna få NEX-fattning? Jag tror att det vore lite dumt av Sony att ha tre olika objektivfattningar till sina systemkameror.

Näh du! Nu har du huggit i sten så det ekar i hela Bergslagen och blir efterskalv upp i Älvdalen! Du kan för övrigt se mitt inlägg tidigare ang 7D.

Så där nu kan vi kanske nyansera oss efter preludiet:

1/ En sak har du naturligtvis rätt i och det är att för dig finns inget konkurrerande alternativ som lockar dig. Oumkullrunkerliga fakta eftersom det är något du själv kommit fram till och anser passa dig personligen för din typ av fotografering.

2/ Toppklass i isoprestanda???????????? Årsbarnet A550 matchar väl en 7D. Den nya Nikon 7100 ligger högre. Därtill har de 2 andra kamerorna bättre DR. Jag körde A550 och 7D parallellt så jag går inte bara efter DxO:s grafer.

http://www.dxomark.com/index.php/Ca...brand2)/Canon/(appareil3)/624|0/(brand3)/Sony

Ang A77 som jag också körde parallellt med 7D presterar ganska jämnt vad gäller lågljusprestanda. Kan verifieras av DxO:s graf. Dessutom har A77 ett dokumenterat lägre grundbrus och bättre DR. Nuffrorna hade blivit överlägsna 7D om inte spegelfilmen stulit nästan ½ EV.

http://www.dxomark.com/index.php/Ca...(brand)/Sony/(appareil2)/619|0/(brand2)/Canon

Så långt alltså 7D:s topprestanda vad gäller lågljusegenskaper. Jag kan ju luras med mina jämförelser, men jag har lagt in DxO:s nuffror som en guideline.

Däremot har jag, som jag skrev tidigare en massa positiva intryck av 7D vad gäller byggkvalitet, pålitlighet, AF samt att dess lägre DR inte lackar ut utan håller sig mer konstant vid högre iso.
I detta sammanhang kan inte en A77 hävda sig vid action p g a en för tidigt släppt EVF, men när det gäller själva isoprestandat har du gått vilse på Gesundaberget eller fastnat på laggarna vid Evertsberg och inte kommit i mål ens från förra årets Vasalopp.

Vad gäller A99 så har jag gjutit diverse eder över den. Sony borde förbättrat EVF innan den släpptes och vad låglusegenskaperna tog vägen med en sådan fin sensor vete gudarna. Samma sensor sitter i Nikon D600 som har väldigt bra lågljusegenskaper och tillika DR. Där kan jag hålla med om att jag är besviken. Det fanns anledning till att jag lämnade Sony, men inte berodde det på 7D.

I själva verket presterar en av mina gamla favoritkameror från Canon 1DsMkIII bättre i vissa avseenden än A99. Och jo, jag har provat båda 2 och äger en 1DsMkIII. DR dock lite bättre på A99. Men med tanke på vilka bilder Brutus presterat med 1DsMkIII så är den kameran inte precis något man ska klaga på.

Men till poängen: Det är din personliga åsikt att 7D ligger i toppklass vad gäller isoprestanda. Jag tillåter mig att lämna en lite mer nyanserad bild.

Däremot vidhåller jag att det är sunt att inse att man klarar sig med den utrustning man valt för sitt fotograferande.

Kul att få trätas lite med dig. Kan inte bärga mig innan det kommer en råsop tillbaks. Det är bara det att jag har rätt och fortfarande är vacker:)

//Lennart

Lågiso? Menar du iso100-400 så är det ett område som utantvekan bekymrar mej minst då 97,32 av 100 bilder jag tar ligger på iso400 eller högre. Jag tror jag skrivit om det tidigare här i tråden t.o.m. och jag kan fortfarande inte fatta dagens hype kring iso100 och s.k. linjära kameror, som ju funnits sen första digitalkameran kom ut på marknaden.

Har för övrigt just passerat den inofficiella kontrollen strax efter Eldris och fått mej ett glas vin, som alla äkta masar får innan målgång :)

Glad Påsk på dej din käftslängde sörlänning!

En mas sa :)

Var för skulle inte en sådan kamera kunna få NEX-fattning? Jag tror att det vore lite dumt av Sony att ha tre olika objektivfattningar till sina systemkameror.

Jo, det var faktiskt min bortglömda tankegång. Jag menade i min hastiga iver när jag skrev att man till en system-RX-1 kunde göra en lite exklusivare uppsättning gluggar med E-mount (typ Fujinons till X-Pro1) och sedan via adapter kunna använda A-mount i FF-läge samt tidigare E-mount i APS-C läge.

Jag är dock lite osäker på registeravståndet här, men själva E-fattningen borde ju inte utgöra något problem.

//Lennart

Tack Martin för att du bekräftar de jag skrev. Visst är A77 rapp på sätt och vis.

Nej, du skrev att den är "laggande och hopplöst seg". Så nej, jag bekräftar inte alls det du skrev om A77 (och mycket annat). Visst är det fritt att tolka det man läser hur man vill, men där slog du verkligen knut på dig själv ... :)

Angående det mesta i resten av vad du skrev ... Det känns mest som du försöker provocera utan att ens försöka komma med sakargument. Lite tramsigt om jag skall vara ärlig.

Ha en glad påsk!

Vi kommer få se en FF först i Sony NEX av alla SCS-kameror tror jag istället. Det kommer vara ett mycket mer logiskt steg för Sony än att göra tjockkameror alltför få vill köpa. När det gäller SCS-marknaden är Sony med på ett helt annat sätt. Där blir man heller inte bortdefinierad redan i första rummet för att man valt ett annat tekniskt spår än det där optisk sökare fortsatt kramas.

Innan Sony fått riktig fart på dagens EVF-teknik i tjockkamerorna eller ersatt den med en ny och snabbare, så kan det racet mer eller mindre ha gått om räknenissarna inte ser tillräcklig avkastning på satsade pengar inom rimlig tid. Kan man verkligen hålla på som man gör nu så mycket längre? Sony gör ju faktiskt inga utttalanden att de verkligen kommer satsa fullt ut på A-mount och det behöver nog folk vara verkligt säkra på om de nu ska bygga sig ett Sony A-mountbaserat system idag. Jag tror nog inte så mycket på A-mount längre även om det fortsätter att komma nya objektiv hela tiden.

Nä, Sony gör inga uttalanden om att de kommer satsa fullt på A-fattningen ... Men jag hör inte heller några motsvarande uttalanden från någon annan kameratillverkare heller - de brukar sällan säga sådant annat än om de känner sig akut pressade på något sätt. Att de varken säger bu eller bä är nog bara business as usual.

Jag tror inte att Alpha-systemet är speciellt hotat (i meningen att det riskerar att läggas ned), däremot håller jag med om att det antagligen inte just nu - sedan ett par år och i den närmsta framtiden - har lika hög prioritet för Sony som förut (eller kanske senare). Utveckling av nya produkter inom NEX- och den begynnande RX -serien går nog ofta före om man tvingas välja. Lite som jag tror Lennart var inne på, en ytterligare variant på RX-1, kanske med en kort zoom, kan nog vara viktigare än en ny Alpha-kamera med småbildssensor. Eller att ett nytt Nex-objektiv just nu är viktigare än ett nytt Alpha-objektiv. Eller att en RX-10 med APS-C-sensor är viktigare än en A78.

Min misstanke är att Sony just nu så att säga underhåller Alpha-systemet, håller det vid liv utan att storsatsa på det. De vill hålla de nuvarande användarna hyfsat nöjda utan att lägga allt för mycket energi på att försöka locka dit nya kunder. Detta fram till just det du tar upp - att EVF blir så bra att fler kunder uppfattar det som ett bättre alternativ än en optisk sökare. Det finns redan idag en grupp som föredrar EVF (vi har en del här på FS :), men den gruppen är än så länge, verkar det, avsevärt mindre än gruppen som fortfarande föredrar OVF. Men Alpha-systemet och dess rika arv från Minolta-eran är en potentiellt mycket bra plattform att utgå ifrån den dagen man har teknik där de känner att de på allvar kan konkurrera om tjockkameror. Jag tvivlar på att de släpper taget om en sådan plattform, det skulle bli så ohyggligt dyrt att börja om från början igen. Men däremot är, som jag nämnde tidigare, troligen inte Alpha deras topprioritet just nu.

Så finns det inget hot mot Alpha då? Jo, den dag man utan spegel i någon form kan få en sökarupplevelse och en autofokus som en övervägande majoritet av köparna uppfattar som påtagligt bättre än dagens bästa tjockmodeller. Den dagen ligger Alpha pyrt till. Men glöm inte att då ligger även EF- och F-systemen också illa till ...

Jag skulle vilja ha en modell ovsett tillverkare som har riktigt snabb och intelligent af och dessutom utan massa testande o justerande ger säkra resultat med eller utan live view

Jag skulle vilja ha en modell ovsett tillverkare som har riktigt snabb och intelligent af och dessutom utan massa testande o justerande ger säkra resultat med eller utan live view

Det tror jag inte du är ensam om :)

Du sätter fingret på en intressant fråga - hur skall vi gå vidare med AF?

Fram till relativt nyligen har vi haft två huvudtekniker: Sensorbaserad kontrastavkänning och separat fasdetekt-sensor via spegel. Bägge har sina styrkor och svagheter: Kontrastavkänningen är oerhört exakt, oavsett bländare och behöver inte kalibreras, men har svårt med rörliga motiv plus att den ställer höga krav på själva sensorn (hög utläsningshastighet). Separat fasdetektering är snabb och bra på rörliga motiv och du är oberoende av huvudsensorns prestanda. Men du får problem med noggrannheten vid tunna skärpedjup, du får kalibreringsproblem och spegeln krånglar till både kameran och objektivdesignen.

Saken är ju också att alla fokusproblem märks så mycket tydligare idag med de - historiskt sett - höga upplösningarna vi nu har. På filmtiden och med de tidiga digitalkamerorna var det nog många fokusproblem som man helt enkelt aldrig upptäckte :)

Sedan har då numera även fasdetektering på huvudsensorn vilket innebär att man slipper spegeln, dessutom går det utmärkt att kombinera med kontrastdetektering till en hybridfokus där du utnyttjar fördelarna hos bägge metoderna. Perfekt, eller hur? Nja, inte än i alla fall. Dels drabbas man av problemet med prestanda i huvudsensorn igen - snabb AF kräver snabb utläsning vilket är svårt med stora sensorer. Dessutom finns det en kraftig begränsning i hur mycket av sensorytan du kan använda för fasdetektering - du vill ju inte ha grå fläckar här och var i bilden bara för att få snabb AF. Det här innebär bland annat att sensorbaserad fasdetektering än så länge får problem i svagt ljus.

Sony har ju med SLT-konceptet valt en delvis annan väg: Man behåller spegeln vilket fortfarande trasslar till objektivkonstruktionen, men man slipper i alla rörlig spegel och det borde gå lätt att kombinera den fasdetekteringens snabbhet med kontyrastdetektering på sensorn för ökad exakthet och för att undvika kalibreringsproblematiken. Men, man får en EVF vilket - i alla fall för många - inte riktigt ger samma sökarupplevelse som en optisk. Hur man än vänder och vrider på sig så är någon del av rumpan bar ...

Jag misstänker att vi ändå kommer att se fler hybridlösningar framöver. Till exempel att en traditionell spegelbaserad DSLR använder sin vanlöiga fasdetektering för grovinställningen av fokus (med spegeln nere) och sedan använder kontrasdetektering när spegeln är uppfälld för finjusteringar och på så sätt ökar exaktheten. Plus att man kanske kan göra kamerorna (och objektiven) i någon mening självkalibrerande.

Ser vi längre fram i tiden så tror jag ändå det är fokusmätning på huvudsensorn som blir huvudspåret. Elektroniska sökare kommer att bli bättre och vi kommer att kunna läsa ut också större sensorer snabbare än idag. Och man kan ju fundera om det finns sätt att kringgå problemet med att ta upp sensoryta med fasdetekteringspunkter - kanske kan man ha pixlar som först fokusmäter och sedan fångar in ljus ... Vi får se vad de hittar på ...

Tänk om någon kom med en i allt fullkomlig modell, vad skulle sen alla testare och vi andra skriva om här och i olika medier.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar