Ja du Sten-Åke! En kamera som är fyra år gammal och fortfarande i toppklass med sina proprestanda säger väl mer om konkurrenternas bristande innovationsförmåga. Sony med sin laggande och hopplöst sega A77, som är år nyare, ligger ju inte ens i närheten vad gäller prestanda. Nikon har ju totalttappat allt i den klassen när dom inte vågade eller hade förmåga att plocka fram en konkurrerande efterföljare i D300-klassen utan satsade på sega D7000-serien istället. Pentax K5II är väl den enda kameran som jag ser som värd att nämnas tillsammans med 7D. A77 och övriga A-kameror i APS-C-klassen ligger ju hopplöst efter trots typ två-tre år nyare modeller. För att inte tala om A99 i FF-klassen. Hua mej så gammal och oinnovativ i jämförelse med övriga FF-kameror.
De som förvånar mej mest, efter snart fyra år med 7D, är att det finns inget konkurrerande alternativ som lockar mej idag...
Näh du! Nu har du huggit i sten så det ekar i hela Bergslagen och blir efterskalv upp i Älvdalen! Du kan för övrigt se mitt inlägg tidigare ang 7D.
Så där nu kan vi kanske nyansera oss efter preludiet:
1/ En sak har du naturligtvis rätt i och det är att för dig finns inget konkurrerande alternativ som lockar dig. Oumkullrunkerliga fakta eftersom det är något du själv kommit fram till och anser passa dig personligen för din typ av fotografering.
2/ Toppklass i isoprestanda???????????? Årsbarnet A550 matchar väl en 7D. Den nya Nikon 7100 ligger högre. Därtill har de 2 andra kamerorna bättre DR. Jag körde A550 och 7D parallellt så jag går inte bara efter DxO:s grafer.
http://www.dxomark.com/index.php/Ca...brand2)/Canon/(appareil3)/624|0/(brand3)/Sony
Ang A77 som jag också körde parallellt med 7D presterar ganska jämnt vad gäller lågljusprestanda. Kan verifieras av DxO:s graf. Dessutom har A77 ett dokumenterat lägre grundbrus och bättre DR. Nuffrorna hade blivit överlägsna 7D om inte spegelfilmen stulit nästan ½ EV.
http://www.dxomark.com/index.php/Ca...(brand)/Sony/(appareil2)/619|0/(brand2)/Canon
Så långt alltså 7D:s topprestanda vad gäller lågljusegenskaper. Jag kan ju luras med mina jämförelser, men jag har lagt in DxO:s nuffror som en guideline.
Däremot har jag, som jag skrev tidigare en massa positiva intryck av 7D vad gäller byggkvalitet, pålitlighet, AF samt att dess lägre DR inte lackar ut utan håller sig mer konstant vid högre iso.
I detta sammanhang kan inte en A77 hävda sig vid action p g a en för tidigt släppt EVF, men när det gäller själva isoprestandat har du gått vilse på Gesundaberget eller fastnat på laggarna vid Evertsberg och inte kommit i mål ens från förra årets Vasalopp.
Vad gäller A99 så har jag gjutit diverse eder över den. Sony borde förbättrat EVF innan den släpptes och vad låglusegenskaperna tog vägen med en sådan fin sensor vete gudarna. Samma sensor sitter i Nikon D600 som har väldigt bra lågljusegenskaper och tillika DR. Där kan jag hålla med om att jag är besviken. Det fanns anledning till att jag lämnade Sony, men inte berodde det på 7D.
I själva verket presterar en av mina gamla favoritkameror från Canon 1DsMkIII bättre i vissa avseenden än A99. Och jo, jag har provat båda 2 och äger en 1DsMkIII. DR dock lite bättre på A99. Men med tanke på vilka bilder Brutus presterat med 1DsMkIII så är den kameran inte precis något man ska klaga på.
Men till poängen: Det är din personliga åsikt att 7D ligger i toppklass vad gäller isoprestanda. Jag tillåter mig att lämna en lite mer nyanserad bild.
Däremot vidhåller jag att det är sunt att inse att man klarar sig med den utrustning man valt för sitt fotograferande.
Kul att få trätas lite med dig. Kan inte bärga mig innan det kommer en råsop tillbaks. Det är bara det att jag har rätt och fortfarande är vacker
//Lennart