Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sonys systemkameror (och kanske andra också)

Produkter
(logga in för att koppla)
Jodå.. Panasonic och Sony är störst inom TV och Film. Canon är också jäkligt bra, men här har det väl blivit tvärt om mot på Fotosidan, inom stillbild tog C/N greppet redan på den analoga tiden och fick ett säkert fäste som dom har fortfarande. så det hindrar inte Canon från att göra bra filmkameror, på superåtta tiden så hade Canon bland dom bästa filmkamerorna, men var för dyra för mig att köpa.

Sony filmfunktion läser ganska bra med 28mb/s men oj GH3 läser med 72mb/s ungefär lika som EOS5DMKIII. A99 är utan tvekan bra på att filma med bra justeringsmöjligheter också, men dom toppar inte riktigt det där extra tydligen, som Panasonic gör, sedan vet jag inte om vi vanliga döda ser så stor skillnad.

XDCAM EX 35 är ungefär som "JPEG - Fine", ser fint ut så länge du fick allt rätt i kameran och inte behöver röra något. Finns ganska små marginaler för färgkorr, exponeringsjusteringar och generationsförluster pga formatbyte mm.

Så för husbruk duger det mer än utmärkt. Vi ser en hel del av det i proffssammanhang också, och det funkar så länge insamlingsformatet är exakt samma som publiceringsformatet (ex 1080i50) och fotografen vet vad hen gör.

Notera att jag skrev " Den enda frågan man behöver ställa sig är vad man verkligen behöver ". En liten distinktion bara.

När jag var yngre behövde jag bara EN flickvän, men jag ville ha FLERA. :)

Så är det med kameror och objektiv också, men det finns gränser för mig och det är när prylar börjar samla damm. Då känns de bara som en belastning. Flickvänner som samlat damm har jag mycket ringa erfarenhet av då jag med åren blivit synnerligen monogam och slitit på samma fru i 3 decennier. Vilket är beundransvärt...av henne, alltså att stå ut med mig.

//Lennart

Jag delar väl samma tankar som StenÅke gör, att en Nex 7 och en A77 som exempel räcker väldigt långt, givetvis finns flera liknande modeller utan att räkna upp dom alla. RX100 klarar också att leverera riktigt duktigt, och får ofta följa med för att den är så himla smidig att ha med sig, den filmar också mycket bra, fast jag har inte filmat särskilt mycket varken med A77 eller RX100 det blir mest bilder, får väl prova lite mer filmning till sommaren kanske.

Så är det med kameror och objektiv också, men det finns gränser för mig och det är när prylar börjar samla damm. Då känns de bara som en belastning.
Jag förvarar mina kameraprylar i skåp (med dörrar) eller väskor, så det är mycket liten risk att de ska börja samla damm. :)

....................Sedan förvånar det mig att fler inte köper begagnade kameror. Det finns högklassiga D3:eek:r för 9-11.000:- på marknaden. Eller 1DMkII för 5.000:-, 1DsMkII för 6-7.000:- och A900 för 7.000:- . Plus en rad andra.

Behöver inte bli så dyrt. Notera att de uppräknade kamerorna är s k "prestigekameror" i proffsutförande.

//Lennart

Ja det kan inte heller jag förstå. Andrahandmarknaden för digitalkamerahus är ju i princip en icke marknad. Massor av kameor kommer f.ö. aldrig ut på beg.marknaden då folk som jag och andra inte ens finner det värt ansträngningen. Det är ju bara total kapitalförstöring och då kan man ju lika gärna ha skräpet kvar eller ge bort det till någon närstående som eventuellt saknar medel men har i intresse.

Notera att jag skrev " Den enda frågan man behöver ställa sig är vad man verkligen behöver ". En liten distinktion bara.

När jag var yngre behövde jag bara EN flickvän, men jag ville ha FLERA. :)

Så är det med kameror och objektiv också, men det finns gränser för mig och det är när prylar börjar samla damm. Då känns de bara som en belastning. Flickvänner som samlat damm har jag mycket ringa erfarenhet av då jag med åren blivit synnerligen monogam och slitit på samma fru i 3 decennier. Vilket är beundransvärt...av henne, alltså att stå ut med mig.

//Lennart

Lite OT. Jag blev botad från att vilja ha flera flickvänner redan på 70-talet när en av mina släktingar (som på den tiden t.o.m. var pressfotograf) satte in en äktenskaps/bekantskapsadress med lydelsen "Hemmafru eller städkärring spelar ingen roll, alltid kan vi knäcka en vinare och snacka lite skit on Torbjörn Fälldin". Han fick 104 svar och var tvungen att lägga upp alla tjejer i ett lådkartotek (MS Access fanns som bekant inte då) för att hålla ordning på allt. Sedan träffade han ett par tre tjejer per dag (vilket är ett lätt svindlande tempo) och efter någon vecka hade hela upplägget havererat och han tappade helt kontrollen på vem han skulle träffa när.

Jag kom mest ihåg hur konfunderad jag blev över hur stor kärleksnöden måste vara bland alla dessa flickor som stod ut med att dejta min släkting i det skick han var efter några veckors intensiv dating. För ingen fixar det tempot i veckor. Så man kan väl knappast säga att han föll med flaggan i topp direkt - men vem skullle gjort det?

Inte jag heller! Jag håller med dig helt och fullt och tror inte ett dugg på Lennart, för han lever inte ett dugg som han lär :).

Helt rätt, men jag försöker och lyckas under långa tider också leva upp till vad jag lär. Tyvärr finns det ingen motsvarighet till AA (ej att förväxla med AA-filter) att kontakta när pryltarmen börjar kurra:)

Som gammal återfallskonsument kan jag dock ge rådet: "Gör för fasiken inte som jag utan som jag lär". :)

//Lennart

Ja det kan inte heller jag förstå. Andrahandmarknaden för digitalkamerahus är ju i princip en icke marknad. Massor av kameor kommer f.ö. aldrig ut på beg.marknaden då folk som jag och andra inte ens finner det värt ansträngningen. Det är ju bara total kapitalförstöring och då kan man ju lika gärna ha skräpet kvar eller ge bort det till någon närstående som eventuellt saknar medel men har i intresse.

Jag lyckas sälja välvårdade exemplar ganska lätt. Givetvis blir det en förlust om man jämför med det initiala priset. Men just därför borde det vara frestande att skaffa begagnade kameror då de som regel har passerat den största förlustgränsen.

Annorlunda är det med objektiv som kan hålla ett hyfsat bra pris länge.

//Lennart

Långtifrån alla av mina hus ser speciellt snygga ut. Min NEX 7, som alltid är med börjar allt se lite märkt ut :). Coatingen på bakdísplayen försvinner vartefter tiden går tycks det. Gummit är lite halvsläppt och ögonmusslan saknas. Om folk tror att de ska få något i "mint condition" från mig, så kan de glömma det och då är det väl mindre intressant för alla inblandade eller hur?

Om folk tror att de ska få något i "mint condition" från mig, så kan de glömma det och då är det väl mindre intressant för alla inblandade eller hur?

Inte nödvändigtvis. Så länge alltig fungerar på kameran så är den ju användbar. Det är bara samlare som vill ha oanvända kameror.

(Jag är visserligen kamerasamlare, men jag använder faktiskt min kamerasamling. Minst en rulle film ska löpa genom varje kamera, har jag bestämt. Det tar sin lilla tid.)

Men man blir förvånad ibland. Kommer ihåg en av försvarets Leica-kameror (ja den var faktisk hur brutal som helst för den var verkligen kamouflagefärgad) och dessutom i rent toppskick hos LP-Foto som just skulle auktionera ut den. Jag har för mig de hoppades på en 80 000 spänn men det skulle inte förvåna mig om den landade på än mer.

Har för mig att jag läste om att den gick för betydligt mer. Precis som de gamla M-Leicorna försvaret hade som var märkta med Tre Kronor-symbolen.

De som inbringats högst vid auktioner lär vara de gamla tyska arméleicorna med två s-formade blixtar ingraverade, d v s symbolen för SS. Sådana kameror användes ju bland annat för att dokumentera Förintelsens framskridande. Nästan perverst, men det är ju inte kamerans fel i och för sig.

De kameror som betingar högt värde idag, även om de ser ut som f-n är de som använts av berömda fotografer som bevisligen använt dem vid fotograferingen av sedermera världsberömda bilder.

//Lennart

Vissa kameror tycks ha fått hög status hos samlare av olika skäl. En del för att de är sällsynta, vilket är begripligt, men andra har blivit dyra av andra konstiga skäl. Rolleiflex, t.ex., är obegripligt dyrare än andra tvåögda spegelreflexer.

Sen har vi Nikon F2AS som är betydligt dyrare än F2A. Visserligen är ljusmätaren i F2AS lite bättre, men i övrigt är det exakt samma kamera. Samlare använder ju inte sina kameror så en lite bättre ljusmätare borde inte spela så stor roll. Samlare är helt enkelt lite konstiga.

Försök också hitta en billig Minolta XM! Den kameran verkar ha blivit kult.

F2A vs F2AS i samlarkretsar är väl egalt. Eller borde vara det. Men jag känner en som samlar på gamla Nikonkameror och han hävdar att det främst är Ais-kopplingen som saknas på tidigare F2-modeller som bestämmer värdet, vilket för mig är obegripligt eftersom Nikons F-gluggar hade gaffelkoplling långt in på 90-talet tillsammans med AIs-koppling.

Alltså användabara även på gamla NIkon F Photomic. Exponeringsmätaren som skiljer mellan F2A och AS, torde som du skriver, betyda nada för samlaren om exemplaret är i mint condition.

Men ibland är det sådana petitesser som VAR serienumret är ingraverat som höjer resp sänker värdet.

För övrigt sålde jag min gamla Canon 1DsMkII som var i exteriört nyskick för 22.000:- till en samlare som bygger en samling av digitala kameror. Han berättade att hade kamerans originalkartong inte varit med eller i dåligt skick skulle priset blivit väsentligt lägre. Detsamma gäller om manualer etc inte är i presentabelt skick.

Men det kanske är bäst att spinna tråden vidare från samlarkameror (är ju närmast ett outtömligt ämne). Dock med en undran om det är många eller få som bygger upp samlingar av digitala kameror. Det måste ju ställa sig oerhört mycket lättare att skrapa ihop en sådan samling än en analog som spänner över avsevärt längre tidsålder.

Hur som helst ångrar jag att jag sålde min F2AS.

//Lennart

(Nu lovar jag att inte skriva mer om kamerasamlande på ett bra tag. :)

Äh, jag flyttar min kommentar till Lennarts ovanstående inlägg till en ny tråd istället. Det blev lite väl OT.

Angående Sony Rumors så försöker han att lugna ner ryktet, och att Sony själva inte står bakom säger han. A99 hann inte få en förbättrad EVF, så jag undrar lite över hur tidigt man börjar att konstruera en ny modell, själv så har jag skrivit tidigare att jag trott att A99 inte låg så långt efter A77 på ritbordet då den ändå delar rätt så mycket med A99 vilket verkar logiskt tycker jag. och att man då inte kunde hinna förändra EVF:n.

Man vill se A99 som en topp off the line kamera, eller visste Sony vad C/N hade på gång, ett Sony Rumor handlade om en NY Nex 7n med förbättrad EVF, när låg den på ritbordet då undrar man om den får vad man inte hann med A99, A99 har fått förbättrad Jpegmotor och bättre brusstädning så lite har ju hänt med den.

Förutom dom nya billigare FF-modellerna, där kanske 6D ändå var en aning svag i uppgradering om den nu var ämnad att ersätta MKII. MKIII ersätter MK1V som dom säger. vad jag menar är att det ser ut som lite stiltje på kameramarknaden, kameraklassen typ D300s borde på något sätt fått en ersättare för några år sedan, likaså 7D som släpptes för 4 år sedan, spegellöst har kommit som V1 och Canons M-modell.

Sony skiljer nog inte ut sig så jättemarkant om man tänker efter, Tillverkarna funderar nog hur dom skall möta den nya konkurrensen från Iphone-marknaden, där man helt sonika nöjer sig telefonen som kamera, Sonys SLT kameror ser jag som fortfarande bara i början av karriären, Olympus som var tidiga med EVF har inte trummat på så kraftigt vad gäller EVF eller lika så Panasonic, hybridsökare som finns vet jag inte riktigt hur bra den är för närvarande.

Men att Sony Rumors nu helt plötsligt skulle göra någon form av kovändning verkar i alla fall besynnerligt tycker jag.

//Bengt.

Jag har aldrig varit kompis med Sonys eller andra märkens ryktessajter även om de ibland prickat rätt. Ställer mest till förvirring, anser jag.

Men om man nu ändå ska utgå från skvallret så finns det antagligen korn av sanning att hämta där.

Jag TROR att Sony helt enkelt måste göra halt och stopp o belägg på A-mountmodellerna och rita en ny roadmap. Första prioritet vad gäller de större kamerorna måste vara att få bort laggning och en mycket mer dynamisk EVF samt inställningsbar tröghetsstyrning av AF

Det är ingen idé att nu börja släppa en högre pixlad FF med integreat vertikalgrepp innan det är åtgärdat.
Och sker inte den åtgärden snabbt är det ingen större idé att tillverka en kamera som säljer till närmast sörjande. Just denna typ av kameror (vi bortser från pixelantalet) har C/N tillverkat så länge att det inte är någon idé att ens försöka konkurrera.

T o m C/N säljer inte stora mängder av 1DsMkIII/1Dx eller D3/D3x/D4 men bättre av 5DMkIII och D800. Samtliga ovan nämnda är klassade som prokameror.

För att sälja sådana behövs en rejäl objektivpark också. Skvallersidan anger att uppdateringar av gluggar avstannat. Att då göra en tyngre variant av D800 med integrerat vertikalgrepp med icke utvecklad EVF får sannolikt Ebberöds Bank att framstå som ett genidrag.

Tror Sony gör mest rätt i att utveckla idén med sin kompakt FF (RX-1) och tillverka en systermodell som systemkamera och satsa på 3-4 kompakta gluggar till den samt fortsätta och utveckla NEX-systemet och lägga på ett antal remmar vad gäller E-mountgluggar.

//Lennart

Jag har aldrig varit kompis med Sonys eller andra märkens ryktessajter även om de ibland prickat rätt. Ställer mest till förvirring, anser jag.

Men om man nu ändå ska utgå från skvallret så finns det antagligen korn av sanning att hämta där.

Jag TROR att Sony helt enkelt måste göra halt och stopp o belägg på A-mountmodellerna och rita en ny roadmap. Första prioritet vad gäller de större kamerorna måste vara att få bort laggning och en mycket mer dynamisk EVF samt inställningsbar tröghetsstyrning av AF

Det är ingen idé att nu börja släppa en högre pixlad FF med integreat vertikalgrepp innan det är åtgärdat.
Och sker inte den åtgärden snabbt är det ingen större idé att tillverka en kamera som säljer till närmast sörjande. Just denna typ av kameror (vi bortser från pixelantalet) har C/N tillverkat så länge att det inte är någon idé att ens försöka konkurrera.

T o m C/N säljer inte stora mängder av 1DsMkIII/1Dx eller D3/D3x/D4 men bättre av 5DMkIII och D800. Samtliga ovan nämnda är klassade som prokameror.

För att sälja sådana behövs en rejäl objektivpark också. Skvallersidan anger att uppdateringar av gluggar avstannat. Att då göra en tyngre variant av D800 med integrerat vertikalgrepp med icke utvecklad EVF får sannolikt Ebberöds Bank att framstå som ett genidrag.

Tror Sony gör mest rätt i att utveckla idén med sin kompakt FF (RX-1) och tillverka en systermodell som systemkamera och satsa på 3-4 kompakta gluggar till den samt fortsätta och utveckla NEX-systemet och lägga på ett antal remmar vad gäller E-mountgluggar.

//Lennart

Såg dock ut som att Sony släpper en ny 70-400 och 70-200, 70-400 har man läst om att den är på gång så man försöker nog en del i alla, Sony började med objektiv runt 2006 Canon började väl 1906 någonting. Någon Granlund på Expressen klassade Canon 600D högre än A77, men nämnde aldrig A77:ans Live View, eller Fokuspeaking.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar