Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sonys systemkameror (och kanske andra också)

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns optimister oxå och som canonanvändare ser jag mej som en optimist, trots att Canons sensorer har halkat efter lite på lågiso dom senaste åren. Nu spelar det mej ingen större roll då jag gillar Canons hela system med både brister och förtjänster och ser ingen anledning att byta hela system vart femte år.

Det tog några år för Nikon att komma ikapp och förbi sensormässigt med hjälp av Sony. Under den tiden lärde sej Nikon massor vad gäller vikten med bra kringelektronik. Nu är det Canon som får kämpa med den biten och under tiden utveckla nya kamerahus med förstklassiga lösningar, vilket ju även Nikon gjorde under de "svarta" åren. Snart nog är alla sensorlösningar lika kompetenta...

Kamerahusen byter jag när jag tycker att ha råd men just nu sitter jag väldigt nöjd med de jag har, både hus och objektiv. Husen försöker jag lära mej grundligt och ta reda på dess brister och förtjänster för att utnyttja dom optimalt.

Just nu så har jag blivit av med min Canon kompaktkamera, G9, till min ena dotter och siktar på att köpa en ny canonkompakt snart. Nä, andra fabrikat lockar inte. NEX o.d. har jag redan uteslutit men jag gillar Canons G-modeller starkt :)

Canons objektivpark gillar jag starkt då det finns gott om objektiv att välja i alla nivåer. Komplett uppsättning av billiga startobjektiv. Komplett uppsättning av objektiv för lite mer krävande fotografer på amatörnivå som jag och lika komplett för de professionella yrkesfotograferna.

Varför då ens fundera på att byta system då jag redan har ett system som jag kan växa med så länge jag fotograferar, oavsett om jag fortsätter på amatörnivå eller skulle råka bil professionell en vacker dag :)

Ja, det är ju som att läsa ur den heliga skrift när du skriver "Husen försöker jag lära mej grundligt och ta reda på dess brister och förtjänster för att utnyttja dom optimalt."

Det där är A och O och något som jag m fl "predikat" ett antal gånger. Kombinera det med en bra inlärning av hur rawkonverterare/fotoredigeringsprogram fungerar (Det finns faktiskt högt rankade konverterare som det går att plocka fram det mesta och bästa ur en kamera, men som hamnar på sniskan när det gäller en annan kamera).

Men självklart har du rätt. Själv föredrar jag att vara en "lätt optimistisk agnostiker" då jag tror att om man inte är det så plockar man inte fram nackdelarna och hittar en väg att förbigå dem. Och det är väl lika viktigt som att sätta sig in i fördelarna.

Enda orsaken till att byta system är, enl min mening, om det systemet man har saknar något som är väsentligt för mig personligen. Då kan det vara befogat. Jag valde en annan väg och kör med ett huvudsystem och ett sidosystem. Orsak: Personligen anser jag att Canons telen i medleklass är de bästa på marknaden, medan deras vidvinklar och vidvinkelzoomar är lite sämre än Nikons. Kör därför med båda systemen och använder Nikons vidvinklar på såväl Nikons som Canons hus (det sistnämnda med en Novoflexadapter som medger bländarstyrning av gluggen egen bländare)

Sedan har jag en NEX med adptrar så jag kan köra både Nikon/Canongluggar på den samt givetvis några dedicerade gluggar för den.

Men, för fasiken. Det är viktigt att nackdelarna tas fram. Man behöver inte vara pessimist för det. Även om tråden kan få den framtoningen eftersom resp kameramärkes fördelar redan har nämnts. Man ska inte behöva göra det varenda gång man skriver något mindre smickrande om t ex A99 genom att tillfoga "men å andra sidan är det och det bättre på A99 än på 1DsMkIII".

Slutligen finns det ju ett antal "förnekare" som aldrig tål att se nackdelarna hos det egna märket, vilket fördärvar många trådar.

//Lennart

Nä, men det pågår ju en dialog där en del hävdar att det är dåligt med självkritiken bland de som har Sony-kameror (att det mest skulle vara någon form av halleluja get together i våra forum) och därför måste vi nog försöka moderera bl.a. moderatorn som verkar haft denna uppfattning länge av någon orsak.

Jag tror att det förekommit i en del trådar för ett antal år sedan, men det är ju borta nu ( i stort sett). Sanningen att säga blev jag aningen förfärad 2008 när jag började häcka på Sonyforumen, men nu tycker jag nog att det blivit väldigt "rent", vilket skulle bevisas av att många andra användare av andra system tittar in då och då på Sonyforumen.

//Lennart

Det finns optimister oxå och som canonanvändare ser jag mej som en optimist, trots att Canons sensorer har halkat efter lite på lågiso dom senaste åren. Nu spelar det mej ingen större roll då jag gillar Canons hela system med både brister och förtjänster och ser ingen anledning att byta hela system vart femte år.

Det tog några år för Nikon att komma ikapp och förbi sensormässigt med hjälp av Sony. Under den tiden lärde sej Nikon massor vad gäller vikten med bra kringelektronik. Nu är det Canon som får kämpa med den biten och under tiden utveckla nya kamerahus med förstklassiga lösningar, vilket ju även Nikon gjorde under de "svarta" åren. Snart nog är alla sensorlösningar lika kompetenta...

Kamerahusen byter jag när jag tycker att ha råd men just nu sitter jag väldigt nöjd med de jag har, både hus och objektiv. Husen försöker jag lära mej grundligt och ta reda på dess brister och förtjänster för att utnyttja dom optimalt.

Just nu så har jag blivit av med min Canon kompaktkamera, G9, till min ena dotter och siktar på att köpa en ny canonkompakt snart. Nä, andra fabrikat lockar inte. NEX o.d. har jag redan uteslutit men jag gillar Canons G-modeller starkt :)

Canons objektivpark gillar jag starkt då det finns gott om objektiv att välja i alla nivåer. Komplett uppsättning av billiga startobjektiv. Komplett uppsättning av objektiv för lite mer krävande fotografer på amatörnivå som jag och lika komplett för de professionella yrkesfotograferna.

Varför då ens fundera på att byta system då jag redan har ett system som jag kan växa med så länge jag fotograferar, oavsett om jag fortsätter på amatörnivå eller skulle råka bil professionell en vacker dag :)

Det måste väl finnas något annat märke, som du åtminstone tycker bara litegrann om, inte så att du vill köpa förstås, utan bara gillar så där litegrann du behöver inte nämna vid namn om det känns jobbigt.

Det måste väl finnas något annat märke, som du åtminstone tycker bara litegrann om, inte så att du vill köpa förstås, utan bara gillar så där litegrann du behöver inte nämna vid namn om det känns jobbigt.

Den frågan skulle jag gärna vilja svara på istf den som frågan var avsedd för eftersom den är intresann.

Jo, jag skulle kunna tänka mig att bli kompis med rätt många system, men det hela faller lite på att det bara finns 3 tillverkare som gör FF. Pentax lär väl komma med en vad det lider också.

Egentligen handlar det mest om vilken typ av fotograf man är. Skulle jag plåta wildlife och vara i behov av högre iso och riktigt bra telen tror jag att valet ändå skulle hamna på Canon. Sedan kan man diskutera dess mindre DR i lägre isoområden. Men det har visat sig både i DXO:s grafer och i verkliga livet att "puckeln" som graferna visar när dessa kameror behåller hyfsat DR vid högre iso överensstämmer med vad man får.

Fast egentligen skulle det gå lika bra med Nikon. Kanske bättre för min del eftersom jag plåtar mer s k stillife numera. Då kan jag dra nytta av dess högre DR samtidigt som många av kamerorna har alldeles utmärkta lågljusegenskaper.

För stillife borde ju en A99 vara perfekt också. Jag skulle kunna tänka mig en RX1 också OM det funnes möjlighet att växla objektiv på den. Det som fortfarande ligger Sony i fatet är att det fattas en mängd objektiv som ligger i medelprisklass. Zeisserien är ju bra, men dyr liksom en del ur G-serien.

Tyvärr har man ingen knallskarp 85/1.8 för 3.900:- och en rad liknande gluggar som är riktigt bra och ändå håller hyfsade priser. Vän av ordning kan ju invända att det finns från tredjepartstillverkare. Men det är så lagom kul om kamera och objektiv inte matchar varandra utan måste in på service. Tycker annars att Sigma görr alldeles utmärkta alternativ. Det enda man ska tänka på är att att prova gluggen på ort och ställe innan man köper den så man vet att kamera/objektiv trivs ihop.

När det gäller övriga format (APS-C, 4/3, m4/3 och liknande) tror jag man kan bli riktigt glad och nöjd med vilken som. Här har ju skett en stor utveckling.

Men jag håller fast vid min käpphäst: Servicemöjligheterna ska vara bra och tillbehörsprogrammet hyfsat och här visar ju OLy, Pan m fl att man satsar. Tyvärr ser vi nog ingen FF därifrån, men väl riktigt bra kameror med allt bättre bildegenskaper och ökande tillbehörsprogram.

Jag vet att det klanskas av och till på NEX-7. Jag verkar vara den enda som är riktigt nöjd med min. Antagligen beror det på att jag använder den till vad den är bäst på för just mig.

Fast tillbaks till kärnfrågan: Varför byta om man är nöjd? Bara för att andra inte är nöjda (ofta fälls sådana omdömen utan att man ens provat produkten) rör det ju inte mig i ryggen. Det är jag som ska vara nöjd, oavsett vad andra tycker och tänker.

Vore ju hemskt om folk går och skaffar sig kameror som andra tycker är bäst och sedan inte trivs själva med sitt köp.

//Lennart

Jag vet att det klanskas av och till på NEX-7. Jag verkar vara den enda som är riktigt nöjd med min. Antagligen beror det på att jag använder den till vad den är bäst på för just mig.

//Lennart

Jag är riktigt nöjd med min också, men den har en del egenheter som ställer till det ibland. Just nu finns det nog dock ändå inget som skulle göra ett bättre jobb (utom kanske NEX-6 då). Fuji X-Pro1 är i och för sig också trevlig, men det är nog först nästa generation med PDAF på sensorn och peaking som blir riktigt intressant (och det lär den ju få i och med att X100S har det). Fujis egna objektiv är riktigt riktigt bra, och också den kameran går ju att använda med adaptrar.

Jag är riktigt nöjd med min också, men den har en del egenheter som ställer till det ibland. Just nu finns det nog dock ändå inget som skulle göra ett bättre jobb (utom kanske NEX-6 då). Fuji X-Pro1 är i och för sig också trevlig, men det är nog först nästa generation med PDAF på sensorn och peaking som blir riktigt intressant (och det lär den ju få i och med att X100S har det). Fujis egna objektiv är riktigt riktigt bra, och också den kameran går ju att använda med adaptrar.

Ja, jag glömde Fuji i sammanhanget. Borde inte gjort det eftersom jag tycker konceptet verkar tilltalande.
Var på väg att skaffa X-Pro1 och sälja annan utrustning. Jag provade en med en 35/1.4 och det fungerade riktigt bra. Nu lär även Adobe kommit med uppdatering av ACR så Fujus lite speciellt placerade pixlar "översätts" mer rätt.

Fujis objektiv har alltid varit högklassiga. De gjorde riktigt fina gluggar till mellanformatare,

//Lennart

Jo, det finns massor med bra kameror och objektiv från alla möjliga tillverkare! Olympus, Samsung, Sony, Panasonic, Pentax, Nikon, Leica, Sigma, Ricoh, Canon, Tamron, Tokina, Zeiss o.s.v. men varför krångla till fotograferandet med att irra omkring bland allt och alla!?

Min första systemkamera var f.ö. en Konica med några Hexanon/Hexar-objektiv, eller vad dom hette? Trivdes väldigt bra med den utrustningen en gång i tiden :)

Min första digitalkamera var en Chinon (såg ut som Kodak DC120) med 640x480 pixlar. Min andra en Kodak DC120 ZOOM på 1 Mpix med vikbar skärm på knappt en tum diagonalt. Min tredje en Canon Ixus 400 med 4Mpix. Min fjärde och första dslr en Canon EOS 350D...och på den vägen är det :)

Här kommer en dagsfärsk bild från Kodak DC120. För övrigt den 3770e bilden jag tog med kameran :))

Och Sten-Åke! Min dator med Windows 7 och IrfanView läser utan problem Kodak KDC-filer från mitten av 1990-talet ;-)

Bilagor

• P003770.jpg
    P003770.jpg
    77.6 KB · Visningar: 401
...

Egentligen handlar det mest om vilken typ av fotograf man är. Skulle jag plåta wildlife och vara i behov av högre iso och riktigt bra telen tror jag att valet ändå skulle hamna på Canon. Sedan kan man diskutera dess mindre DR i lägre isoområden. Men det har visat sig både i DXO:s grafer och i verkliga livet att "puckeln" som graferna visar när dessa kameror behåller hyfsat DR vid högre iso överensstämmer med vad man får.
....

Fast tillbaks till kärnfrågan: Varför byta om man är nöjd? Bara för att andra inte är nöjda (ofta fälls sådana omdömen utan att man ens provat produkten) rör det ju inte mig i ryggen. Det är jag som ska vara nöjd, oavsett vad andra tycker och tänker.

Vore ju hemskt om folk går och skaffar sig kameror som andra tycker är bäst och sedan inte trivs själva med sitt köp.

//Lennart

Precis! De jag fotograferar handlar mest om tele och ofta i dåligt ljus så det är sällan jag är nere på iso100 och härjar. Brukar använda iso400 som standardinställning även dagtid i bra ljus. Så mellan iso400 och iso6400 tar jag nog över 90% av mina bilder. Brännvidderna varierar dock mer från 17 till 400 mm även om mina "standardobjektiv" är EF 24-70/2.8L på FF-kameran och EF 70-200/4.0L IS eller EF 100-400/4.5-5.6L IS på APS-C-kameran.

Jag är nöjd och att göra andras misstag försöker jag undvika ;-)

Du är nog inte själv. Jag tycker mycket om min nex-7
Orkar dock inte tjabba så mycket......

Det enda jag skulle vilja med tri nav är att bländare och motljus komp byter sida i A läget.... Någon som vet om det går jag lyckas inte :(. Snacka om ilands problem

Tycker även om min A77

Skulle inte vilja byta den sökaren och liveview mot något annant.

(Nex.7 är lite slöare, verkar ha med exponeringen att göra tar lite längre innen den kommer rätt, prova med att ha kameran på och ta av linslocket. Tar längre tid än för A77, beror kankse på prosessor kraft. Men sören vad bra de exponerar , svårt att lura dem.....)

Den frågan skulle jag gärna vilja svara på istf den som frågan var avsedd för eftersom den är intresann.

Jo, jag skulle kunna tänka mig att bli kompis med rätt många system, men det hela faller lite på att det bara finns 3 tillverkare som gör FF. Pentax lär väl komma med en vad det lider också.

Fast egentligen skulle det gå lika bra med Nikon. Kanske bättre för min del eftersom jag plåtar mer s k stillife numera. Då kan jag dra nytta av dess högre DR samtidigt som många av kamerorna har alldeles utmärkta lågljusegenskaper.

För stillife borde ju en A99 vara perfekt också. Jag skulle kunna tänka mig en RX1 också OM det funnes möjlighet att växla objektiv på den. Det som fortfarande ligger Sony i fatet är att det fattas en mängd objektiv som ligger i medelprisklass. Zeisserien är ju bra, men dyr liksom en del ur G-serien.

Tyvärr har man ingen knallskarp 85/1.8 för 3.900:- och en rad liknande gluggar som är riktigt bra och ändå håller hyfsade priser. Vän av ordning kan ju invända att det finns från tredjepartstillverkare. Men det är så lagom kul om kamera och objektiv inte matchar varandra utan måste in på service. Tycker annars att Sigma görr alldeles utmärkta alternativ. Det enda man ska tänka på är att att prova gluggen på ort och ställe innan man köper den så man vet att kamera/objektiv trivs ihop.

När det gäller övriga format (APS-C, 4/3, m4/3 och liknande) tror jag man kan bli riktigt glad och nöjd med vilken som. Här har ju skett en stor utveckling.

Men jag håller fast vid min käpphäst: Servicemöjligheterna ska vara bra och tillbehörsprogrammet hyfsat och här visar ju OLy, Pan m fl att man satsar. Tyvärr ser vi nog ingen FF därifrån, men väl riktigt bra kameror med allt bättre bildegenskaper och ökande tillbehörsprogram.

//Lennart

Ja servicen är viktig så klart, har man handlat en brödrost eller en kaffekokare som krånglar i närområdet så är det sällan några problem, man åker dit och ofta löser det sig bra. Har väl haft tur med mina kameror hittills och inte behövt krångla med paket och postgång, vi hade uppe detta för några år sedan då även ägare av kända märken fick hålla på att skicka kameror och objektiv flera gånger genom posten. M Risedahl som hade hyggligt nära till den då kända Foto-firman ( som jag glömt namnet på nu )-för upprepade justeringar av sina kameror. Men alla bor inte i stora staden så att man nästan kan cykla i väg med grejorna och öga mot öga kunna delge dom var problemet tros vara och till och med kunna testa grejorna på plats.

Stora flertalet som inte har din erfarenhet och säkerhet, söker ofta råd av en fotokunnig vän, eller genom Datan och alla testsajter, trots allt så är det ofta en hygglig slant man måste lägga ut, jag fick betala 18200 Kr för min A77 med lite dyrare minneskort till. Jag ville inte vänta ett år till fast jag var klar över att A77:ans EVF bara var andra generation så jag var länge tveksam om jag skulle slå till, och så hade jag Sonys prispolitik ringandes i öronen vad gällde A700. trodde aldrig någonsin att A77 skulle sjunka så pass snart i pris, men det är inget som jag grubblar på längre.

Men som du kanske förstått vid det är laget vad gäller mig så tänker jag inte på att bara jag är nöjd så är allt bra, vilket förstås är en lockande och vettig tanke, jag är ju också ganska så nöjd med mina köp, men tycker att det lite tråkigt att så många går omkring med samma kamera-märke var man än tittar. jag vill inte se att varenda båtägare endera har en vit båt eller en svart med samma längd och bredd och alltid samma motor.

Precis! De jag fotograferar handlar mest om tele och ofta i dåligt ljus så det är sällan jag är nere på iso100 och härjar. Brukar använda iso400 som standardinställning även dagtid i bra ljus. Så mellan iso400 och iso6400 tar jag nog över 90% av mina bilder. Brännvidderna varierar dock mer från 17 till 400 mm även om mina "standardobjektiv" är EF 24-70/2.8L på FF-kameran och EF 70-200/4.0L IS eller EF 100-400/4.5-5.6L IS på APS-C-kameran.

Jag är nöjd och att göra andras misstag försöker jag undvika ;-)

Någonsin testat att ha 800 istf 400 som grundinställning? På en MkIII jmf med MkII är det någonstans där som "puckeln" börjar. Å andra sidan fann jag att MkIII hade ett snyggare grundbrus än MkII på basiso.

Men 400 är inte fel. Hade en gång en Pentax K10D vars DR var kass på basiso och bara brände högdagrar på kontrastrika motiv. Höjde man till 400 höjdes DR väsentligt.

Fast det är väl egentligen därför jag gillar Sonys sensorer (speciellt i Nikonkamerorna). Man kan rädda mycket av omfånget trots att man egentligen underexponerat eftersom man behövde en snabbare tid än "korrekt" exponering medgav utan att få för mycket störande brus. men då får man inte gå för högt upp på isostegen ( d v s redan inställd förstärkning). En medveten underexponering som ska korrigeras i konverteraren blir ju en förstärkning i "efterhand".

//Lennart

Det som är roligt med fotosidorna är blandningen av olika typer av fotografer, från dom mycket drivna som söker det bästa som kan erbjudas inom rimliga priser och då så självklart i kombination med passande objektiv, för den utrustningen är det inte ovanligt att det stannar runt 60-70000 Kr, för även Stativ med fint kulhuvud, och ett par blixtar av hög klass bör ingå. Photoshop för 10000 kr och en bildskärm på 12000 Kr.

Ett antal kan nog komma ner i pris genom beg-köp och nöja sig med kanske 2 objektiv men är fortfarande mera drivande än genomsnittet, bildskärmens kvalitet kanske får stå tillbaka för lyckan att köpa ett bättre objektiv eller tvärtom.

Dom bäst säljande kamerorna ligger väl som brukligt med instegsmodeller och nästa kategori då, ofta med paketerbjudande kit-optik och ett tele i dom lägre prisklasserna. En billig 1000D har provats med elit-optik på 135mm med utmärkt resultat så det fungerar också.

Förmodligen så sitter det ett stort antal glada amatörer som köpt på sig en för avancerad kamera i tron att den per automatik skall göra dom till en ny Lennart Nilsson, ( en väldigt kort stund på 70-talet, ungefär 2 timmar trodde jag det också )

Tyvärr så får man nog gräma sig över att inte objektivfattningen fick en enhetligt standard en gång i tiden, nu är det liksom kört för evigt då alla tillverkare under så många år har sina egna objektivserier.

Nu kommer det tryckkänsliga skärmar och WI-Fi på löpande band, och som någon skrev så består inte en kamera av bara en sensor, den skall vara trevlig att hantera och skapa en känsla också att det är roligt och lättfattliga menyer att trixa med. Det ska vara enkelt att snabbt kunna kombinera kamera och TV för att titta på sina bilder och filmer. Det finns folk där ute som är så vana vid sina Iphone att när dom öppnar en tidning så försöker dom att bläddra med bilder och texter, så den kameratillverkarare som är vaken för allt det nya som kommer med stormsteg, dom kan göra storkovan.

//Bengt.

och Panasonic GH3 som lär vara ett mindre mästerverk vad gäller hantering och klokt placerade knappar, plus att dom har kameravärldens bästa filmfunktion. Så att Sony säljer och bygger filmkameror till professionella användare inom filmbranschen och Tv-bolag, ser vi inte ut att ha någon som helst nytta av, alltså vi som använder Sonykameror.

Kan vara värt att komma ihåg att även Panasonic är stora på insamlingssidan i TV-branschen. Världens TV-bolag är delade mellan P2 (Panasonic) eller XDCAM (Sony, JVC m.fl).

Till viss del har detta sipprat över i Sony-husen med a99:s tysta ratt, EVF med focus peaking mm.

Men visst vore det trevligt med steglös bländare på taktil ring, zebra och högre bitrate än 35 Mbit på stillbildskameror också...

Någonsin testat att ha 800 istf 400 som grundinställning? På en MkIII jmf med MkII är det någonstans där som "puckeln" börjar. Å andra sidan fann jag att MkIII hade ett snyggare grundbrus än MkII på basiso.

Men 400 är inte fel. Hade en gång en Pentax K10D vars DR var kass på basiso och bara brände högdagrar på kontrastrika motiv. Höjde man till 400 höjdes DR väsentligt.

Fast det är väl egentligen därför jag gillar Sonys sensorer (speciellt i Nikonkamerorna). Man kan rädda mycket av omfånget trots att man egentligen underexponerat eftersom man behövde en snabbare tid än "korrekt" exponering medgav utan att få för mycket störande brus. men då får man inte gå för högt upp på isostegen ( d v s redan inställd förstärkning). En medveten underexponering som ska korrigeras i konverteraren blir ju en förstärkning i "efterhand".

//Lennart

Jo, jag brukade välja iso800 med 5DII ibland inför motiv när jag behövde underexponera för att få in högdagrar och ha möjlighet att lyfta lite renare skuggor. Senast jag tog en sådan bild var i maj i fjol då jag fotade Husaby kyrka i Västergötland i motljus. Med 5DIII har jag inte tagit någon sådan "svår" bild än mer än i något enstaka testsyfte för få en hum om hur kameran reagerar. "Tyvärr" så kom senaste versionen av CaptureOne rörde till det med bättre skugglyftning och högdageråterhämtning samt bättre brushantering så jag behöver nog prova lite igen. D800 m.fl. hanterar utan tvekan dessa situationer bättre.

Orsaken till att jag använder iso400 som en standardinställning beror nog på att jag fotograferar mycket med teleobjektiv men även med vidvinkligare - hellre för kort sutartid än för lång. När jag köpte 350D, som inte har autoiso, så ställde jag in iso400 och ändrade bara när det behövde höjas i stort sett. När 40D kom med autoiso så fungerade den utskällda automatiken perfekt för mej även om jag tyckte gränsen uppåt var för snålt ställd :))

Standardfilmerna på den analoga tiden var Ektachrome 200 och Tri-X 400 eller snabbare, nästan aldrig långsammare. Sämsta filmen för mej var utan tvekan Kodakchrome 25.

Det som är roligt med fotosidorna är blandningen av olika typer av fotografer, från dom mycket drivna som söker det bästa som kan erbjudas inom rimliga priser och då så självklart i kombination med passande objektiv, för den utrustningen är det inte ovanligt att det stannar runt 60-70000 Kr, för även Stativ med fint kulhuvud, och ett par blixtar av hög klass bör ingå. Photoshop för 10000 kr och en bildskärm på 12000 Kr.

Ett antal kan nog komma ner i pris genom beg-köp och nöja sig med kanske 2 objektiv men är fortfarande mera drivande än genomsnittet, bildskärmens kvalitet kanske får stå tillbaka för lyckan att köpa ett bättre objektiv eller tvärtom.

//Bengt.

Ja, visst finns det en brokig skara fotografer. Dock finns idag högklassiga bildskärmar för c:a 4000;-. För de som aldrig haft Photoshop och därmed gradvis kunnat uppgradera stämmer det att en licens är ganska kostsam.

Dock lönar det sig att kolla s k konkurrensuppgraderingar. Själv kunde jag inhandla PS genom att jag ägde en lightversion av Aldus Photostyler (som medföljde som bundlad programvara till en scanner) för 995:- direkt från Adobe. Sedan har den Photoshopversionen gradvis uppgraderats när en ny version behövts för mellan 1200-2400:-. Har alltså haft Photoshop sedan 1994 , d v s 19 år och väl nu kommit upp i en drygt sammanlagd summa vad en en ny skarp licens skulle kostat idag. Alltså kan man säga att min årliga kostnad för PS skulle vara 500-600:-.

Har man en fristående rawkonveretare och vill utnyttja PS:s fördelar finns de flesta i ganska tidiga versioner som går att hitta billigt. Värre blir det om man ska ha CS-versionerna med integrerad ACR. Men jag vet många som kör med LR och 10 år gamla versioner av PS och använder PS för vissa efterjusteringar/effekter.

Sedan förvånar det mig att fler inte köper begagnade kameror. Det finns högklassiga D3:eek:r för 9-11.000:- på marknaden. Eller 1DMkII för 5.000:-, 1DsMkII för 6-7.000:- och A900 för 7.000:- . Plus en rad andra.

Behöver inte bli så dyrt. Notera att de uppräknade kamerorna är s k "prestigekameror" i proffsutförande.

Den enda frågan man behöver ställa sig är vad man verkligen behöver

//Lennart

Den frågan brukar jag aldrig ställa mig. Jag brukar ställa mig frågan vad jag verkligen vill ha.

Notera att jag skrev " Den enda frågan man behöver ställa sig är vad man verkligen behöver ". En liten distinktion bara.

När jag var yngre behövde jag bara EN flickvän, men jag ville ha FLERA. :)

Så är det med kameror och objektiv också, men det finns gränser för mig och det är när prylar börjar samla damm. Då känns de bara som en belastning. Flickvänner som samlat damm har jag mycket ringa erfarenhet av då jag med åren blivit synnerligen monogam och slitit på samma fru i 3 decennier. Vilket är beundransvärt...av henne, alltså att stå ut med mig.

//Lennart

Kan vara värt att komma ihåg att även Panasonic är stora på insamlingssidan i TV-branschen. Världens TV-bolag är delade mellan P2 (Panasonic) eller XDCAM (Sony, JVC m.fl).

Till viss del har detta sipprat över i Sony-husen med a99:s tysta ratt, EVF med focus peaking mm.

Men visst vore det trevligt med steglös bländare på taktil ring, zebra och högre bitrate än 35 Mbit på stillbildskameror också...

Jodå.. Panasonic och Sony är störst inom TV och Film. Canon är också jäkligt bra, men här har det väl blivit tvärt om mot på Fotosidan, inom stillbild tog C/N greppet redan på den analoga tiden och fick ett säkert fäste som dom har fortfarande. så det hindrar inte Canon från att göra bra filmkameror, på superåtta tiden så hade Canon bland dom bästa filmkamerorna, men var för dyra för mig att köpa.

Sony filmfunktion läser ganska bra med 28mb/s men oj GH3 läser med 72mb/s ungefär lika som EOS5DMKIII. A99 är utan tvekan bra på att filma med bra justeringsmöjligheter också, men dom toppar inte riktigt det där extra tydligen, som Panasonic gör, sedan vet jag inte om vi vanliga döda ser så stor skillnad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar