Photocon
Aktiv medlem
Det finns optimister oxå och som canonanvändare ser jag mej som en optimist, trots att Canons sensorer har halkat efter lite på lågiso dom senaste åren. Nu spelar det mej ingen större roll då jag gillar Canons hela system med både brister och förtjänster och ser ingen anledning att byta hela system vart femte år.
Det tog några år för Nikon att komma ikapp och förbi sensormässigt med hjälp av Sony. Under den tiden lärde sej Nikon massor vad gäller vikten med bra kringelektronik. Nu är det Canon som får kämpa med den biten och under tiden utveckla nya kamerahus med förstklassiga lösningar, vilket ju även Nikon gjorde under de "svarta" åren. Snart nog är alla sensorlösningar lika kompetenta...
Kamerahusen byter jag när jag tycker att ha råd men just nu sitter jag väldigt nöjd med de jag har, både hus och objektiv. Husen försöker jag lära mej grundligt och ta reda på dess brister och förtjänster för att utnyttja dom optimalt.
Just nu så har jag blivit av med min Canon kompaktkamera, G9, till min ena dotter och siktar på att köpa en ny canonkompakt snart. Nä, andra fabrikat lockar inte. NEX o.d. har jag redan uteslutit men jag gillar Canons G-modeller starkt
Canons objektivpark gillar jag starkt då det finns gott om objektiv att välja i alla nivåer. Komplett uppsättning av billiga startobjektiv. Komplett uppsättning av objektiv för lite mer krävande fotografer på amatörnivå som jag och lika komplett för de professionella yrkesfotograferna.
Varför då ens fundera på att byta system då jag redan har ett system som jag kan växa med så länge jag fotograferar, oavsett om jag fortsätter på amatörnivå eller skulle råka bil professionell en vacker dag
Ja, det är ju som att läsa ur den heliga skrift när du skriver "Husen försöker jag lära mej grundligt och ta reda på dess brister och förtjänster för att utnyttja dom optimalt."
Det där är A och O och något som jag m fl "predikat" ett antal gånger. Kombinera det med en bra inlärning av hur rawkonverterare/fotoredigeringsprogram fungerar (Det finns faktiskt högt rankade konverterare som det går att plocka fram det mesta och bästa ur en kamera, men som hamnar på sniskan när det gäller en annan kamera).
Men självklart har du rätt. Själv föredrar jag att vara en "lätt optimistisk agnostiker" då jag tror att om man inte är det så plockar man inte fram nackdelarna och hittar en väg att förbigå dem. Och det är väl lika viktigt som att sätta sig in i fördelarna.
Enda orsaken till att byta system är, enl min mening, om det systemet man har saknar något som är väsentligt för mig personligen. Då kan det vara befogat. Jag valde en annan väg och kör med ett huvudsystem och ett sidosystem. Orsak: Personligen anser jag att Canons telen i medleklass är de bästa på marknaden, medan deras vidvinklar och vidvinkelzoomar är lite sämre än Nikons. Kör därför med båda systemen och använder Nikons vidvinklar på såväl Nikons som Canons hus (det sistnämnda med en Novoflexadapter som medger bländarstyrning av gluggen egen bländare)
Sedan har jag en NEX med adptrar så jag kan köra både Nikon/Canongluggar på den samt givetvis några dedicerade gluggar för den.
Men, för fasiken. Det är viktigt att nackdelarna tas fram. Man behöver inte vara pessimist för det. Även om tråden kan få den framtoningen eftersom resp kameramärkes fördelar redan har nämnts. Man ska inte behöva göra det varenda gång man skriver något mindre smickrande om t ex A99 genom att tillfoga "men å andra sidan är det och det bättre på A99 än på 1DsMkIII".
Slutligen finns det ju ett antal "förnekare" som aldrig tål att se nackdelarna hos det egna märket, vilket fördärvar många trådar.
//Lennart