ANNONS
Annons

Sonys systemkameror (och kanske andra också)

Produkter
(logga in för att koppla)
Det var värst vad Sonys kameror är usla nu då. Av de senaste inläggen att döma skulle man kunna tro att de bara är skräp och att ingen någonsin mer kommer att köpa en Sony.

Så illa är det väl inte? Finns det bara extrema optimister och pessimister i den här tråden? :)

Åter andra står inte ut med tanken på att de inte fått ett system som är state of the art trots att de betalt stora femsiffriga belopp för sina grejor särskilt när man skrivit dem på näsan att en av Nikons konsumentkamerahus givit bättre teknisk bildkvalitet i viktiga avseenden än de hus som används av Canon-proffsen.

Det finns nog en del Canonägare som är lite sura över detta, men som inte vill visa det och därför lite krystat försöker släta över skillnaderna. Notera dock att Canon lyckas mycket bra med sin signalbehandling som gör att deras sensorer ger lika bra eller ibland t.o.m. bättre resultat på extremt höga ISO-inställningar än vad Sonysensorerna gör i Nikons kameror. (Det spelar förstås ingen roll för den som sällan vrider upp ISO).

Annars är det ju så att i princip alla moderna kameror är tillräckligt bra för de flesta ändamål, och så har det varit ett tag. Det tycker jag är riktigt trevligt. En kamera är ju betydligt mer än sin sensor, så det känns inte så smart att välja en kamera enbart efter vilken sensor den har. Om jag hade gjort det så skulle jag aldrig ha köpt en liten spegelfri systemkamera, t.ex.

Det var värst vad Sonys kameror är usla nu då. Av de senaste inläggen att döma skulle man kunna tro att de bara är skräp och att ingen någonsin mer kommer att köpa en Sony.
---
Ja, så usla verkar Sony-kamerorna vara. Man öser kollektivt ner dem alla i ett "svart hål". Och Sonys innovationer är man minsann himla trött på.

---
Så illa är det väl inte? Finns det bara extrema optimister och pessimister i den här tråden? :)
Just nu finns det väl bara pessimister här...
.

Förutom du, som försöker balansera upp det hela. Och Sten-Åke. Och Lennart förstås.

Hmm, behöver nog modifiera mitt påstående ovan om "enbart pessimister här" en aning.
.

Visst, men vi har ju just offentligt tagit heder och ära av A580 som trots allt ses som en av Sonys mer kompetenta och i övrigt lyckade tjockkameror. NEX 7 är sågad för sin överhettning vid filmning och AF:en är ju i sammanhanget ganska simpel vid en jämförelse med dagens mer avancerade kameror. En del har dragit stora växlar på NEX 7:s problem med en del vidvinklar som främst uppmärksammats med Leica-objektiv andra har inte upplevt mycket av problem med objektiv av andra fabrikat. Diskussionen avskräcker säkert en del från att köpa en NEX med 24 MP sensor.

Den kultförklarade modellen A900/A850 (som ju i grunden är samma kamera), har ju många undrat varför den inte fick vinklingsbar display. Det fanns ju faktiskt t.o.m. på de verkliga "toy camera-modellerna Sony tidigare torgfört.

A99 har ju bl.a. sågats för sin blixthantering (styrning av externa blixtar och både A77 och NEX 7 har vi ju sågat för EVF-laggningen och taskig exponering med blixt.

Det mesta av det har väl varit tillräckligt för att få en del att ställa in köpen.

Så jag vet inte om det är så jakla mycket halleluja trots allt. Jag tror nog de flesta allvarliga fel diskuteras här på FS oavsett vad det nu gäller för kameror. Det är väl bara det att i dessa diskussioner så deltar ju dessutom folk som inte har personlig erfarenhet av de kameror som diskuteras eller äger ex av dessa och då blir det ibland lite roddigt men det är sånt vi får ta. Ibland är det ju också klart berikande att diskussionerna ser ut så eftersom vi ju i många fall har mer gemensamt än vi tror oavsett vilket kameramärke vi nu råkar ha. Gränsen går vid ren diskussionssabotering och sådan har vi ju tyvärr sett en del av även i dessa forum.

Så mycket heder har nog inte tagits från A580, men ett enkelt faktamässigt korrekt påstående har dock tagits, A550 var kvickare i handling.

Det finns optimister oxå och som canonanvändare ser jag mej som en optimist, trots att Canons sensorer har halkat efter lite på lågiso dom senaste åren. Nu spelar det mej ingen större roll då jag gillar Canons hela system med både brister och förtjänster och ser ingen anledning att byta hela system vart femte år.

Det tog några år för Nikon att komma ikapp och förbi sensormässigt med hjälp av Sony. Under den tiden lärde sej Nikon massor vad gäller vikten med bra kringelektronik. Nu är det Canon som får kämpa med den biten och under tiden utveckla nya kamerahus med förstklassiga lösningar, vilket ju även Nikon gjorde under de "svarta" åren. Snart nog är alla sensorlösningar lika kompetenta...

Kamerahusen byter jag när jag tycker att ha råd men just nu sitter jag väldigt nöjd med de jag har, både hus och objektiv. Husen försöker jag lära mej grundligt och ta reda på dess brister och förtjänster för att utnyttja dom optimalt.

Just nu så har jag blivit av med min Canon kompaktkamera, G9, till min ena dotter och siktar på att köpa en ny canonkompakt snart. Nä, andra fabrikat lockar inte. NEX o.d. har jag redan uteslutit men jag gillar Canons G-modeller starkt :)

Canons objektivpark gillar jag starkt då det finns gott om objektiv att välja i alla nivåer. Komplett uppsättning av billiga startobjektiv. Komplett uppsättning av objektiv för lite mer krävande fotografer på amatörnivå som jag och lika komplett för de professionella yrkesfotograferna.

Varför då ens fundera på att byta system då jag redan har ett system som jag kan växa med så länge jag fotograferar, oavsett om jag fortsätter på amatörnivå eller skulle råka bil professionell en vacker dag :)

Jag ser mig inte särskilt pessimistisk - jag bara konstaterar att Sonys kameror förstås inte är perfekta :)

T.ex. Tri-Navi som höjs till skyarna sägs ju ha förbättrats i den kommande NEX-7N, så helt perfekt kan den inte varit innan (och det är den inte), men av någon anledning har man ett helt annat gränssnitt för NEX-5R och NEX-6 - det är inte direkt konsekvent (och en del föredrar hanteringen på sexan före sjuan).

Faktum är att jag tagit en del av dina kloka idéer PMD från en tid tillbaka, då dom som vissa ser som särskilt balanserade i trådarna kom med olika tankegångar. Ämnet det handlade om då var vad vi trodde kunde krävas av A99 för att locka köpare.

En tanke du skrev om var att A99 behövde till att börja med vara så likvärdig som dom bäst säljande, och då tolkar jag in tex lågljusegenskaperna, andra förslag var förbättrad följande autofokus med mera. Likvärdig är väl en fin grund att börja med, att sedan alla märken har för och nackdelar vet vi alla.

Jag säger inte nu att du PMD påstod att det enbart räcker med att vara likvärdig, men jag tycker i alla fall att det är en bra början. Att jag själv sällan går över Iso 400 när jag tar bilder, räcker förmodligen inte som starkt köpargument för många andra. ( Nu klarar A99 högre iso än så givetvis, bara min egen personliga )

Att man sedan aldrig kommer i från vilka objektiv som redan finns skåpen är också en anledning till vad folk köper. men vad krävs för att en köpare vill välja A99 före andra var en del av frågeställningen då.

Kan hälsa från Sonys europeiska produktchef att just i norden i allmänhet och i Sverige i synnerhet säljer Sony RX1 bättre än någon annanstans i Europa eller USA :)
Mycket värdefullt att en synnerligen kompetent och välbalanserad kraft som du tittar in här emellanåt. Just nu behövs det verkligen lite motvikt mot "gloom and doom"-stämningen här...

Det du refererar till tyder ju på att inte precis allt är nattsvart i alla fall. :)

Annars har jag väl för egen del bedömt att försäljningen av Sonys systemkameror aldrig har varit särskilt stor i Sverige, och dessutom fått uppfattningen att försäljningen av Sonys "tjockkameror" har rasat väldigt på senare tid. NEX:arna går dock säkert bra även här, antar jag.

Jag har antagit att Sonys andel av systemkameramarknaden nog aldrig har legat över 10% i Sverige, och nu antagligen under 5%.

Hmm, Benjamin har kanske rätt. Också jag verkar att ha hamnat i pessimistgänget...
.

Jag ser mig inte särskilt pessimistisk - jag bara konstaterar att Sonys kameror förstås inte är perfekta :)

T.ex. Tri-Navi som höjs till skyarna sägs ju ha förbättrats i den kommande NEX-7N, så helt perfekt kan den inte varit innan (och det är den inte), men av någon anledning har man ett helt annat gränssnitt för NEX-5R och NEX-6 - det är inte direkt konsekvent (och en del föredrar hanteringen på sexan före sjuan).

Jag försöker att mena ungefär likadant som du gör nu, jag är eller ingen pessimist men har förhoppningar om att så många fler kan bli nöjda med en Sony och inte bara dom mest inbitna.

Så mycket heder har nog inte tagits från A580, men ett enkelt faktamässigt korrekt påstående har dock tagits, A550 var kvickare i handling.

Jo det har det nog, för det gör den fullständigt oanvändbar för många. Har du testat något x? I detta fall ställer jag mig helt bakom Mats Lillnor som var rätt irriterad på detta. Du skulle bli förvånad tror jag. Det är det svampigaste avtryck jag sett på någon systemkamera överhuvudtaget. Så så är det med det. Snacka om att snubbla på mållinjen.

För många är det här som att måla en vacker tavla med skit om man ska försöka uttrycka det mer poetiskt.

Nä, men det pågår ju en dialog där en del hävdar att det är dåligt med självkritiken bland de som har Sony-kameror (att det mest skulle vara någon form av halleluja get together i våra forum) och därför måste vi nog försöka moderera bl.a. moderatorn som verkar haft denna uppfattning länge av någon orsak.

Det finns nog en del Canonägare som är lite sura över detta, men som inte vill visa det och därför lite krystat försöker släta över skillnaderna. Notera dock att Canon lyckas mycket bra med sin signalbehandling som gör att deras sensorer ger lika bra eller ibland t.o.m. bättre resultat på extremt höga ISO-inställningar än vad Sonysensorerna gör i Nikons kameror. (Det spelar förstås ingen roll för den som sällan vrider upp ISO).

Annars är det ju så att i princip alla moderna kameror är tillräckligt bra för de flesta ändamål, och så har det varit ett tag. Det tycker jag är riktigt trevligt. En kamera är ju betydligt mer än sin sensor, så det känns inte så smart att välja en kamera enbart efter vilken sensor den har. Om jag hade gjort det så skulle jag aldrig ha köpt en liten spegelfri systemkamera, t.ex.

Helt enig om det.

Mycket värdefullt att en synnerligen kompetent och välbalanserad kraft som du tittar in här emellanåt. Just nu behövs det verkligen lite motvikt mot "gloom and doom"-stämningen här...

Det du refererar till tyder ju på att inte precis allt är nattsvart i alla fall. :)

Annars har jag väl för egen del bedömt att försäljningen av Sonys systemkameror aldrig har varit särskilt stor i Sverige, och dessutom fått uppfattningen att försäljningen av Sonys "tjockkameror" har rasat väldigt på senare tid. NEX:arna går dock säkert bra även här, antar jag.

Jag har antagit att Sonys andel av systemkameramarknaden nog aldrig har legat över 10% i Sverige, och nu antagligen under 5%.

Hmm, Benjamin har kanske rätt. Också jag verkar att ha hamnat i pessimistgänget...
.

Jag där ser man, Men RX1 säljer bra i Sverige, Greven är snäll han som tröstar dom ledsna.

Kan hälsa från Sonys europeiska produktchef att just i norden i allmänhet och i Sverige i synnerhet säljer Sony RX1 bättre än någon annanstans i Europa eller USA :)

Det är väl kanske inte så konstigt för det är ju en kamera och inget system och då är det väl fritt fram för alla som har råd och lust att komplettera sitt övriga system med denna lilla goding. I Sverige finns en massa teknikglada människor med tillräckligt med pengar över från villalånen för att det t.o.m. ska finnas en viss marknad även för denna rätt hårt nischade produkt.

De flesta har ingen aning om vad Tri Navi är en gång, inte ens här på FS. Förbättringen ligger nog inte i grundkonceptet utan i hur man konfigurerar det. Jag tror att än fler funktioner kommer in i Tri Navi än vad vi har idag.

Det är väl f.ö. inget konstigt att en del föredrar den mer traditionellt modellerade NEX 6, för den är som sagt just mer som kameror brukar vara och en del tycker bäst om det och vill helst slippa lära om även om de skulle tjäna på det på i slutändan.

Smaken kring hur vredan känns är nog väldigt personlig. Jag gillar att det är lite mindre motstånd i rattarna än det varit i mina tidigare kameror där jag istället stört mig lite på att kontrollerna varit lite för tröga istället. Men jag kan hålla med om att NEX 7 inte är i närheten av exv. KM D7D med vantarna på men det är det f.ö. få kameror som är ändå idag. Det är när allt kommer omkring TriNavi som gör NEX 7 unik och inget annat. Kommer det att finnas kvar i high end modellerna så kommer jag aldrig välja någon annan NEX-modell än de som har Tri Navi. Det är det smartaste, effektivaste och roligaste kameragränssnitt jag sett hittills. Andra må ha sin uppfattning - välgrundad eller ej.

Jo det har det nog, för det gör den fullständigt oanvändbar för många. Har du testat något x? I detta fall ställer jag mig helt bakom Mats Lillnor som var rätt irriterad på detta. Du skulle bli förvånad tror jag. Det är det svampigaste avtryck jag sett på någon systemkamera överhuvudtaget. Så så är det med det. Snacka om att snubbla på mållinjen.

För många är det här som att måla en vacker tavla med skit om man ska försöka uttrycka det mer poetiskt.

Jodå jag förstår, jag mins vad Mats skrev. Gång på gång var jag till Örebro i olika affärer för att få känna på A580, det fanns aldrig någon inne, nu ligger det A77 och Nexar över allt i elektronikladorna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar