ANNONS
Annons

Sonys systemkameror (och kanske andra också)

Produkter
(logga in för att koppla)
Yes, Mats is back!

Ha ha det var fan mitt i prick!!
Ja jag har ju inte putsat objektivet i alla fall!

Kul att se att du fortfarande har ful koll med vässad penna! :)
Nu ligger väl Bengt lite illa till antar jag för sitt påpekande tre inlägg upp.

Ja. definitivt Sten-Åke!. Jag hade A550 en tid som komplement till A900 och blev ganska förtjust i A550. Trodde att A580 skulle innebära en bättre kamera , eller i alla fall likvärdig vad gällde fungerandet fast med en effektivare sensor. Den laggningen förstörde intrycket trots att bildkvaliteten kvalar in bland de bästa 16Mp APS-C som konstruerats.

//Lennart

Jag testade igår och det känns i alla fall när man tänker på det som det tar en evighet innan skottet går. Det kankse inte är en sekund men inte långtifrån. Få seriösa fotografer som tar snabba motiv skulle svälja något sådant och när en fotograf som jag säger detta så ska ni veta att jag ytterst sällan har bråttom men jag ser ändå detta som denna modells värsta tillkortakommande och jag tycker det är konstigt att jag inte kan påminna mig att den fått välmotived skit för detta i någon större grad.

Sony kom ju först för en gångs skull med A580 och A55 och utpekades plötsligt som herre på täppan när det gällde bildkvalitet kring 16 MP av en del tidningar (före bl.a. Nikons D7000 med samma sensor) och alla var väl alltför förblindade av sensorernas tekniksprång i dessa modeller för att hänga upp sig på futtiga petitesser som laggning.

Idag kan det snarast uppfattas som en vacker tavla som fått en reva i nåt hörn. Det är en väldigt bra kamera men man tänker allt på revan för så tydligt framträder den i alla sammanhang. Jag har svårt att fatta att Sony verkligen släppte detta utan att åtgärda det och ingen firmware har kommit sedan dess till denna modell vad jag vet.

Stabiliseringen i OM-D sägs vara det bästa som finns vad gäller sensorskak just nu (den skakar väl åt alla möjliga håll om jag förstått det rätt), och på den kameran går det ju att montera Panasonics objektiv med stabilisering så att man kan välja det man föredrar för stunden. Nackdelen är för mig den mindre sensorn som gör den mindre intressant att använda med adapter för andra objektiv än de som är avsedda för MFT (även om jag inte använder det så mycket på min NEX). Jag inbillar mig också att en sådan upphängning av sensorn borde vara känsligare när det är dags för rengöring, men det kan förstås vara helt fel.

För min del är det mest att alla andra objektiv än m4/3-objektiv är så stora, och inte så mycket "förlängningsfaktornn" (dvs sensorstorleken), som gör att jag i stort sett bara använder m4/3-objektiv. Riktigt långa teleobjektiv tycker jag dock att det är värt att använda med adapter.

Men det är ju kul att kunna använda i stort sett vilket objektiv som helst!

Sensorn är magnetiskt upphängd i OM-D. Jag vet inte riktigt om det skulle göra den känsligare vid rengöring. Den "parkeras" när man stänger av kameran.

Detta problem uppstår aldrig (vad jag har sett) med sensorstabiliserade system, eftersom sensorn ligger låst i centrumläget ända tills det att man trycker av.
Sensorstabiliseringen arbetar ständigt i sådana system där man får stabiliserad sökarbild. Det är en ganska ny finess i sensorstabiliserade system, och det är väl möjligt att man skulle kunna få samma slags problem med "omtag" som man kan få med objektivstabilisering. Jag har iallafall inte märkt av det, men å andra sidan har jag inte märkt av det problemet med objektivstabilisering heller.

Det problemet (med objektivstabilisering) märkte jag som sagt av när jag hade tillgång till Canons stabiliserade objektiv. (idag har jag bara ostabbade Canon-gluggar). Dock har jag inte märkt av problemet med NEX och OSS-objektiv, men det kan ju bero på att jag har kört så väldigt lite med NEX.

Det borde förstås bli samma problem med "omtag" även för kontinuerligt arbetande sensorsystem, såvida man inte lyckats implementera något väldigt smart för att reducera detta problem.

Hur tydligt det märks beror förstås också i hög grad på sättet man använder sin kamera.
.

Jag har fotograferat ganska många tusen sportbilder med stabiliserat teleobjektiv (förvisso då av högre klass än Canons gamla 70-300 IS) och aldrig märkt att stabiliseringen skulle ställa till det. Jag skulle förstås också gärna se NEX med sensorskak, men då skulle ju Sony bli tvungna att göra kameran tjockare och det vill de säkert inte (eftersom design i vissa lägen verkar vara viktigare än funktion för Sony).

Nä, detta är ett djupt orättvist omdöme om Sonys designpolicy. Det finns gott om intervjuer från deras kamerautvecklare där de berättar att de alltid utgår från funktionen. Designen kommer in senare.

Ex. för NEX-7, kameran du själv har. Du skulle säkert tycka det vore intressant att läsa konstruktions-teamets beskrivning av hur utvecklingen av NEX-7 gick till. Man hade en enda utgångspunkt, som låg så långt från design som det rimligtvis går att komma. Man ville omdefiniera begreppet kamera. Det allra första man enades om var att den skulle ha tre synnerligen konfigurerbara rattar. Detta skulle göra det möjligt att ha en ratt var för de tre väsentligaste inställningarna - slutare, bländare och ISO. Ingen annan kamera i världen hade det då (och ingen annan nu heller för den delen). Sedan jobbade de utifrån detta, och de tyckte förmodligen många gånger att de hade gett sig på en helt omöjlig uppgift. Kameran fick inte bli nämnvärt större än de dåvarande NEX:arna, trots att mycket mer skulle klämmas in. Och de ville inte ha någon puckel på ovansidan, som så många andra har. Och bara att få dit iISO-blixtskon, som ju är längre än NEX:arna är tjocka orsakade uppenbarligen en hel del huvudbry. Men även detta fann de ju en lösning på till slut.

Hittar jag länken till denna intervju ska jag naturligtvis posta den, men att hitta någonting man tidigare har läst på nätet är ju näst intill hopplöst, tycker jag. :-(

Och har du verkligen undgått att läsa vad Sony sagt om anledningen till att de gick över från sensorstabilisering och till objektivstabilisering för NEX-systemet? S är uppenbarligen inte alls lika prestige-inlåst som C och N, eftersom detta designbeslut naturligtvis skulle öppna för ytterligare kritik mot sensorstabiliseringen i Alpha-kamerorna. 'Se! T.o..m. Sony själva går över till objektivstabilisering nu!'

Den avgörande anledningen till detta beslut var att objektivstabilisering funkar mycket bättre vid filmning, som de ansåg snabbt skulle komma att bli viktigare och viktigare. En sekundär effekt var att kamerorna kunde göras mindre. Skulle (dagens) sensorstabilisering ha funkat lika bra för filmning, så hade vi haft antiskak i NEX:arna, även om de då hade blivit något större.

Till sist, vill vi användare ha antiskak i NEX:arna så behövs det ju bara att tillräckligt många av oss skriar om detta, så att Sony bedömer att det finns en marknad för sådana modeller. Tröskeln för Sony att "hoppa" mellan objektiv- resp. sensorstabilisering är ju kolossalt mycket lägre än den är för N och C. Därifrån lär vi knappast se några sensorstabiliserade hus förrän i bästa fall möjligen om tio år kanske, men sannolikt aldrig.
.

Jag har fotograferat ganska många tusen sportbilder med stabiliserat teleobjektiv (förvisso då av högre klass än Canons gamla 70-300 IS) och aldrig märkt att stabiliseringen skulle ställa till det.
---
Ifall objektivstabilisering ger upphov till problem eller ej beror förstås i hög grad på hur man använder det. Jag har dock sett sportfotografer som stänger av objektivstabiliseringen, och även läst här på Fotosidan från flera användare som skrivit att de stänger av stabiliseringen i sådana här sammanhang.

Min personliga erfarenhet av Canons objektivstabilisering gäller alltså enbart 70-300 IS samt några kitobjektiv, så ifall andra objektiv ger mindre problem kan jag inte uttala mig om.

Sedan kan det ju också vara så att jag med Sonys sensorstabilisering är van vid att kunna göra snabba och häftiga omkomponeringar utan problem. Detta gick INTE med något enda av de Canon-objektiv jag haft tillgång tillt.
.

Ärligt talat tycker jag inte det spelar så stor roll för mig vad Sonys egna tekniker säger. Tri-Navi är bra, men jag skulle uppskattat om rattarna var mer distinkta och att kameran skulle gå att hantera vettigt åtminstone med tunna handskar. En knapp på stabiliserade objektiv för att stänga av stabiliseringen vore inte heller fel.

Det finns nackdelar med Sonys kameror (och andras) trots att somliga foruminlägg tyder på att en del inte håller med om det ;)

Senast ändrad:
Oavsett kameramärke kan man hitta uttalanden från resp konstruktionsteam och det är endast loggan som skiljer teamen åt. Annars verkar de deltaga i samma halleljahmöte...fast i skilda lokaler/tält.

Det finns rätt många saker som inte fungerar riktigt som specarna utlovar från såväl C/N som Sony.
Exemplen är för många att ta upp här. Men bottomlinen=inget system är helt perfekt samt var och en salig på sin egen tro.

//Lennart

Nä, detta är ett djupt orättvist omdöme om Sonys designpolicy. Det finns gott om intervjuer från deras kamerautvecklare där de berättar att de alltid utgår från funktionen. Designen kommer in senare.

Ex. för NEX-7, kameran du själv har. Du skulle säkert tycka det vore intressant att läsa konstruktions-teamets beskrivning av hur utvecklingen av NEX-7 gick till. Man hade en enda utgångspunkt, som låg så långt från design som det rimligtvis går att komma. Man ville omdefiniera begreppet kamera. Det allra första man enades om var att den skulle ha tre synnerligen konfigurerbara rattar. Detta skulle göra det möjligt att ha en ratt var för de tre väsentligaste inställningarna - slutare, bländare och ISO. Ingen annan kamera i världen hade det då (och ingen annan nu heller för den delen). Sedan jobbade de utifrån detta, och de tyckte förmodligen många gånger att de hade gett sig på en helt omöjlig uppgift. Kameran fick inte bli nämnvärt större än de dåvarande NEX:arna, trots att mycket mer skulle klämmas in. Och de ville inte ha någon puckel på ovansidan, som så många andra har. Och bara att få dit iISO-blixtskon, som ju är längre än NEX:arna är tjocka orsakade uppenbarligen en hel del huvudbry. Men även detta fann de ju en lösning på till slut.

Hittar jag länken till denna intervju ska jag naturligtvis posta den, men att hitta någonting man tidigare har läst på nätet är ju näst intill hopplöst, tycker jag. :-(

Och har du verkligen undgått att läsa vad Sony sagt om anledningen till att de gick över från sensorstabilisering och till objektivstabilisering för NEX-systemet? S är uppenbarligen inte alls lika prestige-inlåst som C och N, eftersom detta designbeslut naturligtvis skulle öppna för ytterligare kritik mot sensorstabiliseringen i Alpha-kamerorna. 'Se! T.o..m. Sony själva går över till objektivstabilisering nu!'

Den avgörande anledningen till detta beslut var att objektivstabilisering funkar mycket bättre vid filmning, som de ansåg snabbt skulle komma att bli viktigare och viktigare. En sekundär effekt var att kamerorna kunde göras mindre. Skulle (dagens) sensorstabilisering ha funkat lika bra för filmning, så hade vi haft antiskak i NEX:arna, även om de då hade blivit något större.

Till sist, vill vi användare ha antiskak i NEX:arna så behövs det ju bara att tillräckligt många av oss skriar om detta, så att Sony bedömer att det finns en marknad för sådana modeller. Tröskeln för Sony att "hoppa" mellan objektiv- resp. sensorstabilisering är ju kolossalt mycket lägre än den är för N och C. Därifrån lär vi knappast se några sensorstabiliserade hus förrän i bästa fall möjligen om tio år kanske, men sannolikt aldrig.
.

Jag såg den videon också med intervjun med designteamet bakom NEX 7 och jag kan vidimera att du i allt väsentligt återgivit vad som sades i den korrekt. Det var Tri Navi som var själva grundbulten i designen och hänsynstagandet till de krav filmningen ställer på tyst hantering av objektiven - ingen fokusmotor i huset m.m. Mycket fascinerande inblick i tänket bakom NEX 7.

Jag har letat också efter filmen men hittar den inte heller.

Om man inte räknar Canon G12 då.

och Panasonic GH3 som lär vara ett mindre mästerverk vad gäller hantering och klokt placerade knappar, plus att dom har kameravärldens bästa filmfunktion. Så att Sony säljer och bygger filmkameror till professionella användare inom filmbranschen och Tv-bolag, ser vi inte ut att ha någon som helst nytta av, alltså vi som använder Sonykameror.

Många av oss Sony-användare behöver nog lunga ner oss och titta sig omkring, andra kameratillverkare ligger absolut inte på latsidan, det finns fler tillverkare än C/N därute, ( ursäkta att jag nämnde C/N )- Pannas GH3 lär vara en markant uppryckning från tidigare GH2 vilket visar på lyhördhet och vilja till förbättringar.

jag blir bara så himla trött ibland på tjatet om Sony´s stora innovationsförmåga, visserligen först med GPS som exempel i A55 men den lämnade kvar gamla kartbilder så användare undrade om dom tagit ett glas för mycket. Här hade redan Panasonic i sina kända långresekompakter en alldeles utmärkt funktion, tänker på den mindre typen av kompakter Z20-Z30 tror jag dom kallas.

Aspman tänder eld i brasan för mig vad gäller laggningen till Nex, klart att Sony omedelbart borde åtgärda med Firmware.

Nu skvallrar Sony Rumor om flera förbättringar vad gäller Nex 7 hoppas nu att det fungerar, så man kan lugna ner sig en aning.

Medans jag ändå är i gång sår skriver Foto vid testet av G12 att deras objektiv är helt enastående, oavsett bländare och brännvidd så leverera det full skärpa från mitt till kant. Nya G15 trots den lilla sensorn så får den lika bra lågljusegenskaper som RX100. skillnaden är tydligen för liten inom spannet som DXO redovisar, trots högre värden där för RX100, Nu har jag en RX100 men kan skriva som jag gör i alla fall. RX100 är en jättebra kamera men Sony är inte ensamma.

Ett stort nytt steg har tagits med dom nya små kompaktkamerasensorena runt 1/1,7 en kamerasektor som varit lite slumrande vaknar till en ny vår. Nikons nya P7700, Pannas LX7 och G15 visar på häpnadsväckande förbättringar vad gäller lågljusegenskaper som ingen skulle ha trott varit möjligt för 5 år sedan.

Senast ändrad:
Oavsett kameramärke kan man hitta uttalanden från resp konstruktionsteam och det är endast loggan som skiljer teamen åt. Annars verkar de deltaga i samma halleljahmöte...fast i skilda lokaler/tält.

Det finns rätt många saker som inte fungerar riktigt som specarna utlovar från såväl C/N som Sony.
Exemplen är för många att ta upp här. Men bottomlinen=inget system är helt perfekt samt var och en salig på sin egen tro.

//Lennart

Bra skrivet. För så är det och så ser det ut, alla är lika kålsupare, men så klart inte fel att man kan få möjlighet att läsa hur våra tillverkare tänker, men en Sony´s Molle Lindberg tycker jag vi kan slippa.

Visst, men vi har ju just offentligt tagit heder och ära av A580 som trots allt ses som en av Sonys mer kompetenta och i övrigt lyckade tjockkameror. NEX 7 är sågad för sin överhettning vid filmning och AF:en är ju i sammanhanget ganska simpel vid en jämförelse med dagens mer avancerade kameror. En del har dragit stora växlar på NEX 7:s problem med en del vidvinklar som främst uppmärksammats med Leica-objektiv andra har inte upplevt mycket av problem med objektiv av andra fabrikat. Diskussionen avskräcker säkert en del från att köpa en NEX med 24 MP sensor.

Den kultförklarade modellen A900/A850 (som ju i grunden är samma kamera), har ju många undrat varför den inte fick vinklingsbar display. Det fanns ju faktiskt t.o.m. på de verkliga "toy camera-modellerna Sony tidigare torgfört.

A99 har ju bl.a. sågats för sin blixthantering (styrning av externa blixtar och både A77 och NEX 7 har vi ju sågat för EVF-laggningen och taskig exponering med blixt.

Det mesta av det har väl varit tillräckligt för att få en del att ställa in köpen.

Så jag vet inte om det är så jakla mycket halleluja trots allt. Jag tror nog de flesta allvarliga fel diskuteras här på FS oavsett vad det nu gäller för kameror. Det är väl bara det att i dessa diskussioner så deltar ju dessutom folk som inte har personlig erfarenhet av de kameror som diskuteras eller äger ex av dessa och då blir det ibland lite roddigt men det är sånt vi får ta. Ibland är det ju också klart berikande att diskussionerna ser ut så eftersom vi ju i många fall har mer gemensamt än vi tror oavsett vilket kameramärke vi nu råkar ha. Gränsen går vid ren diskussionssabotering och sådan har vi ju tyvärr sett en del av även i dessa forum.

Det finns nackdelar med Sonys kameror (och andras) trots att somliga foruminlägg tyder på att en del inte håller med om det ;)

Det är väl också så att en del fotografer genom sitt sätt att fotografera inte upplever samma problem som andra ser alla gånger. Ett bra exempel på det har väl varit de ganska hetsiga diskussioner i de Canon- och Nikon-forum som berört Sony-sensorernas bättre DR i jämförelse med Canons sensorer. I de fallen har det varit många Canononister som rest sig som en man och menat att de minsan inte sett några problem och grejen är ju att en del av dem faktiskt kanske heller inte gjort det.

Åter andra står inte ut med tanken på att de inte fått ett system som är state of the art trots att de betalt stora femsiffriga belopp för sina grejor särskilt när man skrivit dem på näsan att en av Nikons konsumentkamerahus givit bättre teknisk bildkvalitet i viktiga avseenden än de hus som används av Canon-proffsen.

Så jag vet inte om det är någon större skillnad i trådar som dessa och Canon-trådarna t.ex. Skillnaden har väl åtminstone tidvis varit att en del folk som har andra märken befruktat Sony-trådarna eftersom de tyckt att det varit roligare och lite högre i tak här. Jag har svårt att se att de skulle varit här om det bara skulle varit Sony-halleluja som skulle pågått här.

Debatterna om avstängningsbar SSS på Sony-kameror ( med en direktknapp ) är lite lustig för det var tvärtom för några år sedan, KM och Sony fick lite kritik på trådarna här för att dom skyltade med den nämnda knappen, den ansågs onödig på flera sätt, med kommentarer om att dom vill visa knappen och att funktionen finns osv. så ingen hallejulia vid det tillfället.

Som jag ser det så kan självklart A99 räcka till för dom flesta med råge, men några punkter återstår som förmodligen en stor majoritet fortfarande vill att en kamera skall fungera och vara. DXO Mark signalerar om så stora skillnader som 1000-1300 poäng vad gäller lågljus-parameter. hade A99 1000 poäng till där så skulle dom knuffa lite på mästarna inom området.

Frågan man måste ställa sig är att det faktiskt är Sony själva som bygger sensorn och borde veta, SLT sätter väl tyvärr begränsningen, hur dom skall lösa det problemet återstå att se. Vad som blir kvar är då EVF som inte bör hacka vid seriebild, och få lika klarhet som dom bästa OVF-sökarna. och bli lika billig som andra konkurrenter, annars måste Sony skapa något väldigt nytt i sensorväg eller vad det kan bli.

//Bengt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar