Nä, detta är ett djupt orättvist omdöme om Sonys designpolicy. Det finns gott om intervjuer från deras kamerautvecklare där de berättar att de alltid utgår från funktionen. Designen kommer in senare.
Ex. för NEX-7, kameran du själv har. Du skulle säkert tycka det vore intressant att läsa konstruktions-teamets beskrivning av hur utvecklingen av NEX-7 gick till. Man hade en enda utgångspunkt, som låg så långt från design som det rimligtvis går att komma. Man ville omdefiniera begreppet kamera. Det allra första man enades om var att den skulle ha tre synnerligen konfigurerbara rattar. Detta skulle göra det möjligt att ha en ratt var för de tre väsentligaste inställningarna - slutare, bländare och ISO. Ingen annan kamera i världen hade det då (och ingen annan nu heller för den delen). Sedan jobbade de utifrån detta, och de tyckte förmodligen många gånger att de hade gett sig på en helt omöjlig uppgift. Kameran fick inte bli nämnvärt större än de dåvarande NEX:arna, trots att mycket mer skulle klämmas in. Och de ville inte ha någon puckel på ovansidan, som så många andra har. Och bara att få dit iISO-blixtskon, som ju är längre än NEX:arna är tjocka orsakade uppenbarligen en hel del huvudbry. Men även detta fann de ju en lösning på till slut.
Hittar jag länken till denna intervju ska jag naturligtvis posta den, men att hitta någonting man tidigare har läst på nätet är ju näst intill hopplöst, tycker jag. :-(
Och har du verkligen undgått att läsa vad Sony sagt om anledningen till att de gick över från sensorstabilisering och till objektivstabilisering för NEX-systemet? S är uppenbarligen inte alls lika prestige-inlåst som C och N, eftersom detta designbeslut naturligtvis skulle öppna för ytterligare kritik mot sensorstabiliseringen i Alpha-kamerorna. 'Se! T.o..m. Sony själva går över till objektivstabilisering nu!'
Den avgörande anledningen till detta beslut var att objektivstabilisering funkar mycket bättre vid filmning, som de ansåg snabbt skulle komma att bli viktigare och viktigare. En sekundär effekt var att kamerorna kunde göras mindre. Skulle (dagens) sensorstabilisering ha funkat lika bra för filmning, så hade vi haft antiskak i NEX:arna, även om de då hade blivit något större.
Till sist, vill vi användare ha antiskak i NEX:arna så behövs det ju bara att tillräckligt många av oss skriar om detta, så att Sony bedömer att det finns en marknad för sådana modeller. Tröskeln för Sony att "hoppa" mellan objektiv- resp. sensorstabilisering är ju kolossalt mycket lägre än den är för N och C. Därifrån lär vi knappast se några sensorstabiliserade hus förrän i bästa fall möjligen om tio år kanske, men sannolikt aldrig.
.