ANNONS
Annons

Sonys systemkameror (och kanske andra också)

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej
Kan inte färstå hur man klarar sig utan fälbar skärm om man använder LiveView??
Var ute idag och fotade i sol och då ett lite täcke av snö ligger . Det var mycket svårt att se bara på displayen om den inte hade gått att vika ut den. Om jag inte kunnat vika den hade det varit svårare att komponera bilden utan att åla som en orm.
Tycker nexen 7 uppför sig snällt. Sökaren hjälper verkilgen i starkt soljus då det kan vara svårt att se på skärmen. Möjligen tar det en stund för skärm eller sökare att starta upp. Verkar vara sensorn som är slö att få till exponeringen......

Detta med stabiliserad sökar bild fattar inte jag. Menar ni verkligen att ni kan skaka så mycket med kameran att ni har svårt att se bilden i sökaren och sedan när ni tar blir billden blir den skarp?? Vilka tider är detta typ 1/1000 eller mer??

Jag har ingen NEX. :)

För mig passar Olympus m4/3-kameror bättre än Sonys NEX-kameror. För andra kan det vara tvärtom. Om man redan har en massa objektiv med Minolta AF-fattning så finns det ju en stor fördel med att kunna montera dessa på en NEX med full AF-funktion.

Jaha så du menar att den som inte har några objektiv alls hemma i skåpen, han/hon skall definitivt inte köpa en NEX.

JO..jo vi får höra det hela tiden. Det gäller likadant för den nya A99, har man skåpen fulla av Minolta-objektiv, så kanske det är idé att välja A99 det är flera som skriver så i tråden. Vet ej var gränsen går, har man bara ett billigt 50/1,7 så skall man inte köpa A99 utan välja den superbilliga D600 eller vad dom nu menar, den har förstås en stor magnifik prismasökare och kan fota sotaren i kolkällaren.

Ingen tvekan om att en 1DX,1DsMkIII, D3, D4 m fl har en relativt hög vikt, men de har integrerade vertikalgrepp. De mindre kamerorna med samma sensorformat väger i stort sett lika mycket med om man monterar på vertikalgrepp. Tänker på 5D/A900/A99/D700 m fl

De här kamerorna balanserar faktiskt tyngre gluggar som gör dem mer ergonomiskt riktiga under längre fotopass. Vikten är alltså en fördel ibland.

Montera en 24-70/2.8 AF-S G ED II på en Nikon 3200 så märks en skillnad som talar till fördel för de tyngre husen med rejäla grepp. För att inte tala om längre telezoomar på 2 kg.

Paradoxalt känns det inte lika obalanserat med en NEX-7 och en tyngre glugg eftersom den fällbara displayen kan tjänstgöra som en schaktsökare och man får ett ganska bekvämt, mindre belastande grepp under den tyngre gluggen med vänsterhanden.

Poängen är att alla kameratyper kommer till sin rätt vid rätt tillfällen och omständigheter. A99:an har ju en fördel framför Canons/Nikons "järnspisar" med sin fällbara dispaly som under vissa fotoomständigheter gör den lättare att arbeta med om tunga, långa objektiv används. Men med monterat vertikalgrepp och användning av EVF samt lång/tung glugg så kvalar den också in bland järnkaminerna med ganska tung vikt.

Och det är bra att den gör det.

//Lennart

Klart att du har rätt i stort, men en lättare kamera blir inte tyngre i sig för att man skruvar på tungt objektiv, folk tänkte lite fel i början när Nexarna kom ut på marknaden även om Sony var på tok för sega med att släppa ett bra pannkaksobjektiv. C:A 350 gram är alltid 350 gram och hela vinsten ligger i totalvikten under en lång fotodag, men visst redan ett ljusstarkt 16-50/2,8 är ingen liten klump på min A77.

Jag blev annars förvånad när jag kände på A900 första gången, jag tyckte den var ovanligt behändig och mindre än vad jag hade trott, troligen det fina stadiga greppet gjorde kameran trevlig att hålla i.

Jag skulle nog om jag ägde en D4 drar mig för i alla fall för att rumla omkring med några rackabajsare under västen vid vissa festligheter, och ha en stor 1,4 kg systemare + 2 kg optik hängades på magen inte kommer väl ett sådant paket med till stranden eller, om det inte är en reporter på besök som vill fota unga badande damer.

Jaha så du menar att den som inte har några objektiv alls hemma i skåpen, han/hon skall definitivt inte köpa en NEX.
(. Ja, det är förstås precis det jag menar. .)

Det var allt en lite skruvad tolkning. Det finns förstås andra skäl att köpa en NEX, förutom att man redan har en massa Alphaobjektiv. Ett innehav av Alphaobjektiv är f.ö. i sig inte ett skäl att köpa en NEX.

För mig finns det dock inga skäl att köpa en NEX.

Hej
Kan inte färstå hur man klarar sig utan fälbar skärm om man använder LiveView??
Var ute idag och fotade i sol och då ett lite täcke av snö ligger . Det var mycket svårt att se bara på displayen om den inte hade gått att vika ut den. Om jag inte kunnat vika den hade det varit svårare att komponera bilden utan att åla som en orm.
Jag håller med. Live View kommer inte riktigt till sin rätt utan vridbar skärm.

Detta med stabiliserad sökar bild fattar inte jag. Menar ni verkligen att ni kan skaka så mycket med kameran att ni har svårt att se bilden i sökaren och sedan när ni tar blir billden blir den skarp?? Vilka tider är detta typ 1/1000 eller mer??

Med ett riktigt långt manuellt teleobjektiv är det rätt svårt att hålla kameran tillräckligt stadigt för att fokusera. Min spegellösa kamera av Ett Annat Märke har sensorstabilisering och sökarbilden är då stabiliserad. Med ett manuellt objektiv på 300-400mm skulle jag omöjligen kunna fotografera handhållet utan stabiliserad sökarbild.

Med stabiliserad sökarbild blir det väldigt svårt istället för omöjligt. :)

Går och går men man blir ju snudd på sjösjuk. Man kan oftast hitta rätt i fokusplanet med lite pickel men det är inget kul när man ska komponera bilden. Det ger sig till känna redan vid 200mm tycker jag men det finns säkert de som fixar detta bättre än jag. Jag har ju ett manuellt 200mm Hexanon och visst hade det varit en stor fördel med det stabiliserat fullt ut både i sökare och objektiv. För mig går nog gränsen att vara hyfsat komfortabel utan bildstabilisering med manuell fokus vid 135mm i hyfsat ljus. Bättre är inte jag.

Det är här det är en verklig poäng med en Olympus exv. med inbyggd antiskak istället för NEX som i en del kombon, precis som Canon inte har någon stabilisering alls. Så vill man slippa tänka på sånt så ska man inte välja en NEX för NEX är inte heltäckande när det gäller bildstabilisering. Till och med det svindyra Zeiss 24mm till NEX är ju ostabiliserat och man kan alltid hävda att det "inte behövs" men det är som alla vet som vant sig vid antiskak som funkar för alla ens objektiv en stor sannaing med modifikation. Det finns alltid tillfällen där den som har antiskak kan ta sina bilder utan problem medan de som saknar stabilisering tvingas hitta andra lösningar som exv. släpa på stativ. Jag är en stor anhängare av antiskak och valde min första DSLR (KM D7D) nästan enbart p.g.a. den tekniken.

Sen kan jag tycka faktiskt tycka att Sigmas OS-teknik är lite vassare och mer flexibel än Sonys antiskak.

Sen kan jag tycka faktiskt tycka att Sigmas OS-teknik är lite vassare och mer flexibel än Sonys antiskak.

Nu vill jag inte direkt utmana just dig och säga att det du säger är fel, men det finns några saker kring antiskak - och hur bra/inte bra det fungerar, eller hur stor nytta det gör - som jag upplever ofta kommer bort i disskusioner:

1) Det finns inte två levande människor vars handskakningar, stabilitet i handleder, armdarr, vingel på fötterna eller allmän balans som är helt lika. Vilket innebär att ett visst antiskaksystem kan fungera olika bra för olika individer.
2) Ett givet system (te.x. Sonys sensobaserade i Alpha-kamerorna eller Sigmas optiska i objektiven) kan fungera ganska olika för olika objektiv. För vissa fungerar ett aniskak-system utmärkt, för andra objektiv gör det kanske bara marginell skillnad.
3) Jag vet av personlig erfarenhet att det kan vara väldigt olika svårt att hålla samma objektiv stabilt även med olika kamerahus. När jag fotade mycket med D70 och D200 var Nikons 135/2,0 (för övrigt ostabiliserat) ett av mina favoritobjektiv, tog ofta bilder på 1/50 eller 1/60 med det. Trots brännvidden och crop-faktor. Men när jag satte samma objektiv på D2H eller senare på D3 (stora kamerahus) kunde jag banne mig knappt handhålla 135:an på 1/200. Medan rakt motsatta förhållande gällde min (lika ostabiliserade) AF-S 80-200/2,8.
4) Stabilisering - rent allmänt och med ett visst objektiv - är precis som så mycket annat i fotovärlden något man lär sig använda. Man får helt enkelt mer utbyte av stabilisering (oavsett system) ju mer van man är vid det och ju mer träning man fått med det.

Det är med andra ord svårt, på gränsen till omöjligt, att på ett exakt och rättvisande sätt jämföra olika stabiliseringssystem. Det innebär givetvis inte att vi skall sluta testa, jämföra och diskutera :) Men jag tror diskussionerna kring stabilisering ibland kunde må bra av lite nyansering - det som fungerar för en person, med en kamera och ett objektiv, en viss veckodag och vid en viss vindstyrka - det behöver inte fungera lika bra (eller dåligt) för en annan person under samma förhållanden.

Det är sant. Jag hanterar själv kameran helt olika beroende på vad som sitter på. Mitt stora Sigma försöker jag alltid stödja på låret med utvikt bakdisplay a la schaktsökare. Det funkar bäst för mig men det funkar förvånansvärt bra på frihand i hyfsat ljus också. Jag har aldrig tyckt mitt Sony 70-400 har varit lika bra med exv. A580 som jag ofta hade ihop med detta. Att sätta det på NEX:en var ingen större ide utan stativ för på NEX:en var det ju helt ostabiliserat.

Det vidare en underskattad funktion med Sony antiskak och det är ju att man faktiskt har en skakindikator som hjälper en att hålla still och ta bilden i rätt ögonblick. Tog man på tre streck av fem så blev det lite sämre än vid två av fem. Sony har dock sabbat ergonomin kringdetta genom att lägga den indikatorn i sökarens ena hörn så man tvingas till svår slip vision för att fixa det. Det borde man ändra på. En annan sak som har stor betydelse är hur snabbt kameran svara på avtryck. A580 är riktigt dålig på detta och det är den kamerans stora svaghet i sammanhanget. Responsiviteten är mycket sämre vid avtryck än i föregångaren A550 t.ex. Det blir då extra svårtatt fyra av på två streck.

Sedan vet jag inte om jag håller med om att det är så svårt att avgöra hur bra stabiliseringen är för det märker man rätt väl i andelen "keepers" man får. Sonys antiskak missar grovt ibland trots att man kollar sin indikator och det uppleverjag inte alls på samma sätt med Sigmas OS. Det systemet känns mer förutsägbart och pålitligt (men man måste komma ihåg att koppla ur SSS innan när man kör OS för annars kan man få helt oförutsägbara resultat). Jag har nu haft antiskak sedan KM D7D 2005 (världns första DSLR med antiskak) och sedan i fyra Sony-hus efter det. Jag har ett par Sigma med Sony A-mount och OS och jag vill helst inte ha något annat idag de få gånger jag kör min A580 numera. På min NEX 7 har jag ju inget annat val än Sigma eller möjligen att sätta på Canons adapter och använda Canons objektiv med IS men det alternativet har inte jag kunnat testa ännu. Men det finns kanske folk som gjort det också som kan utlåta sig om det i så fall.

.. och som sagt, det finns ingen antiskak i NEX-hus och det är alltid bättre med en fågel i handen än 10 i skogen. Det är bättre med antiskak för det finns alltid där. Vad hjälper det att IS eller OS skulle vara bättre när en del objektiv saknar det helt?

Här har hunnit samlas en massa inlägg som jag gärna skulle vilja kommentera, men i vanlig ordning har jag inte lyckats få till. Nöjer mig med att just nu bara slänga in en snabb kommentar till det allra sista stycket i det senaste inlägget.

Först och främst, det är ALLTID bra att ha tillgång till antiskak, oavsett använd teknik. Jo, somliga förnekar faktiskt detta - det är bara det system de själva har som är värt att använda...

Och som du skriver, att alltid ha med sig någon ev. måttligt effektiv antiskak, även om den bara skulle hjälpa med säj 2 EV-steg, är ju alltid mycket bättre än en 5 EV-stegs supereffektiv antiskak som INTE sitter på det objektiv man har med sig, utan enbart på VISSA andra objektiv. Har märkt att det fortfarande finns förvånansvärt mågna som inte kan / vill inse detta...

Men visst, har man pengar och har skaffat ett objektiv med supereffektiv antiskak som man använder mycket och får att fungera väl inom de användningsområden man är intresserad av, så är det självfallet förträffligt.

Dock är de objektiv där tillverkarna tenderar att lova 4-5 EV-stegs antiskak-förbättring företrädesvis supertelen, och dessa klarar jag för min del ändå inte att hålla på fri hand. Har sett att även många andra använder stativ för dessa, och då fungerar ju inte bildstabiliseringen ändå.

Har mest erfarenhet av antiskak i kamerahusen, men använder / har använt även stabiliserade objektiv. För några år sedan lade jag tid på att jämföra Canons 70-400 mm stabiliserade objektiv på en Canon 400D, och ett motsvarande på min Sony A200 (som ju har antiskak i huset). Tog ett antal bilder med och utan antiskak för båda objektiven genom ett stort antal olika exponeringstider (kanske mellan 1/2 till 1/2000 sek eller så).

Resultatet var intressant. Skakreduceringen var ganska konsistent från bild till bild för det sensorstabiliserade huset, till skillnad från Canons objektivstabilisering (för DENNA objektiv-kamerakombination och för MIN personliga darrningskaraktär). Det blev en tydlig skillnad från bild till bild. I enstaka fall blev det mycket suddigare än jämförelsebilderna UTAN stabilisering! Beror förmodligen på att objbektivstabiliseringen är inkopplad hela tiden, vilket medför att denna måste resetta ibland och så att säga ta "nytt tag". Det ska tydligen inte gå att trycka av just då, men det verkar gå ibland i alla fall.

Detta problem uppstår aldrig (vad jag har sett) med sensorstabiliserade system, eftersom sensorn ligger låst i centrumläget ända tills det att man trycker av.

En annan faktor som jag funnit vara en klar begränsning med objektivstabiliserade system är deras häpnadsväckande långa tidskonstant. Det stabiliserade Canon-objektiv jag haft längst tillgång till är EF 70-300/4-5,6 IS USM. Det behövde 1,3 till 1,5 sekunder på sig för att bilden skulle bli stabiliserad efter att jag halvtryckt på slutarknappen. Fann att jag fick många fler suddiga bilder MED stabilisering än UTAN, vid objekt som virrade hit och dit (ungar, jyckar och säkerligen även fotbollsspelare även om jag aldrig provat det sistnämnda med sagda objektiv).

Så är det INTE med Sonys antiskak. Komponerar jag om och trycker av direkt så blir det (i alla fall för mig) skarpt, trots att Sony i manualerna skriver att man inte ska göra så, utan dröja kvar ett ögonblick med slutarknappen i tryckläget. Med andra ord, jag har för min del och med det sätt jag fotograferar på inte kunnat detektera någon tidskonstant som är längre än min egen reaktionstid. Har inte provat Pentax sensorstabiliserade hus, men läst lite tester och rapporter som tyder på att deras system ev. kan uppvisa en störande lång tidskonstant för att komma igång.

Sedan till sist, innan jag måste skena iväg - hade tänkt skriva bara ett kort inlägg här, men som vanligt blev det väldigt långrandigt...

Superljusstarka objektivs viktigaste användningsområde har förstås i alla tider varit att kunna få användbara bilder även vid dåligt ljus. I andra hand verkar det vara för att så många vill följa den fluga som exploderat på senare tid - att ta bilder med superkort skärpedjup. Denna effekt används enligt min menig på tok för mycket - flertalet av dessa bilder skulle ha blivit mycket bättre om inte bara den närmaste pupillen blev skarp, och allting annat i ansiktet oskarpt, utan ifall man hade bländat ner så att skärpan täckte åtminstone båda ögonen och örat också. Själv använder jag kort DoF mycket sparsamt. Vanligen vill jag kunna använda mindre bländare för att få acceptabelt skärpedjup även vid dåligt ljus. Vilket är just vad sensorstabiliserade system ofta ger mig möjlighet till.

En uppenbar, men av någon anledning nära nog okänd teknisk information:
ALLA superljusstarka objektiv, som t.ex. 1:1,4 eller bättre, blir stabiliserade med kamerahus stabilisering.
Däremot finns INGA superljusstarka stabiliserade objektiv. Det finns ett par enstaka stabiliserade 1:2,0-objektiv, men det finns inget större urval innan man har kommit ner till 1:2,8.

Anledningen är att objektivstabilisering försämrar den optiska kvaliteten, vilket inte sensorstabilisering gör. Också något som ivrigt brukar förnekas av somliga användare av system utan husstabilisering...

Anser det vara uppenbart att vid dåliga ljusförhållanden, som nödvändiggör användning av superljusstarka objektiv, så har man som ALLRA MEST användning av ett antiskaksystem. System med enbart objektivstabilisering ger mig inte detta. Att man kan få supereffektiv stabilisering med supertelen är (för mig) av ringa betydelse, eftersom jag då ändå måste använda stativ till dessa tunga kolosser.

För att jag inte ska bli påhoppad i onödan, så finns det faktiskt ett objektiv med objektivstabilisering med högre ljusstyrka än 1:2,0. Och inte är det C eller N som har kommit ut med detta, utan det är Sony som har mage att göra detta. De har tagit fram ett 50/1,8 OSS objektiv till sitt NEX-system (ett 35/1,8 är troligen också på gång). Har märkt att Sony-gubbsen förefaller att vara mycket roade av att ge C och N-giganterna ett tjuvnyp här och där...
.

Senast ändrad:
Anledningen är att objektivstabilisering försämrar den optiska kvaliteten, vilket inte sensorstabilisering gör. Också något som ivrigt brukar förnekas av somliga användare av system utan husstabilisering... .

Oaktat ett i i övrigt långt inlägg så är farbror Gunnar ute i osläppt väder just i ovanstående sentens. Den optiska kvaliteten KAN försämras av objektivstabilisering, men KAN också lämna den opåverkad eller t o m förbättra den. Finns några telezoomar på marknaden som har bättre MTF-värden med IS än sina tvillingar som saknar IS i objektivet.

I övrigt har du i ditt långa inlägg en massa fakta, men jag som är anhängare av båda systemen är lite rädd för att det ska uppstå en onödig (i mitt tycke) vs-debatt igen.

Avrundar med att "vibrerande sensor" kan ställa till med luddighetsproblem i vissa lägen. Något som både jag och Joakim Bengtsson noterade när jag körde A900 och han A850.

Men det viktigaste i hela din skrivning är ju att du påtalar att det är bättre med vilket av antiskaksystemen som helst än inget alls. Sedan är det faktiskt onödigt som många gör: D v s att ha systemet aktivt även vid mycket kortat tider. Det är ju lätt att stänga på objektivet sam var lätt tidigare att stänga av på Alphamodellerna som hade extern knapp för det ändamplet. Tyvärr har den egenskapen hamnat i menydjungeln på en del senare modeller.

//Lennart

Mmm, på min NEX är det inte det lättaste att stänga av stabiliseringen om jag t.ex. vill ha kameran på stativ (vilket jag har ganska ofta nu för tiden då jag insett att det blir klart skarpast så). Stabiliserade objektiv från andra tillverkare har oftast en knapp för att stänga av stabiliseringen, men Sony har inget sådant på sina tyvärr. Än så länge har jag i och för sig bara 50 mm som är stabiliserad, men jag funderar på 35:an - inte för att jag tror den är bättre än min Sigma 30 mm (och dessutom tycker jag det är lite för lång brännvidd), utan just för att den är stabiliserad. Tror den är det enda stabiliserade normalobjektivet på marknaden ...

Stabiliseringen i OM-D sägs vara det bästa som finns vad gäller sensorskak just nu (den skakar väl åt alla möjliga håll om jag förstått det rätt), och på den kameran går det ju att montera Panasonics objektiv med stabilisering så att man kan välja det man föredrar för stunden. Nackdelen är för mig den mindre sensorn som gör den mindre intressant att använda med adapter för andra objektiv än de som är avsedda för MFT (även om jag inte använder det så mycket på min NEX). Jag inbillar mig också att en sådan upphängning av sensorn borde vara känsligare när det är dags för rengöring, men det kan förstås vara helt fel.

Extern knapp på objektivet vid objektivstabilisering resp extern knapp på kameran vid sensorstabilisering borde vara en självklarhet.

Ang 35:an så är jag helnöjd med min Sigma 30 med E-fattning, liksom dito 19mm med E-fattning. Den senare har blivit lite av favorit för mig, men båda mycket bättre än förväntat. 19mm är ju ekvivalent med nästan 28mm översatt till 24x36. Har kanske haft tur med mina exemplar.

Jag hade önskat mig en 24/2.8 med E-fattning så hade det nästan blivit som en 35:a på en FF. Gärna Sigmatillverkad i samma enkla form som de ovan nämnda. Tycker inte jag har något behov av stabilsering vid så korta brännvidder.

//Lennart

Mm, en 24:a från Sigma vore trevligt - Zeissen är lite dyr (och klumpig). Jag är också väldigt nöjd med både 19 och 30 mm, men en stabiliserad ljusstark normal skulle inte göra ont som komplement :)

Jag är ganska dålig på att hålla stadigt, så allt som motverkar det är välkommet (tycker det är lättare att hålla D3:an med 45 mm stadigt än Nexen med 30 mm trots samma bildvinkel och betydligt högre vikt, eller kanske tack vare just det ...).

Stabiliseringen i OM-D sägs vara det bästa som finns vad gäller sensorskak just nu (den skakar väl åt alla möjliga håll om jag förstått det rätt)..//.. Jag inbillar mig också att en sådan upphängning av sensorn borde vara känsligare när det är dags för rengöring, men det kan förstås vara helt fel.

Har en e-500/e-3 och nu em-5:an, och har aldrig haft problem med att sensorrengörningsomskakaren inte gör sitt jobb. 90% av tiden satt (e-3:an) och nu sitter em-5:an på ett teleskop som inte är tät som ett vanligt objektiv. Och jag kan intyga att 5axis sensorskaken även funkar på mitt 600mm teleskop med och på stativ - om än med gimbal.

Bäst vore ju att själv vara så stadig att vi inte behövde bråka om olika system.
I en svunnen tid för länge sedan kan jag minnas att jag tagit bilder med 1s exponeringtid på frihand och fått det skarp, en gång då jag provade effekten av ett skylightfilter tog jag en bild utan filter skruvade sedan på filtret och tog en bild till, detta på frihand och utan att sikta in på något hållmärke. Sedan kunde de två diorna läggas över varandra och visade exakt samma utsnitt. Kameran var en Konica T3, vilket objektiv minns jag inte.
Detta var givitvis med en stor portion tur, men det måste man ha ibland. Problem vore det om någon bad mig upprepa, för det skulle jag inte klara.

.................."Detta problem uppstår aldrig (vad jag har sett) med sensorstabiliserade system, eftersom sensorn ligger låst i centrumläget ända tills det att man trycker av.".................

Svar: Numera är det så men jag tror att det inte riktigt var så i exv. KM D7D som var oerhört känslig för stötar. Sony har dock eliminerat detta problem vad det verkar. Jag hade ju flera antiskakhaverier med min D7D. Så det bör väl vara ett svar till Anders om rengöringsfarhågorna. Jag har rengjort min NEX 7 hyfsat hårthänt för en månad sedan och den är verkligen parkerad när den är avslagen vad jag kunnat se i alla fall.

................ "En annan faktor som jag funnit vara en klar begränsning med objektivstabiliserade system är deras häpnadsväckande långa tidskonstant. Det stabiliserade Canon-objektiv jag haft längst tillgång till är EF 70-300/4-5,6 IS USM. Det behövde 1,3 till 1,5 sekunder på sig för att bilden skulle bli stabiliserad efter att jag halvtryckt på slutarknappen. Fann att jag fick många fler suddiga bilder MED stabilisering än UTAN, vid objekt som virrade hit och dit (ungar, jyckar och säkerligen även fotbollsspelare även om jag aldrig provat det sistnämnda med sagda objektiv).

Så är det INTE med Sonys antiskak. Komponerar jag om och trycker av direkt så blir det (i alla fall för mig) skarpt, trots att Sony i manualerna skriver att man inte ska göra så, utan dröja kvar ett ögonblick med slutarknappen i tryckläget. Med andra ord, jag har för min del och med det sätt jag fotograferar på inte kunnat detektera någon tidskonstant som är längre än min egen reaktionstid. Har inte provat Pentax sensorstabiliserade hus, men läst lite tester och rapporter som tyder på att deras system ev. kan uppvisa en störande lång tidskonstant för att komma igång.".............

Svar: Jag vet inte hur det är med den senaste generationen IS men viss fördröjning har en del rapporterat som ett problem vid flera tillfällen på FS. Frågan är bara hur mycket av problem detta är på exv. långa telen och telezoomar. Jag tror inte det är några större problem med att objektivet ska hinna bli klart till skott av det skälet för det tar ju dessutom alltid en viss liten tid innan ett långt tele satt skärpan ändå och då verkar de som om mitt OS i min 150-500mm är klart för användning. Kör jag det på min NEX 7 så tar det ju nära tvåsekunder för EVF:en att vakna från "helvitt" läge tills motiovet framträder stabilt och då är objektivet definitivt klart för aktion så objektivets ev. laggning är inte begränsnade för mig - det är som sagt andra saker beroende på vilket kamerahus jag nu använder.

Jag har vidare rapporterat den usla laggning i min A580 som även Mats Lillnor tidigare rapporterat. Du har ju själv haft en A550 och i jämförelse med den är A580 i det avseendet en klar försämring. Sony har aldrig brytt sig om att fixa det problemet som faktiskt är ett reellt problem eftersom det även minskar värdet av skakindikatorns arbete som referens för fotografen.

Ja. definitivt Sten-Åke!. Jag hade A550 en tid som komplement till A900 och blev ganska förtjust i A550. Trodde att A580 skulle innebära en bättre kamera , eller i alla fall likvärdig vad gällde fungerandet fast med en effektivare sensor. Den laggningen förstörde intrycket trots att bildkvaliteten kvalar in bland de bästa 16Mp APS-C som konstruerats.

//Lennart

Ja. definitivt Sten-Åke!. Jag hade A550 en tid som komplement till A900 och blev ganska förtjust i A550. Trodde att A580 skulle innebära en bättre kamera , eller i alla fall likvärdig vad gällde fungerandet fast med en effektivare sensor. Den laggningen förstörde intrycket trots att bildkvaliteten kvalar in bland de bästa 16Mp APS-C som konstruerats.

//Lennart

Ja Mats påtalade detta i några inlägg för några år sedan, ja menar att Sony bjuder in till negativa kommentarer, och man måste liksom avreagera sig på något sätt. A550 var tydligen mycket responssiv och kvick. så självklart förväntar man sig inte att efterföljaren skall upplevas som trögare eller rent ut sagt vara trögare.

Även om den gode Mats tog i lite väl kraftigt bort i mellan så kan jag också förstå honom, frustrationen över vissa egendomliga förändringar kan kännas nog så jobbiga när man köpt in sig i ett system. samtidigt så hade vissa modeller av A700 egenheten att ta om autofokusen vid bara lite längre telelägen som 50mm vilket kunde ta en halv sekund på sig 1/50s.

Söker ingen debatt nu att det kvittar om det tar 1,5 sek bara fokusen sitter där, för väldigt många kameror är både säkra och snabba i dagens läge.

Så vill jag ge Martin Agfors en stor skopa med beröm ( obs inte ovett alltså )-som annars är brukligt när en skopa är inblandad.

Ett eftertänksamt inlägg som flera gånger förr rättat till oklarheter, sprungna ur erfarenhetens hantering av många års användning av olika kamera modeller. Trevligt med sådana inlägg som ger nytt ljus över problem som man funderar över, speciellt när texterna ger intryck av så mycken klokhet från en ung man.

//Bengt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar