Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Det finns inga långa teleobjektiv för spegellösingarna (åtminstone inga som marknadsförs som motsvarande supertelen för FF). Jag kan delvis förstå det då efterfrågan förmodligen är låg, och objektiven kan bli svåranvända. Målgruppen för dessa kameror är nog för det mesta fullständigt ointresserade av stativfäste ... (och vi ingår inte i den målgruppen)
Spegelfria menar du väl?
Inte jag (jag är alltså inte alls fullständigt ointresserad av vare sig stativfäste eller långa telen). En NEX 7 med sina 24 MP och ett Sigma 150-500mm med sin inbyggda OS bildstabilisering som ger både bättre stabilisering av Sonys antiskak i tjockkameror och stabiliserad sökarbild även en i NEX 7, är en höjdare tycker i alla fall jag. Lysande kombo om du frågar mig. Om folk är ointresserade av sånt så kan det ju bero på att de aldrig fattat hur bra detta är. Varför skulle inte en NEX 6 eller 7 passa till sånt? Men i det fallet använder i alla fall inte jag Sony-adapterns stativfäste för det finns ju ett mycket bättre på objektivet.
Jag hade t.o.m. min NEX 7 i Tanzania på safari i januari förra året och det funkade hur bra som helst ihop med mitt Sony 70-400mm som jag hade då. Jag sålde det dock främst för att man inte får någon bildstabilisering med ett NEX 7-hus, vilket mitt Sigma som sagt ger.
Jag tycker överhuvudtaget att folk har en väl konservativ syn på detta med stora objektiv ihop med små kamerahus. Hela poängen med NEX är ju att systemet är verkligt flexibelt. Sony var ju först med att erbjuda ett verkligt integrerat system där alla A-mountobjektiv kan användas även på CSC-kamerahus utan några restriktioner i funktionalitet. Man får ju både fasdetekt AF precis som i A77 eller A67 och har dessutom full möjlighet till mikrojustering av objektivet i fasdekt-läget precis som exv A77. Däremot kan jag väl säga att jag inte bryr mig så mycket om långa objektiv för E-mount så länge A-mountobjektiven är bättre.
Vad är mer flexibelt än NEX idag? Att det fanns en bra A-mountadapter var fullständigt avgörande då jag valde NEX. Utan den hade jag förmodligen valt något annat. Fördelen med NEX-kamerorna är att de kan vara både hyfsat kompakta och små trots att de ger mycket bra övriga prestanda och bildkvalitet i toppklass. Nu börjar de verkligt smidiga objektiven komma till sist också, så erbjudandet det blir faktiskt bara bättre och bättre.