Nu är det hela inte så enkelt (även om det kan verka lite påvert med bara en korslagd punkt, vilket för övrigt Sony A900 också har).
Grejen är fortfarande följande: T o m en gammal 1DMkII kan med bara den centrala AF-punkten aktiv träffa bättre på rörliga föremål än många andra kameror. Likaså naturligtvis 5DMkIII och Nikons motsvarigheter. Det beror på det tidigare nästan uttjatade faktum som heter tröghetsfaktor i AF-systemet.
Nu har en 6D ännu effektivare mittpunkt än många av de tidigare promodellerna. A99:s tröghetsinställning
är inte lika effektiv. Men dess AF är snabb, liksom A77:s. För snabb enligt många. Det fordras viss vana för att följa ett irrationellt rörligt motiv.
Jag tycker nog Fotosidans Magasins testrapport var ganska objektiv. Det skyldes knappast över faktumet att kameran inte var direkt lämpad för snabbare action.
Jag tror att du fortfarande hänger upp dig för mycket på tron att testare är partiska.
Räcker det inte med att såväl A99 som A77 är riktigt bra kameror, med för- och nackdelar? Precis som alla andra märken har.
Mvh//Lennart
Det handlar inte om att A99 eller A77 inte skulle räcka till. Gary Friedman är en intressant person på flera plan med en makalös befriande distans till sina Sonykameror, han tvekar inte en sekund att anmärka på svagheter som en del Sony kameror har, precis som du gjorde och upptäckte med A77 som har lite konstiga översättningar, men du fann återgång till senaste minne med mera, Friedman lägger mycket tid på att hjälpa folk med Sonykameror, krånglet med blixten löste han själv genom att köra manuellt till en början.
Fröderberg är mycket välkänd som en av Canon-kamerornas största bundsförvanter, finns ingen bättre Canon-ambassadör än Magnus, men Magnus kan också ställa besvärande frågor när han gör sina interjuver med Canon-folk. jag är inte arg på honom för det, men snäll mot Canon kameror det är han, saknas någonting så brukar han säga att Canon prioriterar inte det.
A55 testades aldrig i någon svensk tidning, man körde A33 med den gamla 14Mp-sensorn, A55 hade fått den nya 16Mp sensorn, vid upprepade tillfällen påstod svenska testare att A55 bara kunde ta 10b/s med låst fokus vid första träff. man trodde tydligen inte att A55 tog fokus mellan varje bild.
A700 skulle bara klara av att avfyra endast en blixt trådlöst, medan den i verkligheten kunde fyra av nästan hur många som helst. A700 gick i upplösnings test mot D300 med det mediokra 18-70 optiken påskruvad, D300 hade en optik för 15000 Kr gissa vilken som var bäst.
Det upptäcktes aldrig till en början att Sonykameror hade Fokuspeaking, och när man upptäckte det så betonade man mera att det passade dock inte till allt.
Nej men det är väl bra att det räcker med en korspunkt, gamla MKII fick dock en hel del kritik för att den bara hade en korspunkt, nu vet inte jag om 6D har tröghets inställningar, Canon har som sagt gjort det möjligt att välja MKIII om man vill fota fåglar, Sony har bara en valmöjlighet inom FF.
Personligen skulle jag inte ha något i mot att äga en Canon 6D, när den sjunker ännu mera i pris till näst år, skulle faktiskt vara roligt men om jag får så mycket bättre bilder än med min A77 det vete tusan, jag fotar så sällan på höga ison, mycket sällan som jag går över Iso 400.
Borde väl sudda bort en del av texten, njaa.. det får stå kvar.