ANNONS
Annons

Sonys systemkameror (och kanske andra också)

Produkter
(logga in för att koppla)
Det känns ju som en hyfsat relevant punkt. Hur snabbt får man något nytt till en Canon? Sony skulle ju kunna liera sig med Dustin (vilket de redan har) men mer allvarligt.

Sist vi köpte en NAS till jobbet fick vi den på fyra timmar (beställd på förmiddagen och levererad efter lunch enligt killen som beställde) och vi är ingen VIP-kund. Skulle det räcka? Dustin har alla kunsumentmodellerna redan. Det borde väl Sony kunna styra upp så att man hade även objektiven hemma.för leverans.

Om man bor i Stockholm så kan man väl hämta
direkt på lagret i Rosersberg om det brinner i knutarna.

Som regel skickas utrustningen från tyskland och du får den dagen därpå.

Håller med men för min del så har jag blivit samlare av gammalt KM och Sony-skrot helt ofrivilligt för det är ju inte värt ansträngningen att försöka sälja gamla digitalkamerahus. Vem vill ha sånt? Går väl knappt att skänka till Lutherhjälpen.

Fungerande digitalhus går ju att sälja. KM5D kan man säkert få 750 kr för. Sony A200 1000 kr och sedan uppåt. Ge dem till mig så säljer jag dem åt dig och skänker pengarna till radiohjälpen.

Fungerande digitalhus går ju att sälja. KM5D kan man säkert få 750 kr för. Sony A200 1000 kr och sedan uppåt. Ge dem till mig så säljer jag dem åt dig och skänker pengarna till radiohjälpen.

750:- spänn är inte värt besväret och inte 1000:- heller. Så länge jag får plats med dem får de ligga i skåpen. Jag får se. Jag försökte ge bort min A350 till en kompis men han blev mest stressad och jag fick tillbaka den efter någon månad. Han fick nog ångest för att han skulle behöva intressera sig för en hobby som han egentligen inte var intresserad av - men han gillar bra bilder så jag förstår väl inte riktigt.

750:- spänn är inte värt besväret och inte 1000:- heller. Så länge jag får plats med dem får de ligga i skåpen. Jag får se. Jag försökte ge bort min A350 till en kompis men han blev mest stressad och jag fick tillbaka den efter någon månad. Han fick nog ångest för att han skulle behöva intressera sig för en hobby som han egentligen inte var intresserad av - men han gillar bra bilder så jag förstår väl inte riktigt.

Till vissa delar kan jag känna igen mig i din kompis tankar, även om jag nu gissar en del, för jag känner inte han så klart. jag hade ofta en övertro över vad bra bilder jag kunde ta när jag var yngre. när man med blicken svepte över ett tilltänkt motiv, med ungdomlig god syn, så skapade i alla fall jag i huvudet jättefina bilder. Sedan när man studerade sina bilder så blev man ofta besviken.

När man flera år senare tittar om på bilderna, med mera erfarenhet i bagaget, så visst många skulle man ha slängt i papperskorgen men flera bilder är också okej på ett mera sansat plan, vad är en bra bild egentligen, när jag fotat på släktträffar så vill inte jag hela tiden springa och placera folket i olika poser och skrika omelett stup i kvarten. sådana här levande bilder blir inte perfekta utan det kommer med någons annans fot eller arm ibland, Det blir lätt lite grann som när vi diskuterar manuell fokus på bio-filmer, då alla aktörer inte hamnar i fokus, och dom bilderna har vi vant oss vid.

//Bengt.

Ja nu får A99 hux-flux lite extrapoäng liksom bara så där på vägen, och hur kan det komma sig då .Jo nu räcker det gott med en korsformad sensor i mitten som nya Canon 6D har blivit begåvad med, den är dock mycket ljusstark klarar -3 Ev. det blir det nya riktmärket och räddar 6D med råge. Sony kan ta det lugnt med följande AF ett tag, för inte skall det väl behövas 20 års erfarenhet för Sony för att förbättra mörkerkänslan med mittpunktens AF-sensor.

Tycker Canon bygger jättefina kameror som alltid ligger i toppen, har aldrig varit tal om annat, men hur viktig följande AF är bestäms det bara beroende på vilket kameramärke det är, i bland jätteviktigt och i bland kvittar det liksom samma som i fallet 6D. ( utan att förringa ljuskänsliga AF-punkter- toppen bra att ha )

//Bengt.

Visst har Bengt en poäng ovan men man får nog ta i beräkningen vilket ändamål en kamera är avsedd för. Man ffår ju välja kamera efter behov, och då inte bara vilket märke utan också vilken modell. Dessbättre är inte alla lika, tillkortakommande i vissa situationer och förstklassigt i andra.
De flesta modeller fungerar till huvuddelen av de vanliga fotograferingsuppgifterna, så det blir för specialfallen som det gäller att välja rätt, och där skiljer det som sagt mellan olika behov.
Det kan tyckas lite snålt med bara en korsfokuspunkt, och är det väl också, det gällde ju att få ned priset på 6D och bra "mörkerseende" kan nog vara viktigare om man nu inte är i så stort behov av följande AF. Jag använder aldrig annat än den mittre AF-punkten på min nu lite åldriga 400D, med 7D blir det mestadels liknande men med de närmaste omgivande punkterna som stöd.
A99 har många plus men ligger tydligen i ett besvärligt marknadsläge. Tydligen för få som har just de behov den erbjuder utöver vad konkurenterna har. Sony måst ju erbjuda något annat än vad de andra har för att motivera till köp, men då köpare får vad de behöver hos det märke de redan har och till ett lägre pris blir det svårt att få köparna att strömma till. Det gäller att kunna knyta nya köpargenerationer till sig och så kanske kunna vinna marknadsandelar undan för undan.

Visst har Bengt en poäng ovan men man får nog ta i beräkningen vilket ändamål en kamera är avsedd för. Man ffår ju välja kamera efter behov, och då inte bara vilket märke utan också vilken modell. Dessbättre är inte alla lika, tillkortakommande i vissa situationer och förstklassigt i andra.
De flesta modeller fungerar till huvuddelen av de vanliga fotograferingsuppgifterna, så det blir för specialfallen som det gäller att välja rätt, och där skiljer det som sagt mellan olika behov.
Det kan tyckas lite snålt med bara en korsfokuspunkt, och är det väl också, det gällde ju att få ned priset på 6D och bra "mörkerseende" kan nog vara viktigare om man nu inte är i så stort behov av följande AF. Jag använder aldrig annat än den mittre AF-punkten på min nu lite åldriga 400D, med 7D blir det mestadels liknande men med de närmaste omgivande punkterna som stöd.
A99 har många plus men ligger tydligen i ett besvärligt marknadsläge. Tydligen för få som har just de behov den erbjuder utöver vad konkurenterna har. Sony måst ju erbjuda något annat än vad de andra har för att motivera till köp, men då köpare får vad de behöver hos det märke de redan har och till ett lägre pris blir det svårt att få köparna att strömma till. Det gäller att kunna knyta nya köpargenerationer till sig och så kanske kunna vinna marknadsandelar undan för undan.

Har absolut inga problem med att tex A99 får skarp kritik för sin följande AF, kameran var ju inte bättre ( Fotos test ) Nu var det Fotosidans Magasin som testade 6D och det jag reagerar starkt på är att man liksom slätar över och mycket snabbt lämnar ämnet och direkt går över till att nämna att 6D minsann har ljuskänsligare mittpunkt än självaste 1DX ( vilket jag tycker är mer än egendomligt )

Nu har dock bara Sony en FF i just detta segmentet ( RX1 är en kompakt med fast optik ) hos Canon finns valmöjlighet med att välja MKIII som har extremavancerad AF, så i den aspekten så stämmer ditt resonemang att 6D kan göras enklare, men lite konstigt är det i alla fall, 5 korspunkter kunde den väl ha fått åtminstone då korspunkter är klart säkrare, och inte behöver väl man vara rädd för att stöta sig med Canon eller är man det.

A99 har finesser som andra inte har, bland annat klart snabbare Live View. Men Sony är dåliga på att tala för varan, trots löften om att förbättras sig på den punkten. Bildkvaliteten hos A99 ligger i absoluta toppen. men den skulle haft kvar en vanlig OVF och varit en DSLR utan något ljustapp.

Gamla Eos 5D MKII tillverkades i 15000 exemplar i månaden, ock sålde väl lika mycket antar jag, Och det hade den väl inte gjort om inte 60-70% av den fotograferande befolkningen haft Canonoptik i skåpen. Canon AE-1 var den mest köpta systemkameran i Sverige under sin tid, så det var länge sedan som Canon befäste sin ställning

Senast ändrad:
Har absolut inga problem med att tex A99 får skarp kritik för sin följande AF, kameran var ju inte bättre ( Fotos test ) Nu var det Fotosidans Magasin som testade 6D och det jag reagerar starkt på är att man liksom slätar över och mycket snabbt lämnar ämnet och direkt går över till att nämna att 6D minsann har ljuskänsligare mittpunkt än självaste 1DX ( vilket jag tycker är mer än egendomligt )

Nu har dock bara Sony en FF i just detta segmentet ( RX1 är en kompakt med fast optik ) hos Canon finns valmöjlighet med att välja MKIII som har extremavancerad AF, så i den aspekten så stämmer ditt resonemang att 6D kan göras enklare, men lite konstigt är det i alla fall, 5 korspunkter kunde den väl ha fått åtminstone då korspunkter är klart säkrare, och inte behöver väl man vara rädd för att stöta sig med Canon eller är man det.

A99 har finesser som andra inte har, bland annat klart snabbare Live View. Men Sony är dåliga på att tala för varan, trots löften om att förbättras sig på den punkten. Bildkvaliteten hos A99 ligger i absoluta toppen. men den skulle haft kvar en vanlig OVF och varit en DSLR utan något ljustapp.

Gamla Eos 5D MKII tillverkades i 15000 exemplar i månaden, ock sålde väl lika mycket antar jag, Och det hade den väl inte gjort om inte 60-70% av den fotograferande befolkningen haft Canonoptik i skåpen. Canon AE-1 var den mest köpta systemkameran i Sverige under sin tid, så det var länge sedan som Canon befäste sin ställning

Nu är det hela inte så enkelt (även om det kan verka lite påvert med bara en korslagd punkt, vilket för övrigt Sony A900 också har).

Grejen är fortfarande följande: T o m en gammal 1DMkII kan med bara den centrala AF-punkten aktiv träffa bättre på rörliga föremål än många andra kameror. Likaså naturligtvis 5DMkIII och Nikons motsvarigheter. Det beror på det tidigare nästan uttjatade faktum som heter tröghetsfaktor i AF-systemet.

Nu har en 6D ännu effektivare mittpunkt än många av de tidigare promodellerna. A99:s tröghetsinställning
är inte lika effektiv. Men dess AF är snabb, liksom A77:s. För snabb enligt många. Det fordras viss vana för att följa ett irrationellt rörligt motiv.

Jag tycker nog Fotosidans Magasins testrapport var ganska objektiv. Det skyldes knappast över faktumet att kameran inte var direkt lämpad för snabbare action.

Jag tror att du fortfarande hänger upp dig för mycket på tron att testare är partiska.

Räcker det inte med att såväl A99 som A77 är riktigt bra kameror, med för- och nackdelar? Precis som alla andra märken har.

Mvh//Lennart

Nu är det hela inte så enkelt (även om det kan verka lite påvert med bara en korslagd punkt, vilket för övrigt Sony A900 också har).

Grejen är fortfarande följande: T o m en gammal 1DMkII kan med bara den centrala AF-punkten aktiv träffa bättre på rörliga föremål än många andra kameror. Likaså naturligtvis 5DMkIII och Nikons motsvarigheter. Det beror på det tidigare nästan uttjatade faktum som heter tröghetsfaktor i AF-systemet.

Nu har en 6D ännu effektivare mittpunkt än många av de tidigare promodellerna. A99:s tröghetsinställning
är inte lika effektiv. Men dess AF är snabb, liksom A77:s. För snabb enligt många. Det fordras viss vana för att följa ett irrationellt rörligt motiv.

Jag tycker nog Fotosidans Magasins testrapport var ganska objektiv. Det skyldes knappast över faktumet att kameran inte var direkt lämpad för snabbare action.

Jag tror att du fortfarande hänger upp dig för mycket på tron att testare är partiska.

Räcker det inte med att såväl A99 som A77 är riktigt bra kameror, med för- och nackdelar? Precis som alla andra märken har.

Mvh//Lennart

Det handlar inte om att A99 eller A77 inte skulle räcka till. Gary Friedman är en intressant person på flera plan med en makalös befriande distans till sina Sonykameror, han tvekar inte en sekund att anmärka på svagheter som en del Sony kameror har, precis som du gjorde och upptäckte med A77 som har lite konstiga översättningar, men du fann återgång till senaste minne med mera, Friedman lägger mycket tid på att hjälpa folk med Sonykameror, krånglet med blixten löste han själv genom att köra manuellt till en början.

Fröderberg är mycket välkänd som en av Canon-kamerornas största bundsförvanter, finns ingen bättre Canon-ambassadör än Magnus, men Magnus kan också ställa besvärande frågor när han gör sina interjuver med Canon-folk. jag är inte arg på honom för det, men snäll mot Canon kameror det är han, saknas någonting så brukar han säga att Canon prioriterar inte det.

A55 testades aldrig i någon svensk tidning, man körde A33 med den gamla 14Mp-sensorn, A55 hade fått den nya 16Mp sensorn, vid upprepade tillfällen påstod svenska testare att A55 bara kunde ta 10b/s med låst fokus vid första träff. man trodde tydligen inte att A55 tog fokus mellan varje bild.

A700 skulle bara klara av att avfyra endast en blixt trådlöst, medan den i verkligheten kunde fyra av nästan hur många som helst. A700 gick i upplösnings test mot D300 med det mediokra 18-70 optiken påskruvad, D300 hade en optik för 15000 Kr gissa vilken som var bäst.

Det upptäcktes aldrig till en början att Sonykameror hade Fokuspeaking, och när man upptäckte det så betonade man mera att det passade dock inte till allt.

Nej men det är väl bra att det räcker med en korspunkt, gamla MKII fick dock en hel del kritik för att den bara hade en korspunkt, nu vet inte jag om 6D har tröghets inställningar, Canon har som sagt gjort det möjligt att välja MKIII om man vill fota fåglar, Sony har bara en valmöjlighet inom FF.

Personligen skulle jag inte ha något i mot att äga en Canon 6D, när den sjunker ännu mera i pris till näst år, skulle faktiskt vara roligt men om jag får så mycket bättre bilder än med min A77 det vete tusan, jag fotar så sällan på höga ison, mycket sällan som jag går över Iso 400.

Borde väl sudda bort en del av texten, njaa.. det får stå kvar.

Ja, jag reagerade också på att det slätades över att 6D bara har en korsformad punkt och att ävriga punkter ligger väldigt tätt ihop nära mitten (trots att jag äger Canon idag). Ingen jämförelse gjordes med konkurrenterna i segmentet - ffa Nikon D600 då en tilltänkt målgrupp bör vara befintliga crop ägare som kan välja ganska fritt om de går över till FF. Ingen kommentar heller om att man kan sätta på en wifi sändare på andra kameror också så man MÅSTE inte ha det inbyggt.

Nu har dock bara Sony en FF i just detta segmentet ( RX1 är en kompakt med fast optik )
Jag tror att det är alldeles precis så. Kommer Sony med en FF eller två till så blir det roligare och mera rimligt och enkelt att motivera Sony, nu fick vi vänta länge länge på A99 och den klarar sig inte riktigt själv eftersom den är lite halv-flaggskepp imho. Kommer det en Nex-FF under året så kan det bli roligt och kan nog hjälpa A99 oxo

Jag tror att det är alldeles precis så. Kommer Sony med en FF eller två till så blir det roligare och mera rimligt och enkelt att motivera Sony, nu fick vi vänta länge länge på A99 och den klarar sig inte riktigt själv eftersom den är lite halv-flaggskepp imho. Kommer det en Nex-FF under året så kan det bli roligt och kan nog hjälpa A99 oxo

Så klart att det är ett dilemma för Sony, dom ligger nästan 10 år efter C/N vad gäller FF eller APS-H-kameror. inte att förglömma C/N stora betydelse för yrkesfolket, vilket gav utrymme att forska vidare mot ännu bättre kameror, konkurrensen dom i mellan gav utdelning i alla led ner till amatören.

Man ser hur Sony med RX1 fått till lågljusegenskaperna, det grämer mig lite att det hade A99 också kunnat haft. Jo Sony får nog inte vänta 3 år till med en ny FF, och så måste dom lösa hackigheten vid serietagning, men det kanske är en svårare uppgift..

NEX serien känns inte riktigt ännu som en allemans kamera, får se vad Nex 3 kan få för genomslag den måste vara riktigt billig för att locka folk till sig.

Man ser hur Nikon nästan skänker bort D5100 inte lätt för någon att följa efter där.

Inte heller Calle Roseqvist i Kamera & Bild skrev något negativt om 6D:s "brist " på korslagda AF-punkter. Calle är som merparten av fotojournalister Nikonanvändare. Magnus är ganska ensam med Canon. Man ska nog inte dra för långtgående slutsatser om partiskhet i tester utifrån vad testarna har privat. Men visst kan det ibland finnas skäl till misstänksamhet, främst då det gäller "Bäst i test" där jag funnit en del anmärkningsvärt, doch inte av de här aktuella testarna.

Eftersom A99-tråden hela tiden spårar ur har jag slagit samman den med den mer generella tråden. Försök fortsättningsvis att hålla modellspecifika trådar till ämnet, tack..

/Mod

Sony A77 på weben

Hej
Det har varit väldigt tyst på denna sida om A77 den senaste tiden.
Själv så börjar jag närma mig ettårsjubiléet för denna kamera.
I början hade jag svårt att vänja in mig med den nya sökaren, men över tid så finner jag att den vill jag inte vara utan. Dessutom så har kameran gett mig resultat som jag i stort sett alltid är mycket nöjd med. Sökaren talar ju om vad det är jag kommer att få för resultat innan bilden är tagen.

Har varit inne på youtube och hittat en tråd jag gärna delar med mig av.
Vill gärna dela med mig av denna länk: http://www.youtube.com/watch?v=IbxipoTK29w

Härligt att se en duktig fotograf stå upp och lovorda kamerans autoinställningar. Har upptäckt att dessa funktioner är användbara, och ens vänner frågar inte efter hur jag fotograferat, men blir alltid imponerade när skärpan sitter där den ska.
Vore kul om vi sätter fart på A 77 tråden igen.

Bertil

Hej
Det har varit väldigt tyst på denna sida om A77 den senaste tiden.
Själv så börjar jag närma mig ettårsjubiléet för denna kamera.
I början hade jag svårt att vänja in mig med den nya sökaren, men över tid så finner jag att den vill jag inte vara utan. Dessutom så har kameran gett mig resultat som jag i stort sett alltid är mycket nöjd med. Sökaren talar ju om vad det är jag kommer att få för resultat innan bilden är tagen.

Har varit inne på youtube och hittat en tråd jag gärna delar med mig av.
Vill gärna dela med mig av denna länk: http://www.youtube.com/watch?v=IbxipoTK29w

Härligt att se en duktig fotograf stå upp och lovorda kamerans autoinställningar. Har upptäckt att dessa funktioner är användbara, och ens vänner frågar inte efter hur jag fotograferat, men blir alltid imponerade när skärpan sitter där den ska.
Vore kul om vi sätter fart på A 77 tråden igen.

Bertil

Våren är i antågande och det är då som jag vaknar till, mina fotoperioder är inte lika intensiva som på 70-80-talen. och köpet av RX100 som ett tillfälle dök upp då ett exemplar fanns inne, köpet var alltså inte planerat, nu hade jag både A77 och RX100 att lära mig. RX100 är så smidig och relativt lätt, så A77 blev lite åtsidosatt kan man säga.

Historien fortsätter med att min gamla laptop med ganska bra upplösning 1400X900 började att bli dålig, så jag kom över en gammal kontor-skärm på 19 tum som i och för sig var bra, men upplösningen låg bara runt 1280. Nu hade jag köpt A77 och blev en aning besviken då bilderna inte såg särskilt bra ut, färger och skärpa var inte på topp, min gamla KM5D med 6Mp klarade sig lite bättre på den skärmen när jag jämförde dom sinns i mellan.

jag köpte en ny ASUS 24 tum 1900 X 1200 i upplösning, och nu började A77 att skina ordenligt, dom 24Mp kom betydligt mera till sin rätt, skärpan blev distinkt och krispig och överklassade RX100 med råge. Så A77 kan verkligen leverera inte tu tal om annat, inbillar mig att jpeg-bilderna också blev bättre efter FW-1.05, Sony berättar som bekant inte allt vad dom ändrar när ny Firmware kommer.

På tal om Gary Fong och varför inte Gary Friedman, så ligger det mycket djupt rotat att en riktig fotograf han skall minsann ställa in precis allt helt manuellt och använda sig av en ljusmätare, autofokus får väl knappt godkänt av dessa dinosaurier till fotografer. Gröna läget försöker dom nog att skrapa bort på något sätt eller tejpa över, så inte grannen får se att han köpt en kamera med dinky toy-läge.

Sony behöver nog värva ett hundratal Gary Fongare och skicka ut dom till butiker där Sony säljs, Om Sony-marknad bara satte lite fart på huvud och ben så skulle det nog bli bättre.

Och om Canon byggt en A77 så hade varit fullt pådrag med stora skyltar i varenda EL-varuhus och dom hade fått brygga litervis med kaffe att bjuda på.

//Bengt.

Inte heller Calle Roseqvist i Kamera & Bild skrev något negativt om 6D:s "brist " på korslagda AF-punkter. Calle är som merparten av fotojournalister Nikonanvändare. Magnus är ganska ensam med Canon. Man ska nog inte dra för långtgående slutsatser om partiskhet i tester utifrån vad testarna har privat. Men visst kan det ibland finnas skäl till misstänksamhet, främst då det gäller "Bäst i test" där jag funnit en del anmärkningsvärt, doch inte av de här aktuella testarna.

Jag tror att dom flesta som år efter år använder samma kameramärke helt omedvetet inte längre känner av att vissa svagheter ändå finns, man lär sig ofta att gå runt problemen på det ena eller det andra sättet. Canon saknade länge inbyggd blixtstyrning som exempel, men man kunde billigt köpa till en smidig liten styrning, som var lätt att ha i fickan, problemet löst.

Varför Calle inte skrev något negativt om endast en korspunkt det får Calle själv stå för så klart, jag tror i alla fall att jättemånga Canonägare absolut hade vilja haft några stycken till.

D200-A900-EOS 5DMKII, alla fick dom kritik för att dom bara hade en fokuspunkt, gamla 40D hade 9 st korspunkter en produkt från 2007 tror jag det var.

Men Canon ligger inte på latsidan, dom har filat på brusstädningen också, så 6D är en riktig mörkerkamera numera. Personligen har jag sällan haft problem med att fokusen inte hittar det den skall, redan gamla KM5D hade Direkt Manuell Fokus en fin finess som tillät att man kunde justera det sista på fokusen manuellt för att vara extra säker, den finessen har nog Canon också förmodar jag.

På tal om Gary Fong och varför inte Gary Friedman, så ligger det mycket djupt rotat att en riktig fotograf han skall minsann ställa in precis allt helt manuellt och använda sig av en ljusmätare, autofokus får väl knappt godkänt av dessa dinosaurier till fotografer. Gröna läget försöker dom nog att skrapa bort på något sätt eller tejpa över, så inte grannen får se att han köpt en kamera med dinky toy-läge.
.

Är detta inte lite typiskt. Finns väl alti olika kategorier, vissa tar foton för att de ska vara "fina" att titta på andra mer att de ska vara brusfria och ha mega upplösning och tekniskt avanserade. Detta finns nog i alla hobbyn/konstnärliga yrken.

Varför denna ständiga fascination över vad Canon gör och vad som skrivs om deras kameror? Sonys kameror är ju bra ändå, även om de precis som alla andra också har nackdelar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar