Znutt
Aktiv medlem
Lämnade min A850 till Assist Workshop tror det tog en vecka att få den rengjord.
http://www.assistworkshop.se/ på länken hittar du mer info./Roffe
Vad kostar det att få sensorn rengjord?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Lämnade min A850 till Assist Workshop tror det tog en vecka att få den rengjord.
http://www.assistworkshop.se/ på länken hittar du mer info./Roffe
Enligt utsago 800 pixVad kostar det att få sensorn rengjord?
Enligt utsago 800 pix
//R
Du som har för vana att släpa omkring stora grejor. Ser du någon trend där fotografer som du försöker slippa bära så mycket på axlarna och satsar professionellt på avancerade spegellösa som huvudsystem? Jag kan tänka att många fotografer vid sidan av stress även lider av en massa belastningsskador.
Man kan delvis se den trenden i att väldigt många pressfotografer som tidigare enbart kört de stora proffshusen istället började köra Eos 5D Mark II eller (färre, men samma trend) Nikon D700. Det här är nog en av förklaringarna till att Eos 5D Mark III ser ut som den gör - det är ju idag en bantad Eos 1D X men med samma AF, vädertätad, robust, hyfsat snabb.
Ett annat besläktat exempel är att när Nikon D3 dök upp 2007 (med sina fina hög-iso-egenskaper) var det många sportfotografer (och en del pressfotografer) som upptäckte att de nu kunda använda 200-400/4 och därmed slippa släpa på en 300/2,8 och en 400/2,8. I och med att det inte längre var lika avgörande att ha f2,8 blev zoomen både ett flexiblare och mycket lättare alternativ. (Nikon har berättat att sedan D3 dök upp säljer de nästan inga 300/2,8 till press- och sportfotografer längre - det som förr var ett snudd på obligatoriskt objektiv.)
Så generellt, ja visst, kan man få samma resultat med lättare utrustning så vill nog majoriteten slippa släpa på onödigt tunga saker
Men spegelfria är nog än så länge ganska ovanliga bland heltidsfotografer, som jag misstänker av två huvudorsaker:
A) De har än så länge lite för många begränsningar för att fungera som generella heltidskameror (långsamma, lite otilräckliga sökare, sisådär AF). Men jag misstänker att en del kan ta med sig en spegelfri att använda när de vill ta bilder tyst och diskret och inte lika tydligt framstå som "stor och farlig pressfotograf". Förr tog man med en bra kompakt för sådana ändamål, nu har en del kanske bytt ut den mot en spelegfri.
B) Generellt vill man standardisera sin utrustning så att man kan ha samma batteriladdare (och en enhetlig uppsättning reservbatterier), samma minneskort, samma trådlösa sändare och samma arbetsflöde med alla sina kameror. Blandar du då till exempel in en Nex-kamera blir det genast trassligare med en extra objektivuppsättning, separat laddare, andra blixtar, SD-kort, ett helt annat gränssnitt och arbetssätt hos själva kameran osv.
Enligt utsago 800 pix
//R
O tusan det är nära ett lakan det.
En viktig sak som delvis gäller servicenivån är möjligheten att faktiskt få tag i de prylar man behöver. Det är tyvärr inte alltid så lätt att hitta t.ex. objektiv och tillbehör i lager till Sony ute hos återförsäljarna, och det funkar inte med alltför långa leveranstider för yrkesfotografer. Det kan ju t.ex. vara så att fotografen får all sin utrustning stulen ur bilen (händer lite då och då), och då måste det gå snabbt att få nya prylar - något som oftast är möjligt från de stora tillverkarna.
.......................Ett annat besläktat exempel är att när Nikon D3 dök upp 2007 (med sina fina hög-iso-egenskaper) var det många sportfotografer (och en del pressfotografer) som upptäckte att de nu kunda använda 200-400/4 och därmed slippa släpa på en 300/2,8 och en 400/2,8. I och med att det inte längre var lika avgörande att ha f2,8 blev zoomen både ett flexiblare och mycket lättare alternativ. (Nikon har berättat att sedan D3 dök upp säljer de nästan inga 300/2,8 till press- och sportfotografer längre - det som förr var ett snudd på obligatoriskt objektiv.)............
Det känns ju som en hyfsat relevant punkt. Hur snabbt får man något nytt till en Canon? Sony skulle ju kunna liera sig med Dustin (vilket de redan har) men mer allvarligt.
Sist vi köpte en NAS till jobbet fick vi den på fyra timmar (beställd på förmiddagen och levererad efter lunch enligt killen som beställde) och vi är ingen VIP-kund. Skulle det räcka? Dustin har alla kunsumentmodellerna redan. Det borde väl Sony kunna styra upp så att man hade även objektiven hemma.för leverans.
Om man bor i Stockholm så kan man väl hämta direkt på lagret i Rosersberg om det brinner i knutarna.
Det här är ju en intressant utveckling när man drar nytta av att sensorerna blivit allt bättre och kan köpa både billigare och lättare utrustning som en följd av den möjligheten.
Jag kan ta ett mer extremt exempel: En mycket rutinerad äldre pressfotograf som jag då och då träffat på jobb som numera väldigt ofta gör pressjobb med en D3s + 28-300/3,5-5,6. Kvaliteten är mer än tillräcklig, ljusstyrkan räcker oftast bra och det blir ju oerhört lätt jämfört med det mer klassiska alternativet: två kamerahus, ett med en 24-70/2,8 och ett med en 70-200/2,8 ...
och en gammal Rolleiflex, tvåögd spegelreflex med Planar 80/2.8.
Den skulle du ha behållit. Rolleiflexkameror, och speciellt sådana med Planar f/2.8 får man betala hur mycket som helst för nuförtiden. Folk är som galna efter dem.
Min känsla just idag är att Nex mer är en kamera som ersätter en Leica än en SLR-liknande tingest, inte minst för att det inte finns några långa telen till spegellösa (utom Panasonics 100-300 som jag är avundsjuk på men förmodligen inte ett alternativ för seriösa örn-fotografer ändå).
Attans! En sån har jag också ägt (och slarvat bort).
För att återgå till ämnet lite - vad tror ni om en tvåögd digital kamera - om någon skulle hitta på något dylikt lär det väl vara Sony Visserligen skulle det nog vara en lösning på ett problem som inte finns, men det skulle samtidigt gå att kringå en del andra svårigheter (kanske) ...
Den skulle du ha behållit. Rolleiflexkameror, och speciellt sådana med Planar f/2.8 får man betala hur mycket som helst för nuförtiden. Folk är som galna efter dem.
Det där är ett objektiv som jag också sneglar på, men obegripligt nog har det inte stativfäste. Finns det något objektiv för spegelfria kameror i den klassen (400mm för APS-C eller 300mm för m4/3) som har stativfäste?