Jag har aldrig någonsin sett en systemkamera från Sony i den affären. Inte heller någon NEX-kamera. Mycket underligt tycker jag för NEX-kamerorna säljer ju hur bra som helst över hela världen. Den här butiken är nog väldigt hårt uppbundna av Canon och Nikon. Någon annan rimlig förklaring kan inte jag se.
/Torbjörn
Butiker är snarare mycket hårt uppbundna av sina kunders vanor och ovanor.
Knappt ett år efter att jag testkörde A900 för några år sedan så pratade jag med några av dem som arbetar hos Schönherrs, en av Stockholms större traditionella fotobutiker. De säljer mycket både till seriösa entusiaster och till yrkesfotografer. De hade en Sony A900 stående i skyltfönstret - strategiskt placerad dessutom, i över ett halvår. Någon enstaka kund frågade om den, ingen köpte den. Till slut reade de ut den till under inköpspris.
Sony har nog sakta, sakta blivit mer välkänt och etablerat som kameramäskre sedan dess - det här var ju innan Nex-systemet, långt innan RX100 och RX1 - men den nakna sanningen är att bland tradionella (och ofta tekniskt konservativa) fotomänniskor som köper mer påkostade kameror så är inte Sony ett känt varumärke (vilket däremot Minolta var). Och fotohandlare har svårt nog ändå att överleva utan att lägga tid och pengar på att försöka vara ambassadörer åt märken som inte bryr sig speciellt mycket om att hjälpa handlare att sprida deras varumärke.
Jag har bara för ett par år sedan (när Nex fanns på kartan och började bli känt) pratat med två andra fotohandlare, inga namn här, men bägge var ganska frustrerade över att Sony som företag visade ett väldigt svagt intresse för att hjälpa till med försäljningsmaterial, kampanjer eller ens säljstöd (som att dyka upp i butiker och berätta om nya produkter för personalen). Som den ena handlaren jag pratade med lite surt påpekade så verkade Sonys intresse mer ligga i att driva en egen butik (Sony Center här i Stockholm) där de priskonkurrerade med övriga handlare ...
Bland oss fotoenstusiaster som diskuterar kameror i forum är Sony sedan länge ett välkänt, etablerat och på det stora hela uppskattat kameramärke. Men vi är en pytteliten minoritet bland kameraköpare i stort och till ocg med bland fotoentusiaster Sony har faktiskt varit ganska passiva när det gäller att göra sig mer välkända utanför de - starkt förenklat - tre grupper som verkar känna till dem:
a) Videoproffs (där de tillsammans med Panasonic dominerat länge)
b) Kompaktameraköpare (där de länge var nummer 2 efter Canon)
c) Forumnördar som vi
Nu är nog Sony sakta men säkert på väg att bli mer välkända också bland fotoentusiaster i stort, mycket tack vare Nex-systemet. Men tänk på att även om vi i forum pratar mycket om spegelfria systemkameror så utgör de fortfarande bara runt 7-8% av den totala kameraförsäljningen räknat i antal (och runt 10-11% räknat i värde). Och Nex har lite knappt en tredjedel av den försäljningen. Så det är ett långsamt sätt att nå ut.
Nu tycker jag att Sony ändå har gjort rätt senaste åren. De håller nog i stort sett ställningarna bland ägare till Minolta- och Sony-objektiv med hjälp av SLT-kamerorna, de har tagit nästan en tredjedel av den långsamt växande men för framtiden viktiga spegelfria systemkameramarknaden och de fortsätter göra bra och omtycka kompaktkameror (långzoomare, vattentäta och entusiastvarianter som RX100) plus att de har släppt RX1, en kamera som nog inte kommer att sälja i så stora antal, men i gengäld blir en mycket omtalad och omskriven profilprodukt - just sådant de behöver för att bli mer kända bland entusiaster. Man kan nog säga att RX1 fyller ungefär samma (marknadsmässiga) funktion för Sony som de rena proffshusen gör för Canon och Nikon.