ANNONS
Annons

Sonys systemkameror (och kanske andra också)

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har mycket svårt att tro att den här 24MP-sensorn är bättre på alla sätt än den Sonysensor på 36 MP som sitter i D800, men den är förmodligen väldigt bra ändå. Jag skulle också tro att det är samma sensor i grunden som kommer att sitta i Nikon D600 (som inte verkar bli fullt så billigt som en del hoppades på).

Sen kan det förstås finnas nackdelar med att sälja sensorer till andra tillverkare också - men då främst om de inte presterar bra. De flesta verkar tycka att Sonys sensorer är bra (fast det var någon i ett annat märkesforum som kallade Sonys 24 MP APS-sensor för vidrig) :)

Vi kan ju hoppas att den här nya sensorn är lika bra som den 16 MP-sensor som de senaste åren på nåt sätt "satt en standard" för hur bra det kan bli (och som kanske blivit ännu bättre i de nya NEX:arna).

Tyvärr är det förstås så att en sensor allena gör ingen glad, utan det krävs att resten av kameran presterar lika bra. Om den gör det eller inte vet vi ännu inte ...

Nää, men grejen är ju att du kommer få en hel del FF-varianter att välja mellan. Nu kommer snart inte längre FF vara synonymt med "promodeller" som positioneras mot de allra dyraste nischerna. När isen är bruten så kommer FF bli mycket mer av mainstream än det är idag. Snart får vi säkert se en kompakt med fast zoom också, var så säkra och självfallet en NEX 9:a också. Tillsammans med A99 så blir väl det fyra modeller. Kommer sedan en A9:a i high end-segmentet, så finns det plötsligt fem.

Jag hoppas det blir så, men jag tror inte det går så fort. Prissättningen på RX1 har visat med mer än önskad tydlighet att kameratillverkarna vill ha ordentligt betalt för en småbildssensor - samma med Nikon D600 som troligen har samma sensor som A99 och RX1 i grunden.

Om en kamera med den stora sensorn ska kosta mindre, måste förstås kameror med en mindre sensor vara ännu billigare, och jag tror inte att kameratillverkarna vill gå åt det hållet. Vi får se vad som händer de närmsta åren, men just nu tycker jag det verkar som om en småbildskamera inte "får" kosta under 20 kkr (ens om den är liten).

Jämförelsen A900 / D3X haltar. Där var det inte samma sensor, utan den i Nikon är en omarbetatad variant med andra mikorfilter osv.

/Mats

Jo, det var samma sensorplatta, skuren ur samma typ av wafer. Skillnaden var att den påbyggdes med "en krans" mikrolinser (vilket du nämnt). Det är just det som jag måste betrakta som ingående i "omgivning". Nu valde jag A900 vs D3x p g a att vi snackar FF.

Men jag kan i efterhand hålla med om att det kanske var lämpligare att jämföra APS-C sensorn på 16 Mp som du tog upp.

Fast då kommer jag in på Sonys sensor APS-C på 10Mp som hamnade i A100, Nikon D200 och Pentax K10D. Det var en skräckupplevelse att se skillnaderna på slutresultaten. I rättvisans namn har Sony lärt sig en hel del sedan dess vad gäller "omgivning".

Jag tror för övrigt också att Sonys nya sensor på 24 Mp kommer att hamna i D600 och det gör ju ingenting egentligen. Det stärker väl bara Sonys ställning som sensortillverkare.

Eftersom jag numera målat in mig i Nikonhörnet (D800) vad gäller tjockkameror men har andra foten kvar i NEX-systemet så känns allt det här mycket bra.

Det kommer att betyda mycket om A99 lyckas bra eftersom det förhoppningsvis öppnar upp ännu mer spännande fortsättning på NEX-systemet. Förhoppningsvis en liten kompakt FF med utbytbara objektiv med tiden. Blev oerhört glatt överraskad av deras satsning på en kompakt med FF-sensor och fast 35/2.

//Lennart

Jag hoppas det blir så, men jag tror inte det går så fort. Prissättningen på RX1 har visat med mer än önskad tydlighet att kameratillverkarna vill ha ordentligt betalt för en småbildssensor - samma med Nikon D600 som troligen har samma sensor som A99 och RX1 i grunden.

Om en kamera med den stora sensorn ska kosta mindre, måste förstås kameror med en mindre sensor vara ännu billigare, och jag tror inte att kameratillverkarna vill gå åt det hållet. Vi får se vad som händer de närmsta åren, men just nu tycker jag det verkar som om en småbildskamera inte "får" kosta under 20 kkr (ens om den är liten).

Prissättningen på de senaste FF-kamerorna i år (A99, D800 och 5DMkIII) får mig faktiskt att tänka efter en hel del. Jag tror faktiskt inte heller att kameratillverkarna kommer att ändra diffen i pris mellan APS-C och FF.

Om vi ser historiskt på det så undrar jag hur många som för bara några år sedan verkligen trodde att vi idag skulle haft en FF med 36 Mp-sensor för 24.000:- . A99 kommer visst att hamna där också i pris och 5DmKIII priset sänks sakta men säkert ned mot dessa nivåer.

Jag tror i själva verket att varken tillverkare eller ÅF tjänar speciellt mycket på kamerahusen i dagsläget. De är relativt billiga för att de öppnar upp för att sälja fler objektiv och tillbehör.

Och vad jag förstår är det fortfarande dyrare att tillverka en FF-sensor än en dito APS-C. Handlar det om kameror med OVF blir ju spegelhusen och alla mekaniska delar som ingår där per automatik också dyrare.

Dock trodde jag att Sonys A99 med EVF skulle kunna bli lite billigare än OVF-modellerna med tanke på mindre åtgång av mekaniska delar. Men jag trodde aldrig på ett pris under 20.000:-

//Lennart

Någon som vet när den blir tillgänglig?
Räkna för säkerhets skull med MINST två månader innan A99:an börjar bli allmänt tillgänglig. Förbeställer du kan du få den tidigare, kanske redan om en månad. Strax efter att serieproduktionen har kommit igång brukar Sony fördela den första lilla slatten "lagom orättvist" så att flertalet länder ska kunna få ett litet antal mackapärer att "leka med".

Vad jag minns är att Sten-Åke lyckades vara en av de allra första i världen tror jag, som kom med på tåget. Och han förbeställde sin NEX-7 hos Sony. Minns att när han sa att han redan hade fått sin, så höll fortfarande resten av världen på att skrika efter den, inkl. storgubbar (som Gary Friedman...). Var det inte så, Sten-Åke? :)

Om du förbeställer A99 på Sony.se så är priset 25.700 kr (inkl. moms förstås). Förmodar att den kommer att vara någon tusenlapp billigare ifall du beställer från någon annan återförsäljare, men då får du förmodligen också räkna med lite längre väntetid. Vill du ha den snabbt så är det Sony som gäller. Du måste ju även beakta att ifall du beställer från Sony så ingår frakten i priset. :)

Sammanfattningsvis, vill du komma undan så billigt som möjligt och kan vänta lite längre, så beställer du från nån annan.

Vill du ha den snabbt, så är det viktigaste att du beställer så fort du kan. Och gör det från Sony, som sagt.
.

Jag har mycket svårt att tro att den här 24MP-sensorn är bättre på alla sätt än den Sonysensor på 36 MP som sitter i D800, men den är förmodligen väldigt bra ändå.
---
Instämmer. En 24 Mp sensor kan inte rimligtvis ge lika bra detaljupplösning som en 36 Mp kan, såvida inte 36 Mp sensorn är en eller annan generation äldre.
.

Verkar som att Nikon använder sig av samma eller en liknande sensor i D600.

Saxat från Dpreview:

The D600 uses a newly-developed 24MP CMOS sensor, and features the same ISO span as the D800 from Lo (ISO 50) to ISO 25,600 (equivalent) with a standard range of 100-6400.

It seems very likely that the D600's sensor is built by Sony, and similar to the one used in the A99 and RX1 but Nikon insists that it is built to its (Nikon's) specifications.

http://www.dpreview.com/previews/nikon-d600/3

Riktigt bra pris på den också...2099$ o då är den i princip lika välspecad som A99.

Senast ändrad:
Ja var fanns poängen med att fånga upp en lösryckt kommentar om att någon anser att 24mp-sensorn i Sonykameror är vidrig. jag blir nog min egen moderator om märkliga inlägg tror jag, man behöver rycka in då och då, utan att bli stämplad som överkänslig Sonyfantast.

Lennart A. har väl skrivit typ 50 inlägg om hur A77 hela tiden överraskade på honom angående vad den 24Mp-sensorn presterade.

Jag skriver detta för att nytillkommade som är intresserade av Sony skall hamna på rätt köl, och slippa läsa lösryckta kommentarer som bevisligen alltid finns och kommer att finnas.

Risedals enträgna ansträngningar, med flera duktiga Amerikaner ( tror jag ) bakom sig, Shea hette väl en av dom, angående utveckling av sensorer, här nämner jag inga Märkesnamn för den invigde vet vad det handlar om.

Annars håller jag med Aspman om att det är effektiva pixlar vi vill ha, och inte som enbart lockbete för köpsugna. Gärna många pixlar men också effektiva.

Med rätt objektiv påskruvat makro 50/2,5 på en äldre EOS 1Ds MKIII ( 21Mp ) gav den kameran riktigt höga upplösningssiffror, som bara var C:A 200 linjer från den mäktiga ock omtalade D800 med sin nytillverkade 36Mp-sensor anno 2012. Det skiljer alltså hela 15Mp dessa kameror i mellan. Vi skulle diskutera mera om effektiva pixlar tror jag.

MVH.Bengt.

Jag har mycket svårt att tro att den här 24MP-sensorn är bättre på alla sätt än den Sonysensor på 36 MP som sitter i D800, men den är förmodligen väldigt bra ändå. Jag skulle också tro att det är samma sensor i grunden som kommer att sitta i Nikon D600 (som inte verkar bli fullt så billigt som en del hoppades på).

Sen kan det förstås finnas nackdelar med att sälja sensorer till andra tillverkare också - men då främst om de inte presterar bra. De flesta verkar tycka att Sonys sensorer är bra (fast det var någon i ett annat märkesforum som kallade Sonys 24 MP APS-sensor för vidrig) :)

Vi kan ju hoppas att den här nya sensorn är lika bra som den 16 MP-sensor som de senaste åren på nåt sätt "satt en standard" för hur bra det kan bli (och som kanske blivit ännu bättre i de nya NEX:arna).

Tyvärr är det förstås så att en sensor allena gör ingen glad, utan det krävs att resten av kameran presterar lika bra. Om den gör det eller inte vet vi ännu inte ...

Att den inte har lika hög upplösning är ju ett faktum och det är ju en kvalitativ egenskap i sig, så det är klart att den inte är bättre på det viset.

Däremot har jag inga som helst svårigheter att tro att den skulle vara bättre på precis alla andra sätt.Utvecklingen har tagit ett extra kliv framåt visar det sig, bl.a. med sensorn i RX100.

Den här 24 mpxaren har ju lite nya särskilda egenskaper också. Dels tunnare Aa-filter ut mot kanterna och dels andra elektroniska egenskaper som mycket snabbare utläsningshastighet och någon form av pixel binning "Light concentration technology" vi inte riktigt nner till, men det kanske är mjukvara endast. Vissa av de här egenskaperna är ju främst för filmning och snabb utläsning till EVF.

Inte alls omöjligt att utvecklingen av den här har skett paralellt med 36a i hemliga labb och arbetats på mer. Alls inte omöjligt att Sony utfört underverk med den.

De kan vksst sälja den till Nikon t.ex. Kanske förhandlingssituatione förändrats lite. Nikon och Sony har en långvarig affärsrelation som båda säkert är rädda om, och för Sony är det bättre om de och inte Aptina får sälja komponenter. Hur som helst, bara spekulation och utanför ämnet så jag avslutar det stickspåret.

Sensorn kan mycket väl vara helt makalöst bra och i en klass för sig.

Nikon D600 har med all sannolikhet samma sensor, men är inte drastiskt mycket billigare. Sony kommer säkert också med en billigare A85 sen. Inte alls säkert att de skulle sälja mer eller konkurrera med A99. På APS-C sidan har ju Sony både A77 och A65 och nästan inga köper den sistnämnda, men A77 är populär. Det avspeglar sig också på andrahandsmarknaden där de enklare modellerna sjunker mer i pris.

Så D600 är nog inget större hot utan hittar sina kunder bland folk som ändå inte skulle köpa en kamera för över 20 000 kr.

Sen kommer nog Canon motvilligt att tvingas in i segmentet med lågpris FF med en 6D eller nåt, men det gör nog heller ingen jätteskillnad.

Nu ska det bli förbaskat intressant att få se bilder och bedömningar av dem och när det finns Adobe rawprofiler. Har höga förväntningar där :)

/Mats

Senast ändrad:
Annars håller jag med Aspman om att det är effektiva pixlar vi vill ha, och inte som enbart lockbete för köpsugna. Gärna många pixlar men också effektiva.

Nu tror jag det har hittats på en skröna med "effektiva pixlar" som är ett begrepp som inte finns. Lyft inte upp det till någon sanning.

Klart att runtomkringverket och programvaran är viktig, men det har inget med sensorn att göra.
Sony är numera precis lika bra på det här som andra och de skulle nog inte göra ett sämre jobb bara för att man satte i en sensor med högre upplösning eller så. Att Sony nu ökar till 14 bitar per pixel är ett sådant exempel på att det inte slarvas med det runtomkring.

Jag tror vi kan vänta oss fantastisk bildkvalitet i kamerorna med den nya sensorn.
Nikon D600 och RX1 aningen högre tack vare avsaknad av SLT, men skillnaden minskar i samband med att kvaliten höjs, så jag tror A99 inte kommer att skämmas för sig och "slå" både 5DMk3 och D800 i bildkvalitet.

/Mats

"Varför skulle den behöva vara bättre på alla sätt och vis"? Det handlar väl inte riktigt om det bara och det har det aldrig gjort. Det är nästan aldrig "state of the art" som vinner brett utan det gör istället "good enough" och mest pang för pengarna. Varje generation sensorer har hittills varit bättre. 24 MP sensorn positioneras nu i skiktet under D800 och det gör att man kan sälja FF till priser (i början av en produktcykel) som många entusiaster som inte tidigare haft råd kan efterfråga. Nikons D600 lär hamna alldeles över 20 000 och det kan lyckligtvis göra att Sony som inte har någon diversifiering i form av en 36 MP fetkamera kommer tvingas sänka sina priser på A99 snabbare än de säkert önskar. Därför kommer denna sensor att vara väldigt viktig för att göra FF mainstream och det är en utveckling vi inte riktigt tidigare varit i närheten av. 30 000 för en 5D MK III är en hel del mer pengar än de drygt 20 000 vi talar om för detta strata av produkter och det är dessutom ett pris som kommer sjunka ytterligare en del troligen.

---
Och vad jag förstår är det fortfarande dyrare att tillverka en FF-sensor än en dito APS-C. Handlar det om kameror med OVF blir ju spegelhusen och alla mekaniska delar som ingår där per automatik också dyrare.
---
Riktigt. Och det handlar inte bara om att FF-sensorer är mångdubbelt dyrare att tillverka än APS-C dito, för det är de, utan som du säger att även en massa runtomkring blir dyrare i fullformat.

Det är helt klart ett väsentligt större problem att konstruera en tillräckligt bra "spegel" för fullformat än för APS-C, även om den är fast som i SLT-kamerorna. En Sony-representant sa ju förra året något i stil med: 'Att designa en Thin-Plate Beam Splitter för fullformat är ingenting för de räddhågsna eller hjärtsvaga.'
Det är ju lätt att inse att de tekniska svårigheterna ökar exponentiellt med sensorstorleken.
Huruvida detta var menat bara som en neutral information för att ingen skulle tro att det var något som gick att klara av på en kafferast, eller om det också hade en undermening med betydelsen 'Vi är de enda i kameravärlden som har stake, och vi sparkar ars** !' lär vi väl aldrig få någon bekräftelse på...
:)

När jag första gången läste den intervjun var jag av uppfattningen att det inte fanns någon undermening alls, utan att det bara var något min hjärna hittade på för att ha roligt. Men ju mer tiden går, och med en fortsatt oavbruten ström av nya mer eller mindre knasiga idéer från Sony, ju mer börjar jag nog faktiskt luta åt att det kanske fanns en sådan undermening där trots allt... :)

Sedan har vi FF-slutaren. Den blir större och tyngre, men måste ändå löpa en längre distans på samma tid som slutarna i de mindre APS-C kamerorna, dvs den måste vara snabbare. Dessutom vill man på "pro-kamerorna" helst ha möjlighet att ställa in en kortare tid för blixtfotografering än på APS-C kamerorna. Vid blixtfotografering måste som bekant hela slutaren fortfarande vara öppen, det räcker inte med att det bara blir en spalt som löper över (såvida man inte använder HSS). Ju kortare tid som slutaren är helt öppen, ju enklare blir blixtfotografering vid starkt omgivningsljus. Och då måste förstås slutarridåerna löpa ännu snabbare. Större, tyngre och snabbare slutarridåer - då växer därmed också snabbt problemet med att fotografer inte kan förväntas gilla att slutaren bangar i botten med en sådan kraft att kameran närmast slits ur händerna på dem. Således behöver man även utveckla betydligt mera avancerade dämpningssystem.

Har man sensorstabilisering, som alla Alpha DSLR- och SLT-kameror har, så måste även denna göras starkare och kunna avge högre effekt för att kunna klara av att förflytta den större och tyngre FF-sensorn med tillräcklig snabbhet och precision.

En FF-sensor är fortfarande mångdubbelt dyrare att tillverka än en APS-C sensor. Jag vet att somliga har käbblat emot mig om detta tidigare, men jag ska försöka åskådliggöra det med ett enkelt exempel. Antag att man har en kiselplatta av en storlek som gör att man kan skära ut antingen 10 st FF-sensorer, eller drygt 25 APS-C sensorer. Det går aldrig att få ut alla dessa, eftersom det alltid blir ett visst antal fel på varje kiselplatta. De sensorer som drabbas av detta måste normalt kasseras (det kan finnas vissa undantag, men det blir för långt att gå in på här - mitt inlägg är som vanligt redan väldigt mycket längre än vad jag hade avsett...).
Antag sedan att det finns, säj, 10 st fel på denna kiselplatta, och att dessa är helt jämnt fördelade över ytan (så är det förstås bara delvis i verkligheten - detta är ett teoretiskt antagande).
Vad blir yielden då?
Jo, antalet FF-sensorer man får ut blir då 0 st - alla drabbas av ett fel någonstans. Yield = 0%
Men 10 fel kan slå ut maximalt 10 st APS-C sensorer. Yield = 60%

Riktigt så låg är yielden lyckligtvis inte i verkligheten när det gäller FF-sensorer, för då skulle vi ju aldrig ha fått några digitala FF-kameror alls såklart.

Fanns väl ytterligare lite faktorer som virrade runt i skallen på mig, men eftersom jag har sovit exakt noll sekunder i natt, så är jag nu i halvdvala. Men lika f-rbannat går det inte att somna! Ni som har god sömn vet nog inte riktigt hur bra ni har det...

---
Dock trodde jag att Sonys A99 med EVF skulle kunna bli lite billigare än OVF-modellerna med tanke på mindre åtgång av mekaniska delar. Men jag trodde aldrig på ett pris under 20.000:-

//Lennart
A99 är säkerligen billigare att tillverka än A900. Men lika säkert är också att utvecklingskostnaderna för detta helt nya och tidigare okända (och omöjliga) koncept ligger skyhögt över vad de var för A900:an. Och även där gjorde man en rejäl kraftansträngning - Sony-gubbarna har ju berättat att de ville få fram världens bästa OVF (bättre än den i Minolta Dynax 9), den bästa färgåtergivningen, suverän ergonomi (allt i gammal Minolta-tradition), en bildåtergivning som (då) bara gick att få från kameror som kostade tre gångers så mycket (och inte ens från dem vid låga ISO) och en avancerad kamera som man ändå inte behövde vara diplomingenjör för att kunna sköta. Men vid utveecklingen av A900:an hade ju Sony som bekant tillgång till sina Minoltagubbars nästan halvsekelgamla erfarenhet av att tillverka SLR-kameror, och även två DSLR-modeller på slutet (som jag naturligtvis inte behöver informera kärngänget här om).

När det gällde att utveckla SLT-tekniken fanns det däremot INGA erfarenheter att hämta någonstans ifrån, det var sannerligen att våga ge sig ut i "Terra Incognita" utan att veta vad man kunde råka ut för där. Har helt klart krävt en oerhört massiv insats på alla plan, och förmåga att aldrig ge sig, utan att kunna lösa alla hinder och "omöjliga" problem på vägen. Och har säkerligen kostat Sony skrämmande jättestora högar av yen. Och detta trots att ingen kunde veta ifall det ens var möjligt att få fram något som skulle kunna bli praktiskt användbart.

Men det fanns väl erfarenheter att hämta från Canon med sina Pellix-kameror? Alla problem var väl lösta redan där?
Inte alls!
Precis ALLTING är olika löst i SLT-kamerorna, FÖRUTOM att båda systemen använder en icke-rörlig "spegel". Även den är f.ö. helt olik i de båda systemen - Canon använder ett tunt membran (och därmed alldeles för ömtåligt för att kunna användas i kameror för en massmarknad), medan Sony använder en tunn platta.
Så i den mån Sony överhuvudtaget har lärt sig nåt från Pellix-kamerorna, så är det i så fall enbart hur man INTE ska göra!

Måste för säkerhets skull STARKT BETONA att detta inte alls är nedlåtande menat. Canon skrev ett nytt blad i kamerahistorien när de tog fram Pellix-kamerorna - en djärv innovation på den tiden. Canon hade SJÄLVFALLET då inte tillgång till de avancerade material och tekniker som är tillgängliga idag.

PS Jag hoppas att jag inte har åstadkommit enbart virrigt pladder ovan - tror att jag för ögonblicket mycket väl kan vara i betydligt sämre kondition än vad Lennart enligt egen uppgift var när han skrev sitt manifest...
.

Senast ändrad:
Nu tror jag det har hittats på en skröna med "effektiva pixlar" som är ett begrepp som inte finns. Lyft inte upp det till någon sanning.

Klart att runtomkringverket och programvaran är viktig, men det har inget med sensorn att göra.
Sony är numera precis lika bra på det här som andra och de skulle nog inte göra ett sämre jobb bara för att man satte i en sensor med högre upplösning eller så. Att Sony nu ökar till 14 bitar per pixel är ett sådant exempel på att det inte slarvas med det runtomkring.

Jag tror vi kan vänta oss fantastisk bildkvalitet i kamerorna med den nya sensorn.
Nikon D600 och RX1 aningen högre tack vare avsaknad av SLT, men skillnaden minskar i samband med att kvaliten höjs, så jag tror A99 inte kommer att skämmas för sig och "slå" både 5DMk3 och D800 i bildkvalitet.

/Mats

Detta svar är ett tilläggg till ditt svar till Bengt.

Nää och dessutom har vi ju den paradoxen att har du fler pixlar i en kamera än en annan och skalar ned en bild från den med flest pixlar, så motverkar det ju "den naturlag" som säger att ju fler pixlar ju sämre brusegenskaper bl.a.. Den saken blev väl till slut utredd och accepterad i den mycket långa s.k. pixeltråden som vi bråkade i och lärde oss massa genom trots all det ton av OT som fanns i den.

Det finns en läsvärd artikel om detta på DxO som du säkert läst redan Mats men alla har nog inte det:

http://www.dxomark.com/index.php/Publications/DxOMark-Insights/More-pixels-offset-noise!

Ibland förtjänar detta att upprepas för det är inte sällan så att detta gamla mantra upprepas med jämna mellanrum fast det inte alltid är med sanningen överensstämmande. Sedan har ju teknikfaktorn brett tolkad som alla de tekniska förbättringar som gjorts i en generation av kamerateknik i förhållande till en äldre visat sig kunna både bibehålla brusegenskaperna trots att antalet pixlar ökat över tid på given sensoryta. Genom detta ser vi inte sällan att kameror med mindre sensorer (läs APS-C exv.) i vissa sammanhang kan spela jämt med kameror med FF-sensorer. Så har det varit tills Nikon D800 lanserades för då återställdes ordningen igen (men bara i relationen mellan olika generationer av kameror med Sony-sensorer eftersom det inte skett motsvarande utveckling mellan exv. Canons 5D MK II och MK III trots att Canon haft lika lång tid på sig att utveckla sina sensorer mellan generationerna (det rör sig här om kanske 3 år medan generationerna för APS-C kanske ligger på 1,5 eller mindre.

En större sensor har alltid potential att vara bättre än en mindre men ibland kommer de mindre ikapp eftersom produktcyklerna oftast visat sig vara mycket kortare för kameror med de mindre sensorerna och genom det får de snabbare in vinsterna av den hela tiden pågående teknikutvecklingen.

Jo, det kan de, och det kommer nog adaptrar som gör att de gamla blixtarna fungerar i den nya blixtskon (eller så blir de som äger ett knippe sådana ledsna). Det lär väl också komma blixtar med den nya foten, men det har jag inte sett något om ännu.
Jodå, Sony-blixten HVL-F60M och en massa andra tillbehör presenterades samtidigt med A99:an. Sony har tydligen försett F60M med lite nya funktioner som ingen annan blixt tidigare haft (tydligen uppskattade).

Nya adaptrar för anpassning mellan den gamla iISO-skon och den nya Sony ISO-"standardskon" finns också, åt båda hållen.

ADP-MAA medföljer varje A99:a, och den har Minolta/Sonys iISO-sko på översidan, så att de hittillsvarande Minolta och Sonyblixtarna kan monteras där, och den har ISO-sko på undersidan, så att den kan monteras på A99. De äldre blixtarna ska då kunna användas fullt ut.

ADP-AMA har ISO-sko på ovansidan, och iISO-sko på undersidan.
Används således ifall man har en kamera med iISO-sko (gäller för A77 liksom för samtliga tidigare Alpha-kameror och alla Minolta-kameror fr.o.m. år 1988) och vill använda den nya Sony HVL-F60M blixten (och säkerligen också alla kommande Sony Alpha-blixtar) på de hittillsvarande Alpha-kamerorna.

Vet inte ifall ADP-AMA medföljer när man köper en HVL-F60M.

Om inte, så kostar denna (liksom ADP-MAA) bara 235 kr "löst". Vilket är MYCKET lägre än priset på de båda adaptrar som Sony hittills tillhandahållit för Alpha-kamerornas iISO-skor.

Dessa båda nya är också mycket mindre och smidigare än de båda tidigare, vilka dock är avsedda för lite andra ändamål. De innehåller även skyddskretsar, vilket de nya inte gör vad jag vet. Med de nya får man alltså själv se till att inte sätta på någon gammal blixt med hög synkspänning, som pajar kameraelektroniken (gäller åtminstone för ADP-AMA, med ADP-MAA lär det knappast vara någon risk, för har blixten iISO-sko så har den inga höga synkspänningar).

PS För de som ev. vill vara extra "Sony-allmänbildade", så tror jag att "ADP" helt enkelt betyder adapter, och att "MA" betyder från Minolta/Sony old-blixt och till Alpha-kamera new, och att "AM" betyder från Sony new Alpha-blixt till Minolta / Sony-old kamera. Gör det lättare att hålla reda på vilken som är vilken. Åtminstone för mig... :)
.

så jag tror A99 inte kommer att skämmas för sig och "slå" både 5DMk3 och D800 i bildkvalitet.

/Mats

Det kommer inte att ske vad gäller D800. Sänd mig en lämplig hatt med okryddad svettrem att käka upp i så fall.

Däremot är jag övertygad om att A99 i upplevd upplösning (i motsats till fysisk) kommer att ligga närmre än tidigare 24Mp-sensorer.

Ser också att det skrivits en del om pixelkvalitet. Mitt privata mantra i det avseendet är: Så många pixlar som möjligt på en given area utan att någon dum sidoeffekt uppstår p g a övergödsling av pixlar. D v s pixlarna ska göra nytta.

Genom modernare teknik har gränsen flyttats framåt rejält och i den långa pixeltråden lärde vi oss att i många fall så är gårdagens sanning dagens lögn.

Själv tycker jag t ex att A77:s sensor som är minst sagt mycket pixelstinn levererar rejält bra.

//Lennart

/Mats[/QUOTE

Jag har min åsikt och står för den, effektiva pixlar pekar inte mot Sony utan mera allmänt. mitt exempel som jag skriver om i inlägg Nr89 mellan 21Mp 1DSMKIII och D800 och dennes 36mp tycker jag säger en hel del och som man inte avfärdar med en axelryckning.

Därför tror jag att A99 och 24 effektiva pixlar räcker jäkligt långt. Vill väl vänta ett tag tills A99 hamnar under luppen bland testarna. RX100 skvallrar trots allt om att Sony tagit ett ytterligare kliv mot bättre brusstädning, även om redan A580 var lika bra som D7000. så är det som du säger SLT som gäller nu.

Och åter igen så valde man inte endast 16Mp till D4 enbart för att skyffla snabbare, men det är bara vad jag tror och inte någon sanning.

Det kommer inte att ske vad gäller D800. Sänd mig en lämplig hatt med okryddad svettrem att käka upp i så fall.

Will do!
MEN, det kräver att vi är överens om vari den bättre bildkvaliteten består.

Vad sägs om en utskrift i A3 av en bild tagen inomhus i glädlampsljus på ISO 12800 t.ex.?
Sen kan en jury få titta på dessa och jämföra.

Tror inte det avgörandet blir lika som om vi tog referensbilden i en fotostudio på ISO 50 med 10 000 W blixtljus.

Så vad är kriterierna?

Det jag menar är synligt brus vid stark signalförstärkning oavsett om den görs analogt i kameran eller digitalt i efterbehandling i färdig (nedskalad) bild, samt dynamiskt omfång innan bandning uppstår.

Enklaste sättet att jämföra det för att det inte ska bli subjektivt är faktiskt att titta på DxOmarks mätvärden i DR resp. Sports(low light ISO).

Däremot är jag övertygad om att A99 i upplevd upplösning (i motsats till fysisk) kommer att ligga närmre än tidigare 24Mp-sensorer.

Det där känns lite "flummigt".
Vaddå upplevd upplösning?
Upplösning är upplösning och den är en mätbar storhet.

Fler pixlar ger bättre bild när man skalar ner det till samma som från en annan kamera med lägre upplösning.

dum sidoeffekt uppstår p g a övergödsling av pixlar. D v s pixlarna ska göra nytta.

Också flum :)

Som jag skrev tidigare måste behandlingen av rådatat göras bra, även inne i DA-omvandlaren som skapar RAW-filen. Där finns ingen anledning till oro. Sony är idag precis lika bra på att göra det som Nikon.

Vid små utskriftstorlekar så har man redan skalat ner så mycket att fler pixlar inte gör någon nytta och det går inte att se någon skillnad på en bild tagen med 24 eler 36 megapixel. min gissning är att för de upplösningarna går gränsen nånstans mellan A2 och A3-format.

Detta har med användningen att göra, inte med hur bra implementerad sensorn är.

Själv tycker jag t ex att A77:s sensor som är minst sagt mycket pixelstinn levererar rejält bra.

Absolut är det så, men inte när ljuset tryter för då kommer det fult brus ganska snabbt.

Dels fångar en FF in dubbelt så mycket ljus (antal fotoner) som ska fördelas på lika många pixlar, vilket är exakt 1 EV i förbättring redan där - enkel matematik. Sedan tror jag att den nya sensorn genererar samma synliga brusmängd vid kanske 1,5 EV högre förstärkning eller så jämfört med A77ans sensor.

Det samantaget gör att jag gissar att man får ungefär samma kvalitet (i brushänseende) med A99 på ISO 4500 som med A77 på ISO 800 ungefär.

Sen innebär en större sensor de andra fördelarna med att linjeupplösningen ökar till det dubbla med samma objektiv osv.

Som sagt, det ska bli intressant med bildexempel från A99.

Alla de jämförbara kamerorna, A99/5D3/D800/D600, är ruskigt bra så ribban ligger högt och det märks inte skillnader förrän vid stora utskrifter på höga ISO.

Det är där jag tror att A99 kan vara ytterligare lite vassare än D800.
Upplösningen är ju lägre och det finns vinster med fler pixlar helt klart, så där ligger den i lä.

Så hattätningen är inställd så länge en definition inte är överenskommen i förväg.

Stetson med Worchester-sås, kan det vara nåt?

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar