Bengf
Aktiv medlem
Nja, jag minns att han gillade FACE DETECTION, eftersom den dels fångade AF och dels med hjälp av "ansiktsrutan" gav OK exponering oavsett hur bakgrunden varierade. Däremot har jag inget minne av att han nämnde smile shutter överhuvudtaget.
För egen del har jag aldrig använt smile-funktionen alls. Har väl provat face detection på min A550 typ en gång, men har för mig att jag tyckte att den på den kameran var långsammare än vad jag själv var.
PS Såg att du ovan citerade ur Garys "Rebuttal to all those Lukewarm Sony A550 reviews". Praktiskt! Jag håller generellt med honom - skulle vilja påsta att A550 är världens i särklass mest underskattade kamera hittills. Fast nu, efter över ett kvartals erfarenhet av A77, så är jag rädd att detta gäller i annu högre grad A77 (samt A99). OLED / EVF / SLT-tekniken är enligt min mening OPERATIONELLT det största steg som tagits i den enögda småbildskamerans historia. Att den digitala bildsensorn naturligtvis har ökat försäljningen av "tjockkameror" långt mer än någonting annat har ingenting med den saken att göra.
.
Ja var inne på samma länk som StenÅke lade in, kom ihåg att jag sett den förut, det jag mera reagerar på är nog hans uppsluppenhet över lågljusegenskaperna, högisobilder såg bra ut på skärm men tålde inte alls att titta på i 100% som konkurrenterna klarade, StenÅke talade om brus vid Iso 800 sedan blev det bättre vid Iso 1600. Vi vet också att vid den tiden var inte Sony riktigt framme ännu vad gäller brusredusering.
Garys upprymdhet ligger nog förklaringen av den första kameran A100 som brusade rejält, så A550 var bra mycket bättre. Synd tycker jag dock att inte Sony fick till det med plastmaterialet på A550 den påminde faktiskt om den silverplastiga Canons 300D som kom redan 2003. Nu i dag är plast mera accepterat när man även använder det i dyrare kameror. Canons 60D har nog den snyggaste plastkameran jag någonsin känt och hållit i med ett grepp som till och med jag tycker är bättre än en Nikon D300 ( ursäkta Nikonfans )
Även på en kamera i mellansegmentet får inte sökaren vara för liten, ( den var inte det i en gammal KM5D som exempel )- Äldre Minolta kameror fick ofta beröm för sina ljusa fina sökare, A900 fick överdådigt beröm för sin fina smidiga hantering och bra menyhantering, varför fortsatte inte Sony med det i NEX kameror kan man undra ( det gnälls ofta på menyhantering av Nexarna hos testare ).