Själv tycker jag att det är lite svårt att läsa och hålla trådarna vid liv. Det är en väldigt "gnällig" stämning mot Sony tycker jag överlag, kanske bara jag som läser som jag gör men det är iallafall min uppfattning.
Personligen tycker jag att A99 verkar vara en alleldes ypperlig kamera, har inte hållit i någon än men det ska bli av snart. Rent traditionellt så är det väl så att dom kamerorna som får högst betyg i tidningar och på webben är dom i segmentet A700/A77 snarare än segmentet A900/A99 som brukar få betyget "för dyrt" eller "feature X är sämre än feature X från tillverkare Y".
Det hela är väl ganska naturligt. Jag själv hade haft oerhört svårt att motstå en A99 med 36MP sensor, videofunktionen hade dom gärna fått stryka men å andra sidan så är "pynt" som snabb AF, videofunktioner och liknande skoj att ha när man väl har dom. Jag tror inte att sensorn som sitter i är dålig på något vis men man reagerar ju på olika grejer.
Jag tror att det egentligen är priset som drar ner stämningen, den är rätt saftigt mycket dyrare än en A77 men å andra sidan sensorn är också rätt saftigt mycket större. Är det någon i tråden som faktiskt äger en A99 och kan berätta något om den?
Förresten angående gluggar så kan man ha synpunkter på Sonys begränsade utbud ja, men det är ganska OK på SLT-sidan tycker jag om man jämför med NEX. Jag kan också tro att något som en 70-200/4 skulle sälja bra men det är inget som jag saknar.
Håller med dig ang tonen betr Sony. Tycker också att tråden för mkt kommit att handla om sensorer som sådana och hur testresultat från kameror och sensorer ska tolkas. Det har gjort att jag inte läser eller ännu mindre skriver i tråden särskilt ofta. Men jag är intresserad av A99:an och andras erfarenheter. Jag köpte en i december och har alltså haft den i snart 3 månader. Jag har skrivit lite om den här tidigare men skriver gärna igen. Eftersom jag också har en blogg här på Fotosidan finns kommentarer till kameran och också en del bilder där. Är du intresserad, gå till min (Björn Thundal) blog, titta framförallt på två från december "Fullformat - första test utomhus" resp "Fullformat - första test inomhus" och två från januari "Ludvika i mitt hjärta" resp "Elias". Nu till dagskommentarerna
Varför A99?
Eftersom jag kört Minolta/ Sony sen typ 20 år har jag ett antal bra objektiv, alla utom ett avsedda för fullformat. Med 4 digitala systemkameror i Konica/Minolta/Sony-traditionen (KM7D, Sony 100/700/580)var det ett naturligt steg till Sony fullformat nu när jag har råd - när 900/850 kom hade jag inte det.
Nöjd idag?
Är otroligt nöjd hittills. Jag påstår inte att A99:an är bättre än C/N, eftersom jag inte haft ngn av deras systemkameror vet jag inget om det. Dessutom är det rätt ointressant om jag är nöjd med min. Däremot vet jag att A99:an ger mig påtagligt mkt bättre resultat i alla situationer jag provat än mina tidigare kameror. Det handlar inte bara om bättre brusegenskaper på höga ISO (vilket jag tycker den har) utan minst lika mkt om bättre dynamiskt omfång och bättre färgåtergivning. Bättre bilder helt enkelt (tekniskt vill säga!). Dessutom är det en sann glädje att hålla i och använda kameran. Ett otroligt skönt grepp, en distinkt men tyst slutarfunktion. Och den vrid och vinklingsbara skärmen är suverän.
Starka och svaga sidor
Starka sidor har jag delvis redan nämnt ovan - grepp, tyst slutare, bra lågljusegenskaper, bra färgomfång, bra dynamik. Vidare den vridbara skärmen. EVF:n hör hit men jag skall ge den ett eget avsnitt längre ner. Vidare massor av användbara funktioner - bla multipelexponeringar för att öka dynamiken ytterligare liksom minska bruset ytterligare i svagt ljus (vid jpeg, inte RAW). Eftersom jag i stort bara tar bilder, inte filmar, kommenterar jag inte filmfunktionen. Svaga sidor är i mitt tycke batterilivslängden samt EVF:n i vissa situationer, återkommer till det som sagt. AF:n är jag inte beredd att uttala mig om än. Funkar jättebra för mig för det mesta men inte alltid och jag vet inte om det beror på mig eller kameran än (eller bådadera?)
EVF:n
Har ju som alla vet både starka och svaga sidor. Det jag tycker mig höra och se i tester och kommentarer är att fördelarna får mkt mindre uppmärksamhet än nackdelarna, och när man summerar är det alltid nackdelarna som fäller avgörandet, titta bara vad de fyra tyckarna säger i senaste Kamera & Bild. Jag undrar vilka kommentarerna skulle varit om det varit de elektroniska sökarna som funitts i 50 år och dom optiska nyss kommit ut och bara haft några år på nacken, men i övrigt haft de egenskaper de har idag? Jag är ganska säker på att då hade dom nya optiska sökarna fått höra av att de är lovande men inte kommit tillräckligt långt eftersom de inte har samma ljusstyrka, inte visar den bild sensorn fångar, ofta inte visar 100 %, inte visar effekt av ändrad exponering etc, inte ger samma information i sökarfönstret osv osv. Visst, de har vissa fördelar som att klara starka kontraster och inte har ngt tidsfördröjning men...
Vad tycker nu jag? Sökarens ljusstyrka, speciellt i svagt ljus, är en STOR fördel. Den ger mig ibland möjlighet att ta en bild när åtminstone jag inte hade klarat det annars, det går tom att komponera en bild under dåliga ljusförhållanden. En fördel som inte gäller alla men som har STOR betydelse för mig är att den ljusa sökarbilden underlättar eftersom jag har begynnande problem med synen. Jag är säkert inte ensam om det! Vidare är infon i sökarfönstret superb. Gång på gång påminns jag också om ändrade exponerings-förhållanden vilket jag ser i sökaren och kan göra exponeringsjusteringar. Men det finns nackdelar, det tycker också jag. Den i mitt tycke största nackdelen är tidsfördröjningen i vissa situationer. Att sökaren delvis mörknar när det finns riktigt ljusa ytor är en ganska stor nackdel men som jag tycker är hanterlig. För mig är sammanfattningen att även om kameran fanns i två versioner, en med EVF och en med optisk sökare typ A900 (som jag provat), skulle jag välja den med EVF.
Medan jag nu är inne och skriver lite längre ska jag passa på och göra några andra kommentarer
Sonys prissättning av alfa fullformatssystem
Den tycker också jag är hög. Även om också A99 är dyr, tycker jag framförallt det gäller objektiven. En av de stora fördelarna med alfa seriens kameror är den i huset inbyggda bildstabiliseringen. Att det inte ger utslag i lägre priser på objektiv än jämförbara C/N-objektiv känns konstigt och fel.
Sony och C/N
Jag är lite förvånad över att så enormt mkt energi lagts ned på att diskutera vilken kamera/ kameramärke är bäst. I stort sett varje fotograf, proffs eller amatör, har sitt eget sätt att använda kameran, sina egna behov. Och vilken kamera som är bäst beror ju på vilka kraven eller behoven är. Trots att flera har tagit upp den synpunkten tidigare slutar man ofta med att diskutera vilken kamera som är bäst(!). Visst tror också jag att prissättningen är en nackdel för Sony när det gäller försäljningssiffror för deras fullformatskameror. Jag tror däremot det finns en annan faktor som är viktigare. Eftersom C/N funnits så mkt längre finns det väldigt stort antal fotografer som då och då köper nya kameror och som redan har de objektiv de behöver, de byter inte gärna märke. (Precis som jag och Sony). Det vet jag många andra redan påpekat här på tråden. Men den effekten förstärks ju av att det dessutom finns arbetsplatser med många fotografer och som redan har C eller N och där man delvis delar på utrustning. Det gör det ännu svårare för systembyte. Ändå känner jag att Sony står för ngt nytt. Deras NEX-serie är ju en enorm framgång och fortsätter växa. RX1 känns också spännande, men återigen dyr. Jag är i varje fall väldigt nyfiken på hur konkurrensen ser ut om säg 10 år!