Ifall du kollar mitt inlägg alldeles ovanför ditt, så ser du att det jag skrev har samma point som du har i ditt inlägg. Jag förmodar att du höll på med att skriva ditt inlägg medan jag skrev mitt, så att du inte såg det.
Jo, jag såg det inlägget sedan
För mig som varit verksam som elektronikingenjör är detta absolut inte "ordmärkeri". Däremot verkar helt klart fotofolk inte veta särskilt väl vad de pratar om i detta avseende, det "svajar" helt klart avsevärt både hit och dit. Jag har inte haft så stor anledning att kolla just dessa uppgifter tidigare, eftersom jag som amatör inte kommer upp i närheten av så stort antal exponeringar per kameramodell.
.
Jag tycker det är ganska uppenbart att siffrorna tillverkarna uppger är ganska ungefärliga och då känns det lite poänglöst lägga allt för mycket energi på att analysera formuleringarna kring dem speciellt noga.
Saken är ju att vad man än väljer att kalla det här värdet så går det i praktiken aldrig att etablera en exakt uppgift om hur länge slutare och/eller spegel faktiskt håller i en kamera - det beror i slutändan så mycket på var och hur kameran används. Plus en hel del rena slumpfaktorer.
Det man kan konstatera av de siffror som uppges och vad jag hört som kommentar från flera av tillverkarna är att dagens slutare och/eller spegelmekanismer generellt både håller längre och är mycket mer exakta än de var förr - i synnerhet om man jämför med gur det var före den digitala eran och i alldeles extra i synnerhet om man tittar på billigare kameror. På filmtiden tog fotoentusiaster generellt mycket färre bilder (film var ju dyrt och bara få hade någon slags motordrivning) och i och med att film svajade såpass mycket i egenskaper så var det inte riktigt lika petigt med exponeringen som idag.
Ser vi på en kamera som A99 så kan vi nog tryggt konstatera att livslängden hos slutaren nog mycket sällan kommer att vara en begränsning.