Känner tyvär inga inom varken sony, nikon eller canon (kanske man kunde fått rabatt
)
---
Inte jag heller. Men även om så vore tror jag inte att det skulle handla om några jättestora procentsatser.
---
Vad är skillnadern i livslängd på D600 och D800
---
Från Nikon Support fick jag följande uppgifter om antalet exponeringar som slutarna kan klara:
D600: Upp till 150.000 exponeringar
D800: Upp till 200.000 exponeringar
Sådana siffror säger förstås ingenting alls ifall man inte känner till vilka kriterier som gäller. Det vanligaste måttet när man anger livslängd för något system är MTBF (Mean time between failures), men detta är ju inte direkt tillämpligt här. Andra kriterier jag sett är:
"Förväntat genomsnittligt antal exponeringar" (det finns olika sätt att beräkna medelvärden), "Maximalt antal exponeringar", "Testat antal exponeringar" etc.
Jag mejlade tillbaka till Nikon Support för att fråga lite närmare vilka kriterier som gällde för deras uppgifter. Fick följande svar:
"Denna typ av information betraktas som företagshemligheter och får inte spridas utanför Nikon."
(!)
---
På A77 står det 150 000 exp (vet inte hur det räknas om man har elektronisk första slutare...)
---
Ja, i A77-broschyren står: "approx. 150,000 shutter release durability."
Den uppgiften gäller helt säkert med mekanisk förstaridå. Den elektroniska förstaridån har förstås storleksordningar längre livslängd. Använder man huvudsakligen elektronisk förstaridå (vilket man kan göra i de flesta fall) så blir detta i praktiken som att man istället för två mekaniska komponenter som kan gå sönder i systemet (första och andra ridån) så har man då bara en, vilket kommer att öka den genomsnittliga livslängden.
---
Vet ej vad det står på A99 borde vara samma
Nä, A99 har inte samma livslängd som A77, den uppges vara längre. Saxar från Sonys hemsida:
"... the shutter can endure over 200,000 shutter releases for long-lasting performance."
Således: Sifferuppgifterna är här desamma för D600 och A77, resp. för D800 och A99. Men dessa siffror betyder ändå inte alls att förväntad livslängd är densamma, eftersom kriterierna är klart olika.
Nikons säjer "Upp till ...", vilket får tolkas som ett maxvärde, dvs genomsnittsvärdena är lägre än siffran.
Sony uppger "approx. durability", vilket får tolkas som att flertalet kameror förväntas uppnå denna livslängd. Under förutsättning att antal samt kriterier är någorlunda korrekt uppgivna från båda håll, så innebär detta att man kan förvänta sig längre slutarlivslängd för Sonys båda kameror. Dock brukar flertalet vanliga amatörfotografer ha bytt upp sig till en nyare modell långt innan slutaren är utsliten, så för de flesta räcker slutarlivslängden mer än väl till oavsett fabrikat.
Till detta kan ju läggas att eftersom SLT-kamerorna har en icke-rörlig spegel, så torde alla spegelhaverier vara eliminerade. Likaså finns det inga spegelgångjärn som behöver oljas och som sedan kan spreja runt detta klibb i spegelhus och på sensor två gånger per exponering, något som bekant plågar många av Nikons båda senaste kameror. Bl.a.
.