Photocon
Aktiv medlem
Photoclubalpha uppmärksammar prissättningsdilemmat för A99 och problemet med positioneringen mot bl.a den egna A77 i "Mastery wrapped in dilemma".
http://www.photoclubalpha.com/2012/12/27/sonys-alpha-99-mastery-wrapped-in-dilemma/
Jamen, jag tycker det är ganska relevanta faktorer man sätter fokus på här. Att A77 är en APS-C kan måhända få jämförelsen med A99 att halta en smula. Dock rätar den jämförelsen upp sig en del när faktorer som samma teknik i EVF mm räknas in.
Kostnaden för större sensor måste ju givetvis skilja, större "spegelhus", men sedan är det ju inte så mycket som skiljer.
Det skrevs ju tidigare att det var svårt att se skillnad på bildfilerna mellan A77 och A900 i utprintat läge när bilderna var tagna under gynnsamma förhållanden och bra objektiv använts. Jo, jag har sett exempel på det och kanv erifiera det då jag ägde A900 och A77 parallellt. MEN det gällde ssv i "gynnsamma fall". 8 ggr av 10 fixade A900 snyggare färgövergångar, distinktare detaljering och mindre skärpningsartefakter plus total frånvaro av ghosting.
Så A99 har ett rejält övertag över A77 i många lägen. Inte minst i DR. Dock håller jag reservationslöst med om att A99 är ganska kraftigt överprissatt när den jämförs med D600 och 6D. Vidare att glasen med Alphafattning på inget sätt ger någon fördel framför N/C:s motsvarande objektiv som i flera fall är allt från lite billigare till hyfsat mycket billigare till lika prissatta och modernare i många fall.
Ska det säljas några A99 i lite större omfattning så måste priset rimligtvis ned till någonstans i närheten av vad Eos 6D och Nikon D600 kostar.
A77 däremot anser jag ger väldigt mycket kamera för pengarna. Speciellt i nuvarande i prisläge. men den kameran behöver bra glas för att utmärka sig med sina 24 mp på APS-C area och här har ju Sony lyckats bra med sin relativt billiga 16-50/2.8 SSM.
//Lennart