Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sonys systemkameror (och kanske andra också)

Produkter
(logga in för att koppla)
NEX 7 för bra? Visst är det en fantastisk kamera men att slira som Sony ändå gjorde med värmeproblemen gör ju att en annars för video fantastisk liten kamera inte riktigt ger oss den användbarhet som tekniken annars lovar.
För mig är det inget problem, jag filmar lite snuttar ibland och det funkar fint som det är, eftersom jag tar stillbilder så irriterar det mig alltid när det läggs fokus på videofunktioner.

Har man en A900 eller en A99 som huvudkamera så är det ju dessutom rätt mycket pengar investerat i den också. Risken med en NEX 7 är väl att A99:an blir liggande på hyllan för att den trots allt är så pass skrymmande och mycket att släpa på ibland och att NEX 7 nästan är i par när det gäller bildkvalitet.
Jag fotar alla "seriösa" bilder med A900, ska jag klaga på något så är det AF både i den och i Nexen men det funkar för det mesta. Vid dom tillfällen som jag bär med mig DSLR till fotning så är den i vilket fall en av dom minsta grejerna jämfört med blixtstativ, reflexskärmar och annat skrymmande så storleken spelar inte så mycket roll. Däremot ka jag se dom små centimetrarna som skiljer Nex5 från Nex7 som en stor fördel men gillar inte att blixten inte sitter fast.

Fick jag önska bara för mig själv så skulle jag vilja ha en en A850 med 36MP sensor och standard blixtsko, inget annat behöver fixas och många features kan tas bort (TTL, serietagning, PAS-modes, exponeringskompensation, ISO över 400) men man är ju olika ;-)

Ingen som reagerade över Gary Friedmans lilla jämförelse av hur "wireless flash"-prestanda drastiskt försämrats över tid från A900 över A77 till A99?

http://www.youtube.com/watch?v=eHrBcT51oE8

Någon på Sony måste ju OK:at detta, trots att man måste varit medveten om att någon som Gary rätt omgående kommer notera att A99 tappat en en stor del av arvet från Minolta. Det är väl detta, antar jag, Lennart menar med sitt påpekande att trots att Sony gör verkligt bra grejor, så snubblar de rätt oförklarligt ibland. Sony-gubbarna kan väl knappast vara nöjda med detta?

På A900 går det knappt se att det blixtrar mer än en gång, på A77 är det klart märkbart och på A99 är det jättelång försening av huvudblixten.

På A900 går det knappt se att det blixtrar mer än en gång, på A77 är det klart märkbart och på A99 är det jättelång försening av huvudblixten.

Ja det verkar ju inte bättre än att åtminstone wireless flash peakade med ordentligt med A50 och A900 i alla fall. Sedan har det väl gått ordentligt utför. Jag undrar ändå om Sony verkligen trodde att folk skulle tycka att lösningen i A99 är OK. Det finns ju alltid folk härute som vrider och vänder på alla grejor ett varv extra och på Intenet finns ingen skugga.

För mig är det inget problem, jag filmar lite snuttar ibland och det funkar fint som det är, eftersom jag tar stillbilder så irriterar det mig alltid när det läggs fokus på videofunktioner.

Jag fotar alla "seriösa" bilder med A900, ska jag klaga på något så är det AF både i den och i Nexen men det funkar för det mesta. Vid dom tillfällen som jag bär med mig DSLR till fotning så är den i vilket fall en av dom minsta grejerna jämfört med blixtstativ, reflexskärmar och annat skrymmande så storleken spelar inte så mycket roll. Däremot ka jag se dom små centimetrarna som skiljer Nex5 från Nex7 som en stor fördel men gillar inte att blixten inte sitter fast.

Fick jag önska bara för mig själv så skulle jag vilja ha en en A850 med 36MP sensor och standard blixtsko, inget annat behöver fixas och många features kan tas bort (TTL, serietagning, PAS-modes, exponeringskompensation, ISO över 400) men man är ju olika ;-)

A900 har ju en fantastisk byggkvalitet och på så vis är den ganska lik NEX 7. Det är riktigt fin finmekanik som man inte ser så ofta idag. Det mesta övrigt Sony producerat senaste åren kommer inte upp till den nivån. RX1 får man väl heller inte glömma i det sammanhanget.

Medan vi ändå håller på och hyllar A900/A850/A700 för deras byggkvalitet, sökare o s v så med all respekt för minimalism så hade jag ändå suttit kvar med min A900 (istf för at byta till Nikon D800) OM den haft en lika högkvalitativt byggd vinklingsbar LCD med LV och fasdetekterande AF samt focuspeaking via display. D v s en bättre variant av A550/A580:s displaysystem. D800:s LV är inte speciellt kul även om dess CDAF är förvånansvärt snabb så är dess kontrast trist, ej vinklingsbar och mycket svårare att se i vissa ljussituationer jämfört med Sonys displayer. Och inga focuspeaking som jag tillsammans med förstorad sökarbild utklassar de bästa snittbildsskivorna vid manuell fokusering.

Hade den dessutom fått 36 Mp som D800 (som ju ändå har en Sonysensor) och döpts till A99 så hade det inte varit något snack om saken.

De extra "leksaksintällningarna" går ju att stänga av och med fritt blås till sensorn (pga ingen beamsplitter) så hade sannolikt dess DR och lågljusegenskaper legat väldigt nära D800.

Jag ställer inga större krav på AF annat än att centrumkorssensorn ska vara pricksäker i AF-S läge med ljusstarka gluggar, men för andra borde Sony sneglat på lite andra lösningar vad gäller AF-C om man verkligen vill sälja FF-kameror.

Blixtproblemet med A99 är en jättemiss.

Sedan nämns NEX-7 som jag tycker är en alldeles perfekt liten skapelse. I mitt privata användande upplever jag inga problem med den alls, men förstår andra som kanske har andra behov (jag filmar ju inte).
Menysystemet är visserligen inget mästerverk, men Tri-Navsystemet väger upp det.

Dock förtjänar nog Sony en eloge på det stora hela för att man vågar sig på annorlunda lösningar, fast det får inte bli för många klavertramp i innovationens namn när produkten väl ligger ute på diskarna för försäljning. Och vissa av Sonys modeller har framkallat klavertramp som får en att tro att en en flock elefanter letat sig in på ett dragspelsmuseum och försökt lira livet i Finnskogarna med fötterna.:)

//Lennart

Om fördröjningen på A99 är såpass lång att den är mer än klart märkbar blir ju funktionen nästan oanvändbar för många typer av fotografering. Jag förstår inte riktigt hur Sony lyckats strula till den funktionen, i och med att det fungerade så pass bra i tidigare kameror.

Dock förtjänar nog Sony en eloge på det stora hela för att man vågar sig på annorlunda lösningar, fast det får inte bli för många klavertramp i innovationens namn när produkten väl ligger ute på diskarna för försäljning. Och vissa av Sonys modeller har framkallat klavertramp som får en att tro att en en flock elefanter letat sig in på ett dragspelsmuseum och försökt lira livet i Finnskogarna med fötterna.:)

//Lennart

A99 är väl åtminstone tämligen lik A77 i hanteringen, så att växla mellan de kamerorna torde inte innebära några större problem. På NEX-fronten verkar dock Sony ha synnerligen svårt att bestämma sig för hur hanteringen ska skötas. Om man jämför Nex-5R, Nex-6 och Nex-7 så är ju reglage och dylikt helt olika på de tre modellerna - de borde bestämma sig nån gång :)

A99 är väl åtminstone tämligen lik A77 i hanteringen, så att växla mellan de kamerorna torde inte innebära några större problem. På NEX-fronten verkar dock Sony ha synnerligen svårt att bestämma sig för hur hanteringen ska skötas. Om man jämför Nex-5R, Nex-6 och Nex-7 så är ju reglage och dylikt helt olika på de tre modellerna - de borde bestämma sig nån gång :)

Nej, där föreligger nog inga problem bortsett från att A99 har annan blixtsko, vilket fixas via en adapter.
Men om nu blixthanteringen försämrats så på båda modellerna så är det ju ingen större tröst att man har samma problem på både A77 och A99.

Ang NEX-7 jämfört med andra modeller: Jo, Sony borde bestämma sig för en rakare linje vad gäller knappar, menyer etc. Med risk för att "släppa mig i kyrkan" så vill jag påstå att man kan plocka upp en Nikon eller Canon FF-modell D1 resp 1D-serien anno början av 2000-talet och nästan direkt hitta rätt reglage på modeller som kommit såväl lite senare som de som kommit senast. Utan manual.

//Lennart

För mig är det inget problem, jag filmar lite snuttar ibland och det funkar fint som det är, eftersom jag tar stillbilder så irriterar det mig alltid när det läggs fokus på videofunktioner.............

Man jag tycker faktiskt att det funkar fin med filmningen nu när man med nya firmware kan helt stänga av videoknappen. Det fina är ju att alla andra relevanta inställningar ju faktiskt funkar identiskt både i film och stillbildsläget. Jag störs inte längre av något videorelaterat sedan videoknappen kan stängas av. Det är ju snarast förbluffande att vi annars inte har ett enda dedikerat videoreglage på hela kameran och det gäller väl A99 också såväl som NEX 7. Skillnaden är väl bara att Sony nog aldrig kommer ta fram motorzoomar till tjockkamerornas A-mount. Videospåret är nog NEX och E-mount som det verkar.

--
Ang NEX-7 jämfört med andra modeller: Jo, Sony borde bestämma sig för en rakare linje vad gäller knappar, menyer etc. Med risk för att "släppa mig i kyrkan" så vill jag påstå att man kan plocka upp en Nikon eller Canon FF-modell D1 resp 1D-serien anno början av 2000-talet och nästan direkt hitta rätt reglage på modeller som kommit såväl lite senare som de som kommit senast. Utan manual.

//Lennart
Min erfarenhet är att precis detsamma gäller för Sonys Alpha-serie. Min första Sony var en A200, och jag har därefter inte haft några som helst svårigheter med att direkt använda vilken Sony DSLR-kamera som helst. Det enda jag fick fundera en kort stund över var hur QuickNavi-systemet i A700-A850-A900 skulle användas.

Tyckte inte heller att det var några svårigheter att direkt köra igång och använda A77. Att sedan ställa in allt så att det passade bäst till mitt fotograferingssätt tog förstås lite tid, men så har den ju kolossalt mycket mer funktioner än t.ex. EOS-1D...

Min erfarenhet av EOS-1D är den rakt motsatta mot din, och förmodligen även mot flertalet av världens fotoentusiaster och yrkesfotografer, så det måste väl finnas finnas någon fundamental inkompatibilitet och hittills okänd "spärrfunktion" hos mig när det gäller just denna kamera... Innan jag fick in EOS-1D i huset så trodde jag inte att det gick att göra någon kamera med sämre ergonomi än den EOS 400D har, men för att klara att använda 1D måste jag fortfarande alltid ha manualen med mig. Skulle ev. kunna förklaras med att jag inte har använt 1D så många gånger, och dessutom med långa mellanrum mellan varven.

Att det finns en massa funktioner som man måste trycka på flera knappar samtidigt för att få fram går väl an, men att navigera i menyn är enligt min uppfattning en ren mara! Ibland måste man trycka på en knapp innan man väljer i menyn, för andra måste man hålla knappen nertryckt medan man väljer, och i ytterligare en del fall måste man trycka på knappen efter något man vill göra. Eller lever jag fortfarande kvar i någon slags 1D-förvirring? Innan jag fick skaffat en manual kunde jag i alla fall inte föreställa mig denna röra, så jag lyckades väl vad jag minns inte ställa in någonting alls i menyerna. Det är klart att ifall man ständigt använder kameran så lär man sig naturligtvis. Förmodar att 1D-serien är den mest använda pro-kameran i världen, men själv har jag inte kommit över "massor av fula ord och osande eder-vallen" ännu...

Men 1D är i alla fall den kamera som i min personliga fotovärld haft särklassigt sämst (inre) ergonomi av alla de kameror jag använt under det senaste halva århundradet. Yttre ergonomi, som grepp, är helt OK. Fast inte vikten, dock... När det gäller yttre ergonomi så är 400D (och de närmaste efterföljarna) de som jag för min del anser har marknadens mest usla grepp. Skillnaden mot A200 är enorm, både när det gäller yttre och inre ergonomi och snabbhet i hanteradet. OK, allt det här gäller "gamla" kameror.
.

Senast ändrad:
Jo Sony blandar envist mellan Einstein och Donald Duck lösningar, och har gjort så hela tiden, Friedman påpekade att det trådlösa blixtsystemet fungerat klanderfritt i 20 år. Massläppet av 16 plastkameror där den sista inte var bättre än den första kan ingen begripa, men att den sista A380 eller var det A390 faktiskt fick två st. kortplatser, det fick inte A77 hej och hopp. Den äldre A550 var klart kvickare än den nyare A580 ( påpekat tidigare i tråden )

A700 var den första semiprokameran och nästa kunde bara bli bättre. det tog nära 4 år innan A77 kom, tyvärr så var inte plast riktigt på tapeten när A580 kom fast det var inte så länge sedan, i dag när Nikon släpper plastkameror så har statusen på plast höjts till skyarna. Och hade det varit Canon som släppt A77 så hade den utan tvekan varit en bästsäljare av stora mått, Fröderberg hade köpt 2 st och Erland 3 st. hade det varit en Nikon hade M. Agfors köpt 2 st. Nu får jag väl fa...en, men jag kunde inte låta bli.

//Bengt.

Min erfarenhet är att precis detsamma gäller för Sonys Alpha-serie. Min första Sony var en A200, och jag har därefter inte haft några som helst svårigheter med att direkt använda vilken Sony DSLR-kamera som helst. Det enda jag fick fundera en kort stund över var hur QuickNavi-systemet i A700-A850-A900 skulle användas.

Tyckte inte heller att det var några svårigheter att direkt köra igång och använda A77. Att sedan ställa in allt så att det passade bäst till mitt fotograferingssätt tog förstås lite tid, men så har den ju kolossalt mycket mer funktioner än t.ex. EOS-1D...

Min erfarenhet av EOS-1D är den rakt motsatta mot din, och förmodligen även mot flertalet av världens fotoentusiaster och yrkesfotografer, så det måste väl finnas finnas någon fundamental inkompatibilitet och hittills okänd "spärrfunktion" hos mig när det gäller just denna kamera... Innan jag fick in EOS-1D i huset så trodde jag inte att det gick att göra någon kamera med sämre ergonomi än den EOS 400D har, men för att klara att använda 1D måste jag fortfarande alltid ha manualen med mig. Skulle ev. kunna förklaras med att jag inte har använt 1D så många gånger, och dessutom med långa mellanrum mellan varven.

Att det finns en massa funktioner som man måste trycka på flera knappar samtidigt för att få fram går väl an, men att navigera i menyn är enligt min uppfattning en ren mara! Ibland måste man trycka på en knapp innan man väljer i menyn, för andra måste man hålla knappen nertryckt medan man väljer, och i ytterligare en del fall måste man trycka på knappen efter att man har valt något. Innan jag fick skaffat en manual kunde jag inte föreställa mig denna röra, så jag lyckades väl vad jag minns inte ställa in någonting alls i menyerna. Det är klart att ifall man ständigt använder kameran så lär man sig naturligtvis. Förmodar att 1D-serien är den mest använda pro-kameran i världen, men själv har jag inte kommit över "massor av fula ord och osande eder-vallen" ännu...

Men 1D är i alla fall den kamera som i min personliga fotovärld haft särklassigt sämst (inre) ergonomi av alla de kameror jag använt under det senaste halva århundradet. Yttre ergonomi, som grepp, är helt OK. Fast inte vikten, dock... När det gäller yttre ergonomi så är 400D (och de närmaste efterföljarna) de som jag för min del anser har marknadens mest usla grepp. Skillnaden mot A200 är enorm. OK, allt det här gäller "gamla" kameror.
.

Jag Foto tyckte nog lika som dig Gunnar, för när dom testade 1DsMKIII ( 21Mp )- 2009 så tyckte dom att den kameran var ett jättelyft i hantering och menyer mot äldre modeller. Sedan blir vi så vana även vid dåliga lösningar att dom också blir bra med tiden, men det ursäktar inte jättekonstiga översättningar som ingen jäkel kan begripa.

Och hade det varit Canon som släppt A77 så hade den utan tvekan varit en bästsäljare av stora mått

Hade Canon också försämrat blixten? hehe

Det kanske finns en orsak att C/N är de största. Canon var överlägset störst tills de sabbade följande AF i 1DMK3. Inte ens de har råd att sabba saker, så varför skulle då Sony, Olympus eller Pentax ha råd att göra det? C/N har en konsistent hög kvalitet och en supportorganisation som täcker upp om det blir problem.

---
Och hade det varit Canon som släppt A77 så hade den utan tvekan varit en bästsäljare av stora mått, Fröderberg hade köpt 2 st och Erland 3 st. hade det varit en Nikon hade M. Agfors köpt 2 st. Nu får jag väl fa...en, men jag kunde inte låta bli.

//Bengt.
Hehe, även om det ligger en del i det du säger, så får du säkert på nyllet när det gäller den typ av fotografering som dessa fotografer ägnar sig åt. Dagens A77 är definitivt inte ett lämpligt val i deras fall!

Det är dock en helt annan sak för "oss vanliga dödliga" - för de flesta av oss fotoentusiaster torde det vara svårt att finna någon kamera som ger så mycket "Pang för pengarna" som A77. Cyberphoto har för tillfället ett specialpris för denna plus det superba 16-50/2,8 SSM-objektivet för bara 12.000 kr. Och man får betala över 10.000 för ett objektiv av motsvarande kvalitet från Canon eller Nikon, så ifall man räknar på det här sättet får man ju A77-huset för bara någon tusenlapp...

Vill man lära sig något om framtidens teknik så har man verkligen chansen här. Man behöver kanske ett halvt till ett år på sig för att se alla möjligheter och "skåda ljuset" när det gäller OLED / EVF / SLT-konceptet, det räcker inte alls med en eller annan vecka.

Ursäkta, A99 var det ju, ja.
.

Senast ändrad:
A700 var den första semiprokameran och nästa kunde bara bli bättre. det tog nära 4 år innan A77 kom, tyvärr så var inte plast riktigt på tapeten när A580 kom fast det var inte så länge sedan, i dag när Nikon släpper plastkameror så har statusen på plast höjts till skyarna. Och hade det varit Canon som släppt A77 så hade den utan tvekan varit en bästsäljare av stora mått, Fröderberg hade köpt 2 st och Erland 3 st. hade det varit en Nikon hade M. Agfors köpt 2 st. Nu får jag väl fa...en, men jag kunde inte låta bli.

//Bengt.

Nu får du ursäkta, men både Nikon och Canon har gjort plastkameror i en herrans massa år, så det du skriver är (förutom väldigt off topic) strunt ;)

Att A77 sålt bättre om den hetat nåt på C eller N tror jag nog stämmer bra, men jag tror inte herrar Fröderberg eller Agfors köpt den ändå ...

Senast ändrad:
Mycket händer med tillverkarna genom åren. Canon som idag är konservativa och bygger proffshus som känns som massiva aluminiumblock var först av de stora tillverkarna att använda plast i kåpor och inanmäte (AE-1 och AE-1 program). Visst, det kändes som metall på utsidan för man sprejade på ett tunnt lager med metall för att det skulle kännas rätt. Invändigt var där mycket plast. Proffskameran T90 var i plast. Canon var också först med plastbajonett (hoppas vi slipper se det igen på kameror!). Så "tradition" är kortvarigt i branschen.

Sony har allt intresse som elektronikföretag att skära ned på glas mm och öka elektroniken med t ex EVF medan Minolta var ett fotoföretag (idag ägnar sig KonikaMinolta åt fotostatapparater mm).

Hade Canon också försämrat blixten? hehe

Det kanske finns en orsak att C/N är de största. Canon var överlägset störst tills de sabbade följande AF i 1DMK3. Inte ens de har råd att sabba saker, så varför skulle då Sony, Olympus eller Pentax ha råd att göra det? C/N har en konsistent hög kvalitet och en supportorganisation som täcker upp om det blir problem.

Nja Sony var faktiskt långt före Canon vad gäller trådlöst blixtsystem, men Canon hade ett smidig tillbehör som löste det problemet, HDR-liknande funktioner fungerade inte alls i 40D och 50D det dröjde till släppet av 60D. Jpeg-modulen i tidigare Canon-kameror var ingen dröm precis, där låg Nikon klart före, MK5DIII har i dag en mycket bra Jpeg-modul.

Inte ens dom stora Elefanterna går fram som tåget, men deras kundkrets är mycket lojal och trogen och dom bygger mycket riktigt väldigt bra kameror överlag, 40D, 50D, 7D och MK5DIII har jäkligt bra grepp som jag tycker slår Nikons modeller, här fattar inte jag varför Nikon gör så korta grepp, känn på en A900 ( Sony ) och en D800, även solen har fläckar som man säger.

Det har å andra sidan nackdelen att de gränssnitten nu börjar bli rejält omoderna. Sony behöver inte vara lika bakåtkompatibel med gamla konservativa pressfotografer så man kan vara lite mer framåt på handhavandefronten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar