ANNONS
Annons

Sonys systemkameror (och kanske andra också)

Produkter
(logga in för att koppla)
Nä, det finns inte så mycket kvar att göra när det gäller att öka verkningsgraden i sensorns omvandling av ljus till el - man är inte så långt ifrån de begränsningar som naturlagarna sätter där. Däremot finns det annat i kedjan från infallande ljus och till en färdig bild där det fortfarande finns en hel del förluster.
.

Men som sagt, de handlar då inte bara om AF utan även om snabbhet och hög seriebildtagningsprestanda och den kombon får du inte i 20 000 kr segmentet av FF.

Nej, det får man inte. Så sant. Men å andra sidan skulle jag vilja se den FF som skyfflar 36 megapixelsfiler i 14 bitar i samma hastighet som 1Dx och D4. Det ska till en jäkligt hög processorkraft och minnesbuffert samt högpresterande minneskort för detta och de kamerorna finns inte och funnes de idag skulle de kosta en skjortfabrik. A99 jämförs alltså med exv D800 och 5DMkIII som har samma AF-system som sina mer lågpixlade storasyskon.

Och i det aktuella segmentet 20k och lite uppåt så släpar A99 efter vad gäller AF-precision jämfört med D800 och 5DMkIII. Tyvärr måste jag skriva eftersom jag jag gillar så många av Sonys andra lösningar.

Nu verkar det ju som om 24x36-formatet (populärt kallat FF) verkligen håller på att bli det nya standardformatet efter vad man läst. Pentax ligger också i startgroparna.

Jag tycker det skulle kännas bra att lämna AF-C diskussionen åt sidan vad gäller A99 för där är den redan detroniserad ganska rejält trots mångas förhoppningar att den skulle trona med bättre prestanda i just den grenen.

Som nämnts tidigare har ju A99 en mängd andra goda egenskaper. Tror tråden blir mer givande för alla parter om vi tar fasta på det. Allt handlar ju verkligen inte om AF-C och lågljusprestanda.

Men jag vidhåller (trots att jag egentligen gillar EVF) att nästa EF måste bli bättre än den nuvarande på A99. Inte för att tillfredsställa mig utan de som fnyser åt EVF och bortser från dess fördelar och därför väljer annan kamera med OVF.

Trots att jag gillar Sony är jag just nu väldigt tacksam över att jag bytte märke. Nu orkar jag knappast byta system en gång till. Okej, jag behåller min NEX-7 och är glad över den så helt har jag ju inte bytt märke,

Hade plånboken varit tjockare hade Sonys FF med fast 35/2 suttit fint, fast jag misstänker att jag retat mig på att den inte har EVF. Sony har på något underligt sätt en förmåga att skapa lysande kameror som de med osviklig precision lyckats kastrera på någon punkt när kameran väl lanserats.

//Lennart

Hade plånboken varit tjockare hade Sonys FF med fast 35/2 suttit fint, fast jag misstänker att jag retat mig på att den inte har EVF. Sony har på något underligt sätt en förmåga att skapa lysande kameror som de med osviklig precision lyckats kastrera på någon punkt när kameran väl lanserats.

Men den har ju EVF. Det är bara det att man måste köpa den som extratillbehör. För min del är sökare obligatoriskt så jag räknar med en sådan i priset för en RX1.

Men den har ju EVF. Det är bara det att man måste köpa den som extratillbehör. För min del är sökare obligatoriskt så jag räknar med en sådan i priset för en RX1.

Jo, jag förstår vad du menar. MEN jag menar att skrället skulle haft en inbyggd EVF från början.

//Lennart

Då får du väl invänta något RX2-skrälle...

Det skulle jag göra ifall jag hade haft lite mer pengar. Ifall jag hade haft mycket mer pengar skulle jag inte ha väntat. Då hade det blivit ett RX1-skrälle inkl. extern EVF på direkten. :)
.

Då får du väl invänta något RX2-skrälle...

Det skulle jag göra ifall jag hade haft lite mer pengar. Ifall jag hade haft mycket mer pengar skulle jag inte ha väntat. Då hade det blivit ett RX1-skrälle inkl. extern EVF på direkten. :)
.

Å andra sidan är denna diskussion akademisk eftersom jag inte har råd att skaffa en RX1 med eller utan EVF. Just nu har jag råd att skaffa en utan både RX-1 och extern EVF:)

//Lennart

Hehe, som framgick av mitt inlägg är diskussionen exakt lika akademisk även för min del. Men kanske inte för andra som ekonomiskt inte befinner sig i en lika beklagansvärd situation som vi båda... :)
.

Tack Scandinavian Photo, för att ni skickade inte ett utan 3 batterier till a99. Affären blir bara bättre och bättre. Hoppas bara att jag klarar av att ta bättre bilder.....

Under 20000 SEK med sony a99 vertikalgrepp.
Ja, det är nog dit A99 + VG behöver falla för att kännas riktigt prisvärd jämfört med D800, D600 och 6D.

Om jag skaffade en fullformatare med EVF skulle jag genast titta på manuellfokusoptik som Sony 135/2.8 STF. Nikon har ju liknande gluggar med beteckningen DC, men det är ju endast på en kamera med EVF och alla Sonys fokushjälpmedel som en sådan glugg känns riktig användbar för seriöst plåtande (även om man för statiska motiv och gott om tid säkert kan försöka balansera kameran och ställa in skärpa och effekt mha vanlig live view).

Har kört mycket med NEX-7 och manuellfokusoptik med roliga adaptrar, och plåtade faktiskt hälften av bilderna till en studioplåtning nyligen med den combon (andra hälften med A900). Ingen har kunnat gissa vilka bilder som kom från vilken kamera, men kan tyvärr inte visa bilderna online än eftersom det kan bli aktuellt med publicering. Tror hursomhelst att EVF i en fullformatare skulle kunna göra mycket för mitt plåtande och blir lite förvånad över hur vissa som beklagar sig över A99ans EVF verkar missa dess rätt stora fördelar mot även grymma optiska sökare som de i A900 (inte Lennart, men t.ex. Reichmann på Luminous Landscape).

Nej, det får man inte. Så sant. Men å andra sidan skulle jag vilja se den FF som skyfflar 36 megapixelsfiler i 14 bitar i samma hastighet som 1Dx och D4. Det ska till en jäkligt hög processorkraft och minnesbuffert samt högpresterande minneskort för detta och de kamerorna finns inte och funnes de idag skulle de kosta en skjortfabrik. A99 jämförs alltså med exv D800 och 5DMkIII som har samma AF-system som sina mer lågpixlade storasyskon.

Och i det aktuella segmentet 20k och lite uppåt så släpar A99 efter vad gäller AF-precision jämfört med D800 och 5DMkIII. Tyvärr måste jag skriva eftersom jag jag gillar så många av Sonys andra lösningar.

Nu verkar det ju som om 24x36-formatet (populärt kallat FF) verkligen håller på att bli det nya standardformatet efter vad man läst. Pentax ligger också i startgroparna.

Jag tycker det skulle kännas bra att lämna AF-C diskussionen åt sidan vad gäller A99 för där är den redan detroniserad ganska rejält trots mångas förhoppningar att den skulle trona med bättre prestanda i just den grenen.

Som nämnts tidigare har ju A99 en mängd andra goda egenskaper. Tror tråden blir mer givande för alla parter om vi tar fasta på det. Allt handlar ju verkligen inte om AF-C och lågljusprestanda.

Men jag vidhåller (trots att jag egentligen gillar EVF) att nästa EF måste bli bättre än den nuvarande på A99. Inte för att tillfredsställa mig utan de som fnyser åt EVF och bortser från dess fördelar och därför väljer annan kamera med OVF.

Trots att jag gillar Sony är jag just nu väldigt tacksam över att jag bytte märke. Nu orkar jag knappast byta system en gång till. Okej, jag behåller min NEX-7 och är glad över den så helt har jag ju inte bytt märke,

//Lennart

Att AF-debatten tragglar vidare uppstår när en del lite nyare personer kommer in med frågor, Sonys översättningar till dom olika finesserna är inte alltid glasklara så det blir lätt lite missförstånd vad som egentligen menas i bland. Trycker jag på frågaknappen när jag dribblar mellan olika AF-möjligheter som exempel så blir svaret lokalt AF-område på den ena, så man får titta på skärmen och fundera över hur dom menar, manualen förklarar dåligt vad som menas, vilket är en brist om man är ganska ny inom fotokonsten.

Dina sista rader du skriver här beskriver Sony i ett nötskal tycker jag, så det är faktiskt Sony själva som bjuder in till många frågetecken, styckar man upp recensionen av A99 så är flera av dom alldeles lysande bra. Bildkvaliteten håller mycket hög klass, med förnämligt bra DR vid bas-Iso fullt i klass med dom bästa på marknaden,. Jpeg-modulen hos A99 får också mycket goda omdömen, verkar helt klart betydligt bättre än hos A900. A99 har marknadens klart bästa Live View-system.

Sedan kan man påpeka att om A900 nu ligger så nära A99 vid luppgranskning av bilder så måste även A900 ligga lika nära en D600 annars är något fel på hela testsystemet. Foto ser i alla fall klara förbättringar vad gäller lågljusegenskaper mot A900, så heja Foto jag håller på er, har dom rätt i kritiken så har dom väl lika rätt vad gäller förbättringar.

kanske snart dags med en ny tråd om DXO och vad som verkligen kommer fram där, då test efter test av kameror från dom svenska tidningarna visar på totalt olika resultat än vad DXO beskriver. Exempel G15-Iso sumering hos DXO runt 160. vid tester får den lysande lågljusegenskaper, tillika modeller med DXO-tal runt 600 får lysande Iso-recensioner.

//Bengt.

DxO kommer trots allt mycket nära det jag själv upplever vad gäller sensorprestanda när man ser deras grafer och jämför med egna resultat. De vägda omdömena med slutlig poäng är inte så talande. Vidare är det lite vanskligt att väga de sammanlagda poängen för en ny kamera mot en som har flera år på nacken.

Graferna ljuger däremot inte. Det är klart mätbara värden vad en sensor klarar av med resp kameras interna signalhantering. Det är därför vi kan se lite avvikande värden från kameror som har exakt samma sensor.

FOTO vs DxO är nog inget vidare diskussionsämne då den förstnämnde ser på hela kamerans fungerande och väger samman medan DxO mest är inriktad på just sensoregenskaper.

Jag ser seriösa fälttester och DxO:s nuffror/grafer som komplement till varandra.

//Lennart

//Lennart

"Nej, det får man inte. Så sant. Men å andra sidan skulle jag vilja se den FF som skyfflar 36 megapixelsfiler i 14 bitar i samma hastighet som 1Dx och D4. Det ska till en jäkligt hög processorkraft och minnesbuffert samt högpresterande minneskort för detta och de kamerorna finns inte och funnes de idag skulle de kosta en skjortfabrik. A99 jämförs alltså med exv D800 och 5DMkIII som har samma AF-system som sina mer lågpixlade storasyskon."

Min anm : Detta med dataskyfflingen kommer att lösas snarare än vi tror tror jag. Visst 36 MP filer är ytterligare lite större än 24 MP filer men det är väl ingen utopi att kunna hantera säg 10/12 bilder per sekund med 24 MP? Snart kommer ju nya standards för film att implementeras med högre upplösning också och om man ska kunna hantera det också i vanliga "systemkameror", så måste nog alla tillverkare börja förbereda sig för det. Sedan återstår det väl att se om stöd för nya filmformatstandards av det skälet bara kommer i de lite dyrare modellerna först av samma skäl.

"Och i det aktuella segmentet 20k och lite uppåt så släpar A99 efter vad gäller AF-precision jämfört med D800 och 5DMkIII. Tyvärr måste jag skriva eftersom jag jag gillar så många av Sonys andra lösningar."

Min anm: Ja och det är väl märkligt. Tycker AF-C i min NEX 7 också beter sig lite lustigt.

"Jag tycker det skulle kännas bra att lämna AF-C diskussionen åt sidan vad gäller A99 för där är den redan detroniserad ganska rejält trots mångas förhoppningar att den skulle trona med bättre prestanda i just den grenen." .................... Men jag vidhåller (trots att jag egentligen gillar EVF) att nästa EF måste bli bättre än den nuvarande på A99. Inte för att tillfredsställa mig utan de som fnyser åt EVF och bortser från dess fördelar och därför väljer annan kamera med OVF.

Min anm: Instämmer i båda fallen. EVF bara måste bli snabbare om Sony ska vara något alternativ för mer brett seriöst foto. Det är ju exakt samma teknik i min NEX 7 och jag är precis tillbaka efter några veckors intensivt plåtande i Karibien och jag känner både efter det och efter att ha kört min NEX med Sonys A-mountadapter (som ju ger fasdetekt AF med mina A-mount) på safari förra vintern att det inte varit AF i sig jag stört mig på utan att EVF:en är för slö även för mitt tycke. Detta trots att jag nästan aldrig missar en bild för att AF inte skulle vara tillräckligt snabbt eller ha tillräckligt bra precision. Det är EVF:en som är det stora problemet och inte AF, även om den skulle kunna förbättras den med. Om jag inte hunnit slå på kameran kan det ju ta två sekunder innan EVF:en visar motivet. Först blir den helt vit innan den så sakta tonar in motivet. Jag är väl inte den enda som insett att bakdisplayen är klart snabbare om man har bråttom.

"Hade plånboken varit tjockare hade Sonys FF med fast 35/2 suttit fint, fast jag misstänker att jag retat mig på att den inte har EVF. Sony har på något underligt sätt en förmåga att skapa lysande kameror som de med osviklig precision lyckats kastrera på någon punkt när kameran väl lanserats."

Min anm: Jag är verkligen nöjd med min NEX 7 (bortsett från EVF:ens laggande) och trånar inte alls efter någon RX1. Det beror väl snarast på att jag mer störs av alltför kort skärpedjup i mina bilder än saknar det. Det beror väl på att jag tar den typ av bilder jag tar. Jag tror inte att bara en fast brännvidd på 35mm skulle vara min grej ens med en FF. Det vet jag ju för jag har också testat att bara vara på stan med ett fast 24mm objektiv på min NEX. Sony kommer ju nu dessutom med en fin pannkaka i den nya 20mm/2 optiken. Så det kommer säkert att bli bra framöver för de som vill stoppa sin NEX i byxfickan. Om jag var ute efter en FF så skulle nog jag allt vänta på en FF-NEX istället. Zeiss tar ju tydligen fram FF-objektiv för NEX nu så det är nog trots allt på väg.

Har man som jag nu också upptäckt hur jäkla bra film blir med en kamera som NEX 7, (trots dess omtalade överhettningsproblem) så är mycket mer optimalt med exv. Sonys nya 16-50mm E-mount med motorzoom. Tyvärr har ju som du själv skrev Sony lyckats med konststycket att INTE förse sin NEX 6 med extern mickingång, så där föll ju den bort trots att sagda objektiv nu bundlas med just den kameran och annars hade varit en väldigt bra kombinerad stillbilds- och filmkamera. Annars kan jag meddela att jag är väldigt nöjd med det nya motorzoom objektivet och den bildkvalitet det ger också. Jag hade en hel del andra objektiv med mig också men jag har i stort sett bara haft mitt 16-50 på hela tiden och klarat mig bra med det. NEX 7: s automatiska korrigeringa av objektivets annars rätt våldsamma distorsion gör ett bra jobb med att kompensera för objektivets oönskade optiska egenheter. Motorzoom är som jag ser det omistligt och oöverträffat smidigt just vid filmning och det här objektivet gör det både tyst och mjukt. Sedan finns det ju ett med längre brännvidd också att bli intresserad av. Undrar om Sony verkligen kommer ta fram något liknande till A-mount jag. Filmning verkar ju bli mer och mer NEX.

Bra manual.... var?

Sonys manual till a99 är ganska usel. Finns det något bra alternativ som genomgående går igenom kamerans specialfinesser?

Fotolivet med Sony blomstrar. Beercan 70-210mm med optisk zoom ger 420mm. Min Diaduplikator fungerar plötsligt att scanna in med. Allt är logiskt och enkelt att finna i menyer och på skärmen. 100% nöjd.

Ingen som reagerade över Gary Friedmans lilla jämförelse av hur "wireless flash"-prestanda drastiskt försämrats över tid från A900 över A77 till A99?

http://www.youtube.com/watch?v=eHrBcT51oE8

Någon på Sony måste ju OK:at detta, trots att man måste varit medveten om att någon som Gary rätt omgående kommer notera att A99 tappat en en stor del av arvet från Minolta. Det är väl detta, antar jag, Lennart menar med sitt påpekande att trots att Sony gör verkligt bra grejor, så snubblar de rätt oförklarligt ibland. Sony-gubbarna kan väl knappast vara nöjda med detta?

Ingen som reagerade över Gary Friedmans lilla jämförelse av hur "wireless flash"-prestanda drastiskt försämrats över tid från A900 över A77 till A99?

http://www.youtube.com/watch?v=eHrBcT51oE8

Någon på Sony måste ju OK:at detta, trots att man måste varit medveten om att någon som Gary rätt omgående kommer notera att A99 tappat en en stor del av arvet från Minolta. Det är väl detta, antar jag, Lennart menar med sitt påpekande att trots att Sony gör verkligt bra grejor, så snubblar de rätt oförklarligt ibland. Sony-gubbarna kan väl knappast vara nöjda med detta?

Visst! Detta visar en del av "Sony-syndromet" Men i samma syndrom ryms också en lite underlig marknadsföring där man "glömmer" en mängd fotografiska fördelar och framhåller egenskaper där konkurrenterna ligger före. Här finns exempelvis AF-C som numera uttjatat exempel. Men nog om detta nu.

Ser man till det övre segmentet i Sonys lineup skulle, enl min högst privata åsikt, A580 satts i ett rejält semiprokamerhus och ersatt A700 med en tvilling med fler mp (typ A77 i samma hus). Här skulle man bibehållit den gamla OVF med finessen PDAF via vinklingsbar skärm och lagt focuspeaking samt givetvis videoegenskaper. Vad gäller A900 kunde den tekniken implementerats där i ett nytt robust skal och gärna fått heta A99. Den kunde ha en tvilling med 36Mp sensor. För jag tycker att Sony peakade med A700/A850/A900. Nya sensorer och den senaste tekniken i liknande byggda kameror utan att dra bort de gamla modellernas fördelar.

EVF kunde fått utvecklas vidare i ett annat segment innan den implementerades som ett helt färdigt koncept.

Jag menar alltså att Sony egentligen inte bara gör bra grejor utan t o m lysande i många avseenden, men tappar bort det viktiga i att bygga vidare på det som är riktigt bra. Sten-Åkes exempel är bara ett av dem.

NI/Can skyndar faktiskt långsammare i de här segmenten och verkar vinna på det.

//Lennart

Jag menar alltså att Sony egentligen inte bara gör bra grejor utan t o m lysande i många avseenden, men tappar bort det viktiga i att bygga vidare på det som är riktigt bra. Sten-Åkes exempel är bara ett av dem.
Jomen jag håller absolut med. Man kan sluta när man är på topp, A700, 850 och 900 är alla toppklass i sin era och klass, man borde ha stannat där och kommit med små uppgraderinar, varför inte tjuvkika på N/C som säkert hade släppt A900 MkII, en sån hade jag köpt.

Däremot är ju Sony jättebra på att springa när man är först, Nex blir bara bättre och bättre och produkter som A700, 850 och 900 är inte mass market, betydligt enklare att övertala någon fotointresserad småbarnspappa att han ska köpa en Nex i stället för en DSLR utan videofunktion. Om jag ser det från helt andra hållet så är det inte så tokigt som det är, A900 är precis lika bra som när den kom och Nex7 är nästan lite för bra, funderar på att "nergradera" till en Nex5R

//R

NEX 7 för bra? Visst är det en fantastisk kamera men att slira som Sony ändå gjorde med värmeproblemen gör ju att en annars för video fantastisk liten kamera inte riktigt ger oss den användbarhet som tekniken annars lovar. Därför var det ju obegripligt att NEX 6 inte försågs med extern mickingång för den hade ju annars kunnat bli ett riktigt bra filmkameraalternativ också för de som stör sig hårt på värmeproblemen i NEX 7. Den har ju dessutom motorzoomen som kitobjektiv. Men jag kände mig faktiskt inte speciellt begränsad av sagda värmeproblem på min senaste semester trots allt men en praktisk maxtid vid filmning på fem sju minuter är trots det på tok för kort kan man tycka.

Har man en A900 eller en A99 som huvudkamera så är det ju dessutom rätt mycket pengar investerat i den också. Risken med en NEX 7 är väl att A99:an blir liggande på hyllan för att den trots allt är så pass skrymmande och mycket att släpa på ibland och att NEX 7 nästan är i par när det gäller bildkvalitet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar