Nej, det får man inte. Så sant. Men å andra sidan skulle jag vilja se den FF som skyfflar 36 megapixelsfiler i 14 bitar i samma hastighet som 1Dx och D4. Det ska till en jäkligt hög processorkraft och minnesbuffert samt högpresterande minneskort för detta och de kamerorna finns inte och funnes de idag skulle de kosta en skjortfabrik. A99 jämförs alltså med exv D800 och 5DMkIII som har samma AF-system som sina mer lågpixlade storasyskon.
Och i det aktuella segmentet 20k och lite uppåt så släpar A99 efter vad gäller AF-precision jämfört med D800 och 5DMkIII. Tyvärr måste jag skriva eftersom jag jag gillar så många av Sonys andra lösningar.
Nu verkar det ju som om 24x36-formatet (populärt kallat FF) verkligen håller på att bli det nya standardformatet efter vad man läst. Pentax ligger också i startgroparna.
Jag tycker det skulle kännas bra att lämna AF-C diskussionen åt sidan vad gäller A99 för där är den redan detroniserad ganska rejält trots mångas förhoppningar att den skulle trona med bättre prestanda i just den grenen.
Som nämnts tidigare har ju A99 en mängd andra goda egenskaper. Tror tråden blir mer givande för alla parter om vi tar fasta på det. Allt handlar ju verkligen inte om AF-C och lågljusprestanda.
Men jag vidhåller (trots att jag egentligen gillar EVF) att nästa EF måste bli bättre än den nuvarande på A99. Inte för att tillfredsställa mig utan de som fnyser åt EVF och bortser från dess fördelar och därför väljer annan kamera med OVF.
Trots att jag gillar Sony är jag just nu väldigt tacksam över att jag bytte märke. Nu orkar jag knappast byta system en gång till. Okej, jag behåller min NEX-7 och är glad över den så helt har jag ju inte bytt märke,
Hade plånboken varit tjockare hade Sonys FF med fast 35/2 suttit fint, fast jag misstänker att jag retat mig på att den inte har EVF. Sony har på något underligt sätt en förmåga att skapa lysande kameror som de med osviklig precision lyckats kastrera på någon punkt när kameran väl lanserats.
//Lennart
"Nej, det får man inte. Så sant. Men å andra sidan skulle jag vilja se den FF som skyfflar 36 megapixelsfiler i 14 bitar i samma hastighet som 1Dx och D4. Det ska till en jäkligt hög processorkraft och minnesbuffert samt högpresterande minneskort för detta och de kamerorna finns inte och funnes de idag skulle de kosta en skjortfabrik. A99 jämförs alltså med exv D800 och 5DMkIII som har samma AF-system som sina mer lågpixlade storasyskon."
Min anm : Detta med dataskyfflingen kommer att lösas snarare än vi tror tror jag. Visst 36 MP filer är ytterligare lite större än 24 MP filer men det är väl ingen utopi att kunna hantera säg 10/12 bilder per sekund med 24 MP? Snart kommer ju nya standards för film att implementeras med högre upplösning också och om man ska kunna hantera det också i vanliga "systemkameror", så måste nog alla tillverkare börja förbereda sig för det. Sedan återstår det väl att se om stöd för nya filmformatstandards av det skälet bara kommer i de lite dyrare modellerna först av samma skäl.
"Och i det aktuella segmentet 20k och lite uppåt så släpar A99 efter vad gäller AF-precision jämfört med D800 och 5DMkIII. Tyvärr måste jag skriva eftersom jag jag gillar så många av Sonys andra lösningar."
Min anm: Ja och det är väl märkligt. Tycker AF-C i min NEX 7 också beter sig lite lustigt.
"Jag tycker det skulle kännas bra att lämna AF-C diskussionen åt sidan vad gäller A99 för där är den redan detroniserad ganska rejält trots mångas förhoppningar att den skulle trona med bättre prestanda i just den grenen." .................... Men jag vidhåller (trots att jag egentligen gillar EVF) att nästa EF måste bli bättre än den nuvarande på A99. Inte för att tillfredsställa mig utan de som fnyser åt EVF och bortser från dess fördelar och därför väljer annan kamera med OVF.
Min anm: Instämmer i båda fallen. EVF bara måste bli snabbare om Sony ska vara något alternativ för mer brett seriöst foto. Det är ju exakt samma teknik i min NEX 7 och jag är precis tillbaka efter några veckors intensivt plåtande i Karibien och jag känner både efter det och efter att ha kört min NEX med Sonys A-mountadapter (som ju ger fasdetekt AF med mina A-mount) på safari förra vintern att det inte varit AF i sig jag stört mig på utan att EVF:en är för slö även för mitt tycke. Detta trots att jag nästan aldrig missar en bild för att AF inte skulle vara tillräckligt snabbt eller ha tillräckligt bra precision. Det är EVF:en som är det stora problemet och inte AF, även om den skulle kunna förbättras den med. Om jag inte hunnit slå på kameran kan det ju ta två sekunder innan EVF:en visar motivet. Först blir den helt vit innan den så sakta tonar in motivet. Jag är väl inte den enda som insett att bakdisplayen är klart snabbare om man har bråttom.
"Hade plånboken varit tjockare hade Sonys FF med fast 35/2 suttit fint, fast jag misstänker att jag retat mig på att den inte har EVF. Sony har på något underligt sätt en förmåga att skapa lysande kameror som de med osviklig precision lyckats kastrera på någon punkt när kameran väl lanserats."
Min anm: Jag är verkligen nöjd med min NEX 7 (bortsett från EVF:ens laggande) och trånar inte alls efter någon RX1. Det beror väl snarast på att jag mer störs av alltför kort skärpedjup i mina bilder än saknar det. Det beror väl på att jag tar den typ av bilder jag tar. Jag tror inte att bara en fast brännvidd på 35mm skulle vara min grej ens med en FF. Det vet jag ju för jag har också testat att bara vara på stan med ett fast 24mm objektiv på min NEX. Sony kommer ju nu dessutom med en fin pannkaka i den nya 20mm/2 optiken. Så det kommer säkert att bli bra framöver för de som vill stoppa sin NEX i byxfickan. Om jag var ute efter en FF så skulle nog jag allt vänta på en FF-NEX istället. Zeiss tar ju tydligen fram FF-objektiv för NEX nu så det är nog trots allt på väg.
Har man som jag nu också upptäckt hur jäkla bra film blir med en kamera som NEX 7, (trots dess omtalade överhettningsproblem) så är mycket mer optimalt med exv. Sonys nya 16-50mm E-mount med motorzoom. Tyvärr har ju som du själv skrev Sony lyckats med konststycket att INTE förse sin NEX 6 med extern mickingång, så där föll ju den bort trots att sagda objektiv nu bundlas med just den kameran och annars hade varit en väldigt bra kombinerad stillbilds- och filmkamera. Annars kan jag meddela att jag är väldigt nöjd med det nya motorzoom objektivet och den bildkvalitet det ger också. Jag hade en hel del andra objektiv med mig också men jag har i stort sett bara haft mitt 16-50 på hela tiden och klarat mig bra med det. NEX 7: s automatiska korrigeringa av objektivets annars rätt våldsamma distorsion gör ett bra jobb med att kompensera för objektivets oönskade optiska egenheter. Motorzoom är som jag ser det omistligt och oöverträffat smidigt just vid filmning och det här objektivet gör det både tyst och mjukt. Sedan finns det ju ett med längre brännvidd också att bli intresserad av. Undrar om Sony verkligen kommer ta fram något liknande till A-mount jag. Filmning verkar ju bli mer och mer NEX.