Mjo, men D800 och 5D Mk III delar AF med sina dyrare syskon, och dessa kameror konkurrerar i A99:ans prisklass.
---
Jo just det! Men att plocka ett system som man redan har färdigt och klart efter att under mycket lång tid ha utvecklat och provat detta i mängder av värstingkameror och sedan stoppa in detta även i sina billigare FF-kameror kan väl i och för sig knappast anses utgöra något betydande tekniskt genombrott. Denna teknik fanns ju fix och färdig att hämta "från hyllan" utan någon nämnvärd extra kostnad och ansträngning.
Sony kan inte göra detta idag. Vad som kommer att hända framöver kan dock vara något helt annat. SLT-tekniken HAR POTENTIAL att ge följande AF för slumpmässigt rörliga objekt som är väsentligt bättre eller t.o.m. överlägsen vad som överhuvudtaget är teknískt möjligt med DSLR tekniken.
Men visst ligger D800, 5D Mk III och A99 och konkurrerar prismässigt. Och visst har de båda förstnämnda bättre Multi-point AF. Men ifall man, som jag, är van vid att köra enbart med den centrala AF-mätpunkten, då fokuserar A77 (med SSM-objektivet) både snabbare och säkrare än kompisarnas Canon och Nikon-kameror (inga värstingkameror dock). Och min egen EOS-1D har jag inte rört sedan A77:an kom in i huset...
Dessutom har, som du säger, A99 åtskilligt som inga andra FF-kameror på marknaden har, oavsett prisklass.
---
Sedan är det förstås så att just AF är något Canon och Nikon jobbat hårt och länge på, och det är väl inte på just det området Sony lagt sina resurser.
---
Precis. Under cirka 25 års tid har Canon och Nikon gradvis kunnat utveckla tjogtals kameror i betydligt högre prisklasser än vad som motsvarar A900, vilket genom åren naturligtvis gett C och N åtskilligt med R&D-pengar, erfarenhet och feedback från pro-användare.
Sony satte sin första "prokamera" (själva kallar de den ju försiktigt för "flaggskepp") på marknaden för fyra år sedan, och har hittills utvecklat summa NOLL värstingkameror (inom stillbildsområdet), och EN FF-kamera i den lägre delen av prisintervallet för prokameror (A850 var ju ingen ny kamera). A99 har nyss kommit ut, så Sony har väl knappast kunnat få in så mycket erfarenheter från användare som hunnit att göra sig rejält förtrogna med densamma. Den använder ny teknik i betydligt större utsträckning än någon annan fullformatare på marknaden, och detta på ett sådant sätt att den, enligt min mening, operationellt innebär den största förändringen för spegelreflexkamerorna *) på över 50 år. Det vågar jag utan minsta tvekan säga efter 4-5 månaders erfarenhet av A77. Har inga skäl att tro att A99 skulle vara väsentligt sämre...
---
A99 är i gengäld jäkligt bra på en massa annat
Så sant. Problemet är ju att det som är negativt och det som skiljer sig från det man är van vid (vare sig det är negativt eller positivt) upptäcker man direkt, men en del av det som är radikalt positivt tar lång tid att upptäcka. Man kan inte på någon vecka komma underfund med detta och dessutom hinna med att inse vilka, och utarbeta alla nya (och bättre) arbetsprocedurer som är möjliga med denna nya och annorlunda teknik.
Min bedömning är att det för de flesta nog lär ta något år att finna tillräckligt av de nya möjligheter och nya arbetsprocedurer som OLED / EVF / SLT-tekniken ger, och vilka inte är möjiga med den OVF / DSLR-teknik som vi är så invanda vid och så väl bekanta med. Kanske kan räcka med runt 6 mån för somliga, ifall man sedan tidigare är väl förtrogen med Alpha-systemet.
Det har naturligtvis kommit många, många innovationer och tekniska genombrott inom SLR-tekniken sedan den började användas för småbildskameror. Några av de mest betydande jag på direkten kommer på är prismasökare, autonedbländning, autoexponering, elektronikanvändning (möjliggjorde automatisering av en mängd funktioner), generell autofokus, antiskak och (naturligtvis) övergången från film till digitala sensorer. Ingenting lär väl ha expanderat antalet användare så mycket som digitalkamerorna.
Dock har ingenting heller enligt min mening hittills förändrat hur man ANVÄNDER kameror så mycket som introduktionen av den generella autofokusen. De "spegellösa" kamerorna kommer nog därefter, men om några år kommer det enligt min uppfattning säkerligen vara många som hunnit inse att OLED / EVF / SLT-tekniken kommer att vara nr one i detta avseende. Förstås inte detsamma som att säga att de kommer att vara de mest sålda kamerorna - det kommer säkerligen mobiltelefonkamerorna att vara...
*) Jag ger mig här inte in i diskussionen om ifall SLT-kamerorna ska anses vara spegelreflexkameror eller inte, eftersom spegeln inte används för att ge sökarbilden. Spegel har SLT-kamerorna i alla fall.
.