FlyerOne
Aktiv medlem
Foto mäter också upp autofokushastigheten, så jag läser rakt av och jämför mellan A99 och kungen D800. dom har likvärdiga objektiv 24-70/2,8.
D800= 24mm=0,22 sek.35mm= 0,22 sek. 70mm= 0,24 sek
A99= 24mm= 0,25 sek. 50mm=0,23 sek. 70mm= 0,25 sek
Alltså omöjligt att märka någon skillnad vid singelskott mot stillastående motiv. Med reservation dock att Foto använder en väl upplyst kontrastrik tavla vid dessa tester, och att då ett sämre upplyst, och mindre kontrastrikt motiv kan visa på andra skillnader, bilder tagna i verkliga livet är inte det samma som i studio.
Inte omöjligt då att kanske världens bästa kameratillverkare med bildmaskinen D800 är något säkrare.
//Bengt.
Foto anger inte vad det är de mäter. Vilket, kort och gott, gör mätresultaten till i princip värdelösa...
Jag TROR att jag har läst nån gång för längesen att det kan röra sig om tiden det tar för objektivet att fokusera från oändligt och till ett objekt på nära håll - en mättavla på kanske två meters avstånd eller så (ev. kan detta avstånd vara brännviddsrelaterat). Eller kanske att detta är vad jag läst om Popular Photographys AF-hastighetsmätningar - de har gjort sådana mätningar under många år.
Och som du skriver - val av testtavlans mönster, kontrast etc. har givetvis en väldig inverkan på resultaten. Det är inte svårt att designa lite olika testtavlor som kraftigt gynnar - ELLER missgynnar - varje specifik kameramodell. Alla AF-system är ju olika konfigurerade, så det torde inte alls vara svårt att få helt olika "resultatlistor" direkt efter varandra enbart genom att byta testtavlor mellan serierna...
Men OK, låt oss anta att vi får mätproceduren specificerad, och göra antagandet den ser ut ungefär som jag beskrivit ovan. Mätresultaten kommer då beklagligtvis ändå att bli i princip värdelösa, eftersom dessa knappast talar om för oss det vi egentligen vill veta - vilken kamera/objektivkombination som VID PRAKTISK ANVÄNDNING har "bäst" autofokus. Där handlar det för det allra mesta om tiden det tar att flytta fokuseringen från lite grand ur fokus och till så korrekt fokus som möjligt. Dessa mätvärden, ifall någon skulle lyckas utarbeta en någorlunda godtagbar testprocedur, skulle många gånger inte alls korrelera med med värdena från den första typen av mätningar (av tiden det tar att flytta fokuseringen över ungefär halva inställningsområdet), utan kunna ge helt motsatta resultat.
Att jag satt citattecken runt ordet "bäst" ovan beror på att man definierar "bäst AF" som den som är snabbast (att flytta sig ungefär halva fokusområdet). Kan inte erinra mig att jag under alla år har sett mer än EN ENDA mätning där man jämfört autofokusens NOGGRANNHET mellan olika kameror. Har skrivit om detta några gånger (får väl försöka att leta upp detta och länka dit).
Och då har vi inte ens börjat tala om problemen med att mäta fokuseringen av rörliga objekt...
Edit: Jo, det hade "vi" (dvs Grevture) gjort medan jag höll på att traggla med mitt eget inlägg...
.
Senast ändrad: