ANNONS
Annons

Sonys systemkameror (och kanske andra också)

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är en miss att inte framhålla SSS. Det finns faktiskt okunniga försäljare som rekommenderar C/N -kamerakit av instegsmodell för att " det följer med objektiv som har bildstabilisering" vilket får den icke insatte kunden att tro att dslr från andra märken inte har det i någon form. Har själv hört det när jag stått nära försäljare som ska kränga kamera till kund.

Å andra sidan ska väl inte självklara saker framhållas. Har aldrig sett i någon toalettreklam att det går bättre att skita i modell A än B:)
Ej heller att det går att ringa med en smartphone.

Fast en gång i tiden gjordes det reklam för att bilar levererades med ratt. De första hade nämligen en styrspak istället.

A pro pos toareklam tror jag den gode Mats spolat FS.

//Lennart

Jag mins hur Gunnar gång efter annan fick förklara Sonys snabba Live View i trådarna, envist fick han förklara utan att tröttna. Sony har varit slarviga med att framföra flera bra finesser i alla fall i Sverige.

Hehe... Jo,jag är en rätt tålmodig person, men numera när det bl.a. är smärtsamt för mig att sitta framför datorn så blir det förstås betydligt mindre skriverier från min sida (säkert till glädje för somliga). Dock, sysslar för tillfället likväl med att ladda upp för att kunna avlossa ett par rejäla bredsidor...

Men hysen ingen oro - avser icke att sikta på personer utan på vissa företeelser och missuppfattningar.
.

Nä, den funktionen är väl inte direkt nödvändig. Allt sånt här lull-lull är förstås gratis att lägga in i kameran, i och med att det redan finns i andra kameror och sköts helt av mjukvara - det är att framhålla det för just den här kameran som kanske blir lite knasigt ...

Jo, fullt medhåll. Speciellt eftersom FF-kameror ju (iaf historiskt) riktar sig till mer avancerade fotografer än direkta nybörjare. Men "finesser" av denna typ finns även i Nikons FF-modeller. Dock framhålls de inte på samma sätt som Sony gör.

Hur kul är det när man tagit en bild på en interiör med sin D800 och ska kolla resultatet på displayen och det kommer upp en liten ánsiktessymbol som ler och vid inzoomat läge lägger en vit kvadrat kring det som mjukvaran tolkar som mest likt ett ansikte. I detta fall hade den att välja mellan en massa saker men fastnade för en bokhylla.
Enda fördelen med funktionen är att den går att stänga av och att den sannolikt inte fördyrar kameran.

Jag tror Sony vill ha med "extra allt" och i marknadsföringen glömmer att nämna en del basalt viktiga fotografiska funktioner. Och dit bör ju SSS räknas.

//Lennart

Var inte länge sedan som en biltillverkare skrev i specien till och med två gånger att den hade styrservo. Det kom väl supertidigt i Amerikanare för en 60 år sedan.

SSS i Sony har väl annars varit deras starkaste adelsmärke, som i perioder gett upphov till vildsinta debatter i dessa trådar om vilket system som är bäst av optikstab och sensorstab.

Vet någon förresten var vår gode Mats har tagit vägen, saknar dom vilda debatterna som förekom tidigare.

//Bengt.

Han skrev senast idag i en tråd jag startat för någon vecka sedan om filmning med NEX. Vad jag vet har han inte ännu köpt någon FF (om det inte skett sedan sist han uttalade sig i de trådar jag följt) men han har nog trots allt bestämt sig för att han inte ska ha en A99 så därför är det väl inte så konstigt att han inte häckar här längre. Hans söner verkar dock filma med NEX och han verkar kolla över axeln på vad de håller på med, så han har säkert bra koll på det i vanlig ordning den gode Mats :). Det är nog mer video nu.

Jag tror Sony vill ha med "extra allt" och i marknadsföringen glömmer att nämna en del basalt viktiga fotografiska funktioner. Och dit bör ju SSS räknas.

//Lennart

Mmm, och jag tror de eventuellt skjuter sig själva i foten genom att göra på det viset. De stora fördelarna med Sonys SLT-serie hamnar i skymundan för sådant som de som väljer mellan 5DIII, D800 och A99 förmodligen är helt ointresserade av. De som är intresserade av såna funktioner köper möjligen en A99 om de är extrema Sonyfanatiker, men knappast annars ...

Tycker också det är lite märkligt att stabiliseringen inte nämns, men Sony kanske tycker att det inte är värt att nämna då alla SLT har det.

De har däremot valt att framhålla Auto Portrait Framing som en bra feature. Jag föredrar nog att själv beskära mina porträtt - det är lite svårt att förstå vad Sony tänkt sig för målgrupp med den funktionen i sin toppmodell. Ansiktsigenkänning för att ställa skärpan kan förstås vara användbart, men det där var lite väl ;)

De kanske tänkt att de ska frälsa trötta skolfotografer som är så trötta på sitt enahanda jobb med att rigga upp sin utrustning att de hellre skjuter spontant och låter kameran fixa bilderna per automatik :). Tänk att slippa all riggning och kunna komma 5 i till alla jobb. Det borde väl kunna appellera till de flesta.

De kanske tänkt att de ska frälsa trötta skolfotografer som är så trötta på sitt enahanda jobb med att rigga upp sin utrustning att de hellre skjuter spontant och låter kameran fixa bilderna per automatik :). Tänk att slippa all riggning och kunna komma 5 i till alla jobb. Det borde väl kunna appellera till de flesta.

Möjligen, men det är nog i så fall lättare att göra i efterbehandlingen ...

Ja då har då Foto testat A99, var före en aning spänd men resultatet som kom var inte överraskande för mig. Hur ska jag nu formulera mig på ett mera diplomatiskt sätt tänker jag på utan att jag missförstår Fotos test.

Börjar med berömmet av bildkvaliteten som är mycket hög, och en fantastisk detaljrikedom och stort dynamiskt omfång faktiskt bland det bästa dom testat. skillnaden mot D800 är inte särskilt stor skriver dom. Det här var en mycket trevlig läsning som fortsatte med att Foto tyckte Sony jobbat bra med lågljusegenskaperna som trots förlusten av ljus var riktigt bra eller under dom förutsättningarna som SLT systemet har.

Att EVF:n laggar vid 6b/s var ingen överraskning även om man hoppats på bättring, A99 som jag tror har tillkommit under nästan samma period som A77. Att den också laggar vid display och skärm förvånar mig dock. Då A77 efter uppdatering med Firmware 1.05 fungerar utmärkt för mig.

När man talar om trollen då tråden redan påpekat om tveksamma finesser som automatisk porträtt inramning, kameran skall själv beskära bilden med ett mindre lyckat resultat då det inte fungerade särskilt bra, det vart halva öron och så vidare. Här kan man verkligen undra om inte Sonyingenjörerna ens kollar igenom om det funkar mycket märkligt måste jag säga.

Finns några tveksamma galna Donald Duck-finesser till men dom hoppar vi över tycker jag, att framhålla sådan över Sonys sensorstab är som vi nämnt tidigare i tråden är svårt att förstå.

Oj höll på att glömma vad dom sade om Videokvaliteten, kort och gott, bland det bästa dom sett från någon systemkamera.

Jag herregud nu kommer vi till autofokusen som rent initialt är duktigt snabb runt 0,23 sek. Skall man skratta eller gråta det är frågan när 400 bilder av dansande par tas och endast 20% blir skarpa, 121 fokuspunkter är tyvärr samlade i mitten av sökaren som på alla andra kameror tycker jag man kan tillägga. Men Foto tyckte att dessa assistans punkter mest var förvillande utan någon större nytta här hade man allt förväntat sig något bättre.

Vad gäller den på förhand omtalade inställningen av Fokusbegränsningen så undrar jag fortfarande om jag läser rätt, den ser märkligt nog ut att vara inställbar endast mellan 1 till 3 meter, lite otydligt skrev dom om en grov inställning på längre avstånd som var ganska så osäker. Vad tusan menar Sony här vid vilken sport fotar man inom 3 meter, nu gråter man en aning faktiskt och skäms samtidigt.

Ett Carl Zeiss 24-70/2,8 som skall vara kompatibelt med assistanspunkterna användes + något 200mm objektiv.

Inte omöjligt att jag på några punkter uppfattat fel så jag reserverar mig för det. Så mycket som är bra med A99 och sedan ser det ut som om dom tagit ett glas " sake " för mycket vid ritbordet.

MVH.Bengt.

Senast ändrad:
Hej
Läste hastigt igenom Fröbergs sammanfattning av A99:ans test. (ingen kritik av hans tolknnig/åsikt)

Reagerade på direkt på en sak och det är fokusbergränsningen.
Jag har bla ett gammalt sigma 170-500 f5,6-6,3. Det alltså en version med 5 anslutningsstift bara.
Jag kan ställa in fokusbegränsningen inom vilket område som helst mellan minsta fokusavstånd till oändligheten.
Så antingen har inte test gängänget gjort rätt eller skrivet fel. Bägge delarna är allvarliga för denna finnes gör att tom gamla objektiv blir "snabba".

Citat "Att EVF:n laggar vid 6b/s var ingen överraskning även om man hoppats på bättring, A99 som jag tror har tillkommit under nästan samma period som A77. Att den också laggar vid display och skärm förvånar mig dock. Då A77 efter uppdatering med Firmware 1.05 fungerar utmärkt för mig."
Har inte märkt något sådant på min A99 ännu.
Däremot har jag märkt att minneskorteten skall vara snabba. Påverkar serietagningar rejält i raw format. Kör med 2 st Sandisk Extreme Pro 95/mbs 64gb för foto och 32 gb för film. Fungera helt perfekt.

Jag kör normalt på spottmäning i autofokusområde och då hittar den rätt. Kopplar man in all områdena o brett läge och andvänder alla 108 punkter så få man ju själv se var den hittar och om det är rätt. Nu har jag tyvärr bara ett Sony 24-70 som tillgodogör sig denna finnes så jag vet inte hur det fungerar på ex Sony 300 f2,8 version 2 alt Sony 500 f4. Gissar och hoppas att det är en viss skillnad.

/ Bengt Malm

Hej
Läste hastigt igenom Fröbergs sammanfattning av A99:ans test. (ingen kritik av hans tolknnig/åsikt)

Reagerade på direkt på en sak och det är fokusbergränsningen.
Jag har bla ett gammalt sigma 170-500 f5,6-6,3. Det alltså en version med 5 anslutningsstift bara.
Jag kan ställa in fokusbegränsningen inom vilket område som helst mellan minsta fokusavstånd till oändligheten.
Så antingen har inte test gängänget gjort rätt eller skrivet fel. Bägge delarna är allvarliga för denna finnes gör att tom gamla objektiv blir "snabba".

Citat "Att EVF:n laggar vid 6b/s var ingen överraskning även om man hoppats på bättring, A99 som jag tror har tillkommit under nästan samma period som A77. Att den också laggar vid display och skärm förvånar mig dock. Då A77 efter uppdatering med Firmware 1.05 fungerar utmärkt för mig."
Har inte märkt något sådant på min A99 ännu.
Däremot har jag märkt att minneskorteten skall vara snabba. Påverkar serietagningar rejält i raw format. Kör med 2 st Sandisk Extreme Pro 95/mbs 64gb för foto och 32 gb för film. Fungera helt perfekt.

Jag kör normalt på spottmäning i autofokusområde och då hittar den rätt. Kopplar man in all områdena o brett läge och andvänder alla 108 punkter så få man ju själv se var den hittar och om det är rätt. Nu har jag tyvärr bara ett Sony 24-70 som tillgodogör sig denna finnes så jag vet inte hur det fungerar på ex Sony 300 f2,8 version 2 alt Sony 500 f4. Gissar och hoppas att det är en viss skillnad.

/ Bengt Malm

Vi får väl se om Herr Nilsson från Foto går in och korrigerar någonting från mitt inlägg. Dom använde samma minneskort som du 95Mb/s.

Svårt att se kontraster, färger i EVF:n och att den mörknar vid ljusa motiv finns också på minuslistan. Själv komponerar jag bara bilden, sedan tittar jag på stora 3 tums skärmen, det går ju att lära sig komma runt vissa svagheter. jag ändrar inte i menyn efter vad sökaren visar varje gång jag skall ta en bild.

Har ägt ett antal kameror med vanlig sökare ( inte toppklassökare )- och med ljus-svag optik som jag som amatör ofta får nöja mig med så då mörknar den sökaren också. Det läggs en oerhörd vikt på sökaren och visst är det bra med en fin sådan. Min RX100 har ingen sökare alls men det går fint i alla fall, man får titta med sina ögon också vilket är det första jag gör.

//Bengt.

Det är väl så att desto bättre sökarana prestera i detaljer ju mer fel och brister ser man.
Jag tycker inte att jag kan säga att sökaren på A99 är sämre än A900 eller tvärtom.
Ja kom över en 5 tum monitor ifrån sony till lågt pris (rabatt för man handlat Sony).
Man ser just detta att större och bättre skärm avslöjar mer. Det är för övrigt ett riktigt bra focus hjälpmedel med peeking funktion samt att förstora ytterligar mer.

Har följt denna tråd ifrån början och tyvärr så har här förkommit många påstående hit och dit som varit både fel och riktiga. Flera har skrivet påstående om A99: som är helt felaktiga. Det är ju så klart inte lätt för dem om man inte äger ens en sony eller sett en Sony A99 i verkligheten.
Tyvärr så tror jag att för en "oinvigd" som läser tråden nog blir bortskrämd ifrån Sony.
Vi är alla olika och vill ha olika saker i speciella utförande och former ( tur är det).
Sen om det är det märket eller det andra är ju oväsentligt. Det är ju ägaren som ska trivas och tycka om varan. Då gäller det verkligen att det skrivs objektivt och rätt i märkestrådarna när man söker information på här.

Det sista var bara lite egna tankar och ingen ska känna sig "påhoppad".

/Bengt

Det är ju ägaren som ska trivas och tycka om varan. Då gäller det verkligen att det skrivs objektivt och rätt i märkestrådarna när man söker information på här.

/Bengt

Ja, det är en stor väsentlig sanning. Om fler ställde sig frågan vad han/hon verkligen vill fotografera huvudsakligen samt vilka övriga ergonomiska krav som personligen måste tillgodoses så ökar verkligen möjligheterna att bli verkligt nöjd med sitt val. A99 är sannolikt en oerhört användbar kamera för många.
Är själv van Sonyanvändare , men lämnat märket p g a orsaker som just beror på personliga preferenser.

Icke desto mindre har jag provat A99 tillsammans med bra glas. Har jämfört med 5DMkIII och D800.
Tycker herr Nilssons recension/test av A99 är adekvat och t o m något generösare än väntat vad gäller lågljusprestanda. Finge jag själv önska mig en kamera specialbyggd i det här segmenetet skulle den se ut som följer:

D800:ans sensor i en 5DMkIII med MkIII:s eller D800:a AF-system samt på den A99:s lcd samt dess focuspeaking.

Men ingen kamera har allt så man får välja efter personliga preferenser och kassa. Jag kör numera Nikon och Canon, men har behållit Sonys NEX-7 som jag trivs jättebra med. Via adaptrar kan jag köra mina N/C-objektiv på den vid behov. Har sedan skaffat ett bra Sigmagluggar med E-fattning (30/2.8 och 19/2.8) som är löjligt bra för sina pris.

Kan även köra alla mina Nikongluggar manuellt på Canon med bländarstyrning vid behov. Här saknar man dock verkligen vinklingsbar skärm och focuspeaking. Får nöja mig med att förstora LV-utsnittet rejält vid speciellt krävande motiv. Känns obekvämt då lcd:n är fast.

//Lennart

När vi visste att A99 var på gång, så kom diskussionerna mycket att handla om hur den skulle stå sig mot konkurrenterna, vad som behövde vara förbättrat från tidigare modell ( A900 ) bland annat då autofokussystemet. jag kan inte se något konstigt med det, precis likadant som för andra nya ersättare tex D700 kontra D600.

Good enough är så klart att rekommendera i dom flesta fall, Att många kanske köper för avancerade kameror eller borde lära sig mera om den modell man har är också sunda tankegångar. Nu tycker dock jag att det skulle vara mycket trevligt om A99 kunde sälja riktigt bra, Good enough gäller för personliga önskemål och inte om överlevnad.

Foto skriver också att bildkvaliteten hos A99 är snäppet högre än MKIII vilket jag ser som det ultimata finaste betyg som A99 kan få. Och sedan höjer jag på hatten för Foto att dom inte enbart bedömer bildkvalitet att gälla för jättehöga ISO-tal.

//Bengt.

Jag vet inte varför du är förvånad Bengt. Det är väl så att Canonkamerorna inte har högre upplösning än den 24 MP sensor som sitter i Sony-kamerorna och upplösning är en viktig faktor när det gäller bildkvalitet. Sedan är det ju så att hur man nu ser på saken så har Sony-sensorn bättre prestanda främst på bas-ISO och låga ISO. DR är klart bättre, precis som alla Sony-sensorer för systemkameror är i jämförelse med vilken Canon-sensor som helst. Canons kameror är en aning bättre på höga ISO. Det måste hur som helst finnas mängder av fotografer som precis som jag lever nästan helt i den nedre delen av ISO-skalan (100-200 typ). Jag tar säkert över 90% av mina bilder på de ISO-talen. Av det skälet har det ju varit en gåta att egenskaper på höga ISO i dåligt ljus så totalt stulit debatten i snart 10 år nu.

Sedan har ju precis som Lennart berört A99 en del unika fördelar i jämförelse med konkurrenterna. Allt är ju inte bara nackdelar med EVF:en heller. En del uppskattar verkligen att se hur inställningarna påverkar bilden före den är tagen i Live View (vare sig man ser det i EVF:en eller på skärmen). Gary Friedman går så långt i ett mail han sänder ut till sina gamla kunder att han påstår att olika exponeringsval som styr mätningen, såsom spot, centrumvägt eller multi nu spelat ut sin roll i Sony-kamerorna, när man ändå i realtid kan kolla i sökare och display. Det kan man inte i kameror med optiska sökare.

Den finurliga skärmen på A77 och A99 är också en klar konkurrensfördel i jämförelse med konkurrenter som fortfarande envisas med att fortsatt begränsa sina användare med fasta displayer. Kritiken om att denna spegelupphängning skulle vara särskilt sårbar tycker jag man inte ska ta på så stort allvar, särskilt när displayen helt kan vändas innåt och skyddas mer än i någon annan konstruktion jag sett hittills. Vilken annan lösning med fast skärm som helst är mer sårbar när det gäller glashaveri.

EVF:en ger också stora fördelar när det gäller fotografering i näst intill mörker. När en optisk sökare för länge sedan blivit svart ger EVF:en genom förstärkning i mörkretr dig en chans att se vad du fokuserar på. Visst, bilden ser grynig och rätt hemsk ut med sitt brus men bilden kan du ta. Så i en del fall spelar det ingen roll alls att en del kameror ger en aning bättre bildkvalitet när bilden knappt ens kan tas. Man måste ju faktiskt kunna se vad det är man ska fotografera om det ska bli någon bild där i mörkret.

Att vi sedan har en sådan brilliant konkurrensfödel som peaking är det svårt att förstå ibland att testare inte förstått storheten i. Bara brist på snabb Live View, med peaking och focusing aid skulle göra mig tveksam till vilken kamera det vara månde. Det verkar dock nu som om fler och fler tillverkare så sakteliga börjar förse sina nya modeller med peaking också och det gör ju mina valmöjligheter lite större snart..

Sen är det fortfarande en stor fördel att få stabilisering med alla objektiv. Det fattar man storheten i inte minst när man kör fasta gamla objektiv med NEX som jag gör. Med NEX är heller inte alla objektiv försedda med stabilisering trots att de har AF och allt annat som moderna objektiv har. Med NEX har man det precis lika illa när det gäller stabilisering som en del Nikon- och Canon-användare har haft det i över ett årtionde och vissa typer av objektiv verkar faktisk aldrig förses med stabilisering. På toppen av det så har många inte råd att efterfråga stabilisering då stabiliserade teleobjektiv främst länge varit betydligt dyrare än de som inte varit det. Tillverkarna har dessutom av detta skäl tvingats tillhandahålla parallella uppsättningar objektiv i sina produktlinjer av dessa skäl för att inte helt prisa sig ut från marknaden och en del användare.

Nu tycker dock jag att det skulle vara mycket trevligt om A99 kunde sälja riktigt bra

Eller kanske inte. Om nu A99 har ett antal brister som gör att den inte riktigt kan mäta sig med konkurrenterna (totalt sett) så är det kanske bättre att den säljer dåligt så att Sony snabbar sig på med en bättre efterföljare.

Frågan är väl främst om de "bristerna" verkligen är stora upplevda problem och hur man värderar de unika funktioner som Sonys kameror har i vissa hus. Brister har ju varenda kamera och det saknas ju som sagt viktig teknik som jag aldrig skulle vilja avstå för att köpa något från Canon eller Nikon.

Det kokar väl alltid ner till slut till vad folk tycker är prisvärt utifrån de preferenser man har. Jag vet inte om jag är helt ensam om att knappt använda den seriebildtagningsfunktion och följande blixtsnabba korrekta följande AF som oftast är det som verkligen används som differensiering mellan billigare modeller och de som är tillverkarnas flaggskeppsmodeller. Så är det i alla fall. Jag har ytterst sällan använt den funktionen fast min fåniga lilla NEX smattrar iväg 10 bilder på kring en sekund. Jag tycker oftast att jag inte har lust att vada igenom mängder av likartade bilder av ren slentrian. Jag är verkligen försiktig med den funktionen och använder den uteslutande vid sällsynta tillfällen vid viss makrofotografering. För mig skulle det räcka fint med halva den farten också och jag tror att A99:ans fart säkert klarar de flesta behov.

Jag säger därmed inte att det inte finns folk och användningar som uppskattar och behöver den prestanda Canons och Nikons toppmodeller är mäktiga, men det borde rimligen vara en ganska liten skara som ställer de extrema kraven och dessutom verkligen är beredda att betala för dem. Av det skälet borde A99 kunna attrahera ganska många förutsatt att priset blir mer rätt.

Som sagt, jag tror det är en prisfråga. A99 måste nog ner lite till i pris. Jag tror många säkert kan tycka att A99 är en fantastiskt fin kamera. Med 16-50 objektivet så tror jag det blir en bra kombo som dessutom är vädertätad (även objektivet). Vi har inte haft mycket sånt tidigare från Sony.

Sonys 16-50/2,8 SSM-objektiv är ett fantastiskt objektiv för det lilla pristillägg man behöver göra för att få med detta i kameraköpet (ska man ha något annat med likvärdiga prestanda så får man pröjsa i alla fall 10.000 spänn), men det är avsett för APS-C sensorer. Går i och för sig ändå alldeles utmärkt att använda även på A99, men då får man inte ut 24 Mp utan det blir "croppat" till nånstans mellan 10 och 12 Mp kan jag tänka mig. Någon som har kameran bör kunna ge den exakta siffran.
.

Senast ändrad:
Frågan är väl främst om de "bristerna" verkligen är stora upplevda problem och hur man värderar de unika funktioner som Sonys kameror har i vissa hus.
---
Svaret på den frågan visar sig kanske i och med hur bra kameran säljs.
Ingalunda. Det finns massor av exempel på att mindre goda prylar kan säljas i mångdubbelt större kvantiteter än betydligt bättre sådana. Majoriteten av oss konsumenter är helt enkelt väldigt okunniga om de olika kvaliteter som finns hos de olika mojänger, matvaror etc. som vi står och väljer mellan. Hade vi levt i den omöjliga situationen att alla visste allting om alla produkter, så skulle det ju t.ex. knappast ha sålts några andra persondatorer än Macintosh... :)
.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar