ANNONS
Annons

Sonys systemkameror (och kanske andra också)

Produkter
(logga in för att koppla)
ta ett 50mm och ta lite bilder på typ 1/4 1/15 1/30 :) Borde väl vara bättre i mörk miljö tack vare IS eller vad det kallas än en vanlig dslr?

Jag provade med ett 135mm, armarna stödda mot knät 1/5 sek. Iso-test orkade jag inte göra.
Jag blev väldigt imponerad själv eftersom jag inte har testat detta så ingående innan. Vid 1/5 sek och under de omständigheter jag fotade vid så blev kanske 4 av 5 så skarpa som på exemplet jag bifogar.

Bilagor

• DSC02624.jpg
    DSC02624.jpg
    22.8 KB · Visningar: 200
  • DSC02624-2.jpg
    DSC02624-2.jpg
    16.4 KB · Visningar: 206
Jag har gjort lite till testande med 50 mm objektiv och med det lyckades jag inte få till längre slutartider än 1/5 sek. Dessutom blev andelen skarpa skott betydligt lägre. Det beror kanske på att det är lättare att hålla ett tungt och långt 135mm objektiv still.

Jag har gjort lite till testande med 50 mm objektiv och med det lyckades jag inte få till längre slutartider än 1/5 sek. Dessutom blev andelen skarpa skott betydligt lägre. Det beror kanske på att det är lättare att hålla ett tungt och långt 135mm objektiv still.

Körde en enkel serie med fasta Minoltan 50/1,4 på tiderna 1/60, 1/30, 1/15, 1/8, 1/4 och en halv sek.
Handhållet utan armstöd. Tycker det verkar funka bra (om än inte perfekt) ner till 1/4. Nyttig övning för mig, kommer nog testa lite längre tider i dåligt ljus. Bilderna hittar ni här
http://www.fotosidan.se/member/photos/view.htm?ID=342761

Khalad, länken funkar inte men bilderna går ju att se om man går in via din profil!
Hursomhelst är jag förvånad över hur stabiliseringen funkar. Jag hade väntat mig att stabiliseringen skulle medge längre slutartider med kortare brännvidder men så verkar inte vara fallet i mitt lilla test. I mitt minne skulle stabiliseringen möjliggöra slutartider som motsvarar 2-3 stop men i fallet med 135:an blir det väl mer än så?

Khalad, länken funkar inte men bilderna går ju att se om man går in via din profil!
Hursomhelst är jag förvånad över hur stabiliseringen funkar. Jag hade väntat mig att stabiliseringen skulle medge längre slutartider med kortare brännvidder men så verkar inte vara fallet i mitt lilla test. I mitt minne skulle stabiliseringen möjliggöra slutartider som motsvarar 2-3 stop men i fallet med 135:an blir det väl mer än så?

Varför tycker du inte detta är ok? Om nu min lilla test är representativ är det ju möjligt med nästan oförändrat resultat gå från 1/60 till 1/4, dvs dvs fyra steg. Mer har då inte jag förväntat mig. Att jag utgår just från 1/60 beror ju på att det är den närmaste slutartiden från 1/brännvidden vilket brukar vara minimikravet på slutartid för att vara rimligt säker på att slippa skakningsoskärpa. Att förvänta sig skärpa vid 0.5 s eller längre tider är ju inte rimligt, inte ens vid 50
Är fö lite förvånad att länken inte funkar för dig, jag kommer utmärkt precis dit jag ska när jag från Forumsidan klickar på den.

Du missförstod mig, jag tycker att det är mer än okej, bättre än jag väntat mig!
Att länken funkade för dig beror kanske på att du är inloggad, den funkar inte för utomstående.

Det ser väl alldeles utmärkt ut där med dina exempelskott på bokhyllan men du är nog stadigare på handen än jag är :). Lennart (Photocon) Aspman vittnade dock tidigare om att han inte tyckte Sonys SSS i hans A900 helt levde upp till hans förväntningar. Utveckling har dock skett över tid och SSS har blivit allt bättre och inte minst stabilare än den version 1.0 (åtminstone för systemkameror) som fanns i KonicaMinolta D7D. D7D:s stabilisering var mycket mer känslig och jag hade två krascher under de år den kameran var min huvudkamera. Jag har aldrig haft någon krasch med något enda av de fem Sony-hus jag haft sedan dess.

Annars tycker jag faktiskt att Sigmas inbyggda bildstabilisering (OS) som fanns i tidigare versioner för Sony A-mount varit en aning vassare än Sonys antiskak och dessutom har man ju fått stabiliserad sökarbild också, vilket åtminstone jag tycker är/varit ett plus även om ju antiskak i husen har det stora plus att den funkar med alla objektiv som passar kameran. Alla objektiv har ju som sagt inte inbyggd stabilisering. Man får dock komma ihåg att stänga av SSS om man kör med dubbla system.

Det var ju faktiskt lite kul med diskussionen som bröt ut innan A900 släpptes där många argumenterade kringa att Sony målat in sig i ett hörn med SSS, då de felaktigt trodde att man aldrig skulle kunna få detta att funka med FF, eftersom sensorrörelsen inte skulle kunna hållas inom bildcirkeln med FF-stora sensorer. ... men det gick som bekant det med. Sony är väl fortsatt ensamma om att erbjuda FF med antiskak vad jag vet.

Jag tror f.ö. att A99 är en alldeles enastående bra kamera om man nu fortsatt ska envisas med att ha "tjockkameror" ett år som detta :).

Senast ändrad:
Du missförstod mig, jag tycker att det är mer än okej, bättre än jag väntat mig!
Att länken funkade för dig beror kanske på att du är inloggad, den funkar inte för utomstående.

Vad bra, då är vi ju helt överens. Ser vad jag missförstod, du räknar med att kunna få större "effekt" av bildstabiliseringen med ett 50 mm än med 135:an!?

Annars tycker jag faktiskt att Sigmas inbyggda bildstabilisering (OS) som fanns i tidigare versioner för Sony A-mount varit en aning vassare än Sonys antiskak och dessutom har man ju fått stabiliserad sökarbild också, vilket åtminstone jag tycker är/varit ett plus även om ju antiskak i husen har det stora plus att den funkar med alla objektiv som passar kameran.

Stabiliserad sökarbild med SteadyShot är nog något som Sony kan ordna så småningom. Kanske i A999?

F.ö. är det notabelt att Sony inte nämner den inbyggda bildstabiliseringen bland "features" i presentationen av A99. (Klicka på fliken "features").

Ja det kan ju tyckas konstigt att man inte nämner inbyggd bildstabilisering längre. Antingen har de glömt det eller så är det inte längre en selling point då det numera är standard oavsett vilket system du väljer. Det är underförstått och i princip alla konsumenter idag utgår från att det är fallet. Köper man en Canon eller Nikon i kit så kan man säkert välja där med mellan både en simpel kitzoom med inbyggd stabilisering eller en mer avancerad optik mot en del pengar emellan.

Var inte länge sedan som en biltillverkare skrev i specien till och med två gånger att den hade styrservo. Det kom väl supertidigt i Amerikanare för en 60 år sedan.

SSS i Sony har väl annars varit deras starkaste adelsmärke, som i perioder gett upphov till vildsinta debatter i dessa trådar om vilket system som är bäst av optikstab och sensorstab.

Vet någon förresten var vår gode Mats har tagit vägen, saknar dom vilda debatterna som förekom tidigare.

//Bengt.

Var inte länge sedan som en biltillverkare skrev i specien till och med två gånger att den hade styrservo. Det kom väl supertidigt i Amerikanare för en 60 år sedan.

SSS i Sony har väl annars varit deras starkaste adelsmärke, som i perioder gett upphov till vildsinta debatter i dessa trådar om vilket system som är bäst av optikstab och sensorstab.

Vet någon förresten var vår gode Mats har tagit vägen, saknar dom vilda debatterna som förekom tidigare.

//Bengt.

Det är en miss att inte framhålla SSS. Det finns faktiskt okunniga försäljare som rekommenderar C/N -kamerakit av instegsmodell för att " det följer med objektiv som har bildstabilisering" vilket får den icke insatte kunden att tro att dslr från andra märken inte har det i någon form. Har själv hört det när jag stått nära försäljare som ska kränga kamera till kund.

Å andra sidan ska väl inte självklara saker framhållas. Har aldrig sett i någon toalettreklam att det går bättre att skita i modell A än B:)
Ej heller att det går att ringa med en smartphone.

Fast en gång i tiden gjordes det reklam för att bilar levererades med ratt. De första hade nämligen en styrspak istället.

A pro pos toareklam tror jag den gode Mats spolat FS.

//Lennart

Tycker också det är lite märkligt att stabiliseringen inte nämns, men Sony kanske tycker att det inte är värt att nämna då alla SLT har det.

De har däremot valt att framhålla Auto Portrait Framing som en bra feature. Jag föredrar nog att själv beskära mina porträtt - det är lite svårt att förstå vad Sony tänkt sig för målgrupp med den funktionen i sin toppmodell. Ansiktsigenkänning för att ställa skärpan kan förstås vara användbart, men det där var lite väl ;)

SteadyShot

För undvikande av missförstånd så kanske jag bör påpeka att om man klickar på fliken "Specifications" på samma websida som jag refererade till några inlägg ovan så finns förstås SteadyShot med där, men det är ju en uttömmande lista av sånt som finns i kameran.

Det jag tyckte var lite anmärkningsvärt var att det inte tas upp bland utmärkande finesser.

Tycker också det är lite märkligt att stabiliseringen inte nämns, men Sony kanske tycker att det inte är värt att nämna då alla SLT har det.

De har däremot valt att framhålla Auto Portrait Framing som en bra feature. Jag föredrar nog att själv beskära mina porträtt - det är lite svårt att förstå vad Sony tänkt sig för målgrupp med den funktionen i sin toppmodell. Ansiktsigenkänning för att ställa skärpan kan förstås vara användbart, men det där var lite väl ;)

Smile shutter hur nödvändig är den kan man tycka, någon skrev tidigare att dom vill täcka upp för många olika köpare.

Smile shutter hur nödvändig är den kan man tycka, någon skrev tidigare att dom vill täcka upp för många olika köpare.

Nä, den funktionen är väl inte direkt nödvändig. Allt sånt här lull-lull är förstås gratis att lägga in i kameran, i och med att det redan finns i andra kameror och sköts helt av mjukvara - det är att framhålla det för just den här kameran som kanske blir lite knasigt ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar