I grund tycker jag fortfarande att man skulle skilja de här två diskussionerna åt, inte minst därför att sensordiskussionen väldigt mkt handlar om vilken sensor som är bäst i olika aspekter, en diskussion som inte är så intressant för dom som redan bestämt sig. Dessutom tror jag båda diskussionerna skulle vinna på det, inte minst den pågående sensordiskussionen, som rimligtvis skulle få större anslutning om den inte rubricerades Sony SLT A99. Men, jag har framfört min synpunkt och tänker inte fortsätta argumentera.
Du efterlyser erfarenheter och bilder. Min inkörning av A99:an är lite splittrad då jag just nu tillbringar mkt tid med barnbarnen i Gbg då min svärdotter just genomgått en andra, ganska komplicerad hjärnoperation efter en stroke. Tidsluckorna räcker för fotografering men inte till mkt bildbehandling och uppföljning. Dom första bilderna kan du hitta i ett par av mina bloggar från december, en inriktad på lågljus, och den första i januari. I dom bloggarna finns också de första intuitiva intrycken redovisade.
Generellt är jag oerhört nöjd med känslan i kameran, allt från greppet till slutarljudet. Helt subjektivt och inte rationellt i vanlig mening men av avgörande betydelse för trivseln med vilken kamera som helst. Svagheter jag lika snart observerat är dålig batterilivslängd, fördröjningen från det jag sätter fingret på avtryckaren tills sökaren "tänds" från att ha haft kameran i on-läge men då den gått ned från aktivt läge - det känns som det tar en sekund eller mer. Där har jag redan missat flera situationer. Att den kanske inte är den bästa action-kameran har ju flera testare påpekat och det har jag inte känt som ngn stor nackdel. Idag var jag med ett av bb som tränade friidrott och testade kameran tillsammans med mitt Sony 70-200/2,8G och är ändå förvånad - jag hade klart svårt att få till stånd en bra följande fokus över huvud taget, den tappar motiv ganska snabbt. Här känner jag mig som riktig nybörjare och gissar att jag inte lärt mig elementa. Har aldrig kört sportfoto överhuvudtaget tidigare. Elementär fråga: borde jag köra på jpeg när jag kör action med följande fokus? Normalt kör jag alltid RAW. Förutom fokusproblem hände det flera gånger att seriebildtagningen stannade av efter bara 3-4 bilder. Men som sagt, det här är ett område jag inte har ngn erfarenhet av alls tidigare.
mvh/ Björn T