Annons

Sonys systemkameror (och kanske andra också)

Produkter
(logga in för att koppla)
Inte....har du läst vad funktionerna(focal plane phase-detection AF, AF-D och AF Range Control) gör/är bra för?? Skulle säga att man gå miste om hela poängen med det nya systemet vilket inte är så lite....inget stöd för objektivet innebär att man aldrig kan dra nytta av(funktioner och prestanda) som dom 102 extra AF-punkterna ger utan man kan "bara" använda sig av dom 19 primära AF-punkterna.

Exakt! Och dessa 102 AF punkter är till för en mer exakt AF med inte bara hastighet.

Återigen en intressant väg Sony gått. A900 var en konkurrent till Canon 5DII och nu har man gjort en kamera som konkurrerar med 5DIII (och på specar mot 1DX). Intressant är att Canon och Nikon switchat målgrupper mellan D700->D800 och likså Canon från 5DII->5DIII. I båda fallen har Sony gått på Canon. Eftersom Nikon och Sony delar sensorer kanske finns någon överenskommelse att försöka direktkonkurrens.

Om Sony lyckats att ordna så att EVF:n uppdateras snabbt nog så har de en potentiellt riktigt vass sportkamera och 24 mp räcker väldigt långt. Sedan skulle det inte alls vara anmärkningsvärt om AF systemet bara gav full prestanda med Sonys egna SSM gluggar (har inte själv läst detta). Nikon och Canon har länge erbjudit full prestanda i AF med egna objektiv och gärna f/2,8. Detta framgår även i tråden om accelerometrar i nyare AF gluggar.

Frågan blir om det kommer ytterligare en FF med lägre bps och mindre avancerad AF men kanske fler mp som en mer direkt uppföljare i samma nisch som A900/A850.

Imponerande specar som om de fungerar i praktiken även kan ge D4 och 1DX en match.

Det lär den inte göra(av många orsaker) när det gäller actionfoto vilket är D4 och 1Dx primära användningsområden.

Nej, det kan jag inte tänka mig heller. Men helt klart är A99 med i racet vad gäller 5DMkIII och D800. Troligen mest inriktad på att matcha 5DMkIII;an ordentligt.

//Lennart

Sedan skulle det inte alls vara anmärkningsvärt om AF systemet bara gav full prestanda med Sonys egna SSM gluggar (har inte själv läst detta). Nikon och Canon har länge erbjudit full prestanda i AF med egna objektiv och gärna f/2,8. Detta framgår även i tråden om accelerometrar i nyare AF gluggar.

Jo det är anmärkningsvärt då det inte bara rör sig om prestanda utan om funktioner....det är ungefär som att tex Canon skulle begränsa sin AF i tex 5D MarkIII till endast 19-AF punkter o ta bort stödet för dom olika konfigurationerna om man använde sig av ett tredjepartsobjektiv som tex Sigma 120-300 på kameran.

Nej, det kan jag inte tänka mig heller. Men helt klart är A99 med i racet vad gäller 5DMkIII och D800. Troligen mest inriktad på att matcha 5DMkIII;an ordentligt.

//Lennart

Ja personligen tycker jag helt klart A99 verkar vara en bättre(totalt sett) och mer prisvärd än Canon 5D MarkIII...ända som talar för 5D MarkIII i en jämförelse med A99 är väl i princip AF:en(men vem vet A99 AF kanske är bättre med OM-objektiv).

Jo det är anmärkningsvärt då det inte bara rör sig om prestanda utan om funktioner....det är ungefär som att tex Canon skulle begränsa sin AF i tex 5D MarkIII till endast 19-AF punkter o ta bort stödet för dom olika konfigurationerna om man använde sig av ett tredjepartsobjektiv som tex Sigma 120-300 på kameran.

Glöm inte bort att t ex antalet sensorer som är korsformade faller med fallande ljusstyrka hos både Nikon och Canon (men det är inte bara ljusstyrkan eftersom vissa f/4 proffsgluggar tillåter mer prestanda än övriga f/4 gluggar). Sedan, mig veterligt så har Sigma inga accelerometrar som kommunicerar vad objektivet håller på med under fokuseringen vilket skulle delvis förklara den tvekande AF fokuseringen som är tydligt med Sigma på Canon.

Den Sony 50mm F1.4 gluggen som är med på listan är skruvdriven inte SSM. Och 28-70mm är SAM inte SSM. Så nej det verkar inte behövas SSM för att få kompatibilitet.

Glöm inte bort att t ex antalet sensorer som är korsformade faller med fallande ljusstyrka hos både Nikon och Canon (men det är inte bara ljusstyrkan eftersom vissa f/4 proffsgluggar tillåter mer prestanda än övriga f/4 gluggar). Sedan, mig veterligt så har Sigma inga accelerometrar som kommunicerar vad objektivet håller på med under fokuseringen vilket skulle delvis förklara den tvekande AF fokuseringen som är tydligt med Sigma på Canon.

Men så fungerar ovs om du har original eller tredjepartsobjektiv så ingen begränsning för tredjepartsobjektiv....tex om du slänger på ett Sigma på 5D MarkIII med största bländare på f5,6 så har du fortfarande alla 61st AF-punkter att tillgå och 21st av dom totalt 41st är fortfarande korsformade o man mister ingen/inga funktioner kopplade till AF:en...gör du samma på A99 så minskar antalet AF-punkter från 121st(102st av dom på bildsensorn) till 19st var av 11st är korsformade och man går då samtidigt miste om funktioner som är direkt kopplade till dom 102st AF-punkterna på bildsensorn.

Ja men det är väl ingen unik begränsning för Nikon och Canon för Sigma har väl inga accelerometrar som kommunicerar vad objektivet håller på med under fokuseringen i objektiven med A-fattning??

Men så fungerar ovs om du har original eller tredjepartsobjektiv så ingen begränsning för tredjepartsobjektiv....tex om du slänger på ett Sigma på 5D MarkIII med största bländare på f5,6 så har du fortfarande alla 61st AF-punkter att tillgå och 21st av dom totalt 41st är fortfarande korsformade o man mister ingen/inga funktioner kopplade till AF:en...gör du samma på A99 så minskar antalet AF-punkter från 121st(102st av dom på bildsensorn) till 19st var av 11st är korsformade och man går samtidigt miste om funktioner som är kopplade till dom 102st AF-punkterna på bildsensorn.

Ja men det är väl ingen unik begränsning för Nikon och Canon för Sigma har väl inga accelerometrar som kommunicerar vad objektivet håller på med under fokuseringen i objektiven med A-fattning??

Nu kommer jag i o f s inte köpa kameran men jag tycker det är viktigt att sätta allt i perspektiv. Skall man få ut allt av en professionell Canon eller Nikon vad gäller AF så gäller det professionell märkesoptik också. Sony ägare har i många fall, förmodligen oftare, använt piratgluggar då försämringen i AF prestanda mot original med den AF som fanns inte varit påtaglig även jf med de dyra professionella SSM gluggarna. Nu ändrar Sony på det då det skall löna sig att köpa original. Detta kan givetvis straffa sig också. Det kan bli så att prospektiva köpare som idag inte använder SSM proffszoomar läggar ihop totalkostnaden för ett paket med A99 och räknar på priset av motsv Canon eller Nikon paket och ser att det kan vara läge att byta. Det får tiden avgöra. OM EVF uppdateringen fungerar bättre än hittills så kan dock A99 vara en prisvärd sportkamera - ett segment som tidigare undgått Sony. Priset på ffa 70-200/2,8 SSM borde dock falla först då det är en äldre konstruktion och den nya 70-200/2,8 brådskar.

Jag tycker dock inte det är något anmärkningsvärt att Sony begränsar full prestanda till egen optik. F u att hjälpa till med precisionen och underlätta följande AF så KAN de resterande 19 AF punkterna räcka. Lägg också märke till att hitintills har ingen fas AF på sensorn fungerat bra i dåligt ljus ändå (det rör ju sig om små pixlar 1/24.000.000 av sensorarean jf med de fasta AF sensorerna som är större och därmed ljuskänsligare).

Jag håller inte med, har man ett Sigma 70-200 HSM II så tappar man fördelen med en snabb glugg om den inte får den goa följande AF som man kunde ha haft.

Precis, men det gör man ju med en sony 70-200/2,8G också, för den finns heller inte med i listan över AF-D kompatibla objektiv ju.

Vad jag menar är att det där är något som tillför utöver det som funnits förut och som alla har, så ett objektiv som inte är med i fw för detta blir ju inte sämre jämfört med någon annan kamera.

Nåja det får ge sig. Fina grunkor, men smakar det så kostar det.
klart att jag hellre skulle vilja ha original 24-70/2,8ZA t.ex., men hade tänkt att nöja mig med Sigma pga priset. Får se hur det blir.

/Mats

Sony NEX-VG900E: Tredje kameran med nya FF-sensorn

Då är det alltså bara för att kunna utnyttja den nya AF-D finessen som det är begränsat till några speciella objektiv. Tycker inte det är något som minskar funktionen med andra objektiv eller tredjeparts på något sätt.

Man får väl gå och handla sig ett SAL300F28G2 då så man kan testa ;-)

/Mats

Ja så kom då tredje nya kameran med FF från Sony vid sidan av den nya NEX 6 med mindre sensor.

Eftersom du var så intresserad av filmning (eller sonen), så kanske du ska ha Sonys nya halvproffs NEX-kamera som nu lanseras som tredje stora nya kamerasläpp på förstasidan på FS istället för en A99:

http://www.fotosidan.se/cldoc/sony-nex-vg900e-tredje-kameran-med.htm

25 900 spänn är väl ungefär precis det en A99 ska kosta (24 000).
Vem vet, filmkameran har ju den nya FF-sensorn så den kan kanske ta FF-bilder till belåtenhet den med :).

Det är mycket nu som en sade som kommenterade de nya kamerorna tidigare.

Känns som ett väldigt brett och tungt statement från Sony och ska man tro detta istället för att lyssna på Leif om Sonys snara död så visar väl denna satsning att Sony inte är riktigt beredda att ta ner skylten ännu. Jag tror att det blir mycket folk runt Sony-monterarna på kommande fotomässor i höst.

Känns som ett väldigt brett och tungt statement från Sony och ska man tro detta istället för att lyssna på Leif om Sonys snara död så visar väl denna satsning att Sony inte är riktigt beredda att ta ner skylten ännu. Jag tror att det blir mycket folk runt Sony-monterarna på kommande fotomässor i höst.

Med alla dessa släpp tror jag Sony kommer få ett rejält uppsving....det är riktigt grymma kameror(stillbild och video) som dom har släppt idag...fullspäckade med funktioner mm som efterfrågas men som hittils endast funnits i dom betydligt dyrare segmenten...när det gäller videosegmentet så skulle jag tro att konkurrenterna kommer få det väldigt tuff framöver...Sony fullkomligt kör över dom just nu när det gäller prestanda sett till pris.

Men det är det ju inte alls! Du talar om att plocka BORT funktioner från 5D Mark III, men Sony har ju LAGT TILL nya funktioner i A99, som eventuellt inte kan utnyttjas av äldre objektiv.

Dessutom vet vi väl ingenting om hur det ligger till med den saken ännu?
.

Med alla dessa släpp tror jag Sony kommer få ett rejält uppsving....det är riktigt grymma kameror(stillbild och video) som dom har släppt idag...fullspäckade med funktioner mm som efterfrågas men som hittils endast funnits i dom betydligt dyrare segmenten...när det gäller videosegmentet så skulle jag tro att konkurrenterna kommer få det väldigt tuff framöver...Sony fullkomligt kör över dom just nu när det gäller prestanda sett till pris.

Jag tycker också detta är mycket glädjande med Sonys tekniska vitalitet. Canon och Nikon må dominera idag men man kan inte leva på gamla meriter i evigheter annat än möjligen i proffssegmentet med mycket långa produktcykler. I övriga segment betalar folk med egna pengar i större utsträckning och där gäller mer medvetenhet kring pris/prestanda och idag ger Sony ofta mest. Både deras FF NEX-filkamera och A99:an ligger ju hyfsat i pris som är överkomligt för de som prioriterar sin hobby och är exv. entusiaster. Båda är vad jag kan förstå konkurrenskraftiga när det gäller pris prestanda.

Den lilla kompakten med FF är en helt unik produkt som ingen annan har. NEX 6-kameran kan även den vara intressant och med powerzoom kan den säkert attrahera en del kompaktanvändare som vill kunna filma lika smidigt med en mer fullvuxen kamera som en NEX på liknande sätt man idag kan göra med sin kompakt. Det är Sony och Fuji som slåss på den marknaden.

Intressanta är också de nya motorzoomarna. Nu har det ju lanserats två stycken med den nya pannkakan och de är säkert intressanta för de som filmar. Kan tänka mig pannkakaan till min NEX 7. Hittills har jag hellre filmat med vår HX9V-kompakt med motorzoom. Nu kanske man kan ta lite rörligt med NEX 7:an också. Tre nya objektiv till NEX är också bra. Sony murar vidare mot ett brett och intressant utbud både när det gäller tjockkameror och kompakta spegellösa system för både stillbild och film.

På toppen av detta är Sony verkligen ett system där de äldre stora feta objektiven och andra tillbehör kan fås att funka fullt ut med adapter och nadra tillbehör på både film- och stillbildshusen i NEX-serien. Jag tycker detta är verkligt bra och genomtänkt gjort.

Tycker också det verkar som om kommentarerna nu börjar komma från folk där poletten börjat trilla ner och de vaknat kring Canons relativa tekniska stagnation. Det är varken Canon eller Nikon som är tekniskt ledande idag (Nikon gör ju inte ens sina egna sensorer. Sådana gör bara Sony och Canon av de tre stora och dessutom är Canon omåkta när det gäller sensortekniken) utan det är Sony och Fuji som är mest innovativa vad det verkar. Till och med Pentax har börjat röra lite på sig de med.

Ja så kom då tredje nya kameran med FF från Sony vid sidan av den nya NEX 6 med mindre sensor.

Eftersom du var så intresserad av filmning (eller sonen), så kanske du ska ha Sonys nya halvproffs NEX-kamera som nu lanseras som tredje stora nya kamerasläpp på förstasidan på FS istället för en A99:

http://www.fotosidan.se/cldoc/sony-nex-vg900e-tredje-kameran-med.htm

25 900 spänn är väl ungefär precis det en A99 ska kosta (24 000).
Vem vet, filmkameran har ju den nya FF-sensorn så den kan kanske ta FF-bilder till belåtenhet den med :).

Tror att A99 kommer sjunka ett snäpp i pris ganska snart efter att den finns tillgänglig när den första vågen med de som köper den direkt utan att kolla prislappen, så i december konkurrerar Elektroworld, Clickok och Proshop om kunderna och då komer den att ligga på c:a 19 995 kr. eller strax över 20000 kr strecket.

Av en händelse så kommer min skatteåterbäring i december .-)

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar