Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Sonys systemkameror (och kanske andra också)
- Trådstartare avlustat_medlemskap180119
- Start datum
avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Någon som vet när den blir tillgänglig?
Där den går att förbeställa säger de att leveranser beräknas till 2 November.
Enligt Sony "late October".
Finns inget som talar för en försening och det är ju Sony, så det blir inga problem som Nikon hade med D800 att de inte hann med att tillverka den, så första veckan i november går den nog att köpa i butik här i Sverige skulle jag tro. Om man väntar ett par veckor så är den säkert billigare.
/Mats
Avslutat medlemskap
Trevlig hands-on test och beskrivning.
http://www.youtube.com/watch?v=AjEwsnwbwbs&feature=player_embedded#!
Han är lyrisk över sökaren och säger "no lag whatsoever" vid serieskjutning. låter lovande .-).
Fast han nämnde också "support for GPS adapter*...
/Mats
http://www.youtube.com/watch?v=AjEwsnwbwbs&feature=player_embedded#!
Han är lyrisk över sökaren och säger "no lag whatsoever" vid serieskjutning. låter lovande .-).
Fast han nämnde också "support for GPS adapter*...
/Mats
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Det kan väl vara bra att ha möjlighet att välja mellan dessa ifall man sätter på en extern blixt.
.
......eller så kan den styra externa blixtar om man har sådana utan att den har en egen inbyggd blixt i sig?
Avslutat medlemskap
......eller så kan den styra externa blixtar om man har sådana utan att den har en egen inbyggd blixt i sig?
Och hur går det till?
Telepati?
Fast det är klart om man sätter på en blixt på kameran kan den väl styra andra, det funkade ju på A900 t.ex. och då fanns HVL-F20AM, men den finns ju inte i variant med den nya skon ännu.
Kanske skulle satsa på någon pocketwizard eller liknande extern radiotrigger. De borde väl göra en Sony-version kan man tänka.
Radio-styrning inbyggt i kameran hade varit kanon, men man kan ju inte få allt för 50 spänn som du sa...
/Mats
Avslutat medlemskap
Aöropå sensor i A99.
Steve Huff skriver lyriskt om RX1 som har samma sensor så här:
Rätt spänd på att se hur den presteraf. Det här verkligen lovande.
Exklusiv för Sony!
Kan det betyda att de till slut gjort en sensor för sig själva och som inte kommer i någon Nikon fra.övef?
Ju mer jag ser och mäser om den här kameran ökar villhaandet.
Nu ska det ara skrapas ihop en liten slant till november till denna - och ett 24-70ZA
/Mats
THE RX1 is a FULL FRAME 14 bit 24 Megapixel camera*with an all new designed from the ground up sensor*(this sensor is NOT in any other camera besides the new full frame Alpha A99 and it is NOT the sensor in the D800, in fact, according to Sony it is even better..hmm..wonder if it is M10 worthy?)*that literally goes toe to toe with cameras like the Nikon D800 and Canon 5DII and not only meets them… but from what I have heard and seen…it may just pass them in overall IQ, Dynamic Range and high ISO noise levels. The sensor in this camera is amazingly special and is the latest and greatest in tech and quality that is available anywhere. The key is..IT IS FULL FRAME*35mm*so we get the depth of field, the dynamic range, the amazing high ISO capability and the deep color and quality that comes from a quality sensor. The sensor is the HEART of any camera and from what I have seen and heard…this one is pretty special and may just be the best full frame sensor created to date.
Exklusiv för Sony!
Kan det betyda att de till slut gjort en sensor för sig själva och som inte kommer i någon Nikon fra.övef?
Nu ska det ara skrapas ihop en liten slant till november till denna - och ett 24-70ZA
/Mats
PMD
Aktiv medlem
Nån som vet nåt mer om blixtsystemet?
Det trådlösa protokollet har ju varit ett väldig starkt kort tidigare, men vad händer med det? Utan inbyggd blixt och ingen miniblixt som HVL-F20AM, hur triggar man det då? kommer de andra blixtarna att uppgraderas eller hur blir det.
Man kanske kan använda en Minolta Wireless Flash Controller.
Kan inte en Alpha-blixt agera styraggregat?
afe
Aktiv medlem
Man kanske kan använda en Minolta Wireless Flash Controller.
Kan inte en Alpha-blixt agera styraggregat?
Jo, det kan de, och det kommer nog adaptrar som gör att de gamla blixtarna fungerar i den nya blixtskon (eller så blir de som äger ett knippe sådana ledsna). Det lär väl också komma blixtar med den nya foten, men det har jag inte sett något om ännu.
PMD
Aktiv medlem
Jag upplever bilderna med låga ISO som lite oskarpa men ju högre upp i ISO-skalan man kommer ju hårdare kontraster och skärpa. Är det så Sony försöker ge oss en hyfsad bildupplevelse trots att vi är högt upp i ISI-skalan i A99? Jag tycker inte riktigt jag sett det i andra kameror.
Bilderna med högre ISO-värde har tagits med nedbländat objektiv. Eventuella missar i skärpeinställning märks ju mindre då.
PMD
Aktiv medlem
Mycket intressant om AA-filtret, och att PDOS-AF kanske använder ett eget lager så att alla pixlar på bildsensorn är tilgängliga för att göra en bild.
Avslutat medlemskap
Mycket intressant om AA-filtret, och att PDOS-AF kanske använder ett eget lager så att alla pixlar på bildsensorn är tilgängliga för att göra en bild.
Jag läste det också, men fattar i te rintigt. Ska fonusljuset smita förbi i mellanrum mellan phltoskterna då, eller?
/Mats
PMD
Aktiv medlem
Jag läste det också, men fattar i te rintigt. Ska fonusljuset smita förbi i mellanrum mellan phltoskterna då, eller?
Det är väl inte noll mellanrum mellan pixlarna? Artikeln var osäker på om det där med ett eget lager för PDOS-AF verkligen är på riktigt, så jag avvaktar med att tro på det.
(Jag tror f.ö. att om fonusljuset smiter förbi mellan phltoskterna så blir det begravt.
Det nya AA-filtret är dock riktigt koolt och är på riktigt.
Photocon
Aktiv medlem
Aöropå sensor i A99.
Exklusiv för Sony!
/Mats
Själva sensorn är säkert jättebra. Sedan handlar det mycket om hur man hanterat sensorns "surrondings". Jfr A900 och D3x till exempel. Om nu denna sensor är exklusiv för Sony och flera år yngre än den tidigare 24mp-sensorn så finns ju en väldigt lovande utgångspunkt vad gäller DR, lågljusegenskaper, färgövergångar mm.
Som påpekats tidigare är antalet pixlar inte allena saliggörande. Ofta kan en sensor med HQ per pixel upplevas ge högre detaljering och nyanser. D v s den upplevda upplösningen är högre än den fysiska sett i relation till andra sensorer med samm pixelantal på samma area.
För att fixa det måste det dock till att de andra komponenterna i sensorpaketet harmonierar. Så det får vi väl hoppas på. Hur mycket finesser och lullull en kamera än har så är väl själva bildkvaliteten i slutänden prioritet A. Verkar som Sony har en stor chans till ett större genombrott här om det citerade inlägget från Huff stämmer.
//Lennart
afe
Aktiv medlem
Finns det egentligen något egenvärde i att Sony skulle ha ensamrätt på en sensor (för oss som kameraköpare)? Än så länge vet vi inte hur bra den presterar i A99 (eller RX1) i praktiken, men vi kan nog utgå från att den är bra. Den blir knappast sämre om det visar sig att Nikon D600 skulle använda samma sensor (eller åtminstone en sensor byggd med samma grundteknik).
Det ska bli spännande att se hur den här nya sensorn presterar i praktiken - både när det gäller stillbildsfotografering och videofilmning (trots att jag egentligen inte är intresserad av video). Min känsla av den här kameran är att Sony satsat järnet på att bräcka Canon för just filmning (med stillbildskamera), och att den ska prestera tillräckligt bra för stillbild för att ingen ska tjura
Det ska bli spännande att se hur den här nya sensorn presterar i praktiken - både när det gäller stillbildsfotografering och videofilmning (trots att jag egentligen inte är intresserad av video). Min känsla av den här kameran är att Sony satsat järnet på att bräcka Canon för just filmning (med stillbildskamera), och att den ska prestera tillräckligt bra för stillbild för att ingen ska tjura
PMD
Aktiv medlem
Jag tror att din känsla är ganska nära sanningen.
Nej, det finns förstås inget egenvärde i att en specifik kameratillverkare har en mycket bättre sensor än vad övriga har. Förhoppningsvis sporrar denna utmärkta (något tentativt uttryckt eftersom vi inte har sett några regelrätta tester, men det ser ju verkligen lovande ut) sensor konkurrenterna till stordåd. Problemet är väl att man inte snyter en sensor ur näsan på några sekunder. Stora investeringar krävs för att huvudkonkurrenten(?) Canon ska kunna komma med en sensor som matchar den här.
Nej, det finns förstås inget egenvärde i att en specifik kameratillverkare har en mycket bättre sensor än vad övriga har. Förhoppningsvis sporrar denna utmärkta (något tentativt uttryckt eftersom vi inte har sett några regelrätta tester, men det ser ju verkligen lovande ut) sensor konkurrenterna till stordåd. Problemet är väl att man inte snyter en sensor ur näsan på några sekunder. Stora investeringar krävs för att huvudkonkurrenten(?) Canon ska kunna komma med en sensor som matchar den här.
Avslutat medlemskap
Jämförelsen A900 / D3X haltar. Där var det inte samma sensor, utan den i Nikon är en omarbetatad variant med andra mikorfilter osv.
Bättre jämförele vore 16-megapixlaren i en massa Sony-kameror och Pentax K-5 och Nikon D5100/D7000 som faktiskt har samma sensor.
Visst, det skiljer några få siffror hos DxOMar.com, men det är faktiskt ytterst marginellt.
Man kan säga att Nikon har tweakat den bättre än Sony ur ett ISO-perspektiv och att Pentax ytterligare har kramat ur lite lite till, men jag tycker Sonys färganpassning är bättre. Hursomhelst är skillnaden mellan dessa tre tillverkare ytterst minimal i praktiken.
Nu har nog Sony dessutom fått till brusreducering osv i fw på ett helt annat sätt än tidigare. De menar allvar den här gången och jag tror inte på ett ögonblick att Sony skulle vara sämre på att få till runtomkringverket. De har helt enkelt börjat lyssna på fotografer och gör rätt och bärjar kaxa till sig och spar det allra bästa för sig själva. Det här är en vändpunkt där Sony prioriterar sig själva och konkurrerar å riktigt.
/Mats
Bättre jämförele vore 16-megapixlaren i en massa Sony-kameror och Pentax K-5 och Nikon D5100/D7000 som faktiskt har samma sensor.
Visst, det skiljer några få siffror hos DxOMar.com, men det är faktiskt ytterst marginellt.
Man kan säga att Nikon har tweakat den bättre än Sony ur ett ISO-perspektiv och att Pentax ytterligare har kramat ur lite lite till, men jag tycker Sonys färganpassning är bättre. Hursomhelst är skillnaden mellan dessa tre tillverkare ytterst minimal i praktiken.
Nu har nog Sony dessutom fått till brusreducering osv i fw på ett helt annat sätt än tidigare. De menar allvar den här gången och jag tror inte på ett ögonblick att Sony skulle vara sämre på att få till runtomkringverket. De har helt enkelt börjat lyssna på fotografer och gör rätt och bärjar kaxa till sig och spar det allra bästa för sig själva. Det här är en vändpunkt där Sony prioriterar sig själva och konkurrerar å riktigt.
/Mats
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Finns det egentligen något egenvärde i att Sony skulle ha ensamrätt på en sensor (för oss som kameraköpare)? Än så länge vet vi inte hur bra den presterar i A99 (eller RX1) i praktiken, men vi kan nog utgå från att den är bra. Den blir knappast sämre om det visar sig att Nikon D600 skulle använda samma sensor (eller åtminstone en sensor byggd med samma grundteknik).
Ja en del har väl tidigare tyckt att det varit ett stort egenvärde i att Canon haft ensamrätt på sina sensorer när de producerade de bästa sensorerna, men de har ju större volymer än Sony idag så därför måste Sony sälja sina sensorer till andra också för att uppnå stordriftsfördelar. Har man inte det problemet så måste det
väl vara en stor fördel att ha råd att vara exklusiv och i Canons fall så fick det säkert rätt stora positiva spinoffeffekter. Att vara både störst och bäst borde ju vara alla tillverkares våta dröm men den verkar lite ha gått Canon ur händerna idag även om de fortfarande är stora.
Så jag tror absolut att det finns ett egenvärde i det för att då kan man ju vara först med det bästa och det är ett värde i sig som säkert kan betala sig på sikt då bolaget stärks som "teknikledande". Man kan som tidigare sagts inte vara tvåa på bollen hur länge som helst utan att torska på något plan och behöva betala någon form av pris. Kundlojalitet är aldrig för evigt och det gäller inte ens Canon-kunder. Om sedan den nya sensorn är ännu lite bättre än den 36MP-sensor som sitter i D800 så kan den visa sig vara ett riktigt guldkorn för Sony som säkert kommer att få till hyfsat långa serier om den används både i D99, den nya FF kompakten, den nya NEX-filmkameran och till sist kanske också i en ny NEX 9. Den kan visa sig bli något av det viktigaste Sony gjort på senare år.
För Sonyanvändarna så kan det också vara ett egenvärde eftersom ett system som stärks på detta sätt (och Sony bygger verkligen system nu) ger spinoffeffekter som gynnar både bolag och kunder. Även tredjepartstillverkare dras med i detta och det kan väl aldrig vara annat än bra. Bitarna börjar verkligen falla på plats nu. Sony gör det mesta rätt nu och jag är verkligen imponerad av deras marknadsstrategi nu. Jag fattar inte att de lyckats hålla så tätt om sina planer som de gjort. Det är imponernande. De har verkligen satt tryck på sina konkurrenter nu.
De har verkligen frontat en stor del av kameramarknaden denna höst och det kommer göra stora avtryck tror jag. Det känns ju i de kommentarer man kan läsa både här och på andra ställen att detta kommer inte gå vare sig Canon eller Nikon förbi och inte heller en stor del av deras kunder heller. Jag tror även att detta kan ha varit det bästa som hänt Canon på länge, för nu om inte förr så kommer det att bli fart på Canon. De kan bara inte ignorera vad som skett nu.