Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sonys systemkameror (och kanske andra också)

Produkter
(logga in för att koppla)
A99 efterföljare...

Jag hör ju till dom som tycker Sony med A77 och A99, hela NEX-serien liksom RX-1 och RX-100 är lite nyskapare inom kameravärlden. Sen må ju inte alla tycka om allt, EVF:n tex har ju både för- och nackdelar.
Däremot betvivlar jag starkt att Sony är på väg att dra sig ur det tyngre segmentet med proffs- och semiproffskameror. NEX-serien liksom flera av kompaktkamerorna och videosegmentet inte att förglömma går ju bra och skapar rimligtvis lönsamhet inom affärsområdet kamera som kan användas för att fortsätta utvecklingen av det "tyngre" kamerasegmentet. För mig förefaller det inte alls otroligt att om man tittar 5 eller varför inte 10 år framåt så har utvecklingen på kameraområdet tagit ett rejält steg framåt och frågan är om det är C/N eller Sony som bidrar mest i ett längre perspektiv och som har lite helikoptersyn på hur kameror ska se ut och fungera om 5-10 år.
Senaste sonyalpharumors http://www.sonyalpharumors.com/?s=A99 kan kanske vara en indikation på det.

Visst, rykten är rykten, men lite spännande låter det ju. Väntar nog lite till med att skaffa A99:an, en begagnad A77:a kanske skulle funka ett tag?

Tidningen FOTO har i nummer 11/2012 testat ett antal zoomar, bl a de som nämns här. Deras betyg är som följer:

Canon EF 24-70/2,8 L II USM (Toppklass)
Carl Zeiss Vario-Sonnar T* 24-70/2,8 SSM (betydligt bättre med APS-C, inte så bra kantskärpa)
Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED (Toppklass)
Sigma 24-70/2,8 EX IF DG HSM (Toppklass, mycket prisvärt)
Sony AF 28-75/2,8 SAM (Rekommenderas)
Tamron AF 28-75/2,8 XR Di (IF) (Rekommenderas, mycket prisvärt)
Tamron AF SP 24-70/2,8 Di VC USD (Toppklass, mycket prisvärt)

Av de här objektiven är det endast Tamrons 24-70/2,8 som har bildstabilisering, dock inte med A-fattning.
Canons objektiv är klart dyrast, sedan följer Nikons medan Sigmas och Tamrons är klart billigast. Sonys och Tamrons 28-75/2,8 är dock billigare än Sigmas och Tamrons 24-70/2,8 varianter.

Personligen är jag lite tveksam till Zeiss-zoomen, främst p g a det höga priset i förhållande till tydligen stora variationer i kvalitet. Jag har själv Sony 28-75/2,8 SAM som jag är väldigt nöjd med. Annars verkar Sigmas och Tamrons 24-70/2,8 zoomar vara väldigt lyckade konstruktioner båda två och det är nog en smaksak vilken man föredrar.

/Torbjörn

Det var just den här testen som gjorde att jag blev tveksam till CZ 24-70/2,8

Hehe, det är jag som är den svenska killen;) Och jag har ännu inte monterat tillbaks spegeln.
Om man bara fäller upp beam-splittern i dess ram utan att ta bort den försvinner den inte upp i kamerahuset och då kommer den ändå att skymma "sikten" för sensorn. Vet inte vilken inverkan det skulle ha dock.
Roligt att du hörde av dig!

Jag gissar att ifall "sikten" skulle skymmas, så gäller det förmodligen bara i vissa fall, som när man har en mycket stor bländare inställd.
.

Senast ändrad:
Tillverkningen av A99 börjar nog inte 1,5 år efter A77 utan det kan till och med vara så att bägge modellerna startat sin bana relativt under samma halvår.

Enda som hänt med klassiska OVF-sökare under senare tid är elektroniskt vattenpass vad jag kan upptäcka. För att dra paralleller så ser det ut som att nya kompakta Nikon V2 har samma EVF som V1. Tillika Oly och Pannan. A77 fick en rejäl uppgradering av sin EVF gentimot A55.

Visst önskar jag också att A99 tagit EVF:n ett steg ytterligare, det tror jag många hade velat. Just för att Sony-EVF-systemet dragit till sig så stor uppmärksamhet, och helt följdriktig jämförs med klassiska OVF-sökare.

Jag personligen lider inte så mycket av nackdelarna med A77:ans EVF den tänder så fint och snabbt och fungerar riktigt bra i dom flesta situationer.

A77 är en topp off the line produkt i mina ögon, och A99 är första SLT-FF från Sony, jag tror inte att Sony kan jobba hur snabbt som helst, varför fick inte V2 uppgraderad EVF som exempel. Det kanske inte är så lätt tekniskt att få till alla lösningar.

//Bengt.

Det märkligaste är nog egentligen, åtminstone svenska, prissättningen av A99. Med SLR kaneror med prisma ökar tillverkningskostnaden med ökad sensorstorlek då även spegelmekanismen och ffa prismat måste bli kraftigare i första fallet och större i den andra. Med A99 är det bara frågan om en annan slutare och sensor mot A77. Prisökningen dem emellan står inte i rimlig proportion till kostnaderna. Nikon lyckas göra en FF DSLR med pentaprisma och fällbar spegel för mycket mindre än A99. Nu vet ju jag också att kundkostnaden för en kamera är mer en fråga om hur mycket tillverkaren vågar ta betalt snarare än tillverkningskostnaden men likväl är det märkligt med denna prissättning. En fördel med EVF kameror är ju annars att EVF kostnaden har inget att göra med sensorstorlek till skillnad från glasprismor och denna minskade kostnad kunde komma köparen till godo och då faktiskt kunna ge en konkurrensfördel. Tänk här mellanformat t ex (om man nu lösar kylningen men det verkar ju nu funka för FF).

Sony bli nog tvunget att sänka priset. Om A99 bara hade haft EOS 5DIII och D800 att konkurrera med så vore nog inte det nuvarande priset helt fel, men nu kom ju D600 och EOS 6D också och ställde till det.

Sony bli nog tvunget att sänka priset. Om A99 bara hade haft EOS 5DIII och D800 att konkurrera med så vore nog inte det nuvarande priset helt fel, men nu kom ju D600 och EOS 6D också och ställde till det.

Tror Sony följer de vanliga konsument producenernas egenskaper även om jag inte är vän med de ekonomiska modellerna i helhet. Så funkar tillgån och efterfrågan nog rätt bra. De sänker om de har många att sälja och säljer för få?

Det märkligaste är nog egentligen, åtminstone svenska, prissättningen av A99.

Å andra sidan har SONY alltid innan varit dyr i sverige. Undatagen började för ett år sedan A77 och Nex arna har efter 1/2 år varit billiga i sverige, om man tar hänsyn till moms etc....

Äger sin riktighet som du skriver, trots att den stora FF. Sensorn anses som minst 4ggr dyrare än en APS-C dito och det större prismahuset med sin sökare, så kunde man sänka priset överraskande mycket på D600 och 6D. Här finns utrymme för spekulationer av olika slag anser jag, då två så populära och välkända modeller utan problem hade sålt bra även om priset hade varit på Sony´s A99 nivå.

Återigen så tycker jag inte att Sony har trummat på tillräckligt i sin reklam om Live View-systemets fördelar med snabbare autofokus och alla tydliga menyer man kan se i sökaren under en solig dag eller när ögon inte längre har den ungdomliga piggheten.

//Bengt.

Det märkligaste är nog egentligen, åtminstone svenska, prissättningen av A99. Med SLR kaneror med prisma ökar tillverkningskostnaden med ökad sensorstorlek då även spegelmekanismen och ffa prismat måste bli kraftigare i första fallet och större i den andra. Med A99 är det bara frågan om en annan slutare och sensor mot A77. Prisökningen dem emellan står inte i rimlig proportion till kostnaderna. Nikon lyckas göra en FF DSLR med pentaprisma och fällbar spegel för mycket mindre än A99. Nu vet ju jag också att kundkostnaden för en kamera är mer en fråga om hur mycket tillverkaren vågar ta betalt snarare än tillverkningskostnaden men likväl är det märkligt med denna prissättning. En fördel med EVF kameror är ju annars att EVF kostnaden har inget att göra med sensorstorlek till skillnad från glasprismor och denna minskade kostnad kunde komma köparen till godo och då faktiskt kunna ge en konkurrensfördel. Tänk här mellanformat t ex (om man nu lösar kylningen men det verkar ju nu funka för FF).

Vi var många som var upprörda över att A700 aldrig ville gå ner i pris, jag mins att jag skrev att tror Sony att dom byggt en Hasselbladare, så sent som 2010 ville dom ha 15995 Kr för A700 på Elgiganten, visserligen med skapligt objektiv.

Konkurrenter som hade ett par år nyare modeller blev över nästan en natt billigare än A700, personligen kunde jag inte förmå mig att köpa A700 under dom premisserna, var inte långt borta att jag hade köpt en 7D vid en tiden.

Nu har Sony överraskat med A77 som var prisvärd redan från start, och sedan gått ner ännu mera. Det ser ut som att dom låga priserna ( relativt ) på D600 och 6D tvingat ner priserna på bland annat Pentax nya modeller. kameror som för bara några år sedan låg runt 16-18000 Kr.

OT eller ej så kommer frågan oavbrutet upp från nära på alla i A99-tråden om just priset, vid ett tillfälle tog D600 i princip över hela A99-tråden.

Har försökt att fundera över detta, modellen A99 far väldigt illa just på grund av prissättningen, ser inte ut att vara många som köper den eller, vilket leder till att A99-tråden balanserar på att dö ut. OT har varit räddningen för tråden även för övriga Sony-trådar.

D600-tråden handlar bara om att vissa batcher har skavanker, läckande olja och andra småfel. Man får veta att D600 tar fina bilder något annat vet man inte.

Kan det vara så att många anser sig inte vara så jätteduktiga fotografer ( som jag ) så man vågar inte riktigt gå igång i långa tekniska debatter, leverera bilder där man skall förklara precis vilka inställningar man gjort.

Är man sedan inte duktig på Raw-hantering så kan inga bilder visas för att man säkert inte gjort det bästa man kan göra med en bild, och då kan bilden inte bedömmas, det skall skalas ner och upp, skuggor måste lättas, lagermasker, kontrasten ökas skärpa läggas på.

//Bengt.

Bengt, du har mycket rätt i det du skriver, fast man får inte skriva sånt här med antydning att moderering är dålig, vilket jag också kommer att göra.

Nu är modereringen åt h-e här!

A99-tråden styckas upp i ditt inlägg som inte alls var ot och det går inte att föra diskussioner längre.

Nu splittades andra inlägg från A99-tråden som handlade om kommande innovationer i kameror efter A99 till en egen tråd och när sedan någon jämför med A99 i den så är DET helt plötsligt ot för att det inte längre är A99-tråden.

Det är ju för fasen löjligt.
Anders: Ta inte bort det här, utan ta till dig kritiken istället.

För mig har det gått för långt. Jag ska skriva ett inlägg til i A99-tråden, sen lämnar jag fotosidan för gott.

/Mats

Det var inlägg som jag lyckades flytta fel - de skulle in i den här tråden, och inte till en egen :)

En liten bagatell bara - är inte inlägg #787 och #788 av Bengt dubblerade nu?

Men miljonfalt hellre detta än raderingar!
.

Japp, ser OK ut nu.

Men nu upptäckte jag en sak som förskräcker mig, och som jag tidigare inte varit medveten om. När inlägg flyttas bort så bibehåller efterföljande inlägg inte sina gamla inläggsnummer, utan samtliga numreras om. Tidigare har såväl jag som många andra refererat till inläggets nummer ifall vi velat hänvisa till något tidigare skrivet, för att slippa att göra trådarna helt oöverskådliga med massor av långa citat (speciellt när ens egen kommentar efteråt sedan består av kanske bara någon enstaka mening).

Inser nu plötsligt att detta blir helt galet, för jag har svårt att tänka mig att sådana referenser i dessa inlägg automatiskt också skulle omnumreras. Eller?

Vet inte i hur hög grad just detta inlägg hör till tråden, men det gör det väl trots allt? Vet inte var jag annars skulle ha postat det utan att det skulle ha blivit bortglömt, begravt och oläst...
.

Japp, ser OK ut nu.

Men nu upptäckte jag en sak som förskräcker mig, och som jag tidigare inte varit medveten om. När inlägg flyttas bort så bibehåller efterföljande inlägg inte sina gamla inläggsnummer, utan samtliga numreras om. Tidigare har såväl jag som många andra refererat till inläggets nummer ifall vi velat hänvisa till något tidigare skrivet, för att slippa att göra trådarna helt oöverskådliga med massor av långa citat (speciellt när ens egen kommentar efteråt sedan består av kanske bara någon enstaka mening).

Inser nu plötsligt att detta blir helt galet, för jag har svårt att tänka mig att sådana referenser i dessa inlägg automatiskt också skulle omnumreras. Eller?

Vet inte i hur hög grad just detta inlägg hör till tråden, men det gör det väl trots allt? Vet inte var jag annars skulle ha postat det utan att det skulle ha blivit bortglömt, begravt och oläst...
.

Jag blev rejält vilsen nyss, när jag hittade en egen OT-tråd, fick e-post från Mats, klickade och kom till någon form av Bergmanliknade demonavdelning, där jag trodde för en sekund att jag skulle få besked över livstids portning eller nått. Men det är lätt att göra fel så det rullar väl på.

Jag blev rejält vilsen nyss, när jag hittade en egen OT-tråd, fick e-post från Mats, klickade och kom till någon form av Bergmanliknade demonavdelning, där jag trodde för en sekund att jag skulle få besked över livstids portning eller nått. Men det är lätt att göra fel så det rullar väl på.

det är okej. Sånt är livet. Hälsa Bergman att det går att filma med A99:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar