Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sonys systemkameror (och kanske andra också)

Produkter
(logga in för att koppla)
Det du räknar upp är nog precis det jag väntade mig av A99. I ett tidigare inlägg skrev du att många hade negativ inställning till A99 redan från början.

Det anser inte jag. I spekulationstråden om A99 var nog förväntningarna närmast så skyhöga att de tangerade yttre rymden vilket nog resulterade i motsvarande besvikelsegrad. Jag tror att A99 uppfyller alla realistiska krav däremot.

Intressant med "mycket bättre brusegenskaper". Kan du förtydliga lite och berätta vilken rawkonverterare du använder.

Bra DR hänger ju ihop med bra exponering så det tror jag du upplever rätt.

Priset vet jag inte om det är så väldigt högt sett till 5DMkIII. Däremot till D600.

Men Tack för att du delar med dig.

//Lennart

Jag kör med Abobe rätt igenom dvs Bridge och dess råkonverterare.

Sen måste jag berömma dig :
Jag har följt diskussionerna om A99 och du har hela tiden kommit med saklig kritik både negativ och positiv på ett som jag ser det rätt sätt. Där har vi alla att lära.

Jag är ingen Sony fanatiker. Var faktiskt väldigt nära att göra som du Lennart att gå över till samma kamera som du. (Hade knappt trott att Sony skulle komma med något nytt.) Men det kostar att gå över till ett nytt system och visst finns det både bra och dåliga skillnader mellan kamerorna och det får man väga mot investeringskostnaderna och vad man vill betala för det. Det handlar om att prioritera de egenskaper man vill ha.

Bengt

Jag tror nog att du och andra A99 användare måste bli lite mer tydliga.

"För mig är den precis det jag vill ha", säger du.

.. och det är väl jättebra, men varför är just du så nöjd då kan ju fler än en undra.

Jag tror helt enkelt att man nog måste tala ur skägget innan den här tråden bara är självdöd/stendöd.

Min uppdfattning är dock den att om inte Sony lyckas med denna modell kan man nog helt kliva av tjockkameraracet. Det är inget fel på A99, tvärtom bortsett från priset, men ingen verkar ju köpa några A99 och då är det bara att skifta folkus. Inga tillverkare kan vara mecenater som gör allt för att upprätthålla någon gammal Minolta/Sony-kultur i evigheter utan framgång och lönsamhet. Funkar det inte så kommer proppen dras ur förr eller senare och jag undrar om det inte blir förr än senare. Det är faktiskt ödesdagar nu. Ska på mässan nu i morgon och jag kommer prata med Sony-folket där men det ser inte bra ut för tjockkamerasegmentet hos Sony. Sen är det väl frågan om något tjockkamerasegment överhuvudtaget mår bra. Det måste trots allt vara en stor del av mattan som ryckts undan vare sig man är Sony, Nikon eller Canon. Många har faktiskt på goda grunder upptäckt att de inte vill inte ha tjockkameror idag, vare sig det står Sony, Canon eller Nikon på dem. Jag hoppas att det är fler som ger sig till känna och registrerar sig som A99 ägare, så vi får lite bättre siffror här, för annars så är det ju lätt bedrövligt.

Jag tror att kameramarknaden har blivit en aning mättad, en stark orsak tror jag är mobiltelefonerna, Iphone, Ipad och allt vad dom nu heter. dessa ägare nöjer sig med allt i ett-telefonen, kompaktförsäljningen har sjunkit som till många delar stod för att testa nyheter som sedermera kom i APS-C och FF-kamerorna.

Redan för flera¨år sedan hade våra kära kameror nära på nått absoluta toppen av bildkvalitet, den stora DR-diskussionen fick en liten slagsida när så många tydligen vill fotografera med höga ISO-tal. från ISO-800 och uppåt hamnade dom flesta modeller vid samma DR.

Fortfarande finns jättemängder av objektiv ute i världen som passar bra till en 7D, D7000 eller en A77 som gör det lite lättare med balansen, snart kommer man nog att kunna köpa adaptrar till Iphone så den passar till objektiven, Samsung blir som vanligt först med den finessen.

Nexarna blev ett lyckokast som Sony inte först verkade att fatta, APS-C-sensor i liten kamerakropp med möjlighet till adaptrar så att C/N-ägare kan köpa den samma, länge trodde många att NEX var ett eget märke och inte tillhörde Sonyfabriken, med ett stort teleobjektiv på en NEX så ser det ut som att det sitter en Iphone där bak.

Men fotointresserade vill också ha telemöjligheter, ser ut som att långzoomarkamerorna är efterfrågade eftersom det ständigt släpps nya modeller som slår världsrekord i långt tele, dom är uppe i häpnadsveckande 1200 mm nu.

Hade Minolta blomstrat mera när det begav sig en gång i tiden, så hade nog FF-modeller kommit snabbare kanske redan samtidigt som kioskvältaren 5D från Canon.

D600 köps så klart mest av dom som redan har objektiv till den samma och det finns några stycken där ute, ingen konstigt att den är mera efterfrågad än A99.

Sony tog över när finanskrisen lurade runt hörnet, finanskrisen vände upp och ner på världen, ett blomstrande 70-tal kommer tyvärr inte tillbaka.

Tror ändå att Sony skulle haft kvar en vanlig DSLR-modell vid sidan av SLT, EVF får för mycket kritik, och det ständiga klagan på ljusförlusten. Redan A550 borde ha varit mera påkostad med filmfunktion fick mycke stryk i dom flesta tester.

//Bengt ( Bengf )

Jag var på fotomässan i går och fick i allafall ta i en a99. den kändes bra vilket även a77 gjorde, lite bortskämd med EOS 7D som jag är så tycker jag att Sony lyckats här. Sökaren då, första intryck är väl att en bra optisk är bättre att se i men det finns ju andra aspekter också. Det finns för och nackdelar med allt. Jag stod en stund i kö för sensorrengörning hos Canon, men gav upp efter ett tag, mindre anstängande och snabbare att göra det själv, och behovet i mitt fall var inte så påträngande. Detta för tanken till hur man gör med Sonys modeller med fast spegel, är det pillrigt att få den rätt på plats igen, jag förmodar att den måste monteras bort för att komma åt att rengöra sensorn, men konstruktionen i sig medför troligen att det inte blir så ofta som rengörning behövs. Vikbar skärm har jag inte på någon av mina kameror, i vissa fall skulle det vara bra men att vika in den under kameran tycker jag inte är så lyckat då man vill ställa kameran på något, handhållet fungerar det ju förståss bra.

Hej
Jag har tidigare gett mina synpunkter på A99. (För mig är den precis det jag vill ha.)
Sen så är vi inte många ägare till den här men som jag kan se så finns 4 till förutom mig själv.
Att jag inte fortsatt att skriva mer om den beror mycket på att inställningen ifrån många här är redan negativt innan de knappt sett en bild på den.
Jag vill inte säga att A99 är bättre eller sämre än andra men den har funktioner och egenskaper som är nya för många och nytt är inte bra om det kommer ifrån fel håll.
En sak som många glömmer är den fina video funktionen. Den slår nog en hel del videokameror pga av fullformatet och de många möjligheterna med bra objektiv.

Med vänlig hälsning
Bengt

Jag tycker inte du ska bry dig så mycket om andra dissar A99. Dessutom tror jag att den värsta besvikelsen lagt sig - som den alltid gör när man sedan ser att det faktiskt är en väldigt bra kamera det handlar om. Det är säkert en del som är intresserade av att höra om de erfarenheter du har av A99, så köra bara.

"Sen är det väl frågan om något tjockkamerasegment överhuvudtaget mår bra. ...."

Troligtvis mår tjock-kamera-segmentet inte bra!

Ja-ha, men vad kan vi konsumenter, - hobbyfotografer och yrkesfotografer göra åt det då?
Samla in pengar och be en bön?

Gäller inte även inom kameratillverkning, som inom all annan tillverkningsindustri, det kunden vill ha går också att sälja?

Vi går mot kompaktare kameror, detta har vi tidigare tagit upp i FS Forum, Sony har en utmärkt position genom sina NEX, RX100 och RX1 serier, det räcker väl?

"Gäller inte även inom kameratillverkning, som inom all annan tillverkningsindustri, det kunden vill ha går också att sälja?"

Jo det var ju just det jag menade. Sony måste nog bli avsevärt bättre på att sälja sina tjockkameror, annars kommer det inte att finnas några sådana det står Sony på framöver. De lyckas ju lysande med både kompakter och kompakta systemkameror men tjockkamerorna kan man ju tyckta borde förtjäna mer uppmärksamhet för så pass bra är de ju faktiskt idag.

Det du räknar upp är nog precis det jag väntade mig av A99. I ett tidigare inlägg skrev du att många hade negativ inställning till A99 redan från början.

Det anser inte jag. I spekulationstråden om A99 var nog förväntningarna närmast så skyhöga att de tangerade yttre rymden vilket nog resulterade i motsvarande besvikelsegrad. Jag tror att A99 uppfyller alla realistiska krav däremot.

Intressant med "mycket bättre brusegenskaper". Kan du förtydliga lite och berätta vilken rawkonverterare du använder.

Bra DR hänger ju ihop med bra exponering så det tror jag du upplever rätt.

Priset vet jag inte om det är så väldigt högt sett till 5DMkIII. Däremot till D600.

Men Tack för att du delar med dig.

//Lennart

Ja det var så jag också uppfattade synen på A99. Precis som när det gällde A77 så haussades A99 till orimliga höjder och då är det väl inte konstigt att en del sedan fick baksmälla och bytte till andra märken. Det man annars kan tycka är lite märkligt är att den här tråden i början utvecklades på precis samma världsfrånvända sätt som A77-tråden.

"Tjock-kameror" eller systemkameror har väl aldrig varit massornas val utan mer yrkes och "entusiasternas". Nu har Canon o Nikon ett betydligt större befintligt kundunderlag än Sony så det är naturligt att Sony har det kärvare. Vore det så att de olika fabrikatens systemkomponenter vore kompatibla med varandra skulle rörligheten vara större. Nu sitter man mer eller mindre fast i det system man en gång valt, vilket gynnar dem med ett stort befintligt kundunderlag och missgynnar dem med ett mindre. För instegskameror, där flertalet endast har något enstaka objektiv, går det lättare att byta, men där spelar ett stark varumärke och återförsäljares vilkor en större roll. Entusiaster vet mer vad de vill ha oavsett vad handlarna vill sälja, men har i gengäld ett större system som det är kostsamt att byta. Men Sonys kameror syns allt oftare så misströsta inte även om det tar tid. A99 kommer säker att finna sina köpare men inte i samma mängd som D600 o 6D.

Nu har även jag klämt på en A99 på Fotomässan, och jag måste säga att jag tyckte riktigt bra om den. Sökaren är bättre än jag hade förväntat mig, och det vara bara det faktum att det fanns rätt mycket ljusskyltar och lysrör i lokalen som drog ner intrycket lite grann. Det kan bli lite grann flimmer i kontrastrika kanter i den belysningen. Jag är tämligen övertygad om att i dagsljus är sökaren ännu bättre. Sökaren är nog minst lika stor som den fantastiska A900-sökaren, och exponeringsinformation (och annan information) syns mycket bra och tydligt. Betydligt bättre än det i allmänhet syns i en optisk sökare.

(Litet sidospår: Jag blev lite besviken på sökarna i A77 och NEX-7 förra året på Fotomässan, så jag tittade i dem idag igen och nu tycker jag att A77 är mycket bättre. Jag vet inte om Sony har gjort något åt den sen förra året, men det är väl rätt troligt. Om jag minns rätt var det ett förserieexemplar de hade på förra årets mässa. A99-sökaren är dock snäppet bättre än A77-sökaren, tycker jag. NEX-7 tyckte jag tyvärr inte hade förbättrats.)

Det är lite synd att jag inte har fler Minolta-objektiv än jag har (en 50/1.7, en 35-70/4 och en ljussvag 28-80 (eller nåt sånt)). Ett A99-köp skulle nog kräva att jag dessutom köpte lite fler passande objektiv. Jag har betydligt fler Canon- och Nikon-objektiv vilket gör att A99:s konkurrenter EOS 6D och D600 är bättre köp för mig.

A99 tyckte jag annars låg nästan lika bra i handen som EOS 6D, medan D600 hade ett rätt klumpigt grepp. För att komma från mig är det ett mycket bra betyg på A99 eftersom jag är van vid Canon-kameror sen drygt 20 år. Om jag inte hade varit det hade jag antagligen tyckt att A99-greppet var bäst.

"Tjock-kameror" eller systemkameror har väl aldrig varit massornas val utan mer yrkes och "entusiasternas". Nu har Canon o Nikon ett betydligt större befintligt kundunderlag än Sony så det är naturligt att Sony har det kärvare. Vore det så att de olika fabrikatens systemkomponenter vore kompatibla med varandra skulle rörligheten vara större. Nu sitter man mer eller mindre fast i det system man en gång valt, vilket gynnar dem med ett stort befintligt kundunderlag och missgynnar dem med ett mindre. För instegskameror, där flertalet endast har något enstaka objektiv, går det lättare att byta, men där spelar ett stark varumärke och återförsäljares vilkor en större roll. Entusiaster vet mer vad de vill ha oavsett vad handlarna vill sälja, men har i gengäld ett större system som det är kostsamt att byta. Men Sonys kameror syns allt oftare så misströsta inte även om det tar tid. A99 kommer säker att finna sina köpare men inte i samma mängd som D600 o 6D.

Som vanligt Ingju ger du en klarsynt och enkel beskrivning på hur saker och ting ligger till, kan ej beskrivas bättre, bra skrivet.

//Bengt.

Väldigt nyfiken....

Hej
Jag har tidigare gett mina synpunkter på A99. (För mig är den precis det jag vill ha.)
Sen så är vi inte många ägare till den här men som jag kan se så finns 4 till förutom mig själv.
Att jag inte fortsatt att skriva mer om den beror mycket på att inställningen ifrån många här är redan negativt innan de knappt sett en bild på den.
Jag vill inte säga att A99 är bättre eller sämre än andra men den har funktioner och egenskaper som är nya för många och nytt är inte bra om det kommer ifrån fel håll.
En sak som många glömmer är den fina video funktionen. Den slår nog en hel del videokameror pga av fullformatet och de många möjligheterna med bra objektiv.

Med vänlig hälsning
Bengt

Har A77 och trivs bra med den, men har fundering på att komplettera med ett A 99 hus åxå.
Så all information är välkommen, exempelvis hur den nya AF sköter sig map. rörliga mål och hur brusegenskaperna är, kort sagt det mesta är av intresse.
Mvh // Sven-Olof

"Gäller inte även inom kameratillverkning, som inom all annan tillverkningsindustri, det kunden vill ha går också att sälja?"

Jo det var ju just det jag menade. Sony måste nog bli avsevärt bättre på att sälja sina tjockkameror, annars kommer det inte att finnas några sådana det står Sony på framöver. De lyckas ju lysande med både kompakter och kompakta systemkameror men tjockkamerorna kan man ju tyckta borde förtjäna mer uppmärksamhet för så pass bra är de ju faktiskt idag.

Den stora målgruppen för A99, som jag får det till, bör vara de avancerade hobbyfotograferna.
Yrkesfotograferna är sedan många år inkörda på "tjock-kameror" från Canon och Nikon, som är nästan lika bra som motsvarande från Sony, det går inte att vända dessa yrkesfotografer över till Sony, på bara några år! :) :)

Om nu Sony RX1 har samma sensor som "tjock-kameran" A99, men där RX1 inte har möjlighet till byte av optik, tror jag Sony i framtiden kommer med en flora av olika modeller på konceptet RX1, en med möjlighet till byte av optik, - ganska självklart då för den avancerade hobbyfotografen, att konceptet RX1 är det han/hon vill ha!
Smidig och kompakt!

Tung optik gör sig bäst på en "tjock-kamera", helt klart, men hur många har verkligen en sådan tung optik?

Björn Thurndal skrev:

Jag har kört KonicaMinolta/ Sony typ 20 år och har en radda bra objektiv men har länge saknat en ff.
Nu finns den och jag är sugen på att köpa men vill veta mer om den, alltså följer jag det här forumet. Vore glad om jag slapp all skit om annat. Ni som är intresserade av marknadsföring kan göra det ngn annanstans, liksom ekonomiska analyser av globala koncerner som Sony.
Jag vill fortsätta läsa tråden o hoppas på faktainlägg eller egna erfarenheter av a99.

Ett gott råd: läs tråden från de senaste dagarna så finner du minst ett par inlägg från dels mig och Sten-Åke där vi önskar mer av den info du efterlyser.

Den infon är tydligen svår att få p g a att det sannolikt sålts ganska få A99 till FS-medlemmar. Vi diskuterade orsaken därtill och jag försökte få en en förklaring genom att kontakta en ÅF som säljer kameror av olika märken i stora volymer.

Jag kan citera mig själv: " Enl "min" ÅF som jag hade kontakt med idag är intresset för och efterfrågan efter D600 rejält mycket större än A99 som man inte sålt ett enda ex av ännu. T o m den dyrare 5DMkIII är det rusning efter om man jämför med A99.

Detta trots att D600 har ett problem med att samla på sig sensordamm som fastnar i en oljig hinna. Lär drabbat c:a vart 4:e ex .Och att riktpriset på 5DMkIII ligger nästan 6000 högre än A99 hindrar inte försäljningen av Canonkameran.

För denne ÅF är Sony synonymt med NEX som efterfrågas och säljs i stor omfattning."

Vidare gjorde jag en hastig undersökning och fann då att det inte fanns en enda registrerad användare på FS av A99.

Kort sagt en del av att försöka få svar på varför det finns så få A99- användare som skriver i forumet.

Så vad har du själv gjort för att få mer info mer än att skriva "Vore glad om jag slapp all skit om annat".?

Jag å min sida vore glad om jag slapp få skit för att jag försöker få fram mer fakta. Om det råkar slinka med ord som lågkonjunktur som eventuell orsak till att det inte köps fler A99 är väl inget att skriva halvsura inlägg och reta sig på.

Sedan förstår jag mycket väl att du, liksom vi andra, vill ha mer användarinfo. Men finns den inte här (ännu) får du väl söka på andra sajter eller ta dig till en ÅF som har A99 i lager och be att få prova den. Det senare brukar jag göra när jag känner att jag inte fått tillräcklig info om en kamera som jag har för avsikt att köpa.
Och de som följt Sony-trådarna vet att jag brukar redovisa mina erfarenheter med bildexempel i sådana fall.

//Lennart[/QUOTE]

Har inte haft tid att läsa o svara förrän nu. Några korta kommentarer
Det inlägg som fick mig att skriva var inte ditt Lennart, men du var citerad i början av det.
Jag reagerade på ett inlägg som i stort sett bara handlade om köpbeteenden i l
I lågkonjunktur, fastighetsmarknad annat och det fanns inte ett smack om a99:
Såklart finns det mkt intressant info i tråden annars skulle jag inte fortsätta läsa den men jag ser en väldig skrivklåda om annat också o det får mig då inså att avstå. Ni kan massor om kameror, inte minst du Lennart. Men jag är inte så imponerad av era analyser av företagen och hur marknadsföringen sker och min huvudpunkt är att det inte hör hemma i tråden. Varför jag inte bidragit mer själv - jag tror jag har ytterst lite info att komma med. Möjligen att förklara varför jag är intresserad av a99 när Nikon o Canon har mer prisvärda kameror enl tråden.
1 jag har gillat mina Sony kameror hittills
2 befintlig obj-park
3 vill ha större dyn omfång o bättre lågljusegenskaper än hos min a580
4 tror EVF:n passar min syn som börjar försämras
5 tror peakingfinktionen skulle underlätta för mig

Hälsningar från Khalad som inte är särskilt sur för att jag använt ordet skit om sånt som inte hör hemma i en annars väldigt bra tråd

Björn! (Khalad)

Jag tror att de punkterna du räknat upp är mycket vettiga utgångspunkter.

Du åberopade:

2 befintlig obj-park

Jag är säker på att A99 då är ett mycket lämpligt köp för dig.

Själv bytte jag till Nikon men behöll NEX-systemet eftersom jag ville ha MYCKET hög DR och högre upplösning än Sony kunde erbjuda. Det blev en D800 och jag är otroligt nöjd MEN saknar din punkt nummer 5 samt vinklingsbar display. Att byta objektivparken blev inte så kostsamt, men aningen utdraget att sälja.

punkt 4 har sina fördelar med förstorad sökarbild. Det kan jag sakna av och till.

Men som jag ser det verkar A99 uppfylla dina krav och förväntningar.

Lycka till!

//Lennart

Ett gott råd: läs tråden från de senaste dagarna så finner du minst ett par inlägg från dels mig och Sten-Åke där vi önskar mer av den info du efterlyser.

Den infon är tydligen svår att få p g a att det sannolikt sålts ganska få A99 till FS-medlemmar. Vi diskuterade orsaken därtill och jag försökte få en en förklaring genom att kontakta en ÅF som säljer kameror av olika märken i stora volymer.

Jag kan citera mig själv: " Enl "min" ÅF som jag hade kontakt med idag är intresset för och efterfrågan efter D600 rejält mycket större än A99 som man inte sålt ett enda ex av ännu. T o m den dyrare 5DMkIII är det rusning efter om man jämför med A99.

Detta trots att D600 har ett problem med att samla på sig sensordamm som fastnar i en oljig hinna. Lär drabbat c:a vart 4:e ex .Och att riktpriset på 5DMkIII ligger nästan 6000 högre än A99 hindrar inte försäljningen av Canonkameran.

För denne ÅF är Sony synonymt med NEX som efterfrågas och säljs i stor omfattning."

Vidare gjorde jag en hastig undersökning och fann då att det inte fanns en enda registrerad användare på FS av A99.

Kort sagt en del av att försöka få svar på varför det finns så få A99- användare som skriver i forumet.

Så vad har du själv gjort för att få mer info mer än att skriva "Vore glad om jag slapp all skit om annat".?

Jag å min sida vore glad om jag slapp få skit för att jag försöker få fram mer fakta. Om det råkar slinka med ord som lågkonjunktur som eventuell orsak till att det inte köps fler A99 är väl inget att skriva halvsura inlägg och reta sig på.

Sedan förstår jag mycket väl att du, liksom vi andra, vill ha mer användarinfo. Men finns den inte här (ännu) får du väl söka på andra sajter eller ta dig till en ÅF som har A99 i lager och be att få prova den. Det senare brukar jag göra när jag känner att jag inte fått tillräcklig info om en kamera som jag har för avsikt att köpa.
Och de som följt Sony-trådarna vet att jag brukar redovisa mina erfarenheter med bildexempel i sådana fall.

//Lennart

Har inte haft tid att läsa o svara förrän nu. Några korta kommentarer
Det inlägg som fick mig att skriva var inte ditt Lennart, men du var citerad i början av det.
Jag reagerade på ett inlägg som i stort sett bara handlade om köpbeteenden i l
I lågkonjunktur, fastighetsmarknad annat och det fanns inte ett smack om a99:
Såklart finns det mkt intressant info i tråden annars skulle jag inte fortsätta läsa den men jag ser en väldig skrivklåda om annat också o det får mig då inså att avstå. Ni kan massor om kameror, inte minst du Lennart. Men jag är inte så imponerad av era analyser av företagen och hur marknadsföringen sker och min huvudpunkt är att det inte hör hemma i tråden. Varför jag inte bidragit mer själv - jag tror jag har ytterst lite info att komma med. Möjligen att förklara varför jag är intresserad av a99 när Nikon o Canon har mer prisvärda kameror enl tråden.
2 befintlig obj-park

Hälsningar från Khalad som inte är särskilt sur för att jag använt ordet skit om sånt som inte hör hemma i en annars väldigt bra tråd[/QUOTE]

Jag tillhör väl en av dom som breder ut skrivandet ibland i för långa haranger, tråden är lång och med relativt få deltagare. Vi kan nog inte eller bestämt säga hur hela verkligheten ser ut utanför dessa trådar, vi har också diskuterat hur det ibland blir missvisande när nya intresserade kommer in efter en 700 sidor och tråden har gått in i ett viloläge.

Av gammal tradition så har vi C:A 5-6 ST som alltid deltar i Sonytrådar försökt att hålla liv i den samma genom bredda skrivandet en aning, följdaktningen får vi också våra skrifter modererade titt som tätt. Inlägget Nr 710 från Ingju beskriver mycket klarsynt och enkelt hur det ligger till, Ingju är en Canonägare som ser varför det kan vara svårt för vissa kameratillverkare med mindre kundunderlag att hävda sig på en stor kameramarknad.

Våra kameraköp styrs av den optik som finns hemma i skåpen, Lennart är en Fotospeciallist med stort tålamod mot amatörerna i tråden där jag är en av dom, en fotospeciallist skaffar det han vill ha i optik för att det skall passa hans starka intresse. ( Lennart har säkert invändningar )- men jag ser det så.

Vad man nu har för optik hemma kan gälla även övriga ägare av andra märken så hoppas man så klart att det skall komma förbättrade och eftertraktade modeller som folk vill köpa, så att tillverkningen får leva vidare, därför skriver vi i bland vad som vi tycker kan gå fel och varför inte firman kanske går så bra, Jag själv har en A77 och en RX100 som jag köpt i år, och har fortfarande kvar min KM5D som första digitala från 2005.

Dom två stora klarar också att under längre tid gå med förlust, deras marginaler är betydligt större, mycket tack vare det stora kundunderlaget. Så Pentax, Sony med flera tillverkare får kämpa på.

Vänl.//Bengt.

Den stora målgruppen för A99, som jag får det till, bör vara de avancerade hobbyfotograferna.
Yrkesfotograferna är sedan många år inkörda på "tjock-kameror" från Canon och Nikon, som är nästan lika bra som motsvarande från Sony, det går inte att vända dessa yrkesfotografer över till Sony, på bara några år! :) :)

Om nu Sony RX1 har samma sensor som "tjock-kameran" A99, men där RX1 inte har möjlighet till byte av optik, tror jag Sony i framtiden kommer med en flora av olika modeller på konceptet RX1, en med möjlighet till byte av optik, - ganska självklart då för den avancerade hobbyfotografen, att konceptet RX1 är det han/hon vill ha!
Smidig och kompakt!

Tung optik gör sig bäst på en "tjock-kamera", helt klart, men hur många har verkligen en sådan tung optik?

Jag har varit avundsjuk Larsborg på Canons lite finare objektiv som dess ägare alltid haft tillgång till, deras 16-50-15-85 osv. Jag hade inte köpt A77 om inte dom hade släppt det fina 16-50/2,8 som också är väder tätat. Jag köpte visserligen tidigt ett 50/1,7 för jag fick inte till bilderna med det medföljande kit objektivet till min nyinköpta Minolta kamera från 1995.

Men dom är objektiven är inte lätta, det är riktiga klumpar med andra ord, dom numera så populära 24-70 varianterna som det ofta pratas om väger väl in över kilot, men populära objektiv till framför allt dom stora FF-modellerna. När jag kände på A900 första gången så var jag ändå förvånad över att den var förhållandes väldig smidig med förnämligt grepp, dom allra bästa greppen som jag ser det går bara att hitta hos FF-modellerna.

Allt blir en kompromiss och söker man det minsta och lätta så får man finnas sig i att knappar blir mindre och att greppet inte passar en handske av storlek 11.

Ser ut som att dom stora tillverkarna inte släpper några tjockkameror eller utan nöjer sig med mera avancerade Firm Ware. Någonting som vi faktiskt efterlyste för några år sedan istället för att få betala några tusen Kroner till för att pixelmängden ökat med 2Mp.

//Bengt.
,.

På Fotomässan kan man hos Japan Photo och Scandinavian Photo köpa A99 till mässpris, som i det här fallet betyder 1 000 kr i rabatt. Jag frågade en av försäljarna på Japan Photo hur försäljningen av A99 gick och han svarade att de säljer allt de får in. I går hade de ett kamerahus kvar. Naturligtvis kände jag på den vid Sonys monter och tog en del bilder. På kameran satt Sony 28-75/2.8 SAM, som jag själv också har, och visst imponerar den snabba AF. Sökaren är jag ju van vid eftersom jag förutom A850 också har en A77. Den fungerar som väntat alldeles utmärkt och jag uppskattade också den vinklingsbara skärmen. Ergonomin är "perfekt anpassad för mina händer" och "vill-ha-känslan" infann sig tämligen omgående.
Kände också på RX1 och den är fantastiskt fin och mindre än vad jag hade föreställt mig. Den kommer naturligtvis att få efterföljare och det ska bli intressant att följa utvecklingen. Jag passade också på att fråga SONY-folket om de visste något om kommande kamerasläpp. De skakade bara på huvudet och svarade att de inte visste mer än vad som redovisats på Sonyalpharumors.
I alla fall har jag beslutat att tillsvidare behålla A850 och därför låter jag A77 gå till försäljning. Jag har också beslutat att fortsätta med stryktipset, fast 8 rätt i senaste omgången imponerar inte. Så från Svenska spel lär det knappast komma några bidrag till en ny kamera.

/Torbjörn

ordning på citat

Rörande inlägg #717: Här råder begreppsförvirring om vem som skrivit vad. Här anges att mitt inlägg är skrivet av Khalad. I själva verket var det en replik från mig till Khalad. Det finns ett par andra exempel också någon eller några sidor tidigare.

Risken är att det blir "goddag yxskaft". Kan vi gemensamt försöka se till att rätt person är kopplad till rätt inlägg?

//Lennart

På Fotomässan kan man hos Japan Photo och Scandinavian Photo köpa A99 till mässpris, som i det här fallet betyder 1 000 kr i rabatt. Jag frågade en av försäljarna på Japan Photo hur försäljningen av A99 gick och han svarade att de säljer allt de får in. I går hade de ett kamerahus kvar. Naturligtvis kände jag på den vid Sonys monter och tog en del bilder. På kameran satt Sony 28-75/2.8 SAM, som jag själv också har, och visst imponerar den snabba AF. Sökaren är jag ju van vid eftersom jag förutom A850 också har en A77. Den fungerar som väntat alldeles utmärkt och jag uppskattade också den vinklingsbara skärmen. Ergonomin är "perfekt anpassad för mina händer" och "vill-ha-känslan" infann sig tämligen omgående.
Kände också på RX1 och den är fantastiskt fin och mindre än vad jag hade föreställt mig. Den kommer naturligtvis att få efterföljare och det ska bli intressant att följa utvecklingen. Jag passade också på att fråga SONY-folket om de visste något om kommande kamerasläpp. De skakade bara på huvudet och svarade att de inte visste mer än vad som redovisats på Sonyalpharumors.
I alla fall har jag beslutat att tillsvidare behålla A850 och därför låter jag A77 gå till försäljning. Jag har också beslutat att fortsätta med stryktipset, fast 8 rätt i senaste omgången imponerar inte. Så från Svenska spel lär det knappast komma några bidrag till en ny kamera.

/Torbjörn

Jag vet inte om du plåtar i de högre iso-registren. Rent bildkvalitetsmässigt vid mer normala värden är jag övertygad om att en A850 levererar strålande bildkvalitet och gott kan konkurrera med A99. i så fall hade jag inte bytt A850.

MEN tycker man att focuspeaking, tilt/vinkelbar display samt möjlighet till förstorad sökarbild via EVF och något brusfriare högisobilder är viktiga så skulle jag säkert gå in för att skaffa A99.

Fast personligen tror jag att vi (oavsett vad Sony-folket säger just nu) inom ganska snar framtid får se en ny FF från Sony med samma 36 mp-sensor som i D800. Den skulle jag gärna inväntat i så fall. Den skulle personligen passat mig bättre och hade Sony satsat på den från början istf 24 mp-sensorn i A99 hade jag aldrig bytt märke.

Vidare inbringar en begagnad A77 ensam inte så mycket pengar som jag anser att kameran har i bruksvärde. Hade försökt behålla den-speciellt för längre brännvidder.

Men jag misstänker att du säkert har dina preferenser och har tänkt rätt i förhållande till just din fotografering. Hoppas Svenska Spel får finansiera ditt kommande kameraköp!

//Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar