Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Sonys systemkameror (och kanske andra också)
- Trådstartare avlustat_medlemskap180119
- Start datum
Photocon
Aktiv medlem
Billiga lite enklare FF-modeller är väl billigare helt enkelt för att man är beredda att sälja betydligt fler av dem och att komponenttillverkaren Sony och Canon fått ordentlig sprutt på tillverkningen av dessa, förmodligen med lägre felfrekvens. Utbud och efterfrågan. FF har blivit mainstream nu efter drygt 10 år med APS-C som standard i många både pro och entusiastmodeller. Nu blir allt i dessa segment FF. Det är väl inte svårare än så antar jag.
Enl "min" ÅF som jag hade kontakt med idag är intresset för och efterfrågan efter D600 rejält mycket större än A99 som man inte sålt ett enda ex av ännu. T o m den dyrare 5DMkIII är det rusning efter om man jämför med A99.
Detta trots att D600 har ett problem med att samla på sig sensordamm som fastnar i en oljig hinna. Lär drabbat c:a vart 4:e ex .Och att riktpriset på 5DMkIII ligger nästan 6000 högre än A99 hindrar inte försäljningen av Canonkameran.
För denne ÅF är Sony synonymt med NEX som efterfrågas och säljs i stor omfattning.
Läste i en artikel idag att under lågkonjunkturer säljs det fler svindyra bilar (typ Porsche) än annars i proportion till "vanliga bilar" paradoxalt nog.
//Lennart
ek_an
Medlem
Testbilder
Misstänker att många redan sett dessa bilder och länken kanske t.o.m. Har postats innan, men här finns exempelbilder från produktionsmodellen av a99 i full storlek: http://m.dpreview.com/galleries/reviewsamples/albums/sony-alpha-slt-a99-preview-samples
Misstänker att många redan sett dessa bilder och länken kanske t.o.m. Har postats innan, men här finns exempelbilder från produktionsmodellen av a99 i full storlek: http://m.dpreview.com/galleries/reviewsamples/albums/sony-alpha-slt-a99-preview-samples
Photocon
Aktiv medlem
Tidningen i fråga kanske också har ett knipp objektiv som passar på Nikon, vilket säkert kan påverka. Annars skulle det nog fungerat lika bra med en billig Sony för de skrivande journalisterna - såna kan man inte betro med lite mer avancerade kameror som A99
Har haft insyn i denna transaktion och kan bekräfta att så givetvis är fallet och en faktor man tagit med i beräkningen. Finns ju en objektivarsenal att tillgå men till 95% är det kitgluggen som används.
Sedan finns det i rättvisans namn ett antal skribenter som också är bra och initierade fotografer ( jo, jag såg smileyn), men de flesta är det inte och kan strula även med en D3200 i grönt läge, En A99 hade nog tett sig som instrumentpanelen i en jumbojet för "gemene" skribent även om den också har ett grönt läge. Kameran alltså!
//Lennart
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Enl "min" ÅF som jag hade kontakt med idag är intresset för och efterfrågan efter D600 rejält mycket större än A99 som man inte sålt ett enda ex av ännu. T o m den dyrare 5DMkIII är det rusning efter om man jämför med A99.
Detta trots att D600 har ett problem med att samla på sig sensordamm som fastnar i en oljig hinna. Lär drabbat c:a vart 4:e ex .Och att riktpriset på 5DMkIII ligger nästan 6000 högre än A99 hindrar inte försäljningen av Canonkameran.
För denne ÅF är Sony synonymt med NEX som efterfrågas och säljs i stor omfattning.
Läste i en artikel idag att under lågkonjunkturer säljs det fler svindyra bilar (typ Porsche) än annars i proportion till "vanliga bilar" paradoxalt nog.
//Lennart
"fastnar i en oljig hinna" låter ju inte som sensorkompatibelt direkt. Ibland undrar man ju hur vissa saker bara kan hända. Historien är ju full av sådant. Man tänker på absolut allt och sedan missar man en liten skitsak. I sanning deprimerande för alla som slitit för att saker ska hända när det vurpar på rent slarv eller horribla förbiseenden.
patrik.f
Aktiv medlem
EXTRA, EXTRA!! Här kommer ett inlägg som handlar om sony A99!
Igår provade jag att ta bort SLT-spegeln och använda kameran utan AF. Bara med hjälp av peaking. Funkade utmärkt på den konsert jag tog lite kort på igår. Kanske nåt att prova för nån annan som också gillar att experimentera och försöka krama ut allt som går ur kameran.
Jag tror att jag skulle kunna klara mig ganska bra med att bara ha peakingen som fotohjälpmedel eftersom jag sällan försöker fota saker som rör sig snabbt
Igår provade jag att ta bort SLT-spegeln och använda kameran utan AF. Bara med hjälp av peaking. Funkade utmärkt på den konsert jag tog lite kort på igår. Kanske nåt att prova för nån annan som också gillar att experimentera och försöka krama ut allt som går ur kameran.
Jag tror att jag skulle kunna klara mig ganska bra med att bara ha peakingen som fotohjälpmedel eftersom jag sällan försöker fota saker som rör sig snabbt
PMD
Aktiv medlem
//Lennart
Det är inte så paradoxalt. Folk som brukar köpa lyxbilar är betydligt mindre känsliga för svängningar i konjunkturen är vad vanliga svenssons är.
Ska vi tolka det faktum att "din" ÅF inte har sålt en enda A99 än som att A99 är en extra lyxig kamera?
Khalad
Aktiv medlem
QUOTE=Photocon;1890907]
..........Läste i en artikel idag att under lågkonjunkturer säljs det fler svindyra bilar (typ Porsche) än annars i proportion till "vanliga bilar" paradoxalt nog.
//Lennart
Det är ju ingen paradox egentligen. Svindyra bilar är svåra att sälja i lågkonjunktur för de som tror att de blivit fattigareför att det är lågkonjunktur. De som fattat att de inte blivit det köper eftersom de aldrig annars kan få den bli de ända hade råd med billigare.
Det samma gäller fastigheter och bostäder. De som har kapital köper upp det andra inte har råd att ha kvar för snuspengar. Sedan säljer man med stor marginal när det vänt igen. Undrar hur kapitalackkumulationen gynnats i USA efter fastighetsbubblan. En stor del av medelklassen barskrapad och de som redan hade blev ännu rikare.
Sen finns en bonus till. Det gör störst skillnad att ha råd med och kunna visa upp relativ rikedom när andra inte kan det. Därför är det lite av dubbelbingo för den som nu köper sin Porsche Cayman (ja det stod en utanför banken här i Vaxholm förra veckan så de finns .[/QUOTE]
Jag har kört KonicaMinolta/ Sony typ 20 år och har en radda bra objektiv men har länge saknat en ff.
Nu finns den och jag är sugen på att köpa men vill veta mer om den, alltså följer jag det här forumet. Vore glad om jag slapp all skit om annat. Ni som är intresserade av marknadsföring kan göra det ngn annanstans, liksom ekonomiska analyser av globala koncerner som Sony.
Jag vill fortsätta läsa tråden o hoppas på faktainlägg eller egna erfarenheter av a99.
Photocon
Aktiv medlem
Björn Thurndal skrev:
Jag har kört KonicaMinolta/ Sony typ 20 år och har en radda bra objektiv men har länge saknat en ff.
Nu finns den och jag är sugen på att köpa men vill veta mer om den, alltså följer jag det här forumet. Vore glad om jag slapp all skit om annat. Ni som är intresserade av marknadsföring kan göra det ngn annanstans, liksom ekonomiska analyser av globala koncerner som Sony.
Jag vill fortsätta läsa tråden o hoppas på faktainlägg eller egna erfarenheter av a99.[/QUOTE]
Ett gott råd: läs tråden från de senaste dagarna så finner du minst ett par inlägg från dels mig och Sten-Åke där vi önskar mer av den info du efterlyser.
Den infon är tydligen svår att få p g a att det sannolikt sålts ganska få A99 till FS-medlemmar. Vi diskuterade orsaken därtill och jag försökte få en en förklaring genom att kontakta en ÅF som säljer kameror av olika märken i stora volymer.
Jag kan citera mig själv: " Enl "min" ÅF som jag hade kontakt med idag är intresset för och efterfrågan efter D600 rejält mycket större än A99 som man inte sålt ett enda ex av ännu. T o m den dyrare 5DMkIII är det rusning efter om man jämför med A99.
För denne ÅF är Sony synonymt med NEX som efterfrågas och säljs i stor omfattning."
Vidare gjorde jag en hastig undersökning och fann då att det inte fanns en enda registrerad användare på FS av A99.
Kort sagt en del av att försöka få svar på varför det finns så få A99- användare som skriver i forumet.
Så vad har du själv gjort för att få mer info mer än att skriva "Vore glad om jag slapp all skit om annat".?
Jag å min sida vore glad om jag slapp få skit för att jag försöker få fram mer fakta. Om det råkar slinka med ord som lågkonjunktur som eventuell orsak till att det inte köps fler A99 är väl inget att skriva halvsura inlägg och reta sig på.
Sedan förstår jag mycket väl att du, liksom vi andra, vill ha mer användarinfo. Men finns den inte här (ännu) får du väl söka på andra sajter eller ta dig till en ÅF som har A99 i lager och be att få prova den. Det senare brukar jag göra när jag känner att jag inte fått tillräcklig info om en kamera som jag har för avsikt att köpa.
Och de som följt Sony-trådarna vet att jag brukar redovisa mina erfarenheter med bildexempel i sådana fall.
//Lennart
Jag vill fortsätta läsa tråden o hoppas på faktainlägg eller egna erfarenheter av a99.[/QUOTE]
Ett gott råd: läs tråden från de senaste dagarna så finner du minst ett par inlägg från dels mig och Sten-Åke där vi önskar mer av den info du efterlyser.
Den infon är tydligen svår att få p g a att det sannolikt sålts ganska få A99 till FS-medlemmar. Vi diskuterade orsaken därtill och jag försökte få en en förklaring genom att kontakta en ÅF som säljer kameror av olika märken i stora volymer.
Jag kan citera mig själv: " Enl "min" ÅF som jag hade kontakt med idag är intresset för och efterfrågan efter D600 rejält mycket större än A99 som man inte sålt ett enda ex av ännu. T o m den dyrare 5DMkIII är det rusning efter om man jämför med A99.
För denne ÅF är Sony synonymt med NEX som efterfrågas och säljs i stor omfattning."
Vidare gjorde jag en hastig undersökning och fann då att det inte fanns en enda registrerad användare på FS av A99.
Kort sagt en del av att försöka få svar på varför det finns så få A99- användare som skriver i forumet.
Så vad har du själv gjort för att få mer info mer än att skriva "Vore glad om jag slapp all skit om annat".?
Jag å min sida vore glad om jag slapp få skit för att jag försöker få fram mer fakta. Om det råkar slinka med ord som lågkonjunktur som eventuell orsak till att det inte köps fler A99 är väl inget att skriva halvsura inlägg och reta sig på.
Sedan förstår jag mycket väl att du, liksom vi andra, vill ha mer användarinfo. Men finns den inte här (ännu) får du väl söka på andra sajter eller ta dig till en ÅF som har A99 i lager och be att få prova den. Det senare brukar jag göra när jag känner att jag inte fått tillräcklig info om en kamera som jag har för avsikt att köpa.
Och de som följt Sony-trådarna vet att jag brukar redovisa mina erfarenheter med bildexempel i sådana fall.
//Lennart
Senast ändrad:
Photocon
Aktiv medlem
EXTRA, EXTRA!! Här kommer ett inlägg som handlar om sony A99!
Skulle nog varna dig lite grann för att montera av och på spegelfilmen. Den är ganska lätt att skada och då riskerar man att den inte tjänstgör som en korrekt "beamsplitter" när man vill ha den på plats igen.
Jag vet inte hur det är med A99 jämfört med A77 som jag hade, men på den upplevde jag att det var ganska marigt att vara lätt på handen vid demontering och montering.
Fast avser man att använda kameran utan spegelfilm fortsättningsvis och avhända sig AF så är det ju inget problem.
Nåväl, upplevde du någon skillnad? hade varit riktigt intressant att se utsnitt från samma motiv med och utan spegelfilm. Speciellt om motivet innehåller starka reflexer och är exponerad genom en lins med stor frontlinsdiameter typ 72mm och större.
//Lennart
patrik.f
Aktiv medlem
Jag håller med Khalad om att det är för mycket skitsnack i tråden. Det är tråkigt att inte fler skriver om A99 men det är ingen ursäkt för att idka ovidkommande nostalgiprat o dyl.
Jag tror snarare att sånt skrämmer iväg läsare som kanske hamnar på den här sidan via google i nyfikenhet på A99.
Jag vet nämligen hur jag reagerar själv när jag hamnar på nån sida där det avhandlas annat än det ämne jag trodde jag skulle hitta information om.
Jag tror snarare att sånt skrämmer iväg läsare som kanske hamnar på den här sidan via google i nyfikenhet på A99.
Jag vet nämligen hur jag reagerar själv när jag hamnar på nån sida där det avhandlas annat än det ämne jag trodde jag skulle hitta information om.
patrik.f
Aktiv medlem
Jag har inte tänkt montera på och av beamsplittern utan ska försöka köra utan ett tag för att känna efter hur det funkar. Dock upplevde jag att "spegeln" var väldigt lätt att ta ur, det var inget trixande som det kändes att det var att byta mattskiva på A850 tex.Skulle nog varna dig lite grann för att montera av och på spegelfilmen. Den är ganska lätt att skada och då riskerar man att den inte tjänstgör som en korrekt "beamsplitter" när man vill ha den på plats igen.
Jag vet inte hur det är med A99 jämfört med A77 som jag hade, men på den upplevde jag att det var ganska marigt att vara lätt på handen vid demontering och montering.
Fast avser man att använda kameran utan spegelfilm fortsättningsvis och avhända sig AF så är det ju inget problem.
Nåväl, upplevde du någon skillnad? hade varit riktigt intressant att se utsnitt från samma motiv med och utan spegelfilm. Speciellt om motivet innehåller starka reflexer och är exponerad genom en lins med stor frontlinsdiameter typ 72mm och större.
//Lennart
I samband med att jag tog ur beamsplittern testade jag vilken skillnad demonteringen skulle göra. Tyvärr(märkte jag i efterhand) var testmotivet en durkslag i rostfritt vilket gjorde att det blev massa små utbrända reflektioner som jag inte såg förrän efteråt. Därför är det svårt att uttala sig om skillnad med avseende på CA tex. För att få samma exponering som med "spegeln" behövde jag sänka slutartiden med drygt 20%. Alltså med 20% sänkning av slutartid var exponeringen fortfarande lite högre utan spegel.
Photocon
Aktiv medlem
Jag har inte tänkt montera på och av beamsplittern utan ska försöka köra utan ett tag för att känna efter hur det funkar. Dock upplevde jag att "spegeln" var väldigt lätt att ta ur, det var inget trixande som det kändes att det var att byta mattskiva på A850 tex.
I samband med att jag tog ur beamsplittern testade jag vilken skillnad demonteringen skulle göra. Tyvärr(märkte jag i efterhand) var testmotivet en durkslag i rostfritt vilket gjorde att det blev massa små utbrända reflektioner som jag inte såg förrän efteråt. Därför är det svårt att uttala sig om skillnad med avseende på CA tex. För att få samma exponering som med "spegeln" behövde jag sänka slutartiden med drygt 20%. Alltså med 20% sänkning av slutartid var exponeringen fortfarande lite högre utan spegel.
Kommer m a o ganska nära det 1/3 EV som spegelfilmen "stjäl". Tror inte det gör så mycket på basiso och några steg uppåt.
Däremot borde det på högiso resultera i något mindre brus samt helt eliminera risken för ghosting med ljusstarka objektiv med stor frontlins. Ett fenomen man kan se på t e x NEX-7 med LA-EA2 adapter (som ju har spegelfilm) tillsammans med vissa objektiv, men som är obefintligt med samma glugg och en LA-EA1- adapter som saknar spegelfilm.
//Lennart
Bengt54
Aktiv medlem
Hej
Jag har tidigare gett mina synpunkter på A99. (För mig är den precis det jag vill ha.)
Sen så är vi inte många ägare till den här men som jag kan se så finns 4 till förutom mig själv.
Att jag inte fortsatt att skriva mer om den beror mycket på att inställningen ifrån många här är redan negativt innan de knappt sett en bild på den.
Jag vill inte säga att A99 är bättre eller sämre än andra men den har funktioner och egenskaper som är nya för många och nytt är inte bra om det kommer ifrån fel håll.
En sak som många glömmer är den fina video funktionen. Den slår nog en hel del videokameror pga av fullformatet och de många möjligheterna med bra objektiv.
Med vänlig hälsning
Bengt
Jag har tidigare gett mina synpunkter på A99. (För mig är den precis det jag vill ha.)
Sen så är vi inte många ägare till den här men som jag kan se så finns 4 till förutom mig själv.
Att jag inte fortsatt att skriva mer om den beror mycket på att inställningen ifrån många här är redan negativt innan de knappt sett en bild på den.
Jag vill inte säga att A99 är bättre eller sämre än andra men den har funktioner och egenskaper som är nya för många och nytt är inte bra om det kommer ifrån fel håll.
En sak som många glömmer är den fina video funktionen. Den slår nog en hel del videokameror pga av fullformatet och de många möjligheterna med bra objektiv.
Med vänlig hälsning
Bengt
Patrik_vm
Aktiv medlem
Hej
Med vänlig hälsning
Bengt
Fördelar gentemot A900?
Patrik
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Hej
Med vänlig hälsning
Bengt
Jag tror nog att du och andra A99 användare måste bli lite mer tydliga.
"För mig är den precis det jag vill ha", säger du.
.. och det är väl jättebra, men varför är just du så nöjd då kan ju fler än en undra.
Jag tror helt enkelt att man nog måste tala ur skägget innan den här tråden bara är självdöd/stendöd.
Min uppdfattning är dock den att om inte Sony lyckas med denna modell kan man nog helt kliva av tjockkameraracet. Det är inget fel på A99, tvärtom bortsett från priset, men ingen verkar ju köpa några A99 och då är det bara att skifta folkus. Inga tillverkare kan vara mecenater som gör allt för att upprätthålla någon gammal Minolta/Sony-kultur i evigheter utan framgång och lönsamhet. Funkar det inte så kommer proppen dras ur förr eller senare och jag undrar om det inte blir förr än senare. Det är faktiskt ödesdagar nu. Ska på mässan nu i morgon och jag kommer prata med Sony-folket där men det ser inte bra ut för tjockkamerasegmentet hos Sony. Sen är det väl frågan om något tjockkamerasegment överhuvudtaget mår bra. Det måste trots allt vara en stor del av mattan som ryckts undan vare sig man är Sony, Nikon eller Canon. Många har faktiskt på goda grunder upptäckt att de inte vill inte ha tjockkameror idag, vare sig det står Sony, Canon eller Nikon på dem. Jag hoppas att det är fler som ger sig till känna och registrerar sig som A99 ägare, så vi får lite bättre siffror här, för annars så är det ju lätt bedrövligt.
Bengt54
Aktiv medlem
Fördelar:
Mycket bättre brusegenskaper.
Bättre exponering kan ev bero på bättre dynamiskt omfång.
Livewiev helt suveränt dessutom med en skärm som man kan vända precis som man vill.
Bättre iso egenskaper.
Att man kan ställa in fokusbegränsningen.(perfekt när man har ett gammalt sigma 150-500 så fokuserar det snabbare med kortare område)
Är tom lite snabbare änA900 i fokusering och i serietagning.(har Sandisk 64 95mb/s).
Låter inte som bössa längre när man tar bilder.
Lättare och mindre än 900.
Riktigt bra grepp men det behövs lite tid till att vänja sig.
Videofunktionerna är många med riktig autofocus och livewiev.
Nackdelar då:
Begränsat mängd objektiv som man kan använda alla fördelar med. Kommer såklart men de skulle varit framme. Alla gamla objektiv med A-fattning funkar som till 900:an.
Kostar mer än andra( men jag tycker den är värd det)
Mitt råd är att gå till en affär känn och kläm om du är osäker. Det viktigaste är ju att just du själv trivs med kameran och känner dig bekväm med den.
Om det sen står Cannon, Nikon, Sony, Pentax mfl så vad gör det alla är bra tillräckligt.
/Bengt
Livewiev helt suveränt dessutom med en skärm som man kan vända precis som man vill.
Bättre iso egenskaper.
Att man kan ställa in fokusbegränsningen.(perfekt när man har ett gammalt sigma 150-500 så fokuserar det snabbare med kortare område)
Är tom lite snabbare änA900 i fokusering och i serietagning.(har Sandisk 64 95mb/s).
Nackdelar då:
Begränsat mängd objektiv som man kan använda alla fördelar med. Kommer såklart men de skulle varit framme. Alla gamla objektiv med A-fattning funkar som till 900:an.
Mitt råd är att gå till en affär känn och kläm om du är osäker. Det viktigaste är ju att just du själv trivs med kameran och känner dig bekväm med den.
Om det sen står Cannon, Nikon, Sony, Pentax mfl så vad gör det alla är bra tillräckligt.
/Bengt
Photocon
Aktiv medlem
Fördelar:
Bättre iso egenskaper.
Nackdelar då:
/Bengt
Det du räknar upp är nog precis det jag väntade mig av A99. I ett tidigare inlägg skrev du att många hade negativ inställning till A99 redan från början.
Det anser inte jag. I spekulationstråden om A99 var nog förväntningarna närmast så skyhöga att de tangerade yttre rymden vilket nog resulterade i motsvarande besvikelsegrad. Jag tror att A99 uppfyller alla realistiska krav däremot.
Intressant med "mycket bättre brusegenskaper". Kan du förtydliga lite och berätta vilken rawkonverterare du använder.
Bra DR hänger ju ihop med bra exponering så det tror jag du upplever rätt.
Priset vet jag inte om det är så väldigt högt sett till 5DMkIII. Däremot till D600.
Men Tack för att du delar med dig.
//Lennart
larsborg
Aktiv medlem
Jag tror nog att du och andra A99 användare måste bli lite mer tydliga.
"För mig är den precis det jag vill ha", säger du.
.. och det är väl jättebra, men varför är just du så nöjd då kan ju fler än en undra.
Jag tror helt enkelt att man nog måste tala ur skägget innan den här tråden bara är självdöd/stendöd.
Min uppdfattning är dock den att om inte Sony lyckas med denna modell kan man nog helt kliva av tjockkameraracet. Det är inget fel på A99, tvärtom bortsett från priset, men ingen verkar ju köpa några A99 och då är det bara att skifta folkus. Inga tillverkare kan vara mecenater som gör allt för att upprätthålla någon gammal Minolta/Sony-kultur i evigheter utan framgång och lönsamhet. Funkar det inte så kommer proppen dras ur förr eller senare och jag undrar om det inte blir förr än senare. Det är faktiskt ödesdagar nu. Ska på mässan nu i morgon och jag kommer prata med Sony-folket där men det ser inte bra ut för tjockkamerasegmentet hos Sony. Sen är det väl frågan om något tjockkamerasegment överhuvudtaget mår bra. Det måste trots allt vara en stor del av mattan som ryckts undan vare sig man är Sony, Nikon eller Canon. Många har faktiskt på goda grunder upptäckt att de inte vill inte ha tjockkameror idag, vare sig det står Sony, Canon eller Nikon på dem. Jag hoppas att det är fler som ger sig till känna och registrerar sig som A99 ägare, så vi får lite bättre siffror här, för annars så är det ju lätt bedrövligt.
"Sen är det väl frågan om något tjockkamerasegment överhuvudtaget mår bra. ...."
Troligtvis mår tjock-kamera-segmentet inte bra!
Ja-ha, men vad kan vi konsumenter, - hobbyfotografer och yrkesfotografer göra åt det då?
Samla in pengar och be en bön?
Gäller inte även inom kameratillverkning, som inom all annan tillverkningsindustri, det kunden vill ha går också att sälja?
Vi går mot kompaktare kameror, detta har vi tidigare tagit upp i FS Forum, Sony har en utmärkt position genom sina NEX, RX100 och RX1 serier, det räcker väl?