Anders, helt Ot var inte detta i sitt sammanhang.
Men det hindrar inte att jag upprepar min fråga från ovan:
"Kort fråga till er som har A99:
Har ni skaffat er några erfarenheter än av AF-systemet i A99. Det verkar ju vara det som på papperet imponerat mest på mig. Har väl sett någon video också. Hur funkar det med filmningen?
Kom igen nu, nu måste vi få höra mer i detalj hur A99 sköter sig tycker i alla fall jag."
Lennart ville ha mer feedback i en användardiskussion om hur ni upplever A99. För och nackdelar. Tråden borde handla mer om det så jag undrar om det säljs så många A99 om det är så få som verkar ha några synpunkter att dela med sig av.
Vad saknar ni i kameran är väl också en relevant fråga nu.
Själv är jag som sagt intresserad av den nya AF:en och de nya möjligheterna denna ger.
Håller med, i sammanhanget var det inte mycket att hänga i ot-granen. Som nämnts i Sten-Åkes inlägg har jag också efterlyst mer info från användare/ägare av A99,
En person, Patrik Finn (Tack!) har ju varit snäll och kommit med ett svar där bl a detta framkommit.
" Jag har faktiskt ganska svårt att förstå dom som klagar på EVF eftersom jag tycker att den fungerar som ett mycket effektivt hjälpmedel att sätta fokus, särskilt med manuella objektiv."
" Det mest negativa jag kommer på är nog batteriförbrukningen. En dags aktivt fotande kan säkert kräva fyra-fem batterier är jag rädd."
Kanske blir svårt. När jag tittade efter fanns det ingen ( d v s 0)) registrerad ägare av A99 på FS. Det finns nog några fler än PF eftersom alla inte registrerar sina kameror i sin "kameraväska" på FS, men det kan ju också vara en indikation på att A99 inte säljs i någon större omfattning. Och då är det ju svårt att få in omdömen i tråden.
A99:s konkurrenter D600/D800/D800E/5DMkIII finns det sammanlagt över 100 regade ågare till, Dock bara 4 ännu så länge på D600. Lågkonjunktur?
Blir lite intresserad av citatet "Med A850 behövde man vara mer förberedd och den ställer högra krav på alla förutsättningar som påverkar resultatet."
Här undrar jag ju givetvis på vilka sätt, Är AF säkrare, allmänexponeringen exaktare eller vad handlar det om? A850 var /är ju ingen direkt svår kamera att handha så det är ju klart att man blir intresserad eftersom användaren haft en A850 tidigare och upplever att A99 i så många situationer är lättare att fotografera med.
Då menar jag inte förekomsten av LV och focuspeaking utan andra faktorer.
Hur som helst verkar det som om det dröjer med ytterligare FS-medlemmars användarrapporter då det verkar som om väldigt få A99 i skrivande stund köpts av presumitiva forum/tråddeltagare.
//Lennart