När man var yngre så dreglade jag allt över dom fina kameror som kom, priserna satte burdust stopp för att kunna äga en värsting kamera, objektiven var inte heller billiga, men förbaskat kul att läsa om den tidens fina kameror.
Har alltid gillat tidskrifter av olika slag, att stö sig en stund på söndagseftermiddagen med en färsk tidning i handen ( gick ofta bra med en gammal också ) var trevligt så där efter maten. Man imponerades av alla fina bilder man såg och bilderna finns i alla typer av tidskrifter, bilderna utgjorde en central roll som man är så van vid att man inte alltid tänker på det.
Den värsta köplusten dämpas nog med stigande ålder, men kan i alla fall sakna den spontana ungdomliga ivern över ett nytt kameraköp, det blev en del kompaktkameror under åren dom var lite billigare att köpa visst var det kul med en ny kamera och väntan på bilderna.
//Bengt.
Hur annorlunda har inte diskussionen nu blivit över ämnet fotografering?
Tidigare, under mina snart tio år, som jag har följt FS Forum, har de flesta bara tittat framåt, det senaste är alltid bäst!
Bättre upplösning, flera bilder/sek, högre dynamik, bättre grepp på kamerahuset, tillverkaren har flest objektiv i sitt sortiment (vem köper allt då?)…osv., några har bytt kamerahus, vid nästan varje ny lansering, - några ger upp, säljer allt för att byta märke!
För att få bättre bilder?
När alla perfekta bilder faktiskt är beroende av fotografen själv, ganska lite är det kameran det beror på, all teknisk lull-lull påverkar knappast den färdiga bilden, tillverkaren vill att vi ska tro så, alltså grundlurade konsumenter, som håller uppe försäljningen!
Nu vaknar någon, men så är verkligheten, vi matas med en mördande reklam, - släng det gamla, köp bättre nytt!
Skitsnack!
Jag tycker inte köplusten är beroende av fotografens ålder, utan när vi är unga går vi på vad som helst i reklamväg, osäkra på våra val, - däremot med åldern blir man mera skeptisk, har mera erfarenhet, kan jämföra mycket bättre om ett köp är värt pengarna, köplusten finns kvar, man har ofta råd, men sunt förnuft säger, kanske, eventuellt, till slut blir det nej, prylen behövs inte, så enkelt blir beslutet.
Någon skrev tidigare, de bästa bilderna har han tagit med en A-SLR Minolta SRT-101 med 1,7/50mm objektiv, - kan bara hålla med, så fint kamerahus, perfekt objektiv, enkel hantering, utmärkt stor OVF, då kan det bli perfekta bilder, när fotografen är van vid sin gamla ”bettan”!
Den stora fördelen, rent fotografiskt, med digitalt är att man kan fotografera under mycket sämre ljus än med analogt, ISO 1600 digitalt hanterar de flesta kameror nu utan problem, ISO 400 analogt är för mig det högsta jag använder, sedan blir kornet störande.
Det fanns riktigt perfekta analoga kameror förr, även jämfört nu med en ny digital A99:a, kolla på gamla bilder, ha-ha!