Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
" men det var ju för att "
Så tror inte jag och din gissning låter ju nästan som att du presenterar det som fakta. Tror det är en felaktig analys som inte alls stämmer.
Jag tror Sony inte alls är lika måna om att låsa kunderna till sina egna tillbehör som brukligt bland andra kameratillverkare, utan helllre vill sälja fler kameror som är deras huvudbusiness och att objektiven blir extra grädde på moset, särskilt på NEX. De har ju släppt specifikationen och vill ha stort tredjepartsutbud.
Det ger ordentligt lyft till systemet om det blir utbrett, speciellt som många kör med adaptrar och kan koppla på lite vad som helst, t.ex. alla PL-objektiv för videokamerorna. E-mount för video är riktigt stort och det är betydligt dyrare kameror än de små stillbildskamerorna och ett stort utbud av objektiv även från tredjeparts är bara positivt för Sony. Det ger större utdelning för dem än att de skulle vara konkurrenter på objektivmarknaden.
/Mats
Jaså, men många kan ju inte ens förlika sig med det utbud Sony har till A-mount som är astronomisk bättre än till NEX vid en jämförelse när NEX släpptes och än idag. Varför skulle fundamentalt andra villkor gälla för mindre spegellösa system än för tjocksystemen? Man accepterade NEX för att man kunde skruva på annat helt enkelt. Jag hade heller aldrig köpt en NEX 7 om inte dessa möjligheter funnits.
Det handlade inte om att Sony skulle haft någon annan och som du får det att låta mer ädel syn på sina kunder. Sony vill säkert lika gärana som de andra stora låsa in sina kunder om de bara hade haft möjligheten med NEX också men det är ju lite svårtatt uppnå detta med i princip ett enda kitobjektiv som möjligt tillval. Det var ju typ som med Henry Ford och T-Forden. "Du kan få vilken färg du vill bara du väljer svart".
Sedan bekräftar du ju exakt det jag menar när du skriver det du skriver nedan.
"Det ger ordentligt lyft till systemet om det blir utbrett, speciellt som många kör med adaptrar och kan koppla på lite vad som helst, t.ex. alla PL-objektiv för videokamerorna. E-mount för video är riktigt stort och det är betydligt dyrare kameror än de små stillbildskamerorna och ett stort utbud av objektiv även från tredjeparts är bara positivt för Sony. Det ger större utdelning för dem än att de skulle vara konkurrenter på objektivmarknaden."
Sanningen var ju att Sony inte hade ett skit annat än kamerahus att erbjuda eller som Anders så fyndigt och på pricken skrev att Sony hade ju fler kamerahus att sälja än objektivtyper. E-mount för video hade inte fler E-mountobjektiv än stillbildshusen i början så den anmärkningen kan ju gälla nu men var inte aktuell då.
Då tvingades man som användare att använda adapters och äldre manuella objektiv. Inte för att alla vill det utan att det inte fanns andra alternativ. Så i starten var dessa adapterlösningar de enda som gjorde att folk köpte kamerahusen. Sony själv tyckte att man skulle köpa deras A-mountadapter och köra A-mountobjektiv (i början dessutom utan stöd för AF med en del objektiv t.o.m.). Så jag tror nog du börjat i lite fel ände där när det gäller "hönan eller ägget".