Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sonys systemkameror (och kanske andra också)

Produkter
(logga in för att koppla)
---
Sen skulle jag vilja ha en lös-EVF kopplad till HDMI (nu utgår jag från att det är HDMI ut från A99an) som man kunde ha som typ en monokel, fäst runt huvet med gummiband.
---
Det har den. T.o.m. med Full HD 50p b/s (vilket ingen annan DSLR-kamera har). Och med över 100 Mb/s okomprimerad HDMI output för den kräsne, vilke ingen annan DSLR-kamera heller kommer i närheten av. :)

D800 och 5D Mark III har ju inte ens stereomikrofoningång, vad jag har sett.
.

---
Sony har redan gjort en kompakt med FF (i allt annat än folkligt prisläge)
---

Det heter Leica M. Mycket mindre än så går det knappast att göra ett användbart småbildsystem med utbytbara objektiv.
Det ligger ganska nära min uppfattning. Det är INTE möjligt att konstruera en FF-kamera med NEX-fattning lika liten som RX1 (med likvärdig optisk kvalitet). Och Leica M med motsvarande objektivkvalitet (Summicron 35/2) till tredubbla priset av RX1 ligger ju ännu längre bort från vad som skulle kunna kallas för något slagst folkligt prisläge (mer än etthundra gånger dyrare än de mest sålda digitala kamerorna - kompakter och mobiltelefoner)...

---
Jag kommer inte bli förvånad om det blir Sony eller möjligen Fuji som tar det steget inom ett år eller säg halvår. Nikon och Canon verkar bara tänka skrajhågset på att inte störa sina tjockkamerasegment med den typen av marknadsexperiment. Sony har mycket mindre att förlora i "trade off" på ett sådant steg och det gäller Fuji också. Jag tror att det kommer vara lite kul att ha Sony-grejor framöver. Det är här det kommer fortsätta att hända rent tekniskt först.
Också min uppfattning. OM det kommer en "spegelfri" fullformatare från någon, så är, som jag tidigare skrivit, Sony min primära kandidat. Kanhända Fujifilm kan komma med en - de säger sig ju ha blivit inspirerade av att Sony vågade komma ut med sin RX1. :)

Men ifall de vill ha såväl utbytbar optik, fullformat, bra optisk kvalitet som en kompakt objektiv-kamerakombination, så har de mycket att slåss emot (typ de optiska lagarna), speciellt ifall de vill använda sig av sina (för fullformat) något trånga E- resp. X-fattningar.
.

Jag har däremot en aning, så jag behöver inte gissa och spekulera lika hejvilt här. :)
T.ex. har Sony själva sagt att A77:an säljer fyra gånger mer än vad de hade förväntat sig.

Det finns INGA officiella uppgifter som visar att tjockkamerorna inte är en bra affär för Sony (ev. med undantag för A850 och A900, där det KAN vara så att de nätt och jämt fick ihop till utvecklingskostnaderna). I övrigt har Sony HELA TIDEN sagt att de kommer att fortsätta långsiktigt med Alpha-kamerorna, och att de heller INTE ALLS har för avsikt att droppa fullformatarna. Om de hade varit pessimistiska i detta avseende skulle de ju heller aldrig lagt ner så mycket pengar och utvecklingskostnader på att göra Alpha-systemet helt integrerat *) både med NEX-systemet (som Sony f.ö. markerar genom att gravera in Alpha även på NEX-kamerorna), och med att integrera såväl NEX som Alpha-systemen med sina videokameror. Ifall de tvekade om Alpha-systemet i allmänhet och om FF i synnerhet, så skulle ju heller aldrig ett sådant objektiv som Sony 500/4 G SSM någonsin ha sett dagens ljus - det skulle verkligen ha varit att kasta en smärre förmögenhet i sjön. Sony tog fram detta trots att de säkerligen var helt medvetna om att de förmodligen aldrig skulle komma att få igen dess utvecklingskostnader. Skulle förstås ha varit helt huvudlöst ifall de hade planer på att lägga ner FF-kamerorna. Istället har de ju kommit med både A99, RX1 och FS900 med FF-sensorer. Och en 36 Mp (eller mer) FF kommer nästa år (A1, A10 eller nåt?). Och kanske också en lågpris FF (A80 eller nåt). Och eftersom Nikon ändå vill köpa en massa FF-sensorer av Sony, så vore det väl dumt att inte utnyttja stordriftsfördelarna, vilka som bekant är större inom halvledarindustrin än inom i stort sett något annat område... :)

Alla uppgifter om att Sony när som helst skulle komma att lägga ner sin "tjockkamera"-tillverkning kommer dels från en massa otåliga västerlänningar, som tror att man måste lägga ner allting som inte ger vinst inom det närmaste kvartalet och som helt saknar insikt om att japanska företag i allmänhet och Sony i synnerhet tänker mycket långsiktigt, och har visioner långt in i framtiden (typ 25 år). Och dels från övriga systems tydligen allt mer oroliga märkesförsvarare, förstås.
:)

Alla uppgifter som det finns goda skäl att hålla för sanna, utvisar att det är precis TVÄRTOM! :)

Det finns INGA uppgifter från Sony som stöder den (i och för sig häpnadsväckande utbredda) tro som du ger uttryck för. Däremot gott om officiella uppgifter om motsatsen. Senaste kvartalsrapporten från Sony visar ju också att kameraavdelningen går med vinst, TROTS att antalet kompaktkameror har minskat pga konkurrensen från mobilkameror.

*) Sony har som bekant(?) det enda "spegelfria" system som är helt integrerat med deras tjockkamera-system (inkl. att ge snabb fasdetekt autofokus).
.

Gunnar! Jag håller med dig helt.
Förstår inte den här domedagsstämningen som plösligt spridits. A99 är inte heller nån misslyckad kamera, utan den bästa av alla när den väl släpps. D600 och 6D ändrar inte på det.

Priset vet vi ju inte än. Jag tror att handelspriset kommer att ligga långt under det nu annonserade riktpriset, precis som hänt med t.ex. D600. Kommer dock ändå inte att hjälpa för Sonys marknadsandelar, för det hade A99 behövt vara överlägset mycket bättre på några områden, t.ex. dubbelt så hög framerate vilket jag hade förväntat mig och tycker är oerhört märkligt att Sony schabblat bort tycker jag.

Däremot är det faktum att Sony själva säger att de satsar fullständigt irrelevant.
De skulle säga exakt samma sak oavsett om de har planer på 10 år kommande modeller och ger järnet eller om de bestämt sig för att lägga ner allt inom en vecka. Skulle vara tjänstefel att inte göra det. Som Experts VD några timmar innan konkursen meddelades t.ex. Så har det alltid gjorts och kommer alltid att göras.

Sony är ett sort och starkt företag. De kommer inte att dra sig ur eller så och satsar långsiktigt och hela kamerasegmentet kommer att satsas på mycket kraftigt.

Jag tror att de ser allt som en helhet och kommer att ha ett brett program och inte plocka bort en kameratyp bara för att de gör större vinst i om ett annat segment. Bredden behövs den med för helheten. Tror snarare att de vill öka det uppåt genom samarbetet med Hasselblad och att vi kommer att få se mellanformat CMOS.

Min gissning är att de satsar på att bli störst inom Imaging totalt och att mer och mer byggs in i system så att grejerna funkar bättre tillsammans med passande tillbehör osv. oavsett om det är Video, NEX, SLT eller mellanformatare.

Att de just nu inte är superstarka inom segmentet fullstora systemkameror gör inte att de inte satsar där. Tror inte det finns nån sån segmentering och önskan inom Sony att smala ner sitt sortiment till enbart de mest framgångsrika segmenten.

De rapporter osv som Pet och TheSuedeII brukar komma dragandes med lite då och då säger inte ett skit. Skitsnacket som som Jeduven slänger ur sig är just bara tomt skitsnack. Att Afe gissar och inte tror på Sony som "tjockkameratillverkare" må vara intressant för någon kanske, men betyder inte ett smack och begreppet "tjockkamera" (som jag inte alls gillar) som myntades av Sten-Åke existerar bara i den här pyttelilla ankdammen.

Kan inte förstå att det här har lyckats smitta av sig.

Sony är starka och är på väg att bli helt dominerande inom hela foto-området. Fullstora systemkameror må vara det området där de inte kommit lika långt än, men de stretar på betydligt mer långsiktigt och tålmodigt än vissa här som snarare ser det ur microperspektiv.

DSLR är en mekanisk dinosaurie som överlevt alldeles för länge. Att bygga nåt långsiktigt på det är dödsdömt. Framtiden är mycket ljus för Sony.

Det här har tvingat fram konkurrens och en bättre prisbild. Det gynnar oss som kunder och jag tänker i alla fall plocka russinen ur kakan. Om märket X är bättre för tillfället på en typ som jag planerar att skaffa så köper jag den och om om ett annat märke gör bättre grejer inom ett annat segment så köper man det märket där.

/Mats

Senast ändrad:
Det har den. T.o.m. med Full HD 50p b/s (vilket ingen annan DSLR-kamera har). Och med över 100 Mb/s okomprimerad HDMI output för den kräsne, vilke ingen annan DSLR-kamera heller kommer i närheten av. :)

D800 och 5D Mark III har ju inte ens stereomikrofoningång, vad jag har sett.
.

Både D800 och D600 har stereomikrofoningång och jag tror att 5Dmk2&3 har det också. Du får titta bättre. D800 har dessutom hörlursutgång som fungerar som monitor så att man kan höra vad kameran spelar in.

/Karl

Okej. För att få reda på hur stort det problemet är i praktiken vore det intressant om nån har testat hur brusnivån påverkas av hur lång tid sensorn är igång!

Nu har jag testat med att ta ett kort direkt vid påslag efter att kameran varit avstängd länge. sen har jag tagit kort efter 6, 18 och 47 minuter. Kameran är en A65, f/7.1 1/40s ISO 1600 glödlapsljus. Sen har jag konverterat från RAW utan skärpning eller brusreducering.
Av vad jag kan se så är det ingen skillnad i brus. Klarar A65 av det så lär A99 göra detsamma. Sony har löst problemet.

DSLR är en mekanisk dinosaurie som överlevt alldeles för länge. Att bygga nåt långsiktigt på det är dödsdömt. Framtiden är mycket ljus för Sony.

Jag tror att spegeln kommer överleva ett tag till i "proffs-segmentet" tekniken är enligt mig inte 100% mogen ännu. Att tappa ett tredjedels steg må låta lite, men kan i kniviga situationer vara skillnaden på att lyckas eller inte lyckas ta en bra bild. För alla andra segment tror jag inte vi behöver vänta många år på att se spegeln försvinna.

/Karl

Mats, kollade och Will Saar har rätt!
Det är bara att ta sig till Sony Center i stan.
De hare en A99 på hyllan nu.
Mycket lik en 77:a är den.
Dock ingen blixt men med mikrofoner son är mer accentuerade och förmodligen bättre brusskyddade.

Ifall de tvekade om Alpha-systemet i allmänhet och om FF i synnerhet, så skulle ju heller aldrig ett sådant objektiv som Sony 500/4 G SSM någonsin ha sett dagens ljus - det skulle verkligen ha varit att kasta en smärre förmögenhet i sjön.

Sony kanske fick med en produktplaneringschef från Minolta när de köpta Konica-Minoltas tjockkameraavdelning. :)

......De rapporter osv som Pet och TheSuedeII brukar komma dragandes med lite då och då säger inte ett skit. Skitsnacket som som Jeduven slänger ur sig är just bara tomt skitsnack. Att Afe gissar och inte tror på Sony som "tjockkameratillverkare" må vara intressant för någon kanske, men betyder inte ett smack och begreppet "tjockkamera" (som jag inte alls gillar) som myntades av Sten-Åke existerar bara i den här pyttelilla ankdammen.

Kan inte förstå att det här har lyckats smitta av sig.

Sony är starka och är på väg att bli helt dominerande inom hela foto-området. Fullstora systemkameror må vara det området där de inte kommit lika långt än, men de stretar på betydligt mer långsiktigt och tålmodigt än vissa här som snarare ser det ur microperspektiv.

Det här har tvingat fram konkurrens och en bättre prisbild. Det gynnar oss som kunder och jag tänker i alla fall plocka russinen ur kakan. Om märket X är bättre för tillfället på en typ som jag planerar att skaffa så köper jag den och om om ett annat märke gör bättre grejer inom ett annat segment så köper man det märket där.

/Mats

Väl valda ord fastnar :), som skit som man soltorkar på väggarna i varmare länder. Bränner sig fast och sedan sitter de där. Konstigare saker har väl hänt? I A99:s fall stämmer det dessutom bra med "tjockkkamera" för att inte säga "fetkamera" för den är rätt stor och klumpig som det mesta i det segmentet.

Tror också att SLT-plattformen kanske t.o.m. underskattats lite, trots att den idag är det enda realistiska alternativet i det avancerade segmentet till den ålderstigna och alltmer tekniskt irrelevanta lösning som spegelreflexkonceptet faktiskt alltmer framstår som. SLR löser i ett slag ett antal tekniska problem och eliminerar ganska elegant de flaskhalsar som plågar den gamla tekniken.

Håller med om att Sony faktiskt står ganska starkt rustat systemmässigt men tyvärr har de ju genom sin senfärdighet med NEX istället fått folk att vända sig åt andra håll för objektiven och det har man förlorat massor av både pengar och good will på. Det håller dock på att rättas till nu. Såg både ett 30 mm och ett 50mm på Sony-shoppen igår och de har jag inte sett tidigare.

Väl valda ord fastnar :), som skit som man soltorkar på väggarna i varmare länder. Bränner sig fast och sedan sitter de där.
---
Hehe, ja det stämmer. Personligen har jag inga problem med att använda benämningen "tjockkamera", och gör det ofta (i betydelsen DSLR + SLT-kameror). För mig är uttrycket neutralt.

---
SLR löser i ett slag ett antal tekniska problem och eliminerar ganska elegant de flaskhalsar som plågar den gamla tekniken.
---
"SLT" menar du förstås, som du skrev strax innan.

---
Håller med om att Sony faktiskt står ganska starkt rustat systemmässigt men tyvärr har de ju genom sin senfärdighet med NEX istället fått folk att vända sig åt andra håll för objektiven och det har man förlorat massor av både pengar och good will på. Det håller dock på att rättas till nu. Såg både ett 30 mm och ett 50mm på Sony-shoppen igår och de har jag inte sett tidigare.
Det förefaller inte som att Sony är speciellt oroliga över att det kommer en massa tredjepartsobjektiv till NEX-systemet. Ju mer NEX-kameror får de ju sälja! De t.o.m. direkt UPPMUNTRAR seriösa tredjepartstillverkare att tillverka E-objekt, och ger dem gratis objektiv/kamerahus-protokollet till NEX. Och Sony har ju fördubblat antalet E-objektiv i den Lens lineup Roadmap som de hade tidigare.

Desssutom har ju NEX:arna trots det ännu så länge magra utbudet av originalobjektv ändå lyckats bli världens mest sålda "spegelfria" system. :)
.

Nu har jag testat med att ta ett kort direkt vid påslag efter att kameran varit avstängd länge. sen har jag tagit kort efter 6, 18 och 47 minuter. Kameran är en A65, f/7.1 1/40s ISO 1600 glödlapsljus. Sen har jag konverterat från RAW utan skärpning eller brusreducering.
Av vad jag kan se så är det ingen skillnad i brus. Klarar A65 av det så lär A99 göra detsamma. Sony har löst problemet.
Aha! Men menar du bara att kameran har varit påslagen under testet? EVF'en och därmed också sensorn släcks väl efter en stunds inaktivitet för att spara batterier. Eller har sensorn/EVF har varit igång under hela testet?

Hehe, ja det stämmer. Personligen har jag inga problem med att använda benämningen "tjockkamera", och gör det ofta (i betydelsen DSLR + SLT-kameror). För mig är uttrycket neutralt.

"SLT" menar du förstås, som du skrev strax innan.

Det förefaller inte som att Sony är speciellt oroliga över att det kommer en massa tredjepartsobjektiv till NEX-systemet. Ju mer NEX-kameror får de ju sälja! De t.o.m. direkt UPPMUNTRAR seriösa tredjepartstillverkare att tillverka E-objekt, och ger dem gratis objektiv/kamerahus-protokollet till NEX. Och Sony har ju fördubblat antalet E-objektiv i den Lens lineup Roadmap som de hade tidigare.

Desssutom har ju NEX:arna trots det ännu så länge magra utbudet av originalobjektv ändå lyckats bli världens mest sålda "spegelfria" system. :)
.

SLT ska det vara förstås.
Sony uppmuntrade säkert detta till en början men det var ju för att de inte fixade själva att få acceptans för systemet NEX eftersom det då för några år sedan inte var något vidare system och då behövde de all draghjälp de kunde få. Hade det funnits en bra bredd på E-mount så hade Sony tjänat bra mycket mer än de gjorde under denna tid.

Aha! Men menar du bara att kameran har varit påslagen under testet? EVF'en och därmed också sensorn släcks väl efter en stunds inaktivitet för att spara batterier. Eller har sensorn/EVF har varit igång under hela testet?

Jag fotade med skärmen och skärmen visade hela tiden vad sensorn såg. Jag hade ställt in energisparfunktionen på 30 minuter. Nu kan det ju vara så att sensorn drar mer ström under tiden som kortet tas. Så om man tar långa slutartider på natten så kanske sensorn blir varmare efter ett tag. Så blir min A850. Tar man en serie 30s-bilder så är den sista brusigare än den första. Detta har jag inte provat med A65:an.

SLT ska det vara förstås.
Sony uppmuntrade säkert detta till en början men det var ju för att de inte fixade själva att få acceptans för systemet NEX eftersom det då för några år sedan inte var något vidare system och då behövde de all draghjälp de kunde få. Hade det funnits en bra bredd på E-mount så hade Sony tjänat bra mycket mer än de gjorde under denna tid.

" men det var ju för att "
Så tror inte jag och din gissning låter ju nästan som att du presenterar det som fakta. Tror det är en felaktig analys som inte alls stämmer.

Jag tror Sony inte alls är lika måna om att låsa kunderna till sina egna tillbehör som brukligt bland andra kameratillverkare, utan helllre vill sälja fler kameror som är deras huvudbusiness och att objektiven blir extra grädde på moset, särskilt på NEX. De har ju släppt specifikationen och vill ha stort tredjepartsutbud.

Det ger ordentligt lyft till systemet om det blir utbrett, speciellt som många kör med adaptrar och kan koppla på lite vad som helst, t.ex. alla PL-objektiv för videokamerorna. E-mount för video är riktigt stort och det är betydligt dyrare kameror än de små stillbildskamerorna och ett stort utbud av objektiv även från tredjeparts är bara positivt för Sony. Det ger större utdelning för dem än att de skulle vara konkurrenter på objektivmarknaden.

/Mats

Jag tror Sony inte alls är lika måna om att låsa kunderna till sina egna tillbehör som brukligt bland andra kameratillverkare, utan helllre vill sälja fler kameror som är deras huvudbusiness och att objektiven blir extra grädde på moset, särskilt på NEX. De har ju släppt specifikationen och vill ha stort tredjepartsutbud.

Det ger ordentligt lyft till systemet om det blir utbrett, speciellt som många kör med adaptrar och kan koppla på lite vad som helst, t.ex. alla PL-objektiv för videokamerorna. E-mount för video är riktigt stort och det är betydligt dyrare kameror än de små stillbildskamerorna och ett stort utbud av objektiv även från tredjeparts är bara positivt för Sony. Det ger större utdelning för dem än att de skulle vara konkurrenter på objektivmarknaden.

/Mats

Läser man artikeln "Slutrapport..." på första sidan stämmer ovanstående fullt ut. Citat:

"I övrigt märktes det att Sony ville få fram budskapet att det inte är så ont om objektiv till Nex-kamerorna som många hävdar. Det är intressant att höra skillnaden mot när jag pratade med Sony 2007, i samband med lanseringen av A700. Då såg de inget positivt med tredjepartsobjektiv till Alpha-systemet.

Nu när vi nu pratade med Fredrik Fagerstedt på Sony framhöll han att tredjepartsleverantörer är viktiga. Sony har ju gått ut och öppet inbjudit andra tillverkare att göra objektiv för E-fattningen, ett klokt drag. Men de gör även egna objektiv, här är två nya (16-50 och 24/1,8) och ett halvnytt (50/1,8)"

Var idag inne på Sonycenter och klämde lite på A99.

Lite scysstare grepp än A77. Främre kontrollratten mycket fin.
Ingen möjlighet till stillbildsfoto under filmning. Sökaren kändes identisk med A77, provade sida vid sida. Samma stackato fast långsammare.

Amltså, bra kamera, men inte speciemlt märkvärdigt. Även om den kan ha några styrkor framför Nikon D600 så vete sjutton vad jag väljer. Om den kostar som det verkar 6000 kr mer även efter prissänkning så känns det inte ringigt värt det utan det lutar åt märkesbyte för mig.

En A77 utan blixt med större sensor helt enkelt, så uppfattar jag den.

Kanske blir en separat videokamera istället.

Nex-6 hittar däremot hem till mig.

/Mats

Känner du så inför hackande och annat du nämner så tror jag du blir besviken en gång till om du köper A99. Börjar känna dig vid det här laget:). NEX kommer du säkert att bli glad av..
Vad du än väljer så hoppas jag du blir nöjd.

//Lennart

Ja det blev väl inte det underverk som det spekulerades i och många hoppades.

Jag väntade mig inget underverk. Utvecklingen av småbilds- (FF)kameror är så pass långt gången att underverken i princip redan har inträffat. Det ska till en radikalt revolutionerande sensor för att skapa överraskande underverk.

Bildkvalitetsmässigt blir A99 säkert väldigt bra och kommer att ligga väl till i jämförelse med D600, 5DMkIII, 6D. Bättre på vissa punkter och sämre på amdra.

De verkliga tveksamheterna för eventuella köpare verkar mest ligga på EVF:s prestanda samt lite undrande tvivel om hur mycket ljusförlusten genom den halvtransparenta fasta spegeln påverkar. Sedan kommer en preliminär prisbild in där A99, trots minskat antal rörliga mekaniska delar, är rätt dyr i förhållande till såväl D800/D600 och 6D.

Slutligen tror jag att fler än jag väntade sig högre upplösning än i föregångaren A900/A850. Men framförallt tror jag att man förväntade sig en väsentligt förbättrad EVF.

Så, inget underverk, men sannolikt en förbaskat bra kamera. Därtill det enda alternativet för de som sitter på ett gäng bra gluggar med A-fattning (såvida de inte väljer att byta märke eller behålla sina A900/A850).

//Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar