Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sonys systemkameror (och kanske andra också)

Produkter
(logga in för att koppla)
Tycker du det så tillhör du inte dessa kamerors målgrupp / alternativt förstår inte dessa kamerors kapacitet utöver andra kamerors. Tillhör man målgruppen och förstår kvaliteten och användbarheten av dessa båda, dvs att man kan se alla de nya fotografiska världar som öppnas med dem, och som är stängda för samtliga andra kameror på marknaden oavsett pris, så inser man att A99 är lågt prissatt. Och RX1 är rena fyndet! För målgrupperna, som sagt.

Men jag förstår i och för sig din åsikt. Jag hade liknande uppfattningar innan jag skaffade mig en A550. Jag var då inte alls intresserad av liveview, ville inte ens ha det så som det då var (och fortfarande nu är) implementerat i alla andra system. Jag skulle ha köpt den billigare A500 istället, bara den hade haft samma fina skärm som A550. Men efter ett tag upptäckte jag alla de nya möjigheter som trippel-kombinationen av snabb AF + liveview + utvinklingsbar skärm gav! Det var för mig en revolution, och något jag absolut INTE hade kunnat föreställa mig i förväg. Alla dessa tre funktioner behövs - vilket som sagt inget annat system kan erbjuda (ännu i alla fall). Därför är det säkerligen väldigt få andra som, med tanke på Sonykamerornas annorlunda teknik, överhuvudtaget skulle KUNNA förstå vad det här handlar om (utan en tids erfarenhet av dessa kameror). Och än mindre nästa steg som Sony tagit genom att lansera SLT-tekniken. Till råga på allt med EVF istället för OVF - fy vad hemskt!

Det tar ett tag att upptäcka alla de nya fotografiska världar som öppnar sig med dessa nya teknologier. Disponerar f.n. en A77, och av alla de fotoverktyg jag haft genom livet är det den som förmått ge MIG absolut mest fotoglädje Och puttat ner min A550 till silverplats, som sagt. :)

Sen är det ju en helt annan sak att de som inte tillhör målgrupperna vill ha lägre pris med argument i stil med: Varför ska jag betala er 250.000 kr för denna BMW (eller nåt), när jag kan få en Hyndai (eller nåt) för 100.000 kr? Ni prisar ju ut er ur marknaden!

Eller varför ska jag betala över 5.000 kr för en iPhone, när jag kan köpa en Samsung för 500 kr? Jaså, den är enklare? Ja, men den är ju mycket billigare! Och Apple har ju verkligen prisat ut sig ur marknaden så till den milda grad att de har gått om Microsoft, och när som helst kommer att bli det största företaget av alla (om de inte är det redan nu). :)

Jag är förvånad över att det fortfarande finns så många "fotoexperter" som missat att se att Sony är i full färd med att införa s.k. "disruptive technologies". Analogin med att Sony är kameravärldens Apple ligger nära till hands... :)
.

Senast ändrad:
En väldigt viktig fråga som kommer att ha en sanslöst stor påverkan i valet av lämpligt fotograferingsverktyg. Här gäller det för försäljare att snabbt förkovra sig så att kunden får relevant information. Även viktigt att den manliga kunden upplyses om att tätheten i kalsongernas textilmaterial bör matcha kamerans utlösningsmekanism.

Är kunden kvinnlig och bär stringtrosa är det viktigt att plagget ifråga döljs med flamsäkert material eftersom omständigheterna tillåter mer "fritt blås".

För övrigt stavas det inte "bits" utan "bitch" . Stringtrosa kan med fördel användas on the beach utan flamskydd.

Bytes är däremot helt korrekt stavat. Och där går det många gamla FF. Kolla bara i Annonsmarknaden under "Bytes". :)

Avslutar med att hålla med dig i ditt förra inlägg, Stenis! Jag anser också att Sony just nu ligger aningen pyrt till på FF-marknaden om ingen prissänkning sker, alternativt en modifiering (strypning av vissa specar som A850 fick) till en budgetmodell av A99 (A85 ?), men då sker det sannolikt på bekostnad av A99:s försäljningssiffror.

Sedan tror jag att PMD kan ha en poäng i att Sonys strategi kanske går ut på att följa någon plan som visat att det blir lönsammare att vara stor sensorleverantör och ligga i bakvattnet vad gäller tjockkameror och bara satsa göra dem "lagom" samt satsa enormt mycket på NEX-konceptet och vidareutveckla vad man påbörjat med den nya FF-kompakten.

//Lennart

Se där en kreativ nytolkning av Pers bevingade ord :)

Som det verkar säljs just nu D600 för 17 200 så snart kanske vi tuschar 17 loppor och då vrids skruven ett varv till kring A99:s prisbild. Så vi kan nog kallt räkna med att de har långbänk på Sonys marknadsavdelning. Vet inte om jag håller med Joakim om att Sonys priser sjunker snabbt även om han lade till ibland för säkerhets skull. Kommer ni inte ihåg priserna på A700 eller det gamla 300mm objektivet? Där körde man hellre in i väggen än ändrade i prislistan. Tycker snarast att Sony präglas av stor inflexibilitet när det gäller taktisk prissättning men nu tror jag inte de kommer undan. Ligg lågt killar - ju förr måste de krypa till korset.

Tycker du det så tillhör du inte dessa kamerors målgrupp / alternativt förstår inte dessa kamerors kapacitet utöver andra kamerors. Tillhör man målgruppen och förstår kvaliteten och användbarheten av dessa båda, dvs att man kan se alla de nya fotografiska världar som öppnas med dem, och som är stängda för samtliga andra kameror på marknaden oavsett pris, så inser man att A99 är lågt prissatt. Och RX1 är rena fyndet! För målgrupperna, som sagt.

Men jag förstår i och för sig din åsikt. Jag hade liknande uppfattningar innan jag skaffade mig en A550. Jag var då inte alls intresserad av liveview, ville inte ens ha det så som det då var (och fortfarande nu är) implementerat i alla andra system. Jag skulle ha köpt den billigare A500 istället, bara den hade haft samma fina skärm som A550. Men efter ett tag upptäckte jag alla de nya möjigheter som trippel-kombinationen av snabb AF + liveview + utvinklingsbar skärm gav! Det var för mig en revolution, och något jag absolut INTE hade kunnat föreställa mig i förväg. Alla dessa tre funktioner behövs - vilket som sagt inget annat system kan erbjuda (ännu i alla fall). Därför är det säkerligen väldigt få andra som, med tanke på Sonykamerornas annorlunda teknik, överhuvudtaget skulle KUNNA förstå vad det här handlar om (utan en tids erfarenhet av dessa kameror). Och än mindre nästa steg som Sony tagit genom att lansera SLT-tekniken. Till råga på allt med EVF istället för OVF - fy vad hemskt!

Det tar ett tag att upptäcka alla de nya fotografiska världar som öppnar sig med dessa nya teknologier. Disponerar f.n. en A77, och av alla de fotoverktyg jag haft genom livet är det den som förmått ge MIG absolut mest fotoglädje Och puttat ner min A550 till silverplats, som sagt. :)

Sen är det ju en helt annan sak att de som inte tillhör målgrupperna vill ha lägre pris med argument i stil med: Varför ska jag betala er 250.000 kr för denna BMW (eller nåt), när jag kan få en Hyndai (eller nåt) för 100.000 kr? Ni prisar ju ut er ur marknaden!

Eller varför ska jag betala över 5.000 kr för en iPhone, när jag kan köpa en Samsung för 500 kr? Jaså, den är enklare? Ja, men den är ju mycket billigare! Och Apple har ju verkligen prisat ut sig ur marknaden så till den milda grad att de har gått om Microsoft, och när som helst kommer att bli det största företaget av alla (om de inte är det redan nu). :)

Jag är förvånad över att det fortfarande finns så många "fotoexperter" som missat att se att Sony är i full färd med att införa s.k. "disruptive technologies". Analogin med att Sony är kameravärldens Apple ligger nära till hands... :)
.

"disruptive technologies" får vi väl se om några år :)

Jag har väntat länge på något som liknar RX-1, fast 27" spänn är inte riktigt klokt.

A99 må ha många bra egenskaper men och det är ett stort MEN, Sony är en liten aktör som vill sno åt sig marknadsandelar. (tänker inte ge mig in i EVF & liveview-kriget, det ger inget resultat)

Fantasipriserna gör det ju bara mindre troligt att folk överväger att byta system.
Sony 300/2.8 för 79000 gör ju att Nikon ju som riktigt billig för 48000
Canon kostar 66000 vilket är dyrt men fortfarande är 13000 billigare än Sony
(priserna från Cyberphoto bara för de har bra hemsida)

Känns inte som om Sony hanterar det speciellt här smart.

.

Sony har nog inte tjänat många spänn på en kamera som A900. De har nog förväntningar på att en A99 skulle kunna intressera en bredare kundgrupper. Problemet nu är att det uppstått en diversifiering som ganska säkert inte kommer gynna Sony och som säkert tagit dem på helt sängen, eftersom folk-FF överhuvudtaget inte lanserats när A99 släpptes. Sony behöver tjäna lite pengar för att de ska anse det mödan värt att producera Kameror som A99. Tyvärr kommer de få svårt att göra detta med de produkter de nu sitter på relativt konkurrenterna. Nikon däremot verkar ligga riktigt rätt.

Sonys FF-kompakt är kul men den är en extrem nischeprodukt och den är skitdyr för att de inte räknar med att speciellt många verkligen kommer köpa den - men den har hög credfaktor och kommer ge Sony viss medvind som kreativ leverantör. Kommer man tjäna några pengar på den? Tveksamt. Så jämförelsen med Apple haltar väl rätt bra här. Apple har levt på i det närmaste en privat telefonmonopolmarknad några år nu och det har lyft värderingen av bolagets värdering i ren eufori. Sony är inte i närheten av något sådant hur innovativt bolaget ändå står i en jämförelse.

Gå bara in på Cyberphoto under systemkameror och kolla säljstatistiken. Sju (7) Canonkameror i går på 10 i topp. Gubbmossiga Canon belägger sju (7) av 10 platser på topp tio och bl.a. de tre första! Förklara det du! Fanatiskt lojala användare eller bara en svartlackad stockkonservativ bransch?? Av det du pratar om så har absolut inget fått något genomslag ännu sorgligt nog kan man tycka. Sony har dessutom missat tåget när det gäller att sy ihop sina olika produktområden på likanande sätt som Apple. De har "content" som både musik och film", de har telefoner, datorer, TV, blueray och fan vet allt men de har inte lyckats skapa några verkliga synergier ändå som exv. Apple gjort. Man fattar ju inte att man kan misslyckas så grovt med det upplägget.

Jämförelsen med Apple haltar väl rätt ordentligt. Deras telefoner har ju gått bra för att de initialt varit unika och att de haft ett privat marknadsmonopol i realiteten ett tag men den tiden börjar nu närma sig en avrundning. Ser du till datorsidan så har de ju hållit på sedan 80-talet och aldrig kommit mycket mer över 5 % i marknadsandel. Hade inte Microsoft portat Office-paketet så hade de varit ännu mer irrelevanta än de varit och är. Apple var Micorosoft konkurrensalbi som de sponsrade för att USA:s konkurrensmyndigheter skulle se så pass välvilligt på att de skulle avstå från att kräva en styckning av Microsoft. Det alternativet var faktiskt en realitet under ett antal år. Utan telefonmonopolet så hade Apple varit ett helt annat bolag men så är det inte och de tjänar bra med pengar vilket Sony verkligen inte gör.

Senast ändrad:
ANG inlägg Nr 287.

Skulle vi försöka med en startlinje från början, 2006 när Sony A100 kom. då låg redan Canon/Nikon försäljningsmässigt i absoluta toppen.

Hela jorden Tellus mest kända kameramärken över huvudtaget. vad i hellskotta skall Sony bygga för kamera som samtidigt inte kostar mer än en D600 + att den borde vara fylld med banbrytande finesser, som igentligen då skulle vara värt ett betydande högre pris.

Nikon har totalt chockat marknaden med sina nya låga priser på D800 och D600 man kan undra vad som hänt igentligen, har dom så himla stora marginaler att dom hux flux bara bestämmer sig för att chocksänka sina nya modeller.

Flera trådar hävdar bestämt att en FF-sensor är allt från 4 till minst 8ggr dyrare än en vanlig APS-C-sensor. jäklar vad fort priset sjönk på den stora sensorn i tillverkning.

Sony måste alltså i princip skänka bort A99 annars är det kört, jäklare om faen kröp in i sony och sänkte A99 till 12000 Kr och skickade med några minneskort också, mikrofon, blixt och en läderväska.

Vete tusan om det skulle hjälpa i alla fall, dom som sneglar på en Canon 600D ( APS-C-modell )- vet väl inte om att det finns en Sony A57 ens.

Synd att inte Canon byggde A77 då hade den legat etta hos Cyberphoto.

//Bengt.

Äh, du kan ju alltid skaffa en NEX till Canon adapter.

http://www.metabones.com/sony

Men den är väl inte lika vass som Sonys adapter som även ger fasdetekt AF til ekipaget.

AF vore nog ett krav. NEX är tyvärr inte så intressant. Dels saknas bildstabilisering i kamerahuset, och dels så blir inte hela utrustningen så mycket mindre än med t.ex. en A77.

En A77 (eller A99) med EF-fattning vore däremot hyperintressant. Det skulle faktiskt duga om Canon gjorde något liknande, men det har jag tyvärr inga större förhoppningar om.

AF vore nog ett krav. NEX är tyvärr inte så intressant. Dels saknas bildstabilisering i kamerahuset, och dels så blir inte hela utrustningen så mycket mindre än med t.ex. en A77.

En A77 (eller A99) med EF-fattning vore däremot hyperintressant. Det skulle faktiskt duga om Canon gjorde något liknande, men det har jag tyvärr inga större förhoppningar om.

AF stöds men det är bara kontrast AF tror jag.

Men Canon har ju stabilisering i objektiven så det kommer funka finfint även om inte det blir något vidare kompakt direkt. Jag bara skojade med dig. Men det finns bilder där man kör Canons makroobjektiv på NEX-hus med denna adapter. I övrigt gör den ju jobbat lika bra som Sonys A-mountadapter.

Det är ju inte för att ersätta Canon-kamerorna utan som ett mindre komplement om man nu ändå också köpt en NEX. Snart finns det fyra fina fasta objektiv till NEX från Zeiss också och då kanske en del t.o.m. inser att de kan leva hela sitt fotoliv lite mer smidigt utan att sakna riktigt bra optik. Det kommer mer hela tiden.

Men Canon har ju stabilisering i objektiven så det kommer funka finfint även om inte det blir något vidare kompakt direkt. Jag bara skojade med dig. Men det finns bilder där man kör Canons makroobjektiv på NEX-hus med denna adapter. I övrigt gör den ju jobbat lika bra som Sonys A-mountadapter.
Förutom AF då.
F.ö. kan jag upplysa om att Canon inte har stoppat in IS i alla sina objektiv. :)

Det är ju inte för att ersätta Canon-kamerorna utan som ett mindre komplement om man nu ändå också köpt en NEX. Snart finns det fyra fina fasta objektiv till NEX från Zeiss också och då kanske en del t.o.m. inser att de kan leva hela sitt fotoliv lite mer smidigt utan att sakna riktigt bra optik. Det kommer mer hela tiden.

Jag gillar visserligen de Zeissgrejer jag har, men de är inte magiskt bättre än andra. Zeiss har ett extremt gott rykte som jag tror är lite överdrivet. Det finns lika bra objektiv från andra tillverkare numera.

(Som komplement till tjockkamerorna föredrar jag m4/3. Hela systemet blir så mycket mindre att det känns som en rejäl lättnad för ryggen.)

Förutom AF då.
F.ö. kan jag upplysa om att Canon inte har stoppat in IS i alla sina objektiv. :)

Jag gillar visserligen de Zeissgrejer jag har, men de är inte magiskt bättre än andra. Zeiss har ett extremt gott rykte som jag tror är lite överdrivet. Det finns lika bra objektiv från andra tillverkare numera.

(Som komplement till tjockkamerorna föredrar jag m4/3. Hela systemet blir så mycket mindre att det känns som en rejäl lättnad för ryggen.)

Även hos Canon finns bildstabilisering för många behov.

Jag tror att Zeiss i vissa avseenden säkert är lika orättfärdigt hypat som en del Leicaprodukter. Men det viktiga är att det finns även om folk aldrig har råd att köpa grejorna för det är som i aboriginernas fall att det finns ett drömland eller kanske i Never Never Land rentav och en del lever lite i onödan i det eftersom det finns mycket bra grejor till mer överkomliga priser också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar