Patrik_vm
Aktiv medlem
Jo jag vet...
Jag såg din smilis förs nu och polletten ramlade ner
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jo jag vet...
Jag såg din smilis förs nu och polletten ramlade ner
Japp man måste passa på när Per den noggranne gör en tabbe ;-)
D800 har 36 MP istället för 24 för A99
Det tycker jag är orättvist mot de som tvingas köpa en Sony A99.
Jupp, det är Sonys grund-design som sätter begränsningarna just i detta fall. Utläsningshastigheter är nästan alltid systemberoende, man måste planera om sensorns hela kommunikationsstrategi om man vill göra några större ingrepp i detta. Därför ska det bli kul att se hur 1080p50 ter sig i A99 - har de offrat DR och skuggbrus för att få hastighet? Använder de lineskipping för att göra det? Att de lyckats ta ut 1.025GP's (full 16:9 i 50fps) ur sensorn tvivlar jag mycket starkt på. Det är tusen megapixlar per sekund isf. Säg att de binnar 1:4 så är det ändå 250MP per sekund som ska streamas ut från sensorn...
Angående Sonys "nya" LCD-skärmar är det faktiskt precis tvärtom mot det du försöker insinuera. Rent marknadsförings-skitsnack...
Den nya skärmen använder fyra "färger" per pixel, och detta ger mycket längre c-c avstånd mellan varje röd-röd eller grön-grön. Att de använder 1.2MP för att få verkliga 640x480 innebär i verkligheten att de offrar:
*Verklig upplösning
*Färgstyrka och internkontraster
-För att vinna ljusstyrka
De LÄGRE antal punkter (0.9MP) som en normal LCD eller OLED använder för att ta fram 640x480 ger alltså fördelar i allt, utom ren ljusstyrka. Renare färg, bättre kontrast, mindre pixelering i bilden.
"TFT Xtra Fine color LCD" är en marknadsföringstitel som nog snarare borde varit något liknande "TFT with extra low resolution and color fidelity, to gain brightness". Men det låter ju kanske inte lika klatschigt i broschyren...
Angående Sonys "nya" LCD-skärmar är det faktiskt precis tvärtom mot det du försöker insinuera. Rent marknadsförings-skitsnack...
Den nya skärmen använder fyra "färger" per pixel, och detta ger mycket längre c-c avstånd mellan varje röd-röd eller grön-grön. Att de använder 1.2MP för att få verkliga 640x480 innebär i verkligheten att de offrar:
*Verklig upplösning
*Färgstyrka och internkontraster
-För att vinna ljusstyrka
De LÄGRE antal punkter (0.9MP) som en normal LCD eller OLED använder för att ta fram 640x480 ger alltså fördelar i allt, utom ren ljusstyrka. Renare färg, bättre kontrast, mindre pixelering i bilden.
"TFT Xtra Fine color LCD" är en marknadsföringstitel som nog snarare borde varit något liknande "TFT with extra low resolution and color fidelity, to gain brightness". Men det låter ju kanske inte lika klatschigt i broschyren...
Hej Lennart.
Har du eller någon koll på varför de inte fått till det med objektiven till lanseringen utan måste göra det i en kommande FW, tycker jag låter konstigt. Men som sagt mitt val av kamera kommer inte hänga på detta. Som du säger kommer de med säkerhet bli bättre med AF:en i A99 gentemot tidigare, dock har jag aldrig stört mig på AF tidigare heller
Det viktigaste är resultatet som kommer ut från kameran samt att ISO egenskaperna är bättre än A900.
Sen uppskattar jag att skärmen går att vika ut.
Ingen har svara mig varför de inte har med CZ 16-35 i kommande FW. Låter konstigt att de andra objekten skall gå att få ordning på men inte detta?
// Patrik
Jag funderade också ett ögonblick på detta när jag skrev mitt långrandiga inlägg med frågor till Joakim inatt. Tänkte att jag skulle räkna efter själv ifall det kunde stämma, men det var ju "miss-i-nassen" och då rationaliserade jag det till att Joakim säkerligen kände till dataströmmarnas storlek vid video. Vi får väl se senare, när han får tid att svara.Kan man sådär bara jämför pixlar per sekund?
Filmning sker ju bara med 10 bit per pixel och det är ju bara 1/16-del av informationsmängden vid stillbilder i 14 bit.
Det är också lägre upplösning eftersom det är crop till 16/9, så det borde väl gå alldeles utmärkt kan man tycka.
/Mats
D800 tror jag inte är en direkt konkurrent till A99. Det är trots allt ganska stor skillnad i sensorstorlek.
Däremot kanske jag ska lägga till EOS 6D till listan av A99-konkurrenter. Fast jag tror inte riktigt det. Den ligger en bit under i specificerad prestanda.
Jag tror fortfarande att huvudkonkurrenterna till A99 är EOS 5D MkIII och Nikon D600. Detta om man jämför prestanda. Jämför man pris så är knappast 5DIII ett så sort hot, medan D600 torde vara ett rejält hot mot A99.
Explain please sist jag kollade hade båda lika stora sensorer.
Men de har säkert råd för om man kan gå in i en halvkonstig miljardaffär med Olympus som just annonserats på FS, så måste man anse att man fortfarande har en viss "falllhöjd" trots allt . Synd bara att man inte lägger de pengarna på de egna kamerorna istället.
Jag är en sån där datatyp. Storlek mäts i bits och bytes.
Hur många bits och bytes går det på en FF - ungefär så där?
Jag tycker att det är ganska självklart att A99 ska vara dyrare än D600. Det är liksom ganska logiskt då det är en mer påkostad kamera med mer finesser och lite mer av allt. Inget konstigt i det alls faktiskt.
Kan man sådär bara jämför pixlar per seku d?
Filmning sker ju bara med 10 bit per pixel och det är ju bara 1/16-del av i formatio smängden vi stimlbimder i 14 bit.
Det är o kså lägre upplösning eftersom det är crop till 16/9, så det borde väl gå alldeles utmärkt kan man tycka.
/Mats
Trots att jag knappast videofilmar någonting alls, så tycker jag ändå att det ska bli spännande!---
Det var därför jag tyckte det skulle bli intressant att se okomprimerad 50p ur A99, för att se hur de egentligen löst det.