Annons

Sonys systemkameror (och kanske andra också)

Produkter
(logga in för att koppla)
Japp man måste passa på när Per den noggranne gör en tabbe ;-)

Bra grabbar! På honom bara! Faktapolitruckerna på FS, såväl officiella som inofficiella, håller koll på precis alla utan urskillning och det är väl bara som det ska vara om man nu ska hålla sig med sådana. Saklighet och opartiskhet!

Jag undrar bara hur det här gick till för det brukar väl vara Per som upplyser folk om definition på upplösning och eventuell förflackning kring det begreppet. Storlek? Per kanske tänkte på storleken på pixlarna rent av? För där kan det ju definitivt vara skillnad på storleken :)

Jupp, det är Sonys grund-design som sätter begränsningarna just i detta fall. Utläsningshastigheter är nästan alltid systemberoende, man måste planera om sensorns hela kommunikationsstrategi om man vill göra några större ingrepp i detta. Därför ska det bli kul att se hur 1080p50 ter sig i A99 - har de offrat DR och skuggbrus för att få hastighet? Använder de lineskipping för att göra det? Att de lyckats ta ut 1.025GP's (full 16:9 i 50fps) ur sensorn tvivlar jag mycket starkt på. Det är tusen megapixlar per sekund isf. Säg att de binnar 1:4 så är det ändå 250MP per sekund som ska streamas ut från sensorn...

Angående Sonys "nya" LCD-skärmar är det faktiskt precis tvärtom mot det du försöker insinuera. Rent marknadsförings-skitsnack... :)
Den nya skärmen använder fyra "färger" per pixel, och detta ger mycket längre c-c avstånd mellan varje röd-röd eller grön-grön. Att de använder 1.2MP för att få verkliga 640x480 innebär i verkligheten att de offrar:
*Verklig upplösning
*Färgstyrka och internkontraster
-För att vinna ljusstyrka

De LÄGRE antal punkter (0.9MP) som en normal LCD eller OLED använder för att ta fram 640x480 ger alltså fördelar i allt, utom ren ljusstyrka. Renare färg, bättre kontrast, mindre pixelering i bilden.

"TFT Xtra Fine color LCD" är en marknadsföringstitel som nog snarare borde varit något liknande "TFT with extra low resolution and color fidelity, to gain brightness". Men det låter ju kanske inte lika klatschigt i broschyren...

Kan man sådär bara jämför pixlar per seku d?
Filmning sker ju bara med 10 bit per pixel och det är ju bara 1/16-del av i formatio smängden vi stimlbimder i 14 bit.

Det är o kså lägre upplösning eftersom det är crop till 16/9, så det borde väl gå alldeles utmärkt kan man tycka.

/Mats

Angående Sonys "nya" LCD-skärmar är det faktiskt precis tvärtom mot det du försöker insinuera. Rent marknadsförings-skitsnack... :)
Den nya skärmen använder fyra "färger" per pixel, och detta ger mycket längre c-c avstånd mellan varje röd-röd eller grön-grön. Att de använder 1.2MP för att få verkliga 640x480 innebär i verkligheten att de offrar:
*Verklig upplösning
*Färgstyrka och internkontraster
-För att vinna ljusstyrka

De LÄGRE antal punkter (0.9MP) som en normal LCD eller OLED använder för att ta fram 640x480 ger alltså fördelar i allt, utom ren ljusstyrka. Renare färg, bättre kontrast, mindre pixelering i bilden.

"TFT Xtra Fine color LCD" är en marknadsföringstitel som nog snarare borde varit något liknande "TFT with extra low resolution and color fidelity, to gain brightness". Men det låter ju kanske inte lika klatschigt i broschyren...

Hej igen.
Nu är jag inte kunnig i området men kan du inte förklara mer.
Du säger att den nya skärmen använder fyra färger per pixel som ger längre c-c avstånd .....
Vad har en normal LCD?
Borde det inte bli kortare avstånd?

Hej Lennart.
Har du eller någon koll på varför de inte fått till det med objektiven till lanseringen utan måste göra det i en kommande FW, tycker jag låter konstigt. Men som sagt mitt val av kamera kommer inte hänga på detta. Som du säger kommer de med säkerhet bli bättre med AF:en i A99 gentemot tidigare, dock har jag aldrig stört mig på AF tidigare heller :)
Det viktigaste är resultatet som kommer ut från kameran samt att ISO egenskaperna är bättre än A900.
Sen uppskattar jag att skärmen går att vika ut.

Ingen har svara mig varför de inte har med CZ 16-35 i kommande FW. Låter konstigt att de andra objekten skall gå att få ordning på men inte detta?

// Patrik

Jag tror visst att det går att få "ordning" på 16-35/2.8 SSM, men att det inte anses nödvändigt med så periferiera fokuspunkter på en renodlad vidvinkelzoom. Men det är ett antagande från min sida.

Orsaken varför det måste till en FW är nog att objektiven funnits innan den nya sensorn kom och att man mjukvarumässigt kan få gluggarna att kommunicera via ytterligare en "lina". Ofta finns en kontaktkombination på objektiv som inte är utnyttjad för exempelvis sådana här tillfällen. Men det är också bara ett antagande.

//Lennart

Kan man sådär bara jämför pixlar per sekund?
Filmning sker ju bara med 10 bit per pixel och det är ju bara 1/16-del av informationsmängden vid stillbilder i 14 bit.

Det är också lägre upplösning eftersom det är crop till 16/9, så det borde väl gå alldeles utmärkt kan man tycka.

/Mats
Jag funderade också ett ögonblick på detta när jag skrev mitt långrandiga inlägg med frågor till Joakim inatt. Tänkte att jag skulle räkna efter själv ifall det kunde stämma, men det var ju "miss-i-nassen" och då rationaliserade jag det till att Joakim säkerligen kände till dataströmmarnas storlek vid video. Vi får väl se senare, när han får tid att svara.

Och i så fall - Joakim, vet du någonting om den fjärde "färgen"? Kan den vara "ofärgad", dvs innehålla enbart luminansinformation? Det borde väl vara ett sätt att göra skärmen ljusstarkare.

Anm - eftersom några tydligen ännu inte har lyckats lära sig "samsungianska" riktigt, så har jag korrigerat stavningen i citatet ovan från Mats. Förvånar mig dock att folk fortfarande stönar över detta - själv tyckte jag det var väldigt enkelt att lära sig tolka det (och lite kul ibland också...).
.

D800 tror jag inte är en direkt konkurrent till A99. Det är trots allt ganska stor skillnad i sensorstorlek.
Däremot kanske jag ska lägga till EOS 6D till listan av A99-konkurrenter. Fast jag tror inte riktigt det. Den ligger en bit under i specificerad prestanda.

Jag tror fortfarande att huvudkonkurrenterna till A99 är EOS 5D MkIII och Nikon D600. Detta om man jämför prestanda. Jämför man pris så är knappast 5DIII ett så sort hot, medan D600 torde vara ett rejält hot mot A99.

Det kommer bli väldigt intressant att se vad detta tar vägen. Kollar man idag så belägger Canon sju av 10 platser bland de populäraste husen/kiten. 5D MK III ligger på tredje plats.

Prismässigt ligger 5D i topp i pris med 28 990. Sonys A99 ligger två i prisligan i detta segment med 24 490 och för D800 för man betala 23 990. Oavsett om D800 har 12 megapixels mer än A99 och det skulle göra den till en ickekonkurrent till A99 av det skälet, så undrar man ju varför 5D MK III i så fall skulle vara en konkurrent till samma D800. Den har ju ännu färre pixlar. Man får nog se till hela erbjudandet trots allt.

De nyligen lanserade D600 och 6D ligger båda på 17 990 hos Cyberphoto. Hur fasen ska Sony kunna matcha detta? Det är ju upplagt för samma sneda konkurrensbild som på A700-tiden om inte Sony droppar priset rejält. Det kan ju bara inte vara 6 500:- spänn dyrare att köpa en A99 än en folk-FF. Det tror jag aldrig kan gå väl för Sony för det är där man kommer konkurrera i praktiken om inget exceptionellt händer och Sony släpper en egen modell i just det segmentet.

De får väl snabbt som fan göra som vanligt och sänka seriebildtagningshastigheten till 3-4 bilder/sek och droppa priset till 18 000 spänn de också, ungefär som man gjorde för att kunna sänka priset på A850 när A900 knappt gick att sälja. Sony är på god väg att missa hela första delen av produktcykeln innan den ens har startat om de inte vaknar rätt snart!

Men de har säkert råd för om man kan gå in i en halvkonstig miljardaffär med Olympus som just annonserats på FS, så måste man anse att man fortfarande har en viss "falllhöjd" trots allt :). Synd bara att man inte lägger de pengarna på de egna kamerorna istället.

Men de har säkert råd för om man kan gå in i en halvkonstig miljardaffär med Olympus som just annonserats på FS, så måste man anse att man fortfarande har en viss "falllhöjd" trots allt :). Synd bara att man inte lägger de pengarna på de egna kamerorna istället.

Jag har ingen koll på Sonys ekonomi, men bolaget kanske tjänar mer pengar på att sälja sensorer än på att sälja kameror?

Den fjärde "färgen" på LCD'n är "vit", dvs ofärgad. En normal skärm byggs så att R+G+B upptar en kvadratisk yta, eller iaf kan inskrivas i en kvadrat om man flyttar runt lite på dem. Detta ger det absolut optimala upplösningsförhållandet per subpixel (en subpixel är röd, grön eller blå då, och det går tre subpixlar per "pixel" i upplösningen).

Vinsten med att ha en vit pixel jmf att ha RGB är att ljusstyrkan ökar med ca 50%, eller ca 0.6Ev
RGB >>> (21+72+7)/3 = 33%
RGBW >>> (100+21+72+7)/4 = 50%

Viktigare är dock att energikraven går ner, oftast balanserar man lite ljuseffektökning mot lite energi-insparning.
.....................
Den upplevda upplösningen per sub-pixel sjunker däremot med 33%, därför måste Sony (och alla pen-Tile-skärmar) använda 33% fler subpixlar för att få samma verkliga upplösning.

Skillnaden i verklig upplevd kontrast (dvs hur tydligt en betraktare ser bilden) däremot är ganska obefintlig. Det är ca tio ggr mer effektivt att ha ett mer effektivt antireflex-lager, eller ett täck-glas-skikt mindre ovanpå displayen.

Hur många bits och bytes går det på en FF - ungefär så där?

En väldigt viktig fråga som kommer att ha en sanslöst stor påverkan i valet av lämpligt fotograferingsverktyg. Här gäller det för försäljare att snabbt förkovra sig så att kunden får relevant information. Även viktigt att den manliga kunden upplyses om att tätheten i kalsongernas textilmaterial bör matcha kamerans utlösningsmekanism.

Är kunden kvinnlig och bär stringtrosa är det viktigt att plagget ifråga döljs med flamsäkert material eftersom omständigheterna tillåter mer "fritt blås".

För övrigt stavas det inte "bits" utan "bitch" . Stringtrosa kan med fördel användas on the beach utan flamskydd.

Bytes är däremot helt korrekt stavat. Och där går det många gamla FF. Kolla bara i Annonsmarknaden under "Bytes". :)

Avslutar med att hålla med dig i ditt förra inlägg, Stenis! Jag anser också att Sony just nu ligger aningen pyrt till på FF-marknaden om ingen prissänkning sker, alternativt en modifiering (strypning av vissa specar som A850 fick) till en budgetmodell av A99 (A85 ?), men då sker det sannolikt på bekostnad av A99:s försäljningssiffror.

Sedan tror jag att PMD kan ha en poäng i att Sonys strategi kanske går ut på att följa någon plan som visat att det blir lönsammare att vara stor sensorleverantör och ligga i bakvattnet vad gäller tjockkameror och bara satsa göra dem "lagom" samt satsa enormt mycket på NEX-konceptet och vidareutveckla vad man påbörjat med den nya FF-kompakten.

//Lennart

Jag tycker att det är ganska självklart att A99 ska vara dyrare än D600. Det är liksom ganska logiskt då det är en mer påkostad kamera med mer finesser och lite mer av allt. Inget konstigt i det alls faktiskt.

Anser jag med. Sen vet man ju inte vad som händer, Sonys kameror sjunker ganska snabbt i pris ibland. Även om den inte skulle göra det skulle jag rekommendera A99 över D600, om man har mer än bara ett par A-mount-objektiv man trivs med. Framför allt kanske också om den kamera man har sedan innan fortfarande är brukbar - då har man ju alltid backup. Förutsatt att man inte säljer den gamla då, naturligtvis... :)

Kan man sådär bara jämför pixlar per seku d?
Filmning sker ju bara med 10 bit per pixel och det är ju bara 1/16-del av i formatio smängden vi stimlbimder i 14 bit.

Det är o kså lägre upplösning eftersom det är crop till 16/9, så det borde väl gå alldeles utmärkt kan man tycka.

/Mats

MP-siffran VAR korrigerad för 16:9-crop...
Och det stämmer att man gör allt för att minska belastningen på sensorn, i vissa fall minskar man t.o.m förspänningen som man laddar pixlarna med för att ström-mängden som MÅSTE gå genom sensorn ska minska. Vissa NEX-kameror gör inte detta, och drabbas av värmeöverlastning och stänger ner efter en inte allt för lång stunds filmning...

Att en jpg bara är åtta bitar innebär inte att sensorn går ner på åtta bitars utläsning när man kör "enbart jpg"... Samma sak gäller för video. En tio-bits codec är ganska säkerligen gamma-korrigerad, och måste därmed ha mycket högre tonupplösning i de lägsta bitarna än i de högsta bitarna. Men vid så här snabba förlopp räcker det säkert med 11 bitar från sensorn. Vilket innebär att sensorn kan gå ner i 12-bits-läge.

Här är det också skillnad, det är inte alls säkert att en kamera säger åt sin sensor att "bara skicka 12 bitar" när man väljer 12-bit i stället för 14-bit raw i menyerna. Det kan lika gärna ske i efterhand, i bildprocessorn i kameran. De flesta nyare 14-bit Exmor-sensorer har dock denna styrning inbyggd på sensorplattan, så det är inga problem.

Det var därför jag tyckte det skulle bli intressant att se okomprimerad 50p ur A99, för att se hur de egentligen löst det.

Tack Joakim, för utmärkta svar på mina och Mats frågor, och med den teoretiska bakgrunden. Har för egen del som sagt bara lite (teknisk) allmänbildning inom just detta område, Undrar därför fortfarande över hur tre subpixlar (R-G-B) kan bli till en kvadrat? Det måste väl i så fall finnas två G-pixlar - vet du om det är så? Och har Sony då löst problemet genom att ersätta den ena gröna subpixeln med en vit, så att det blir R-G-B-V istället? Då skulle ju antalet subpixelfärger öka från 921600 och till exakt 1.228.800, vilket är just vad som anges i (icke avrundade) specar. Men upplösningen skulle förstås inte öka, som du skriver.

Sedan kan som bekant teori och verklighet ofta skilja sig åt en hel del. Alla de rapporter jag råkat läsa av folk med hands-on experience av A99 och RX1 där de har kommenterat skärmen, så har det varit att denna nya syns betydligt bättre i starkt ljus än tidigare typer. Fast det kanske kan huvudsakligen bero på att Sony har belagt skärmtäckglasen med bättre, flerlagrig antireflexbehandling? :)
.

Har inte Sony slagit undan benen på sig själv med sina priser på de senaste prylarna.
Både monsterkompakten rx1 och a99 ligger högt i pris.

Lite som Nikons hysteriska pris på sin nya nätverks-dongle.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar