ANNONS
Annons

Sonys systemkameror (och kanske andra också)

Produkter
(logga in för att koppla)
En annan fundering jag har efter att läst de sista dagarna trådar, vad är det som säger att inte det kommer en 36 MP från Sony? Kan ju vara så att den kommer vid nästa lansering tillsammans med Nex 9?

Nu väntar jag själv med spänning tills det kommer relevanta tester på A99 innan jag beslutar mig för vad jag skall göra. Hoppas den uppfyller mina tidigare önskningar :).
Focuspunkterna är inte något större problem för mig i dag då det verkar som om de objektiv jag mest använder idag kommer att fungera med alla focuspunkter senast 2013 (fast jag inte vet varför jag behöver dem).

// Patrik

En NEX 9 med en 36 MP sensor vore väl lite cool det också? :)

...men där stoppar mitt förväntningsbidrag. Jag är emot både långtidsplanering och ogrundade förväntningar. Jag tror jag ska försöka leva mer i nuet tror jag, annars blir det bara väl världsfrånvänt och förvirrat. Dessutom tycker jag att det med detta våldsamma nyhetsflöde på kameramarknaden just nu så borde väl folk ha fullt upp med att förhålla sig till det istället för till fluffiga förväntningar. Det är väl mycket nog som det är nu ett tag? Det har hänt väldigt mycket de senaste veckorna.

Det beror väl lite på vem man frågar, men Nikon D600 och Canon EOS 5 MkIII är nog två kandidater till att kallas närmaste konkurrenter.

Vilka konkurrenter har egentligen en A99?
Det är väl ändå det allt kokar ned till eller ....?

För den som ligger på en hyfsad samling A-mountgluggar som kan teckna ut 24x36 och är helt tillfreds med sin objektivuppsättning har väl A99 inga konkurrenter alls som jag kan tolka det. Undantag: Det finns inom gruppen Sonyanvändare en del som uppfyller de kriterierna men mer eller mindre tar avstånd från EVF eller i alla fall är skeptiska.

Ser man till prisbilden och är medveten om att en kamera med OVF och mekanisk spegelmekanism sannolikt har en lite dyrare tillverkningskostnad och samtidigt råkar vara Tomas Tvivlaren vad gäller EVF samt inte samlat på sig gluggar som kan teckna ut 24x36-formatet i större utsträckning så tror jag A99 har en helsikes stark konkurrent i D600 och i viss mån också i D800. Sänker Canon priset på 5DMkIII kan den nog också räknas in.

Sedan verkar det som om en del är besvikna över att AF-D systemet i A99 inte stödjer alla A-mountgluggar i nuläget och att man är tvungen att invänta en eventuelle FW för att vissa gluggar ska få det stödet. Förståerligt för vissa, men de kanske också borde tänka på att avsaknaden av funktionen inte gör deras nuvarande objektivuppsättning sämre än tidigare. Sannolikt är den konventionella AF i A99 bättre än i tidigare modeller så gamla gluggar bör rentav bli säkrare.

//Lennart

Edit: Glömde att ny har nya Canon Eos 6D lanserats också till ett riktpris under 20.000:-. Börjar bli trångt i det här segmentet.

Senast ändrad:

...men där stoppar mitt förväntningsbidrag. Jag är emot både långtidsplanering och ogrundade förväntningar. Jag tror jag ska försöka leva mer i nuet tror jag, annars blir det bara väl världsfrånvänt och förvirrat. Dessutom tycker jag att det med detta våldsamma nyhetsflöde på kameramarknaden just nu så borde väl folk ha fullt upp med att förhålla sig till det istället för till fluffiga förväntningar. Det är väl mycket nog som det är nu ett tag? Det har hänt väldigt mycket de senaste veckorna.

Håller med dig till fullo.
Nu får vi bara vänta o se vad kommande tester visar. Skall bli intressant att se vad kameran går för och om den uppfyller mina önskningar vilket jag förmodar att det kommer att göra.

För den som ligger på en hyfsad samling A-mountgluggar som kan teckna ut 24x36 och är helt tillfreds med sin objektivuppsättning har väl A99 inga konkurrenter alls som jag kan tolka det. Undantag: Det finns inom gruppen Sonyanvändare en del som uppfyller de kriterierna men mer eller mindre tar avstånd från EVF eller i alla fall är skeptiska.

Ser man till prisbilden och är medveten om att en kamera med OVF och mekanisk spegelmekanism sannolikt har en lite dyrare tillverkningskostnad och samtidigt råkar vara Tomas Tvivlaren vad gäller EVF samt inte samlat på sig gluggar som kan teckna ut 24x36-formatet i större utsträckning så tror jag A99 har en helsikes stark konkurrent i D600 och i viss mån också i D800. Sänker Canon priset på 5DMkIII kan den nog också räknas in.

Sedan verkar det som om en del är besvikna över att AF-D systemet i A99 inte stödjer alla A-mountgluggar i nuläget och att man är tvungen att invänta en eventuelle FW för att vissa gluggar ska få det stödet. Förståerligt för vissa, men de kanske också borde tänka på att avsaknaden av funktionen inte gör deras nuvarande objektivuppsättning sämre än tidigare. Sannolikt är den konventionella AF i A99 bättre än i tidigare modeller så gamla gluggar bör rentav bli säkrare.

//Lennart

Hej Lennart.
Har du eller någon koll på varför de inte fått till det med objektiven till lanseringen utan måste göra det i en kommande FW, tycker jag låter konstigt. Men som sagt mitt val av kamera kommer inte hänga på detta. Som du säger kommer de med säkerhet bli bättre med AF:en i A99 gentemot tidigare, dock har jag aldrig stört mig på AF tidigare heller :)
Det viktigaste är resultatet som kommer ut från kameran samt att ISO egenskaperna är bättre än A900.
Sen uppskattar jag att skärmen går att vika ut.

Ingen har svara mig varför de inte har med CZ 16-35 i kommande FW. Låter konstigt att de andra objekten skall gå att få ordning på men inte detta?

// Patrik

Hej igen
Med en ny Canon Eos 6D för under 20 000 :- finns det ju risk ;) att Sony blir tvugna att revidera sitt listpris för att hänga med tåget. Inget jag blir ledsen för.

Skulle vara intressant om någon kunnig kunde lägga fram en lista på VS. för D600, Eos 6D och A99.

Jag är inte alls säker på att vi får se samma utveckling man brukar kunna se när det dyker upp tvilling och trillingmodeller nu när det gäller FF-modeller. Nästan alltid har det varit så med Sony-modellerna att det är den fullt utrustade toppmodellen i en serie med olika modeller som drar till sig allt intresse säljer och de andra tynar bort. Jag kommer ihåg både A450 och A500 som aldrig blev något eftersom A550 fanns. A560 släpptes inte ens när det fanns både A55 och A580 med bättre specar att välja bland istället. A65 gör väl knappast Sony lyckliga nu för få köper väl den nu när A77 finns.

För många är det ett stort steg mellan att lägga typ 15 000 spänn på ett kamerahus än att lägga kanske det dubbla. Kring 20 000 kan mycket väl vara en sådan vattendelare. I detta fall kan det mycket väl bli så att det finns en jättemarknad för Canons 6D och Nikons D600 och att folk väljer dessa istället för dyrare alternativ såsom 5D MK III, Nikon D800 och Sonys A99. Marginaleffekterna blir större ju högre upp i pris man klättrar. Alla de stora formerar sig inför slaget om "FF för folket-marknaden" och i det slaget kan det ju faktiskt bli så att både A99, 5D MK III och D800 blir marginella alternativ.

Jag är inte alls säker på att A99 blir något första val ens för de som inte bryr sig om övriga traditionella inlåsningseffekter.

I övrigt tycker jag det verkar som om Sony tagit fokuseringskritiken på allvar av vad man kunnat se på Youtube och som videokamera blir den säkert intressant för en del. Rent tekniskt blir A99 säkert väldigt bra men det hindrar ju inte att den inte kan leva upp till de mest fluffiga förväntningarna ... men vad kan egentligen göra det när "the sky always is the limit".

Det får en ju att tänka på den gamla refrängen från "Vem kan man lita på" :

... å när nån FF-frälst på FS
står och pekar i det blå
och ingen fattar om han visar vägen
eller vilket håll vinden blåser åt.

Då kommer stackars FF-wannabeen
hem med rösten full av gråt, och snyftar
Vem i hela världen
kan man lita på?

Det är nog bäst att packa för en lång resa mellan hopp och förtvivlan tror jag :).

Senast ändrad:

//Lennart

Edit: Glömde att ny har nya Canon Eos 6D lanserats också till ett riktpris under 20.000:-. Börjar bli trångt i det här segmentet.

Krävde inte Canons nya "hybrid-AF" exakt samma sak? Allt är inte nödvändigtvis kompatibelt i evighet. Då kan det bli nödvändigt att uppgradera chip eller hela objektiv. Är detta verkligen något att gå i spin över? Man har väl aldrig kunnat få allt för 50 spänn eller hur? Det kostar att ligga på topp. Har man inte råd med det kan man ju alltid odla eterneller eller så eller helt enkelt vara lite nöjd med de fantastiska kameor många redan har. :)

Tips, - stärkande medicin för att hålla köpdjävulen borta, när det kommer för mycket nyheter!

Jag brukar ta fram en av mina A-SLR, en av favoriterna är Minolta SRT 303, med Rokkor 1;7/50mm, ladda in en film Fuji Superia 200, - se den ger fortfarande alldeles utmärkta bilder, FF film, fint korn, inte dåligt va, man kunde förr också.

Krävde inte Canons nya "hybrid-AF" exakt samma sak? Allt är inte nödvändigtvis kompatibelt i evighet. Då kan det bli nödvändigt att uppgradera chip eller hela objektiv. Är detta verkligen något att gå i spin över? Man har väl aldrig kunnat få allt för 50 spänn eller hur? Det kostar att ligga på topp. Har man inte råd med det kan man ju alltid odla eterneller eller så eller helt enkelt vara lite nöjd med de fantastiska kameor många redan har. :)

Alltså, jag har inget bra svar. Hela misch-maschen verkar bygga på en tro liknande religion som t o m ibland blundar för uppenbara fastställda fakta.

Rätt kul att folk tror att de har pengar: Det enda som visar det är en lista från banken och att ett magnetkortsförsett plastkort ( ja, dom har chip också). Finns ingen guldmyntsfot längre. Även de ivrigiaste ateister tror att pengar finns, men absolut inte Gud.

Aningen OT-svar på ditt inlägg, men när folk börjar misstro att pengar verkligen finns brakar allt åt h-e. Canon och Nikon har fortfarande ett större förtroendekapital.

//Lennart

Tips, - stärkande medicin för att hålla köpdjävulen borta, när det kommer för mycket nyheter!

Jag brukar ta fram en av mina A-SLR, en av favoriterna är Minolta SRT 303, med Rokkor 1;7/50mm, ladda in en film Fuji Superia 200, - se den ger fortfarande alldeles utmärkta bilder, FF film, fint korn, inte dåligt va, man kunde förr också.

Lite kornigt måste det bara vara - åtminstone i 200%. :)

Det beror väl lite på vem man frågar, men Nikon D600 och Canon EOS 5 MkIII är nog två kandidater till att kallas närmaste konkurrenter.

Det kanske är så att så länge Sony inte har något annat än A99, så kommer den jämföras med D800 och 5D MK III av alla testare men frågan är om den stora massan potentiella FF-köpare kommer göra den jämförelsen. De kanske rentav enbart stirrar på D600 och 6D av rena prisskäl. Som potentiell Sony FF-köpare skulle jag hoppas på det senare alternativet för då är inte Sony med på planen och då måste de sänka sitt pris och som jag ser det är det inte mer än rätt för en kamera som innehåller marginellt mer för en genomsnittlig användare än A77 redan gör. En bra bit er än 10 000 (kanske 13 000) mer för en 24 MP FF-sensor i skillnad mot vad samma plattform kostar med en 24 MP APS-C sensor. Jag tycker det låter rätt saftigt jag. En A99 ska inte behöva kosta mer än de andra modellerna som deltar i "folk-FF racet". Avviker den mer än någon 1000-lapp kommer Sony få problem med att attrahera andra än de redan frälsta.

Lennart, bankerna har råd!

Alltså, jag har inget bra svar. Hela misch-maschen verkar bygga på en tro liknande religion som t o m ibland blundar för uppenbara fastställda fakta.

Rätt kul att folk tror att de har pengar: Det enda som visar det är en lista från banken och att ett magnetkortsförsett plastkort ( ja, dom har chip också). Finns ingen guldmyntsfot längre. Även de ivrigiaste ateister tror att pengar finns, men absolut inte Gud.

Aningen OT-svar på ditt inlägg, men när folk börjar misstro att pengar verkligen finns brakar allt åt h-e. Canon och Nikon har fortfarande ett större förtroendekapital.

//Lennart

... men Lennart, du har visst tappat kollen helt där ute i obyggden. Det är bara där ute i avfolkningsbyggderna som folk fortfarande lever i hus de själva äger och möjligen kör i fullt betalda bilar. I Stockholm äger väl bankerna i princip alla hus och bilarna med, i fall man inte begåvats med något förmånligt leasingavtal. Banken äger folks fruar också eller åtmintone implantaten i de fall sådan finnes. Så varför skulle bankerna inte ha råd med lite nya fräcka kameror också? De är inte så noga! Det tar aldrig slut i Eurodollarpåsen! Bara att trycka nya pengar!

Listan från banken visar för övrigt inte att folk har pengar, snarare att de hade pengar och hur mycket fattigare man blivit den senaste månaden. Men eftersom alltfler väljer att inte amortera sina lån så spelar väl det strängt taget ingen roll heller. Det är ju bara ett flöde som ska hållas igång!

Det kanske är så att så länge Sony inte har något annat än A99, så kommer den jämföras med D800 och 5D MK III av alla testare men frågan är om den stora massan potentiella FF-köpare kommer göra den jämförelsen. De kanske rentav enbart stirrar på D600 och 6D av rena prisskäl.
D800 tror jag inte är en direkt konkurrent till A99. Det är trots allt ganska stor skillnad i sensorstorlek.
Däremot kanske jag ska lägga till EOS 6D till listan av A99-konkurrenter. Fast jag tror inte riktigt det. Den ligger en bit under i specificerad prestanda.

Jag tror fortfarande att huvudkonkurrenterna till A99 är EOS 5D MkIII och Nikon D600. Detta om man jämför prestanda. Jämför man pris så är knappast 5DIII ett så sort hot, medan D600 torde vara ett rejält hot mot A99.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar