ANNONS
Annons

Sonys systemkameror (och kanske andra också)

Produkter
(logga in för att koppla)
Död tråd?

Verkar som om denna tråd dött. Först jätteförväntningar och resonemang hit och dit. Verkar som om lanseringen av D600 blev för mycket.

Alternativt inväntas testresultat. Det är i och för sig ganska tyst i A77-tråden också vilket är mindre konstigt då ju kameran snart funnits i ett år. I D800-tråden är det heller ingen större aktivitet. 5DMkIII-tråden verkar också somnat in. Men D600-tråden lever. Dock inte så mycket som jag förväntade mig.

Flera har redan skaffat D600 och lägger inte upp några exempel. Tråkigt.
Ingen som hört/läst mer om A99?

//Lennart

Verkar som om denna tråd dött. Först jätteförväntningar och resonemang hit och dit. Verkar som om lanseringen av D600 blev för mycket.

//Lennart

Blir väl så när ballongen spricker. Haussar man upp förväntningarna, så kommer slutprodukten ha svårt att matcha dessa.

Men detta tar inte bort det faktum att a99 är vad den är. Många kommer bli mycket nöjda. Kameran är det ju inget fel på, bara förväntningarna.

Blir väl så när ballongen spricker. Haussar man upp förväntningarna, så kommer slutprodukten ha svårt att matcha dessa.

Men detta tar inte bort det faktum att a99 är vad den är. Många kommer bli mycket nöjda. Kameran är det ju inget fel på, bara förväntningarna.

Och priset.....

Lennart jag tycker att dom flesta trådar verkar vara ganska döda nu :-/ vet inte vad det beror på. Borde ju vara storm i A99 och D600 tråden just nu. Många andra trådar som också ligger på is.

Lennart jag tycker att dom flesta trådar verkar vara ganska döda nu :-/ vet inte vad det beror på. Borde ju vara storm i A99 och D600 tråden just nu. Många andra trådar som också ligger på is.

Jo, jag har ju liksom märkt det. Ändå finns det kanske det viktigaste kvar att resonera om i de trådar där kamerorna redan är ute hos användare: Nämligen hantering och resultat i "det verkliga livet". Normalt sett springer vi ju inte och plåtar svarta katter i källare utan ljus och fönster för att sedan lyfta bilden för att jämföra DR. Ej heller streckkoder på buteljetiketter.

Finns mycket råd och tips kvar att dela med sig av och lära i exempelvis 5DMkIII-tråden ang det mycket avancerade AF-systemet som kan custominställas rejält. Likaså hur bra den kameran hanterar högiso.

Detsamma gäller D800: Hur man får ut det bästa ur kameran vid normala motiv och inte bara pekar på detaljering in absurdum.

Att A99 inte kan diskuteras på samma saätt beror ju nog till stor del på att den inte finns hos några användare eller har testats ordentligt.

Vad gäller D600 råder det lite brist på bra rawkonverterare, men den slog ned som en prisbomb och jag antar att en hel del av diskussionen i denna tråd avstannade p g a den lanseringen. För att inte tala om prissättningen. Stora differenser.

Men var och en av dessa kameror är jäkligt bra var för sig. A99 en "dark horse" då resultat ej kunnat redovisas ännu.

Detta svar är även riktat till Leaflet och cango som antagligen har rätt också.

//Lennart

Med tanke på att det måste vara billigare att konstruera en fast spegel än en rörlig och en EVF istället för en stor pentaprisma så måste det med detta pris vara en stor vinstmarginal (bortsett utvecklingskostnader) vilket bäddar för prissänkningar längre fram.

Jo, priset ligger A99 i fatet. De mesta utvecklingskostnaderna tog nog Sony redan med A77. Så Sony kan nog inte vänta till längre fram för att sänka priset. Bör nog ske snarast.

//Lennart

vad vet jag!

Tror tråd döden beror på att det emellanåt blivit tråkig stämning i trådarna. Alla här väntar väl på hur DXO och användare rapporter. D600 med samma sensor var ju lika bra som D800. Ska bli intresant och se vad A99 hamnar.

Tror inte D600 dödade tråden. Kanske bara är så att antalet sålda FF oavsett märke inte är så många. Tjockkamror och desutom på 20 kkr nivå och över ät nog över de flestas hobby nivå. (kommer ju ofta till ett normal zoom för någrk kkr också). A77 pris är väl uppåt hobby användare med normal lön.....

Vist är A99 lite högt prissatt ännu (jmf med USA typ 2-3000 kr) brukar sjunka när den sprider sig till vanliga handlare. SONY.se har ju inga bra priser utan det är ju de vanliga handlarna som har bäst priser.
Kollar man i europa skiljer det flera tusen beroende på var man "köper" ännu. Tycker dock inte D600 verkar vara så stor konkurent på folk som är inkörda på SONY. Kanske dock att merparten har köpt A77 pga att väntan blev för länge....

Mättnad?

Är det inte så här oxå att kamerorna (dom dyrare) börjar bli så pass bra nu så att det inte är så stor mening att byta upp sig. Tänker på datasidan där det inte hänt så mycket dom sista 5-7 åren. vad jag menar är att kameror som D300s/EOS 7D och D700/5D MK2 fortfarande ger mycket bra bilder så att många inte kommer att byta förren dom pajar ihop. Blir även spännande och se om A99 ger så mycket bättre bilder än A850/A900, många kanske helt enkelt inte tycker det................vad kan man egentligen förbättra? Iso naturligtvis men rent färgmässigt tror jag vi börjar nå till ända inte så kul att fota med en kamera som ger bättre bilder en verkligheten............

Är det inte så här oxå att kamerorna (dom dyrare) börjar bli så pass bra nu så att det inte är så stor mening att byta upp sig. Tänker på datasidan där det inte hänt så mycket dom sista 5-7 åren. vad jag menar är att kameror som D300s/EOS 7D och D700/5D MK2 fortfarande ger mycket bra bilder så att många inte kommer att byta förren dom pajar ihop. Blir även spännande och se om A99 ger så mycket bättre bilder än A850/A900, många kanske helt enkelt inte tycker det................vad kan man egentligen förbättra? Iso naturligtvis men rent färgmässigt tror jag vi börjar nå till ända inte så kul att fota med en kamera som ger bättre bilder en verkligheten............

Ligger mycket i det. För en del är det viktigt med uppdateringar, för andra helt onödigt. Faktorn ren bildkvalitet har inte ändrats så mycket över den tid du nämner. Däremot har lågljusegenskaper, DR och AF ändrats en del.

Finns egentligen ingen större anledning att skifta en A850/A900 till A99 om man fotograferar i relativt bra ljus och inte behöver snabbare AF, bps eller bättre lågljusegenskaper. Många vill nog också ge EVF ytterligare en generation att utvecklas. Men visst finns mättnadskänsla.

Stämmer nog aldelse utmärkt. Man blir ju inte bättre fotograf för att kameran blir bättre.
Även APC sortimentet är ju bra.
Skillnadern melan A850/900 och a99 är som jag ser det (vissa som tillochmed kan hjälpa en att bli bättre fotograf)
#Riktig Liveview
#Peaking
#Sökarförstoring
#Filmining
#Bättre hög iso
#Bättre jpg
#Rörlig skärm
#Bättre AF

något mer?

Tja, 12 b/s i stället för 5 b/s är väl något jag på rak kommer att tänka på...

Disponerar som sagt en A77 f.n., och även om jag inte huvudsakligen är någon aktionfotograf, så är 12 b/s rätt kul ibland, och även för mig i vissa fall definitivt användbart. :)

Lägre vikt är för just min del också av stor betydelse.
.

Tre nya småbildskameror (om vi bara räknar tjockkameror) har presenterats inom kort tid, och det är kanske inte så konstigt att just Sonyn är den som får minst uppmärksamhet. Dels är den dyrast, och dels är märket inte lika stort på marknaden. Sony A99 må vara bättre i vissa avseenden, men för de flesta är nog 6D och D600 tillräckligt bra för ett ganska mycket lägre pris.

Det tar nog fart igen när det kommer tester av alla nya kamerorna :)

D600-nyheterna är ju intressanta för A99-spekulater också eftersom de använder samma sensor och D600 redan finns att köpa. Speciellt DXOmarks test av D600-sensorn känns ju väldigt lovande...

Vi kan väl alltid hoppas att Sony hittar på något sätt att kapa priset på kameran men det krävs antagligen någon ansiktsräddande komplicerad åtgärd snarare än direkt prisnedsättning, t.ex. genom att släppa en obetydligt sämre specad men billigare version (som A850) eller kanske genom väldigt förmånliga bundles på batterigrepp eller annat som i praktiken innebär en rejäl priskapning.

Samtidigt har de väl gott om tid att att anpassa produktionen till intresset - om intresset verkar lågt så bygger de ett fåtal A99 men skickar resten av sensorerna till Nikon och lägger sina egna resurser på att bygga NEX-6 kameror eller andra modeller där de har bättre konkurrensmöjligheter istället... just det samtidiga släppet av alla intressanta NEX-gluggar gör kanske att många, likt jag själv, tar det lugnt med FF-uppgraderingen för att uppgradera andrakameran istället.

Antar att Adobe kommer tvinga mig uppgradera från CS5 också om jag vill ha stöd för A99-filer också så det blir många kringkostnader om man ska byta ut A900 med batterigrepp mot en A99.

Antar att Adobe kommer tvinga mig uppgradera från CS5 också om jag vill ha stöd för A99-filer också så det blir många kringkostnader om man ska byta ut A900 med batterigrepp mot en A99.

Det är nog ett inte helt orimligt antagande. Jag kör Creative Cloud så slipper jag fundera :)

Problemet för oss som kör NEX är kanske snarast att det kommer för många kameror... hela tiden ... alltid (fast inte så många objektiv). Köp en Lunar så gör du av med uppgraderingsbudgeten för NEX för lång tid framöver ;)

Nä, som sagt - Sony tvingas nog sänkas priset på A99 ganska snabbt, då de flesta funktioner i den som är bättre än i D600 (och 6D) mest verkar ha med video att göra. Åtminstone om de ska locka över kunder från de andra tillverkarna ... Lite trist i och med att det verkar vara en synnerligen bra kamera, men så funkar ju marknaden.

Nä, som sagt - Sony tvingas nog sänkas priset på A99 ganska snabbt,
Det sa väl folk om A900 också när den kom, men A850 och dess väldigt förmånliga kitobjektivbundles blev väl den enda egentliga prissänkning som skedde. Då var ju UK-marknaden rejält billigare än Sverige och jag fick min A900 för två tredjedelar av Sverigepriset genom att skicka efter kameran från Warehouseexpress. Vi är dock nu billigare än UK på A99.

Tror inte FF-spekulanter väljer att byta märke till Sony ens om de sänker priset rejält, kamerorna är för lika... förutom kanske på videofronten där Sony också kanske har störst möjlighet att locka över videoplåtare från Canon. A99 är ju högre specad än både D600 och 6D även på områden som serietagning och AF (D600 kör väl AF från D7000 snarare än D800) så Sonyiter som funderar på att uppgradera kan åtminstone inte klaga på att de andra kamerorna erbjuder mer funktionalitet för pengarna, även om man ignorerar videoområdet.

Förlåt, upp till 10 b/s skulle det förstås vara för A99 (i tele-läge).

Några fler skillnader mellan A99 och A900.

Manuellfokushjälpmedlen är helt överlägsna.

Inga spegelvibrationer (speciellt märkbart jämfört med de stora tunga speglarna i FF-DSLR-kameror).

11 korslagda sensorer är fler än 1 dubbel, fast det kan man kanske räkna till bättre AF.

Ytterligare 102 AF-punkter på sensorn (håller kvar fokus även om objektet "virrar omkring" i sökaren, och bör förhindra BF / FF-problem).

AF-D (Depth) ger AF:en bättre möjlighet att följa rörliga objekt (har potential till att vara betydligt bättre än Nikons färgmönsterigenkänning).

Möjlighet att begränsa främre och bakre AF-avstånd för många fler objektiv än bara ett fåtal dyra dito.

A99:ans AF fungerar vid sämre ljus än A900:ans.

Exponeringsmätaren är 2 EV-steg känsligare.

Mycket snabbare att jobba med A99. Ex.: Ifall man ställer in Special Effects ON i Display-menyn så kan man direkt se över- och underexponering, vitbalans etc. i sökaren /på skärmen. Snabbar upp särskilt när man jobbar i M-läge, eftersom man då inte behöver titta på några siffror utan direkt kan se ifall den bländar- / slutartids- / ISO-kombination man valt ger önskad exponering eller ej.

Tar man en bild på någon / några, så kan man omedelbart därefter se ifall någon blinkar eller nåt, och direkt ta en ny bild utan att först behöva ta ner kameran och titta på bilden på skärmen (man kan förstås välja att inte ha det så utan att sökaren direkt återgår till liveview-läge, vilket är bättre i vissa situationer).

Avsevärt kraftfullare processor ger möjlighet till avancerade funktioner som inte var möjliga när A900:an kom, och som är av betydelse för somliga, som Multi Shot Noise Reduction, Anti Motion Blur function, 2D- och 3D-panorama etc. För mig personligen är framförallt MS NR av betydelse, den är unik (inte för A99, men bland världens alla systemkameror).

En skärm som syns bättre i starkt ljus än A900, A77 etc (samma som i RX1 vad jag förstår). Samt utvinklingsbar som sagt.

ISO "standard" blixtsko.

Kortaste synkhastighet 1/250 sek även om SSS skulle råka vara påslagen.

Inbyggd GPS (för A99V, som säkert är den version som kommer att säljas här).

ISO 50-25600 för A99, ISO 100-6400 för A900.

Inställbar Auto ISO.

Betydligt längre okular-ögonavstånd.

Användbar DoF-funktion: Displayljusstyrkan förstärks automatiskt när man har valt en liten bländare så att man kan överhuvudtaget kan se något, och vid stor bländare ger liveview det verkliga, lilla skärpedjupsområdet. Om man har valt t.ex. 1:1,8 så visar A99:an korrekt det korta skärpedjup man får, samt hur bakgrundsoskärpan blir. Med A900:an (liksom med andra DSLR-kameror) visar sökaren det skärpedjup man skulle ha fått ifall man hade valt 1;3,5 eller 1:4,0, och ifall man har t.ex. ett 1:4,0 objektiv så är det man ser i A900:ans sökare ungefär det man skulle få vid 1:6,3 eller 1:8,0. Och vid liten bländare blir OVF-DSLR-sökarna så mörka att man som sagt inte ser någonting (i alla fall gör inte jag det).

Det finns förstås även viktiga skillnader som inte går att utläsa i några specifikationer, som de väsentligt effektivare arbetsprocesser som SLT-EVF-tekniken möjliggör.

Utgå från att denna lista (tillsammans med vad som redan skrivits ovan) INTE är komplett. Detta är en snabbgenomgång från min sida.
.

Senast ändrad:
Mycket snabbare att jobba med A99, t.ex. ifall man ställer in Special Effects ON i Display-menyn, pga att man då direkt kan se över- och underexponering, vitbalans etc. Särskilt när man jobbar i M-läge, eftersom man då inte behöver titta på några siffror utan direkt kan se ifall den bländar- / slutartids- / ISO-kombination man valt ger önskad exponering eller ej..
¨

Jag är inte så säker på att det heter "special effects", men om det är samma funktion som i NEX så är den för det mesta ganska irriterande i och med att den slöar ner uppdateringen i sökaren ganska rejält. Jag föredrar att använda histogrammet för att avgöra om exponeringen är rätt eller inte ..

Du har bättre minne än vad jag har. :)

Det heter Setting Effects ON. Väljs under Specialeffekter (kugghjulet) flik 2, Live View Display på A77:an.

Jag tycker inte att A77:an slöas ner något speciellt när man väljer den funktionen. Men jag är å andra sidan också rätt säker på att A77:an har en kraftfullare processor, vilket borde göra skillnad.
.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar