ANNONS
Annons

Sonys systemkameror (och kanske andra också)

Produkter
(logga in för att koppla)
Möjligen är det så att processorerna skiljer sig åt mellan A77 och NEX, men jag är tveksam. De har samma batteri och en processor tar inte såååå himla stor plats nu för tiden ;)

Jag skulle snarare tro att det skulle bli dyrare för Sony att ha olika CPU i två så lika kameror. Samma torde gälla för A99 och superkompakten RX1 (fast den har mindre batteri). Egentligen är det inte så konstigt att det blir segare om displayen ska uppdateras efter inställningarna tycker jag, och det naturliga (för mig) är att den ska se likadan ut hela tiden ungefär som en optisk sökare gör.

Då är det ju bara att välja det läget.

Med mitt sätt att fotografera så har jag oftast läget ON inställt, så att jag direkt i sökaren kan se ändringar (främst när det gäller exponering och vitbalans).

Kostnad och vikt kan vara skäl till att välja enklare och långsammare elektronik till NEX:arna.
.

Då är det ju bara att välja det läget.

Med mitt sätt att fotografera så har jag oftast läget ON inställt, så att jag direkt i sökaren kan se ändringar (främst när det gäller exponering och vitbalans).

Kostnad och vikt kan vara skäl till att välja enklare och långsammare elektronik till NEX:arna.
.

Ja, jag skulle gärna välja det läget eller det andra OM DET GICK ATT GÖRA FORT! Det går dessvärre inte i NEX-7 :(

Man måste in i diverse menyer och pilla, och det finns inga minneslägen som i A99. Än så länge har det heller inte kommit några FW-uppdateringar som ställer detta till rätta.

Nåja, det är på rätt väg i alla fall :)

Tre nya småbildskameror (om vi bara räknar tjockkameror) har presenterats inom kort tid, och det är kanske inte så konstigt att just Sonyn är den som får minst uppmärksamhet. Dels är den dyrast, och dels är märket inte lika stort på marknaden. Sony A99 må vara bättre i vissa avseenden, men för de flesta är nog 6D och D600 tillräckligt bra för ett ganska mycket lägre pris.

Det tar nog fart igen när det kommer tester av alla nya kamerorna :)

Jag inte skriver dom mindre om A99 för att den är dyrast. Canon/Nikon är så himla snälla att dom chocksänker priserna på sina kameror. Hur kan tokiga Sony sälja så himla dyra kameror dom är ju för övrigt bara fyllda med en massa bjävs.

Nikon/Canon har enbart använbara finesser, saknas något behövs det så klart inte. Nikon D600 äter ju inte bara upp Sony dom äter ju upp hela marknaden. och så släpper Canon också en billig version av FF.

Jeduven med flera får väl skratta sig fördärvade av välmåga när Donald Duck kamerorna går i graven- Totaldominansen av säljande C/N-kameror är väl jättebra, då får folk chans att köpa riktiga kameror till superlåga priser. vad mycke hjälp man kan få, då varenda kotte äger en C/N.

Jag inte skriver dom mindre om A99 för att den är dyrast. Canon/Nikon är så himla snälla att dom chocksänker priserna på sina kameror. Hur kan tokiga Sony sälja så himla dyra kameror dom är ju för övrigt bara fyllda med en massa bjävs.

Nikon/Canon har enbart använbara finesser, saknas något behövs det så klart inte. Nikon D600 äter ju inte bara upp Sony dom äter ju upp hela marknaden. och så släpper Canon också en billig version av FF.

Jeduven med flera får väl skratta sig fördärvade av välmåga när Donald Duck kamerorna går i graven- Totaldominansen av säljande C/N-kameror är väl jättebra, då får folk chans att köpa riktiga kameror till superlåga priser. vad mycke hjälp man kan få, då varenda kotte äger en C/N.

Så illa är det inte Bengt! A99 blir absolut inte sämre bara för att andra företag lanserar kameror i samma segment. A99 är ej heller någon DD-kamera (jag förstod att du skrev det med en viss ironi). Alla dslr innehåller för övrigt "bjäfs" som är totalt ointressanta för en del och faktiskt intressanta för andra.

Kamerorna får innehålla hur mycket bjäfs som helst bara bjäfset inte finns där på bekostnad av de verkligt viktiga funktionerna och går att stänga av. Så är det för min del och jag är ganska minimalistisk i mina krav på kameror.

Däremot blev A99:s tajming en smula olycklig och nu är det upp till Sony att göra något åt det. Genom åren har andra kameratillverkare hamnat i samma sits. Inte minst Nikon.

Ingen vits att slänga A99, förlåt menade yxan i sjön ännu. Snart kommer mer utförliga tester och prisbilden kommer sannolikt att justeras. Om det räcker är dock en helt annan sak. Men som sagt var blir kameran varken bättre eller sämre för den skull.

//Lennart

Hej
Ja nu får vi väl se hur kameran levererar när det kommer tester, det är väl först då vi kan avgöra om det är en hitt eller en flopp.
Det är ju vad den levererar som är det väsentliga.
Sen är ju frågan om den är värt de extra som den kostar idag eller om Sony sänker priset.
Men är det inte att jämföra äpplen och päron och sen skrika att Sony är helt ute och cyklar och skall sänka priset till nivå med D600 eller allra helst ett par tusen under eller varför inte (när vi nu är igång) skänka bort till oss stackars Sony användare :).
Som jag uppfattar det är Sony bättre än D600 på en rad punkter, men det får som sagt tester avgöra innan jag lägger mig ner och gråter.
Dock kommer jag med stor säkerhet investera i en A99 då jag har objektiven klara och en A900 som backupp.
Sen hoppas jag att det snart kommer en nex 9 eller allra helst en A kamera i storlek som en nex :).
Patrik

Det stora problemet med prissättningen på a99 kanske inte främst blir i relation till de underspecade lågprismodellerna utan att även D800 ligger på ca 21500 idag... Frågan är väl om Sony nöjer sig med de kunder som är beredda att betala extra för videomöjligheterna och sen släpper en stillbildsmodell 2013, eller om de kommer vilja göra a99 mer attraktiv för stillbildsplåtare genom att kapa priset.

Det stora problemet med prissättningen på a99 kanske inte främst blir i relation till de underspecade lågprismodellerna utan att även D800 ligger på ca 21500 idag... Frågan är väl om Sony nöjer sig med de kunder som är beredda att betala extra för videomöjligheterna och sen släpper en stillbildsmodell 2013, eller om de kommer vilja göra a99 mer attraktiv för stillbildsplåtare genom att kapa priset.

Hej

Jag hoppas att A99 har bättre egeneskaper med den nya sensorn gentemot D800 förutom de 12 extra MP.
Till fördel för A99 är ju att skärmen inte är fast.
Sen kostar D800 24 490 :- plus 3 990 :- för vertikalgrepp.
A99 kostar just nu 24 490 :- plus 3 200 :- för verikalgrepp (dock reservation för vertikalgrepp då jag tog pris från Sony, då SP inte harde prisuppgift för A99s vertikalgrepp. motsvarande från A77 hos SP kostar 2700:- och samma pris hos Sony)

För mig är det relevant att jämföra pris hos SP=Scandinavian Photo då det är där jag köper min utrustning.
Vad kostade D800 när den kom? Den har ju funnits ett tag och har säkert gått ner i pris sen den släpptes?
Patrik

Sen kostar D800 24 490 :- plus 3 990 :- för vertikalgrepp.
...
För mig är det relevant att jämföra pris hos SP=Scandinavian Photo då det är där jag köper min utrustning.
Köper du D800 på Komplett och batterigreppet på Kameradoktorn får du allt till samma pris som SP tar för bara kameran... visst, om du är så opriskänslig att du gärna betalar 4000 kr extra för att köpa från en speciell butik så kan jag förstå att du inte tycker Sonys prissättning är ett problem (och varken Komplett eller Kameradoktorn är ju några oseriösa småhandlare... ok, iaf inte Komplett).

Det är väl dock bristen på kunder med ditt ekonomiska perspektiv som fått både Onoff och Expert att gå i konken... (har inte varit på Experts rea än, men erfarenheten från Onoff var ju att konkursrean först blev prisvärd efter någon veckas gradvisa prissänkningar då rabatten till slut tog ner priserna till under de andra kedjornas nivå).

Visst, a99 är säkert bättre än D800 på en del saker, men samtidigt är det uppenbart att det finns andra områden där den inte är det, och då blir en prispremie som motsvarar ett batterigrepp ett problem... åtminstone för såna som Lennart och mig som helst av allt skulle vilja ha en digital mellanformatare snarare än presskamera :)

Köper du D800 på Komplett och batterigreppet på Kameradoktorn får du allt till samma pris som SP tar för bara kameran... visst, om du är så opriskänslig att du gärna betalar 4000 kr extra för att köpa från en speciell butik så kan jag förstå att du inte tycker Sonys prissättning är ett problem (och varken Komplett eller Kameradoktorn är ju några oseriösa småhandlare... ok, iaf inte Komplett).

Det är väl dock bristen på kunder med ditt ekonomiska perspektiv som fått både Onoff och Expert att gå i konken... (har inte varit på Experts rea än, men erfarenheten från Onoff var ju att konkursrean först blev prisvärd efter någon veckas gradvisa prissänkningar då rabatten till slut tog ner priserna till under de andra kedjornas nivå).

Visst, a99 är säkert bättre än D800 på en del saker, men samtidigt är det uppenbart att det finns andra områden där den inte är det, och då blir en prispremie som motsvarar ett batterigrepp ett problem... åtminstone för såna som Lennart och mig som helst av allt skulle vilja ha en digital mellanformatare snarare än presskamera :)

Klokt skrivet, men jag kan också förstå att en del vill hålla sig till samma ÅF då det ibland ger fördelar när man är återkommande kund.

Vad gäller de renta basala funktionerna tror jag inte A99 når D800:s kapacitet fullt ut alls. Sr vi till A99:s sensor och DXO:s grafer så har ju A99 samma sensor som D600. Graferna visar där imponerande värden som tangerar D800:ans.

Även om skillnaden mellan 24 och 36 Mp inte är så dramatisk som en del tycks tro så gör de skillnad OM man vet vad man sysslar med. Man måste vara noggrann helt enkelt och inte helt tappad bakom en vagn vad gäller rawkonvertering och efterbehandling. Som subsitut för en mellanformatare fungerar min D800 bra och då har jag jämfört med lånad Pentax 645 D. SÅ bra kommer sannolikt inte A99 eller D600 att bli.

Men tar dem för vad de är : 24 Mp FF-kameror med modern sensor, högre DR än tidigare, bättre lågljusegenskaper och bra detaljering så räcker de mycket långt. Det en A900/A850-ägare antagligen vinner mest på att byta till A99 är bättre DR vid basiso och även lite högre upp i isoskalan.

Fast håller man sig kring basiso och lite högre kanske man inte vinner så mycket på att skifta sin A900 mot en A99som ren stillbildskamera , såvida man inte prioriterar LV, fällbar display, focuspeaking och videomöjlighet.

Slutligen så är 24 Mp verkligen ingen pixelfattig kamera. Tror A99 kommer att bli mycket allround och verkligen kunna leverera stillbilder som duger till riktigt stora printar.

Will och jag har ungefär samma preferenser vad gäller en FF och stillbild. Andra har andra preferenser, men det är vanskligt av Sony att ligga så nära (och närmast över) en D800 i pris. En D800 är alltså inte långsam (har alla blivit fullständigt fartblinda och specifikationskåta?), AF är rapp och exakt, upplösningen ger möjlighet att detronisera alla andra FF på marknaden om man använder den rätt och vill ha kombinationen högsta möjliga DR med högsta möjliga detaljering. Så är dagsläget.

MEN en D600 och sannolikt en A99 kommer inte långt efter i den grenenoch har vissa andra fördelar. Allt handlar om att verkligen veta vad man vill med sin fotografering och efter bästa förmåga (och ekonomi) välja de lämpligaste verktygen.

//Lennart

Inte okänslig för pris, men jag ser en fördel att köpa min utrustning över disk hos sp i Möndal då jag har en bra relation med några av deras säljare och får väldigt mycket tillbaka av dem i form av suport mm.
Det är ett mervärde i sådant också.
Så för min del är en rättvis jämförelse på priset att kolla vad de kostar hos SP.

Klokt skrivet, men jag kan också förstå att en del vill hålla sig till samma ÅF då det ibland ger fördelar när man är återkommande kund.

Vad gäller de renta basala funktionerna tror jag inte A99 når D800:s kapacitet fullt ut alls. Sr vi till A99:s sensor och DXO:s grafer så har ju A99 samma sensor som D600. Graferna visar där imponerande värden som tangerar D800:ans.

Även om skillnaden mellan 24 och 36 Mp inte är så dramatisk som en del tycks tro så gör de skillnad OM man vet vad man sysslar med. Man måste vara noggrann helt enkelt och inte helt tappad bakom en vagn vad gäller rawkonvertering och efterbehandling. Som subsitut för en mellanformatare fungerar min D800 bra och då har jag jämfört med lånad Pentax 645 D. SÅ bra kommer sannolikt inte A99 eller D600 att bli.

Men tar dem för vad de är : 24 Mp FF-kameror med modern sensor, högre DR än tidigare, bättre lågljusegenskaper och bra detaljering så räcker de mycket långt. Det en A900/A850-ägare antagligen vinner mest på att byta till A99 är bättre DR vid basiso och även lite högre upp i isoskalan.

Fast håller man sig kring basiso och lite högre kanske man inte vinner så mycket på att skifta sin A900 mot en A99som ren stillbildskamera , såvida man inte prioriterar LV, fällbar display, focuspeaking och videomöjlighet.

Slutligen så är 24 Mp verkligen ingen pixelfattig kamera. Tror A99 kommer att bli mycket allround och verkligen kunna leverera stillbilder som duger till riktigt stora printar.

Will och jag har ungefär samma preferenser vad gäller en FF och stillbild. Andra har andra preferenser, men det är vanskligt av Sony att ligga så nära (och närmast över) en D800 i pris. En D800 är alltså inte långsam (har alla blivit fullständigt fartblinda och specifikationskåta?), AF är rapp och exakt, upplösningen ger möjlighet att detronisera alla andra FF på marknaden om man använder den rätt och vill ha kombinationen högsta möjliga DR med högsta möjliga detaljering. Så är dagsläget.

MEN en D600 och sannolikt en A99 kommer inte långt efter i den grenenoch har vissa andra fördelar. Allt handlar om att verkligen veta vad man vill med sin fotografering och efter bästa förmåga (och ekonomi) välja de lämpligaste verktygen.

//Lennart

Hej Lennart.
Vi vet väl inte idag om det är exakt samma sensor i A99 och D600. Det var väl diskussion i början av tråden att det kunde vara så att Nikon inte hade Sonys filter på sin kamera som avtog mot kanterna eller vad det var?
Men det är ingen ide att spekulera innan A99 har släppts och det gjort några tester på den på vad den levererar. Sen får man göra en avvägning om det är dags att byta upp sig eller om man skall vänta. Men uppfyller den dina specar ovanför lutar det nog att ett byte sker redan nu. Det ända jag inte ser som ett behov för mig är filmmöjligheterna.
Patrik

Man undrar ju om de extra AF sensorerna finns på D600 också eller om det är någon annan version av sensorn eller bara lätt annorlunda konfigurerad. Ska bli spännande att se på DxO....
Det förvånade mig att inte prestandan var större mellan D600 än D800 vid högre ISO ???

Ang D600/D800 Canon 5d/6D tror jag många saknar en effektiv live view och en tilltbar skärm. Det är för mig värt några kronor. Men jag hoppas att Nikon och Canon trycker ner priserna på Sonys FF också :) så att man i framtiden kan köpa en.

Mycket prat om tester och dxo. Kommer ni Sonyanvändare avstå från köp om A99 får sämre värden än D600/D800 i dxo:s test? Tror ni att det kommer att synas på bilderna om D600 t.e.x har 70 poäng och A99 får 65? Tillåt mig att fnissa lite :) A99 är snygg, har säkert riktigt fin af, jävligt bra sensor, vinklingsbar skärm, peaking, riktigt bra filmläge och massa annat skoj. Skulle jag sitta på några fina Sonygluggar så skulle jag inte tittat åt nåt annat håll.

Tänkte lägre upplösning, större pixlar, högre pixel pitch... vad vet jag

Vi vet inte om det är samma sensorgeneration, men många antar det i alla fall. Enl vad som framkommit i D800- resp D600 trådarna KAN det handla om 2 generationer, Men det var ett tag sedan som större pixlar, lägre upplösning automatiskt antogs ge bättre lågljusegenskaper. Andra runtomkring-faktorer påverkar också.

Hur som helst lär den fasta spegeln på A99 dock stjäla lite ljus vilket också inverkar,

//Lennart

Så illa är det inte Bengt! A99 blir absolut inte sämre bara för att andra företag lanserar kameror i samma segment. A99 är ej heller någon DD-kamera (jag förstod att du skrev det med en viss ironi). Alla dslr innehåller för övrigt "bjäfs" som är totalt ointressanta för en del och faktiskt intressanta för andra.

Kamerorna får innehålla hur mycket bjäfs som helst bara bjäfset inte finns där på bekostnad av de verkligt viktiga funktionerna och går att stänga av. Så är det för min del och jag är ganska minimalistisk i mina krav på kameror.

Däremot blev A99:s tajming en smula olycklig och nu är det upp till Sony att göra något åt det. Genom åren har andra kameratillverkare hamnat i samma sits. Inte minst Nikon.

Ingen vits att slänga A99, förlåt menade yxan i sjön ännu. Snart kommer mer utförliga tester och prisbilden kommer sannolikt att justeras. Om det räcker är dock en helt annan sak. Men som sagt var blir kameran varken bättre eller sämre för den skull.

//Lennart

Bara det att A99 hamnar i en omöjlig sits tycker jag. Nikon agerar supersmart genom att D800 kommer först, ingen anar fullt ut att en billig D600 väntar runt hörnet, beställningarna haglar på väntande D800 redan innan man vet vad som kommer. Inte tusan släpper Nikon en FF för 18000 före dräparkameran D800, garanterat hade Nikon förlorat köpare på D800 om dom gjort så.

Jag personligen tror att flera tusen köpare av D800 inte är ute efter dom egenskaper som du Lennart eftersträvar, dessa köpare kommer inte att få ut 36Mp i alla sina bilder troligtvis lyfter dom inte eller skuggor i Photochop 6. många imponeras av mängden pixlar som D800 har + att den säljs till ett bra pris.

Både Nikon och Canon har så många säkra köpare att man utan vidare kunnat ta 34000 Kr för D800. Canons MKIII säljer som smör trots ett högre pris. Inte tror jag att en som äger den äldre MKII nu skall gå över till Nikon D600 för Canonägaren har säkert 5-6 fina objektiv för 40-50000 kr om inte mer.

Men DX0 och värdena där vid Isoparametern på nära 3000 för D600 är fantastiskt bra, kan man få så mycket bättre. Canon´s 6D kommer för att att hålla jämna steg med Nikon.

Kan inte förstå dom höga kraven på A99, ena stunden har dom bara bjäfs instoppat andra stunden skall dom något konstigt sätt ha egenskaper som överträffar allt som världens bästa kamerabyggar skapar. detta är dumheter tycker jag, skall DX0 redovisa Isoparameterar på 3500 för A99 man kan nästan tro det.

RX100 har av experter i trådarna fått så dålig kritik att det i princip inte går att ta en bild ens vid full vidvinkel och bländare 1,8 den personen är mycket känd här på fotosidorna, ( det är inte du Lennart )-jag har tagit många fina bilder vid f /1.8 och vidvinkel, jag tittar varje dag om det står Nikon på kameran, men nej det står faktiskt Sony.

//Bengt.

Precis.

Tittar man lite på DXO-diagramen så säger dom att på (screen) pixelnivå så brusar D600 mindre, men vid nerskalning (print) så brusar dom ungefär lika mycket.

Jag tror därför att dom är samma generation.

Brusegenskaper beror mest följande saker.

Sensortyp
Sensorgeneration
Sensorstorlek

Upplösningen är tämligen ointressant.

Photocons anmodan att den fast spegeln kommer inverka negativt är väldigt rimlig.

/Karl

Precis.

Tittar man lite på DXO-diagramen så säger dom att på (screen) pixelnivå så brusar D600 mindre, men vid nerskalning (print) så brusar dom ungefär lika mycket.

Jag tror därför att dom är samma generation.

Brusegenskaper beror mest följande saker.

Sensortyp
Sensorgeneration
Sensorstorlek

Upplösningen är tämligen ointressant.

Photocons anmodan att den fast spegeln kommer inverka negativt är väldigt rimlig.

/Karl

är det inte så att mindre antal pixlar gör sig bättre på skärm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar