Bengf
Aktiv medlem
Håller med Anders. Varför då? Det är väl exakt samma sensor i princip, så varför skulle det skilja något att tala om mellan dessa kameror. Det är ju bara de kameror som har fast spegel som är handikappade vs Nikons kameror med samma typ av sensorer, inte NEX. NEX brukar normalt ligga i par med Nikons modeller med motsvarande sensorer. Så har det varit sedan A580 kom och de övriga kamerorna med motsvarande sensor. Avvikelserna är oftast försumbara.
Hur man än vänder sig så har man ändan bak, Här försöker jag att städa upp i kölvattnet och bruset efter den massiva kritiken av A99, där man fått många inlägg raderade på grund av negativa men sanna inlägg.
Nu är det så StenÅke att jag läst 1001 gånger i dessa Sonytrådar vad extra duktiga Nikon är med sin hantering av sensorn, hur just Nikon från första lilla skruv till sista komponent lyckats bättre än Sony, A580 ligger mycket riktigt lika med Nikon, med ett undantag och det var DR, där var Pentax K5 allra bäst med Nikon hack i häl, sedan kom A580. Men som sagt kollar man alla parameterar så är A580 med på alla vis.
Pentax K5 fick mycket beröm för sin distinkta skärpa, Sony har historiskt ofta fått lite kritik för att bilderna varit lite softade, A700 fick det omdömet bland annat.
Så mitt inlägg byggde helt enkelt på att med Nikon som referens, som då bara jag tydligen anser som en av dom allra bästa på att hantera alla slutfaser, vad gäller den utmärkta signalhanteringen ( nämns väldigt frekvent som en Nikon paradgren ) så är Toshiba-sensorn uppe och nosar på remarkabla 1300 poäng hos DX0.
Men jag har också i flera inlägg påpekat och försökt att leta flera sanningar än enbart vad DX0 får fram i sina tabeller, Alla tidningstestare kan inte ha fel liksom, jag menar inte nu att A99 är lika bra som en D800 för det är den så klart inte alls, det är inte min huvudpunkt i frågan.
Kamera & bilds Isotester stämmer annars väldigt bra med vad övriga världens alla fotografer har kommit fram till, frilansare, yrkesfotografer och ägare av dom bästa Iso-kamerorna, inklusive Lennart som är den enda på tråden som lyckats få prova nämnda modeller. Så då är det bara A99 som Kamera & Bild har gjort en felaktig test av.
Jag avslutar med att Kamera & bild även anser att Nex 7 är bättre än Fujifilm X-E1 i sina isotester, så nu återstår bara för Sony att få fason på EVF:n till nästa Nex7. sedan kan inte Sony göra så mycket mera, utan att hoppas att en så likvärdig kamera som dom andra får sina köpare.
Vänligen.
//Bengt.