Vet inte vem du avser med detta men svarar ändå. När det kommer till klankandet så anser jag det lite befogat ändå. Dina kommentarer angående A99 finner jag klanderfria. Du talar om plus och minus, helt ok. Men det fanns andra i tråden som kallade den t.ex. kass, jämförde den med en kamera i tretusenkronorsklassen osv. Kunde liksom inte skriva något positivt utan den blev ju fullständigt sågad, och så kass är den inte! Där tyckte jag gränsen gick. Jag påstod aldrig heller att A99 är en allt igenom perfekt kamera, men för mig hade den varit alldeles tillräcklig.Det som förstörde var detta ständiga upprepande att A99 är kass.
Det var faktiskt en hel del inlägg där det framkom att A99-användare eller sådana som tänkte sig skaffa en A99 längre fram ansåg att : "Den kameran är bra val för mig". Men de blandades med vissa inlägg som visade stort missnöje med "sågningar" av just A99.
Just i fallet att A99 skulle vara kass tror jag att det "missförstods". Jag har kollat i tråden var det hela började och försökt se det ur ett objektivt perspektiv (det är svårt att vara 100% objektiv, men man gör så gott man kan). Personen i fråga motiverade ganska tidigt och varför A99 blev en besvikelse för honom utifrån hans krav på hur en kamera skulle vara beskaffad för att passa hans fotograferande.
Det fordras minst två för att träta. Såvitt jag kan utläsa fick han motivera flera gånger och blev irriterad och så dök ordet "kass" upp. Men "kass" för honom betyder ju inte kass för andra användare. Det borde stannat vid 1 motivering från vardera hållet. Sedan hade det varit lugnt.
Men det är just nu lönlöst att diskutera detta då personen just nu är förhindrad att svara i detta forum. Så det mest etiska är att inte diskutera det förrän han är tillbaks.
Vill dock tillägga att när jag kollade hans faktiska motiveringar så måste jag utifrån mina egna preferenser hålla med. Jag anser att A99 är en riktigt bra FF-kamera som i många situationer presterar minst lika bra som konkurrenterna den jämfördes med. Den är jättebra för detaljerade motiv och kan återge läg- och högdagrar i riktigt bra färger (och självjklart mellantoner) med en imponerande DR. Sedan är den ju ensam inom FF-segmentet som tillverkas just nu att ha vinklingsbar display, peaking och inbyggd antiskak i kamerahuset ( det sistnämnda kan i lugna situationer kompensera för dess lägre lågljusegenskaper). AF-C är inte riktigt i klass med konkurrenternas och bps blir väldigt långsam i 14-bitars raw-läge. Därtill kommer laggningen p g a EVF (en nackdel som skrämmer många, men samtidigt är EVF en väldigt bra hjälpmedel ur andra aspekter och alltså samtidigt en fördel). Blixtstyrningen saknade betydelse för mig, men A99 gick främst bort för mig personligen p g a AF-C:s prestanda tillsammans med lågljusprestandan och laggningen.
Skulle jag enbart använt kameran för lite lugnare motiv eller för snabbare förlopp som inte inte bestod av irrationellt rörliga föremål och jag slapp skruv upp isot för mycket hade den varit idealisk för mig. Landskap blir ju oerhört väl avbildade med A99 plus en massa andra typer av motiv.
Och som jag skrivit tidigare så saknar jag ett par funktioner på mitt nuvarande system, funktioner som A99 har. Så även om ordet "kass" har använts så skulle en person som ville ha bästa möjliga DR, SSS och peaking samt föredrog EVF framför OVF kunna kalla 5DMkIII för kass då DR är dess svagaste sida, SSS saknas liksom EVF och fällbar display.
När jag läste igenom tråden igen såg jag att dina förväntningar på A99 var att den skulle bli som just 5DMkIII i egenskaperna. Då kanske du hade blivit besviken när 5DMkIII är sämre ( drygt 2 hela steg) i DR från basiso upp till strax efter iso 800. Men här är det ju bevisat att A99:s IQ överglänser MkIII:s i ena änden av isoskalan och MkIII:an överglänser A99 i den andra änden. Så man gör ju ett val som användare vilket som är bäst för den egna fotograferingen.
Men tillbaks till ämnet "kass". Jag tycker inte heller att man ska använda ordet i allmänna ordalag. Däremot anser jag att det går an att skriva typ: "Kameran är kass för just mina behov". Å andra sidan är det ju lika lätt att skriva: "Kameran saknar ett par egenskaper som gör den olämplig för mina behov". Men då är vi inne på formuleringsklyverier.
Jag kan bli riktigt förbannad iblan över vissa inlägg (inte specifikt i denna tråd utan många andra också) och kasta mig på tangentbordet. Men då gäller det att försöka slå en skopa isvatten i ådrorna så adrenalinet dämpar sig och tänka efter innan man skriver. Har väl tyvärr slängt iväg ett antal inlägg i en del trådar som iinte varit så genomtänkta och som jag ångrat sedan.
Sedan har jag väl haft en fördel av att haft möjlighet att prova de FF-kameror som diskuterats i denna tråd, sida vid sida. Men liväl förbaskat är det ju MINA aspekter som kommer fram utom på de som är direkt mätbara och direkt synliga (t ex DR, lågljus, AF-C. Tror att det är viktigt att betona att det är personliga åsikter man kommer dragandes med. Och de åsikterna är ju starkt rotade i vilken typ av fotograf man är och vilka motiv man helst plåtar.
Jag vet själv hur det är att ha en kamera som nästan alla spottat på. Ägde en 14 mp FF som Kodak PRO SLR/c som saknade AA-filter och brusade fruktansvärt redan vid iso 400. 1,5 bps. Men den gick att ställa på iso 12 och var outstanding för riktigt detaljerade printar av lugna motiv (såg bättre ut än 1DsMkII) på basiso. Men just under de 2 år jag hade den var det den bästa kameran för mig beroende på den typ av bilder jaf syslade med då. (Hade annan kamera för snabbare förlopp). Icke desto mindre gick det faktiskt att i relativt god belysning och med lite timing plåta vattensporter och andra actionbetonade motiv.
Jag lägger alltså inga aspekter på någons kameraval eller premisser så länge den personen gör ett genomtänkt val och väljer efter vad han/hon gillar. Och sedan är det väl så att det aldrig spelar någon roll vad någon annan tycker om ens kamera/objektiv så länge man själv är nöjd med valet.
Beklagar att det blev ett långrandigt svar. Men även i sådana här frågor försöker jag själv leva efter devisen "Lev och låt leva". Fast ibland misslyckas jag med att leva upp till den.
Hoppas mitt svar är svar nog för dig.
//Lennart