Annons

Sonys systemkameror (och kanske andra också)

Produkter
(logga in för att koppla)
Borde ju inte vara sensorn för A77 har ju ingen direkt delay med inbyggd blixt. .

Jo, men sen exponerar den ju fel också, eller hur?
Nu är det åtgärdat i fw, men jag tror som sagt inte det är genom att fixa så mätningen blir korrekt utan genom att kompensera så att det blir bra i de flesta fall.

Med kamerans inbyggda blixt går det kanske att justera tider och så, vilket inte fungerar med en extern blixt om den har det inbyggt i blixtens hårdvara.

Kan ju vara så att sensorn måste resettas eller att den faktiskt klarar att mäta, men att det tar lite tid att läsa ut resultatet.

Jag vet såklart inte, det är spekulation, men faktum är ju att det finns problem på de här kamerorna och det som skiljer från DSLR, Sonys eller andras, är att de har en separat exponeringmätare, så jag är trygg i förvissningen att vi är detta på spåren.

/Mats

Jo, men sen exponerar den ju fel också, eller hur?

Nej , NÄ! nope , no för x^x gången inte alla men vissa. .....

Kan ju vara så att sensorn måste resettas eller att den faktiskt klarar att mäta, men att det tar lite tid att läsa ut resultatet.

Skulle kunna vara men borde ge samma med den inbyggda blixten. Jag tror det är dataöverföringen som strular mest. Lagget mellan A700/A900/850 med liten blixt inbyggd beror säkert på en sensor reset eller liknade. Men hur skulle det gå att filma i 24 fps om det tog sådan tid att läsa ut????

Men hur skulle det gå att filma i 24 fps om det tog sådan tid att läsa ut????

Bra fråga, har funderat på det oxå. Men själva blixtproblemet beror nog på att det behövs en blixtsensor till. Det är vad jag TROR i alla fall!

Frågan visserligen ställd till Mats, men sist jag hörde av honom skulle han ta c:a 30 dagars semester från FS.

Hur fungerar det på din A77 om du monterar en extern blixt på den som master och utlöser en annan extern blixt som slav? Jag kan inte testa då jag ju inte har min A77 kvar (eller dedicerade blixtar till en sådan heller).

Kan man bytt protokoll helt enkelt på A99?

//Lennart

Bra fråga, har funderat på det oxå. Men själva blixtproblemet beror nog på att det behövs en blixtsensor till. Det är vad jag TROR i alla fall!

Kan hålla med om möjligen en liten kort tidsökning pga sensorn som mätning då pulsen kanske är svag. Men inte för A99 fenomenet eller A77 + blixt i blixtskon, eftersom A77 med inbyggd blixt inte visar detta. enda skillnaden som jag ser det är när blixtskon används uppstår det en fördröjning. Därför borde problemet ligga där.
Exponeringsmätningen vid normalt fot utan blixt (även lite ljus) funkar ju kanonbra. Eller är det problem när du kör Liveview med Nikon utan blixt? Då går ju sensorn som huvudmätare av ljuset. läser man ut 60 fps video borde man kunna läsa ut ljus i 60 fps och det blir 0.01 s inga 0.4 s. Samma sak gäller normal blixt mätning funkar kanon och har alltid gjort på min A77 (om jag ej använder elektronisk för slutare, hade inte det inkopplad ti början så jag hur det var).

Även om det skulle vara som med de som har problem så borde inte en bilxt kompensation på 1 lösa några snabbhetsproblem. (har troligen med någon dålig elektronikdel att göra, dålig = för stor variation i tilverkning, tex ett motstånd med +-10% noggrannhet )

Hela problemet är ju att Sony troligen inte vetat om detta fören i slutskeded. För enklaste fixen hade ju varit att göra som på A77 att ha en inbyggd blixt och ingen har regagerat (men det är ju en pro kamra och de har inte inbyggd blixt för så blir prismat litet och ingen rörlig skärm för då blir kamran skör???) Förvånar mig att D800 har inbyggd blixt eftersom den räknas till pro men att D600 har är ju naturligt, den borde kunnat vara den bästa om den fått rörlig skärm) en lång parantes ;)

Finns det några mätningar på hur snabba konkurrenternas trådlösa blixtar är?

Hur fungerar det på din A77 om du monterar en extern blixt på den som master och utlöser en annan extern blixt som slav? Jag kan inte testa då jag ju inte har min A77 kvar (eller dedicerade blixtar till en sådan heller).

Hur menar du, förklara mer om jag ska testa något? Kör jag med en styr blixt ovanpå min A77 borde den uppträda som Garry Friedmans ? Har du sett videon? Kan dock ej prova då jag saknar styrblixt har bara de som inte kan styra. Eller menar du med en lös "dum" slav blixt? Har ingen "dum" slavblixt för de funkar väl inte den behöver väl en "smart" utlösare som skippar förblixtarna för TTF mätningen

Det behövs ingen "pre-flash eater" för att bli av med förblixtarna från din kamera. Du ställer bara in kamerans blixtstyrning på "manuell".

Milda makter! Jag har varit borta från tråden någon vecka, och det har redan hunnit bli bortåt ett tjog sidor att plöja igenom! Det klarar jag inte på en gång numera, så nästa gång jag tittar in här så har jag att välja på att antingen läsa en del av alla dessa men inte skriva något, eller att börja "där jag var senast" och kunna skriva några kommentarer om detta.
.

Hur menar du, förklara mer om jag ska testa något? Kör jag med en styr blixt ovanpå min A77 borde den uppträda som Garry Friedmans ? Har du sett videon? Kan dock ej prova då jag saknar styrblixt har bara de som inte kan styra. Eller menar du med en lös "dum" slav blixt? Har ingen "dum" slavblixt för de funkar väl inte den behöver väl en "smart" utlösare som skippar förblixtarna för TTF mätningen

Nej, din kommentar räcker som svar. Jag har dessutom sett videon. År bara nyfiken hur man i slutänden löser det hela på A99 om många skulle vara mindre nöjda med dess blixtfunktion.
Inte för att jag tänker skaffa någon.

Det större intresset inriktas för min del just nu på NEX-systemets utveckling. Blixtstyrningen på min D800 är jag helt tillfreds med.

//Lennart

Hmm... hur kan en eventuell NEX-7n bevisa något vad gäller SLT-konceptet?

Min personliga åsikt är att starten av SLT-konceptet gav starkt intryck av något mycket lovande och banbrytande, finns många komplimanger om fördelen av mindre vibrationer ( fast spegel )- möjligheten till hög bildhastighet ( spegeln behöver inte gå upp och ner )- Live View med mera, med mera. Allt detta påtalat av mera kunniga fotopersoner än jag själv.

Kurvan som gick spikrakt uppåt har liksom planat ut nu tycker jag, den kanske inte faller så mycket ännu, men den stiger inte eller. Med facit i hand efter ungefär 2-3 år så har förväntningarna kanske varit för höga för att SLT-tekniken inte går tillräckligt fort fram. Så det kanske inte finns utrymme just nu för Sony att implementera Pentax fina lösning för Lins-korrigering ( vet ej hur bra det är förstås )

Vi väntar ju alla på att EVF:n skall förbättras eller hur, som bekant gjorde det inte det till A99 och ljustappet ser ut att ställa till bekymmer fortfarande. som jag ser det så vacklar SLT-tekniken en aning, Så kommer då Sony Rumor med friska nyheter om förbättrad EVF till en ny Nex7n vilket då i bästa fall kan får kurvan att stiga uppåt igen. Om det stämmer så ser jag det som mycket trevliga nyheter att Sony har hittat tekniska lösningar för ett allmänt och omtalat problem.

Vänligen.

//Bengt.

Tror den här tråden är "slutspunnen". Grundar det på följande: Det mesta handlar om SLT-kameror vs mer traditionellt byggda dslr i samma segment och det har blivit lite av en vs-tråd mellan användare av resp typ.

De som skaffat A99 t ex är nöjda med den och de som en gång tänkte sig att skaffa den har antingen hoppat över den eller skiftat system eftersom de i olika grader inte är tillfreds med vissa egenskaper.

Detsamma gäller A77.

Svårt att komma längre, Det är som att jämföra kamerorna med ett verktyg vilket som helst. Bara den driver in spiken på ett sådant sätt att användaren tycker den är bra så är den bra för den användaren.

Vattendelaren verkar ganska huggen i sten. Antingen accepterar man EVF:s och spegelfilmens nackdelar och tycker fördelarna dominerar, eller också har man i dessa konstruktioners nuvarande utvecklingsskede svårare att acceptera nackdelarna som då överskuggar fördelarna.

När det gäller "..."och kanske andra också" så har ju många intressanta aspekter lagts på dem som jämförelse med Sonys nuvarande SLT-generation.

Sedan är det ju så att de som känner att de av vissa skäl (de kanske lagt ut ansenliga pengar på A-mountgluggar som de anser vara perfekta för dem) inte har något annat alternativ än SLT-serien om de önskar skaffa sig de senaste "tjockkamerorna" från Sony.

NEX och t ex RX1 lever sina egna liv och har inte berörts så mycket beroende på att de har flera egna trådar.

Jag tror att det är dags att ringa en begravningsentrepenör som balsamerar eller bränner forumtrådar vad gäller denna tråd i alla fall.

Jag vet i alla fall resp kameratyps för- och nackdelar, dels genom egna små tester och dels genom ett antal bra inlägg från andra på denna tråd.

För min del må den vila i frid nu!

//Lennart

Jag känner mig som en gammal mossig politiker, som inte bara kan säga ja eller nej utan breder ut svaret så man får inget svar alls till slut på den ställda frågan.

I Sonyfrågorna här går det nästan inte att svara med enbart 10-ord för frågorna är mera komplexa än vad man kan tro, för kunde vi prata öga mot öga under en halvtimme så skulle vi kunna säga så mycket att det säkert motsvarade 10 st A4:a sidor.

Om någon frågade mig om A99 för att han/hon är intresserad av kameran, så skulle det samtalet bli ganska långt om jag känner mig rätt. om vederbörande så bara ägde ett kit-objektiv till en Nikon D50 från 2005 så skulle jag inte fastna vid att det vore avgörande att välja Nikon.

Missförstå mig inte nu Lennart, men med handen på hjärtat så har faktiskt tråden till mesta delen handlat om att två st bytt märke och varför dom beslutade att byta märke. det har inte handlat lika mycket om vad kanske andra egentligen kräver av sin kamera, ämnet har behandlats av dig bland annat, men en mycket stor del om tillkorta kommande för förmodligen ett mindre antal personer.

Nu pratar vi visserligen FF-modeller, men låt mig ge några exempel på vad folk köper, Olympus,Panasonic, Pentax, Fuji och Nexar och ingen av dom har någon märkvärdig följande autofokus. Flera av modellerna får inte eller Low Light siffror på 2800 hos DX0 flera får inte eller drömsiffror vad gäller DR. Men kamerorna säljs hyggligt ändå.

Jag vill inte förringa vissa kritiska saker med A99 för dom är viktiga för riktig framgång mot konkurrenterna helt klar är det så, men Bertil Svensson i Blomstermåla kanske inte kräver det allra yppersta i funktion/prestanda som mästarkamerorna klarar, utan värderar på sitt eget vis, men priset måste ner på A99 helt klart.

Som du själv skrev vid ett tillfälle. Det är inga skitkameror som ställs mot A99.

//Bengt.

A/ Missförstå mig inte nu Lennart, men med handen på hjärtat så har faktiskt tråden till mesta delen handlat om att två st bytt märke och varför dom beslutade att byta märke. det har inte handlat lika mycket om vad kanske andra egentligen kräver av sin kamera, ämnet har behandlats av dig bland annat, men en mycket stor del om tillkorta kommande för förmodligen ett mindre antal personer.

B/ Nu pratar vi visserligen FF-modeller, men låt mig ge några exempel på vad folk köper, Olympus,Panasonic, Pentax, Fuji och Nexar och ingen av dom har någon märkvärdig följande autofokus. Flera av modellerna får inte eller Low Light siffror på 2800 hos DX0 flera får inte eller drömsiffror vad gäller DR. Men kamerorna säljs hyggligt ändå.

C/ Som du själv skrev vid ett tillfälle. Det är inga skitkameror som ställs mot A99.

//Bengt.
Har kortat ditt inlägg lite!

A/ Jag har inte missförstått dig, tror jag. Tror dock att du är aningen fel ute i ditt uttalande om "2 personer..etc".
Det kanske också ligger till så att för få motiverat varför de tycker de tycker om A99. Sedan går det ju inte att bortse ifrån att dessa 2 personer fått väldigt många svar och kommentarer som ska bemötas.

Sedan ska vi väl tänka på att tråden inte bara handlade om A99. Jag har kollat tillbaka i tråden och noterat att nästan varenda Sonykamera nämnts, liksom många kameror från andra märken (precis som trådens rubrik tillåter).

Svårigheten med den här tråden är att för få inte upplevt A99:s nackdelar och fördelar men ändå kommer med lite för tvärsäkra uttalanden. Är man bekant med en A77 så finns dock mycket förståelse att hämta därifrån.

B/ Tråden handlar inte alls specifikt om FF-modeller, men det blev mycket sådana diskussioer eftersom de 2 andra FF-tillverkarna släppte inte mindre än 6 st FF-modeller mer eller mindre parallellt med A99.
Nikon: D800/D4 och D600. Canon: 5DMkIII, 1Dx och 6D. Räknar vi bort D4 och 1Dx så är det ändå 4 st andra FF som trängs med A99 (Sony släppte RX-1 också, men den är ju en lite annorlunda skapelse).

Kamerorna du nämner hade gott kunnat nämnas i denna tråd mer, men att de säljer "trots" sämre DR, lägre siffror på low-light och följande AF beror nog dels på att de är billigare och i ett helt annat segment där man inte kan förvänta sig så höga nuffror.
Men som sagt: Det var ju upp till tråddeltagarna att ta upp dem på agendan.

C/ Just det, och sannolikt ligger orsaken till att A99 hamnade lite i kläm att den ju rimligen måste jämföras med sina mer likvärdiga släktingar i segmentet. Notera att den fick mycket bra omdömen för sin IQ jämfört med alla andra också. Men den hade lite andra brister som många hänger upp sig på (AF-C, låggljusegenskaper, laggning etc...) Samtidigt måste den ju berömmas för för sina unika finesser (för att var FF: SSS, vridbar display, peaking).

Men Bengt, så är vi där igen. RUNDGÅNG. Därför anser jag att tråden är mer eller mindre död.

//Lennart

Har kortat ditt inlägg lite!

A/ Jag har inte missförstått dig, tror jag. Tror dock att du är aningen fel ute i ditt uttalande om "2 personer..etc".
Det kanske också ligger till så att för få motiverat varför de tycker de tycker om A99. Sedan går det ju inte att bortse ifrån att dessa 2 personer fått väldigt många svar och kommentarer som ska bemötas.

Sedan ska vi väl tänka på att tråden inte bara handlade om A99. Jag har kollat tillbaka i tråden och noterat att nästan varenda Sonykamera nämnts, liksom många kameror från andra märken (precis som trådens rubrik tillåter).

Svårigheten med den här tråden är att för få inte upplevt A99:s nackdelar och fördelar men ändå kommer med lite för tvärsäkra uttalanden. Är man bekant med en A77 så finns dock mycket förståelse att hämta därifrån.

B/ Tråden handlar inte alls specifikt om FF-modeller, men det blev mycket sådana diskussioer eftersom de 2 andra FF-tillverkarna släppte inte mindre än 6 st FF-modeller mer eller mindre parallellt med A99.
Nikon: D800/D4 och D600. Canon: 5DMkIII, 1Dx och 6D. Räknar vi bort D4 och 1Dx så är det ändå 4 st andra FF som trängs med A99 (Sony släppte RX-1 också, men den är ju en lite annorlunda skapelse).

Kamerorna du nämner hade gott kunnat nämnas i denna tråd mer, men att de säljer "trots" sämre DR, lägre siffror på low-light och följande AF beror nog dels på att de är billigare och i ett helt annat segment där man inte kan förvänta sig så höga nuffror.
Men som sagt: Det var ju upp till tråddeltagarna att ta upp dem på agendan.

C/ Just det, och sannolikt ligger orsaken till att A99 hamnade lite i kläm att den ju rimligen måste jämföras med sina mer likvärdiga släktingar i segmentet. Notera att den fick mycket bra omdömen för sin IQ jämfört med alla andra också. Men den hade lite andra brister som många hänger upp sig på (AF-C, låggljusegenskaper, laggning etc...) Samtidigt måste den ju berömmas för för sina unika finesser (för att var FF: SSS, vridbar display, peaking).

Men Bengt, så är vi där igen. RUNDGÅNG. Därför anser jag att tråden är mer eller mindre död.

//Lennart

Rundgång blev det tyvärr, var skall man skriva nu då, trots en del upprepningar så fans också mycket bra att fundera på. Det är få som har A99 så liten paus blir det väl ett tag.

//Bengt.

Och nu över till något helt annat! :)

Jag såg den här länken i Pentaxforumet: http://www.pentaxforums.com/cat/tutorial-videos.html

Den där funktionen tycker jag alla tillverkare av kameror med rörlig sensor (t.ex. Sony) borde införa - verkar rätt praktiskt att få shiftfunktion (om än inte så mycket) med vilket objektiv som helst :)

Verkligt cool. Det skulle inte jag säga nej till, då jag alltid tagit mycket bilder på arkitektur.

Har ingen ännu fått tummen ur och fått den "blixtrande" idén att maila Sonys support och ställa den uppenbarligen berättigade frågan varför blixtstyrningen inte fungerar? Eller kanske bättre varför den fungerar som den gör.

Jag kan inte göra det då jag saknar blixt till Sonysystemet och därmed inte kan exemplifiera det. Jag använder inte heller blixt överdrivet mycket eller ofta just nu då jag är inne i en period där jag försöker bemästra befintligt ljus i alla lägen eftersom motiven jag plåtar för ett litet privat projekt kräver det.

Men frågan är uppenbarligen viktig för många. Och när jag återgår till mer "normal" fotografering och ev tänker utöka NEX-systemet känns det angeläget även för mig.

//Lennart
¨
Det är väl bara att länka till Gary?

Rundgång blev det tyvärr, var skall man skriva nu då, trots en del upprepningar så fans också mycket bra att fundera på. Det är få som har A99 så liten paus blir det väl ett tag.

//Bengt.

Se det så här: Det finns oerhört mycket att skriva om, fråga om och diskutera. Förutsättningen är att det finns många att diskutera med. Finns nog för få på denna tråd, tyvärr. Därav rundgång, eftersom inga fler deltagare vet om att tråden existerar förutom de som redan skrivit i den.

Kanske läge för dig att starta en ny tråd med en rubrik som passar det du vill veta mer om och som känns viktigt för dig. Sannolikt finns det fler som har liknande fråge/diskussionsunderlag, men mer komplexa jämförelsetrådar som är märkesöverskridande fordrar nog ett rejält tålamod och högt i tak. Se bara på den långa pixeltråden som krängde hit och dit. Precis som 3 berusade styrmän som försökte styra skutan samtidigt.

Ändå lyckades man p g a det höga taket och intresset navigera förbi grunden och alla lärde sig oerhört många viktiga saker som idag utgör A och O om sensorer. Detta trots att vi var många som var bombsäkra på att vi hade rätt och visste tillräckligt mycket. Vi var jättemånga som efter tragglande hit och dit fick överge "gamla sanningar" såväl som "nya lögner".

//Lennart

Den här tråden syns fortfarande för alla, och dyker upp under senaste inlägg. Det är bara på startsidan den inte syns :)

Däremot tror jag att det ändå blir rundgång, då de flesta argument för och emot Sonys nuvarande sortiment redan ältats fram och tillbaks.

Under åren som gått på trådarna så hamnar man ohjälpligt i läget att repetering av flera redan sagda saker måste tragglas om, man känner instinktivt att den som hoppar in sent i tråden har missat väsentliga diskussionsdelar. Av både artighet och att ytterligare missförstånd undviks, så rabblar man om vad man sagts.

Ständiga uppmaningar till inhoppare att försöka läsa bakåt i trådar misslyckas väldigt ofta, många vill slippa det, kanske av iver eller att man inte riktigt förstod vad som skrevs. Sedan är det roligt att Sonytrådar får besök av andra kameraägare som vill veta mera om Sony eller har andra synpunkter. Så trådens rubrik var på många sätt ett litet genidrag av afe som blev mycket uppskattad.

Mycket beroende av att A99 stod där ensam mot 6st helt nysläppta andra FF-modeller 1DX och D4 gick omedelbart bort i jämförelsen då dessa kameror huserar i sitt eget segment, EOS5DMKIII är en kamera som jag anser ligger precis under dom andra två tungviktarna, med också ett högre prisläge, här ligger också flaggskeppet D800 som dock överraskade med sitt hyggliga pris.

Sony hade tydligen planerat att släppa 3st modeller förmodligen då i olika prisklasser, jag vet inte hur mycket av det som var sant eller hoppningsfulla rykten. A99 förblev ensam så jämförelser med dom prisbilligare modellerna från C/N blev nödvändiga att diskutera om.

//Bengt.

1/ Ständiga uppmaningar till inhoppare att försöka läsa bakåt i trådar misslyckas väldigt ofta, många vill slippa det, kanske av iver eller att man inte riktigt förstod vad som skrevs. Sedan är det roligt att Sonytrådar får besök av andra kameraägare som vill veta mera om Sony eller har andra synpunkter. Så trådens rubrik var på många sätt ett litet genidrag av afe som blev mycket uppskattad.

2/ EOS5DMKIII är en kamera som jag anser ligger precis under dom andra två tungviktarna, med också ett högre prisläge, här ligger också flaggskeppet D800 som dock överraskade med sitt hyggliga pris.

3/ A99 förblev ensam så jämförelser med dom prisbilligare modellerna från C/N blev nödvändiga att diskutera om.

//Bengt.

Kortat ditt inlägg i 3 delar.
1/ Ska de tråddeltagare som varit med från början egentligen behöva ta ansvar för de som efter hundratals inlägg hoppar in i tråden och antingen glatt skriver "jag har inte orkat läsa hela tråden men..." eller " Varför har ni hakat upp er på detta. Jag söker info om det och det"? Sistnämnda citat hämtat fritt från denna tråd och just det vederbörande frågade efter hade avhandlats ofta och länge bakåt i tråden.
Jag anser att ansvaret ligger på de som inte läst bakåt av ren bekvämlighet. Detta ställer till oreda och rundgång.

2/ Här kan nog åsikterna gå isär. 5DMkIII är tämligen unik i detta segment med en mycket avancerad AF-C och i dagsläget en väldigt bra lågljusprestanda. Fast den har en sensor som skiljer sig ganaks mycket från de andra och sackar i DR på basiso upp till 800. Så det blir nog så att man väljer kameratyp efter det man prioritear vad gäller egenskaper. Priset sattes högt initialt men har sjunkit. Jag vet några som sätter den högst av de FF som finns i det här segmentet och andra som placerar ungefär som du. Fast dessa personer har provat resp kamera. Och det är väl just från dessa personer man väntar sig motiveringar och exempel. Det finns exempel även i denna tråd, men de tunnades ut. Kanske beroende på att ämnet ansågs färdigbehandlat så här långt.

3/ Förvisso var det en många som insåg detta, men också en del som ansåg att det blev ett "klankande" på A99 när dess svagare sidor framkom i jämförelserna. Detta trots att A99:s fördelar rapats upp så många gånger att rundgång är ett understatement. Blev ju rena karusellen ett tag.
Det är just detta som gör det svårt att hålla ihop trådar.

Jag anser personligen att alldeles för många inte är "mogna" nog att delta eftersom man inte tål att det "egna märkets" tillkortakommanden kommer i dagen. Här är det viktigt att notera att A99:s konkurrenters svagheter också dragits fram och nämnts.

Men de som inte tål sanningssökande mer förutsättningslöst bör nog söka sig till "Hallelujahtrådarna" som hyllar det egna märket i vått och torrt.

Och jag anser att du har rätt i att trådens rubrik medgav diskussioner i vidare perspektiv.

Men nu....

//Lennart

3/ Förvisso var det en många som insåg detta, men också en del som ansåg att det blev ett "klankande" på A99 när dess svagare sidor framkom i jämförelserna. Detta trots att A99:s fördelar rapats upp så många gånger att rundgång är ett understatement. Blev ju rena karusellen ett tag.
Det är just detta som gör det svårt att hålla ihop trådar.

Jag anser personligen att alldeles för många inte är "mogna" nog att delta eftersom man inte tål att det "egna märkets" tillkortakommanden kommer i dagen. Här är det viktigt att notera att A99:s konkurrenters svagheter också dragits fram och nämnts.

Men de som inte tål sanningssökande mer förutsättningslöst bör nog söka sig till "Hallelujahtrådarna" som hyllar det egna märket i vått och torrt.

Och jag anser att du har rätt i att trådens rubrik medgav diskussioner i vidare perspektiv.

Men nu....

//Lennart

Vet inte vem du avser med detta men svarar ändå. När det kommer till klankandet så anser jag det lite befogat ändå. Dina kommentarer angående A99 finner jag klanderfria. Du talar om plus och minus, helt ok. Men det fanns andra i tråden som kallade den t.ex. kass, jämförde den med en kamera i tretusenkronorsklassen osv. Kunde liksom inte skriva något positivt utan den blev ju fullständigt sågad, och så kass är den inte! Där tyckte jag gränsen gick. Jag påstod aldrig heller att A99 är en allt igenom perfekt kamera, men för mig hade den varit alldeles tillräcklig.Det som förstörde var detta ständiga upprepande att A99 är kass.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar