A/ Missförstå mig inte nu Lennart, men med handen på hjärtat så har faktiskt tråden till mesta delen handlat om att två st bytt märke och varför dom beslutade att byta märke. det har inte handlat lika mycket om vad kanske andra egentligen kräver av sin kamera, ämnet har behandlats av dig bland annat, men en mycket stor del om tillkorta kommande för förmodligen ett mindre antal personer.
B/ Nu pratar vi visserligen FF-modeller, men låt mig ge några exempel på vad folk köper, Olympus,Panasonic, Pentax, Fuji och Nexar och ingen av dom har någon märkvärdig följande autofokus. Flera av modellerna får inte eller Low Light siffror på 2800 hos DX0 flera får inte eller drömsiffror vad gäller DR. Men kamerorna säljs hyggligt ändå.
Har kortat ditt inlägg lite!
A/ Jag har inte missförstått dig, tror jag. Tror dock att du är aningen fel ute i ditt uttalande om "2 personer..etc".
Det kanske också ligger till så att för få motiverat varför de tycker de tycker om A99. Sedan går det ju inte att bortse ifrån att dessa 2 personer fått väldigt många svar och kommentarer som ska bemötas.
Sedan ska vi väl tänka på att tråden inte bara handlade om A99. Jag har kollat tillbaka i tråden och noterat att nästan varenda Sonykamera nämnts, liksom många kameror från andra märken (precis som trådens rubrik tillåter).
Svårigheten med den här tråden är att för få inte upplevt A99:s nackdelar och fördelar men ändå kommer med lite för tvärsäkra uttalanden. Är man bekant med en A77 så finns dock mycket förståelse att hämta därifrån.
B/ Tråden handlar inte alls specifikt om FF-modeller, men det blev mycket sådana diskussioer eftersom de 2 andra FF-tillverkarna släppte inte mindre än 6 st FF-modeller mer eller mindre parallellt med A99.
Nikon: D800/D4 och D600. Canon: 5DMkIII, 1Dx och 6D. Räknar vi bort D4 och 1Dx så är det ändå 4 st andra FF som trängs med A99 (Sony släppte RX-1 också, men den är ju en lite annorlunda skapelse).
Kamerorna du nämner hade gott kunnat nämnas i denna tråd mer, men att de säljer "trots" sämre DR, lägre siffror på low-light och följande AF beror nog dels på att de är billigare och i ett helt annat segment där man inte kan förvänta sig så höga nuffror.
Men som sagt: Det var ju upp till tråddeltagarna att ta upp dem på agendan.
C/ Just det, och sannolikt ligger orsaken till att A99 hamnade lite i kläm att den ju rimligen måste jämföras med sina mer likvärdiga släktingar i segmentet. Notera att den fick mycket bra omdömen för sin IQ jämfört med alla andra också. Men den hade lite andra brister som många hänger upp sig på (AF-C, låggljusegenskaper, laggning etc...) Samtidigt måste den ju berömmas för för sina unika finesser (för att var FF: SSS, vridbar display, peaking).
Men Bengt, så är vi där igen. RUNDGÅNG. Därför anser jag att tråden är mer eller mindre död.
//Lennart