Annons

Sonys systemkameror (och kanske andra också)

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag behöver inte så många bokstäver för att sammanfatta. A900 är bra, A99 slår den förmodligen på det mesta men är lite för dyr. När samma sensor sitter i RX1 är den mer omtyckt?

//R

Det var endast ett roligt inlägg som jag minns väl, kan vara kul att läsa för andra också, många är ledsna nu och tycker att vi även JAG är väl burdusa och skoningslösa i våra sågningar av A99. lite uppmuntran tagit från Lennarts breda arkiv.

Men det är väl inget att huttla med att det förelåg förväntningar på A99. Det som vi borde räta upp i tråden när det gäller vad som personligen anes vara bra, mindre bra eller kanske dåligt är just att det för ofta saknas tydliga motiveringar till varför man tycker si eller så. anser jag.

Det behöver inte vara långa haranger. Men jag tror att "jag tycker kameran är bra" utan motivering eller att "jag är besviken" utan att ange tydlig orsak ställer till onödig ordväxling.

Här har vissa slagit ned på Mats och han har de facto i flera inlägg faktiskt motiverat varför han tycker si eller så. Låt det stanna där. Det blir ju bara upprepningar annars.

Jag saknar fortfarande bildexempel från de A99-ägare som ändå huserar på tråden.

Hur som helst så är den här tråden intressant eftersom Sony lanserat en ett nytt koncept på "tjockkameramarknaden" när man implemneterat SLT-tekniken i en FF-kamera, kommit med en kompakt FF-kamera med fast 35/2.

Så det är fullt naturligt att dessa konstruktioner ställs mot mer traditionella dslr, i synnerhet i FF-segmentet.

Jag får snart låna en A99 igen och ska försöka bidra med en del exempel.

//Lennart

Ja det blir den berömda snöbollen som växer för varje nytt inlägg, vilket är olyckligt så klart, jag själv vet inte snart vem som har frågat vem om vad. inläggen blir långa, ofta för att det är svårt att svara kort på långa inlägg, hur aggressivt ett inlägg tolkas av läsaren är en av dom svåraste bitarna som jag inte har någon bra lösning på.

Det finns tre stycken som jag nu på rak arm kan minnas som har lämnat Sony och bytt märke, du Lennart ( har en Nex 7 ) Mats och Peter. jag kan inte minnas att någon på tråden tyckt att det varit något konstigt med det, och alla ni tre har talat om varför ni bytte märke, har som sagt inte märkt av ni skulle ha fått elaka gliringar eller så. Utan det har varit som vanligt.

Det som är allra mest konstigt med A99 är när Mr. Sony själv Gary Friedman visar på youtube om den trådlösa blixten och hur den fungerade jämfört med A900. det måste väl komma en FW som rättar till det tycker man.

Det känns inte så bra nu tycker jag, så jag minskar ner på mina inlägg i denna tråd, är övertygad om att ingen medvetet vill såra någon av deltagarna på tråden utan i bland blir det bara fel.

//Bengt.

Vid just det tillfället som jag tror du menar, då jag gjorde en liknelse med en xxxxxxx som du var i diskussion med en gång i tiden, Just precis då var jag också irriterad som du, och såg faktiskt flera likheter med xxxxxx OBS- jag såg likheter inte att du var exakt som xxxxxx.

Jag tror inte att du eller tänker på att du kryddar rätt så rejält mellan dom bra raderna som du skriver, du svarar ganska många på tråden som också svarar dig på olika sätt.

Den här tråden har blivit väldigt lång, och jag har inte sett att du deltagit så mycket tidigare. flera av dom frågor som du vill ha svar på av många på tråden. Har jag ställt förut, bland annat om varför det stannade vid 6b/s därför att så många har pratat om att SLT-systemet skulle vara så tacksamt för hög hastighet, jag startade också en specialtråd om varför Sony låg efter vad gäller effektiv autofokus. bägge dessa frågor svarade Martin Agfors på och finns där någonstans i annan tråd, om den är kvar nu har inte kollat det.

//Bengt.

Det jag irriterade mig på har inte med kameran att göra!!!

Flera personer har gång på gång på gång på gång hävdat att jag haft så skyhöga förväntningar på den och därför blivit besviken.

Det är inte sant. Jag har inte haft det och därför har jag frågat varför de tycker att de var så höga.

Jägarn började hela det här tjafset med ett citat från mig och med tillägget "Det tycker jag är orimliga förväntningar"

Jag har försökt få svar på VARFÖR han och andra tycker det var så fel förväntat, och efter ett tiotal vändor så finns fortfarande inget svar utan bara massa skäll på mig.

Roligt att du i allafall reflekterade över just det innehållet och tydligen också undrar vad det var så orimligt med att tro att den skulle bli lika snabb som A77 och inte tappa så mycket mer procentuellt ljus jämfört med andra SLT.

Läste Pic-Tors blog och direkt finns det en gliring till att "vissa anser den oanvändbar".

Jo, om man vill använda det trådlösa blixtsystemet som har varit en av styrkorna med Sony-systemet så är den i princip obrukbar, men annars är det inget större fel och de bilderna i bra ljus fixar den galant - precis som varenda annan systemkamera på marknaden för 3000 kr eller så.

Jo, den är lite bättre på det mesta andra än föregångaren A900 som någon skrev. Tycker det dock är att sätta ribban lite väl lågt. Det finns ju naturliga konkurrerande kameror att jämföra med och då hamnar den tyvärr hopplöst efter. Tråkigt men sant.

Det är f.ö. slut på diskussionen för min del (igen :) ). Är lite less på det här just nu.
Kommmer dock att fotografera en del riktigt häftiga saker under helgen är det planerat och kommer förmodligen lägga upp lite bilder också.

I_AM_MATS.JPG

Tagit bort kommentarer kring moderering och forumstrukturen. Sådant tas i forumet fotosidan.se

/Mod

Det jag irriterade mig på har inte med kameran att göra!!!

Flera personer har gång på gång på gång på gång hävdat att jag haft så skyhöga förväntningar på den och därför blivit besviken.

Det är inte sant. Jag har inte haft det och därför har jag frågat varför de tycker att de var så höga.

Jägarn började hela det här tjafset med ett citat från mig och med tillägget "Det tycker jag är orimliga förväntningar"

Jag har försökt få svar på VARFÖR han och andra tycker det var så fel förväntat, och efter ett tiotal vändor så finns fortfarande inget svar utan bara massa skäll på mig.

Roligt att du i allafall reflekterade över just det innehållet och tydligen också undrar vad det var så orimligt med att tro att den skulle bli lika snabb som A77 och inte tappa så mycket mer procentuellt ljus jämfört med andra SLT.

Läste Pic-Tors blog och direkt finns det en gliring till att "vissa anser den oanvändbar".

Jo, om man vill använda det trådlösa blixtsystemet som har varit en av styrkorna med Sony-systemet så är den i princip obrukbar, men annars är det inget större fel och de bilderna i bra ljus fixar den galant - precis som varenda annan systemkamera på marknaden för 3000 kr eller så.

Jo, den är lite bättre på det mesta andra än föregångaren A900 som någon skrev. Tycker det dock är att sätta ribban lite väl lågt. Det finns ju naturliga konkurrerande kameror att jämföra med och då hamnar den tyvärr hopplöst efter. Tråkigt men sant.

Det är f.ö. slut på diskussionen för min del (igen :) ). Är lite less på det här just nu.
Kommmer dock att fotografera en del riktigt häftiga saker under helgen är det planerat och kommer förmodligen lägga upp lite bilder också.

Visa bilaga 129364

Tagit bort kommentarer kring moderering och forumstrukturen. Sådant tas i forumet fotosidan.se

/Mod

Men Mats då. Nu fick du in en huppercut igen en bit upp i texten, att en 3000kr kamera klara samma motiv lika bra i bra ljus. Det var chili-krydda i den repliken.

Men Mats då. Nu fick du in en huppercut igen en bit upp i texten, att en 3000kr kamera klara samma motiv lika bra i bra ljus. Det var chili-krydda i den repliken.

Läs gärna den här sidan: http://www.fotosidan.se/cldoc/rules.htm. Särskilt följande stycke är intressant:

Använd besvara med citat sparsamt
Använd endast funktionen 'besvara med citat' när det finns risk för sammanblandning med till vem du besvarar. Grundreglen är att använda knappen Besvara. Anledningen är naturligtvis för att få ett bättre flyt i läsningen av trådar.

Vid användning av citat är det lämpligt att korta citatet till den del man faktiskt svarar på. Trådarna blir onödigt svårlästa om alla alltid citerar hela inlägg.

/Mod

Det som är allra mest konstigt med A99 är när Mr. Sony själv Gary Friedman visar på youtube om den trådlösa blixten och hur den fungerade jämfört med A900. det måste väl komma en FW som rättar till det tycker man.

Det beror ju helt på varför det är på det viset. Allting kan ju inte åtgärdas i firmware.

Jag är helt säker på att det har att göra med att det inte finns en separat exponeringsmätare utan mätningen sker med sensorn. Den är inte så snabb så att den hinner med preflash-sekvensen vid TTL-mätning. Det är också därför som A77 exponerade fel med blixt. Det går inte att göra hårdvara snabbare med mjukvara tyvärr och därför tror inte jag det kommer någon fw-fix för detta som löser problemet.

A77ans exponering är korrigerad. Dock är den högst sannolikt inte åtgärdad egentligen, utan att det sker kompensering som de räknat ut som funkar i de flesta fall. Om det är tillräckligt så är det bra och löser problemet.

För trådlös kan man nog inte göra så enkelt, så därför verkar de ha förlängt TTL-tiden och mätningen så att sensorn ska hinna med. Möjligen att de kan förbättra det en aning med fw.

På A580 som sagt så fick man en fördröjning och ett klick-klicketiklick när man använde trådlös blixt i LiveView-läge med sensorn. Anledningen är att den tillfäligt fällde ner spegeln och gjorde mätningen med den separata exponeringsmätaren. Sony är alltså högst medvetna om att sensorn inte funkar som exponeringsmätare för TTL.

Nikon har ett mycket fint trådlöst blixtsystem som är precis som Sonys fast på steroider. Där finns det dokumenterat att det fungerar på det sättet när man kör trådlös blixt i live-view läget just med motiveringen att det inte fungerar att göra TTL ljusmätningen med sensorn. Samma sak fast mer utvecklat skriver Thom Hogan i "The complete guide to Nikon D600".

(Thom Hogan är alltså Nikons motsvarighet till Gary Friedman kan man säga, fast han skriver med en lite annan utgångspunkt att läsaren inte är total nybörjare och går mycket mer på djupet).

Det är lite tragiskt att Sony bara mörkat det här och verkade hoppas att ingen skullle märkt det.
Om jag hade köpt kameran hade jag definitivt märkt det och skickat in den på garantireparation för att få den åtgärdad. Tycker att kunder ska mera göra så än att hjälpa till att tysta ner en brist på det sättet.

Jag känner att man inte kan lita på Sony. Det här är lika osnyggt som Nikon som låtsades om att det inte var fel på D600 när det skavdes av flagor i spegelmekanismen som blev till dammprickar på sensorn eller Canons problem med fokusfel på 5DMk2. Inte förrän de kommit med en åtgärd med en omkonstruerad "Shutter plate unit" så har de halvt erkänt problemet.

Är det förresten någon som gjort någon mätning på hur sensorstabiliseringen fungerar på A99?
Kanske har Sony sabbat eler försämrat den fina grejen också, vem vet?
Man ska kanske inte bara förutsätta att allt fungerat som förut utan ha som default att det inte gör det tills det är bevisat.

Kunder borde ställa lite mer krav på sin leverantör kan man tycka. Nu verkar många inte förstå vilken ställning de har som motpart och spelar för fel lag och försvarar sitt märke på ett osunt sätt.

/Mats
(Gick sådär med ambitionen att det förra inlägget var det sista... )

Nikon CLS är riktigt bra, men också Sonys trådlösa styrning fungerade väl åtminstone bra förut? Jag har ännu inte kunnat testa om min NEX har problem med fördröjning (eftersom jag fortfarande inte fått tag i någon blixt). Innan jag eventuellt köper en NEX-7n (om det nu kommer en sådan) vill jag nog testa hur just det fungerar - det känns inte så kul att bygga ut ett system som jag inte kommer att kunna använda helt som jag vill ...

Nikon CLS är riktigt bra, men också Sonys trådlösa styrning fungerade väl åtminstone bra förut?

Jo, det var skitbra med Sony förut, älskade det!

Inte mycket som skiljer, bara att Nikon har möjlighet att styra flera grupper och kan göra det direkt med kamerans inbyggda blixt medan man på Sony behöver ställa in det på en F58 eller F43 som controller. Det är dock för min del inte så nödvändigt, utan det är enkelheten med bara en extern blixt som tilltalar mig först och främst. För studio gör riktiga studioblixtar ett bättre jobb även än CLS.

/Mats

Vid just det tillfället som jag tror du menar, då jag gjorde en liknelse med en xxxxxxx som du var i diskussion med en gång i tiden, Just precis då var jag också irriterad som du, och såg faktiskt flera likheter med xxxxxx OBS- jag såg likheter inte att du var exakt som xxxxxx.

Jag tror inte att du eller tänker på att du kryddar rätt så rejält mellan dom bra raderna som du skriver, du svarar ganska många på tråden som också svarar dig på olika sätt.

Den här tråden har blivit väldigt lång, och jag har inte sett att du deltagit så mycket tidigare. flera av dom frågor som du vill ha svar på av många på tråden. Har jag ställt förut, bland annat om varför det stannade vid 6b/s därför att så många har pratat om att SLT-systemet skulle vara så tacksamt för hög hastighet, jag startade också en specialtråd om varför Sony låg efter vad gäller effektiv autofokus. bägge dessa frågor svarade Martin Agfors på och finns där någonstans i annan tråd, om den är kvar nu har inte kollat det.

//Bengt.

(Går inte att rediger citat med mobilen, ber om ursäkt för onödig citering)

Nej, Martin Agfors har inte förklarat varför seriehastigheten är så låg på A99 jämfört med A77.
Han har kommit med en gissning att det beror på den fysiska storleken på sensorn och att det kan leda till överhettning.

Så tror jag inte att det är och storleken har ju ingen betydelse brukar de med små ibland hävda.

Istället tror jag det hänger ihop med både bländarstyrningen och de 102 AF-punkterna.

A77 gör ju ljusmätningen och fokusering vid f/3,5 istället för med fullt öppen bländare.
Det skulle i te funka på en DSLR för att sökaren blir för mörk, men med en EVF kan man ju skruva upp ljuset. Det betyder att om man fotograferar på större bländare så måste kameran blända upp när bilden tas och tvinga bländararmen åt fel håll. Det här tror jag dessutom är orsaken till inkompatibilitetsproblemen med Sigma-objektiv och SLT-kamerorna.

Att A77 har kunnat cöra snabbare än Minoltas oricinalspec för bländarstyrningen på 5,5 fps är nog för att bländaren i te behöver gå lila långt.

Min teori är att de 102 AF-punkterna behöver mer ljus och att därför fokusering görs med fullt öppen bländare på A99 och då hänger helt enkelt inte bländaren med. Å andra sidan borde icke-modifierade Sigma-objektiv funka fi t med A99 om det kan vara en tröst.

Jag tror också att Sony brottats mycket med de här problemen o h med exponefingsmätningen o h att det är huvudanledningen till att det dröjt så länge innan kameran kom och inte blev bättre än den blev o h att de återigen meddelar ett omtag och senareläggning. De verkar ha tagit sig vatten över huvudet med den nya tekniken och stött på större problem än de klarar av.

Hoppas att de får ordning på torpet, just nu ser det lite mörkt ut.
/Mats

ANG inlägg 2248.

Pentax har länge varit finurliga med bra funktioner, deras autoiso i K5 lär vara inställbar efter konsten alla regler. Men att sensorstaben hjälper till vid optik-korrigering har jag aldrig läst om förut.

//Bengt.

Jag kände inte heller till den funktionen i Pentaxkamerorna. De har kanske inte använt den i marknadsföringen, på samma sätt som Sonys marknadsföring ofta framhäver det vi här tycker är ointressant men missar det för oss viktiga.

Det är väl inte en funktion som används jätteofta, men i SLT-kamerorna skulle det vara mer tillgängligt än i Pentax kameror, eftersom Sony har ständig Live View.. Jag tycker det är väldans smart av Pentax att lägga in den här möjligheten :)

Kommentarer kring moderering hör endast hemma i forumet fotosidan.se även om de länkar till det forumet. Har raderat ytterligare en sådan kommentar.

/Mod

Sony har kommit med en ny typ av SSS i sina filmkameror, kanske är överförbart till stillbilds-kameror, annars förmodar jag och hoppas att Sony jobbar som tusan med hela SLT-konceptet inte bara EVF. skrev för ett bra tag sedan att jag var rädd att Sony målat in sig i ett hörn.

Nya eventuella Nex7n kanske bevisar motsatsen hoppas vi.

//Bengt.

Jag är helt säker på att det har att göra med att det inte finns en separat exponeringsmätare utan mätningen sker med sensorn. Den är inte så snabb så att den hinner med preflash-sekvensen vid TTL-mätning. Det är också därför som A77 exponerade fel med blixt. Det går inte att göra hårdvara snabbare med mjukvara tyvärr och därför tror inte jag det kommer någon fw-fix för detta som löser problemet.

A77ans exponering är korrigerad. Dock är den högst sannolikt inte åtgärdad egentligen, utan att det sker kompensering som de räknat ut som funkar i de flesta fall. Om det är tillräckligt så är det bra och löser problemet.

För trådlös kan man nog inte göra så enkelt, så därför verkar de ha förlängt TTL-tiden och mätningen så att sensorn ska hinna med. Möjligen att de kan förbättra det en aning med fw.

Föstår inte det att sensorn inte skulle hinna med?
Blixtbursten är super kort och blir inte längre för sensorn väntar?
Möjligen kan det vara något med blixtprotokollet som är ändrat iochhmed den nya skon? Eller att sensorn måste resettas på något skummt sätt innan förblixten?

Eftersom fördröjningen också sker med A77 och NEX-7 så har det nog inte med blixtskon att göra. Snarare att sensorn inte är lika bra som exponeringsmätare som de komponenter som faktiskt är gjorda just för att mäta exponering ...

Borde ju inte vara sensorn för A77 har ju ingen direkt delay med inbyggd blixt.
Problemet uppkommer med den lösa blixten

Verkar vara den lösa blixtern i kombination med "hot" skon som ställer till det.
De kanske har varit tvungna för EMC tester och dyligt att lägga till mer saker i elektroniken till blixt skon. Kanske ett mellansteg som är opto isolerat och ger denna fördröjning..... då det är en digital signal till blixtern som ska översättas i blixten till ett ljus tåg.

Med andra ord är det kommunikationen till blixten när den går via blixt skon. Inte sensorn eller blixten i sig. Kraven på elektronik som ansluts utanför sin produkt har ökat rejält. Innan hade väl Minolta en lös adapter för att få en blixt (PC) anslutning till typ studioblixtar och man varnades för att använda billiga ebay varianter som inte var optoisolerade. Nu finns väl det en PC anslutning på kameran..... som är åtskild....

Om ni har frågor om varför den här tråden flyttades, eller andra frågor kring moderering ställs dessa i forumet fotosidan.se. Kommentarer som handlar om sådant raderas från den här (och andra trådar) oavsett hur syftet med frågan/kommentarer.

Har raderat ytterligare kommentare kring just detta.

/Mod

Har ingen ännu fått tummen ur och fått den "blixtrande" idén att maila Sonys support och ställa den uppenbarligen berättigade frågan varför blixtstyrningen inte fungerar? Eller kanske bättre varför den fungerar som den gör.

Jag kan inte göra det då jag saknar blixt till Sonysystemet och därmed inte kan exemplifiera det. Jag använder inte heller blixt överdrivet mycket eller ofta just nu då jag är inne i en period där jag försöker bemästra befintligt ljus i alla lägen eftersom motiven jag plåtar för ett litet privat projekt kräver det.

Men frågan är uppenbarligen viktig för många. Och när jag återgår till mer "normal" fotografering och ev tänker utöka NEX-systemet känns det angeläget även för mig.

//Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar