Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Sonys systemkameror (och kanske andra också)
- Trådstartare avlustat_medlemskap180119
- Start datum
avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Jag använder inte sådana kraftuttryck i sådana här sammanhang. Men jag tycker att dina förväntningar var orimliga till stor del. Du får tycka som du vill och jag tycker som jag vill. Tycker att denna ständiga sågning av A99 som du har upprepat ett otal gånger börjar bli lite tjatig. Så fort någon annan har en avvikande uppfattning från din så får han mothugg direkt då du återigen måste påvisa vilket misslyckande A99 är. Vi vet nu att det är din åsikt och du behöver inte försöka få alla andra att acceptera din åsikt. Jag tror att de flesta här klarar att skapa sig en egen uppfattning om A99:ans brister och fördelar.
Du har uppenbart svårt att ta kritik då du vänder taggarna utåt direkt om någon kritiserar det du skrivit. Samtidigt är du ganska vass i tonen själv inte minst i ditt senaste inlägg. Du misstolkar vad personer skriver t.ex. från Bengt. Det trevliga samtalsläget som tidigare funnits i Sonytrådarna är i princip borta. I stället för att ständigt sabla ner på brister hos en kamera (oavsett märke) kanske man kunde diskutera om hur man kan göra för att minimera bristerna och använda kameran på bästa sätt efter sina förutsättningar. Det är väl trots allt det som det handlar om, att använda sin kamera på bästa sätt. Skit samma vad det står på loggan. Detta ständiga tjat om kameramärke vs kameramärke är så barnsligt egentligen så det liknar ingenting.
Jag är ingen Sonytaliban. Jag har haft både Nikon och Olympus och Canon, men just nu har jag en Sony. Är nöjd med den jag har och optiken jag har till den. Hade jag haft pengarna hade jag inte tvekat att köpa en A99. Har läst mycket från människor som faktiskt äger kameran och är väldigt nöjda vilket jag är säker på att även jag skulle bli med en sådan.
Hoppas att denna tråden återgår till att diskutera lite trevligare saker då som den nu är blir ointressant för de flesta förutom några av huvudpersonerna i denna tråd. Men detta är ju bara min åsikt!
Ok, dåligt kraftuttryck. Dumt av mig.
Jag har inte det minsta emot om andra har andra åsikter än mig och om man utvecklar och ger skäl för dem så lyssnar jag och kan ta till mig också.
Problemet är inte att du tyckker att mina förväntningar var fel, utan att du låter bli att tala om VARFÖR du tycker att de var så fel.
Nu är det inte om kameran som åsikterna går isär, utan vi har olika åsikt om mina förväntningar var skyhögt uppskruvade eller inte. Jag ger skäl till varför jag itnte tycker de var det, men du och andra gör ju inte det, bara upprepar att ni tycker det var så fel utan att säga varför.
Om du tycker att mina förväntningar var så fel kan du väl berätta vilka förväntningar du själv hade eller varför mins skulle varit så fel?
Trodde du att serietagningshastigheten skulle bli hälften av A77ans när det inte finns något uns större datamängd och ingen mer mekanik måste flyttas runt?
Om man har en så låg förväntning tycker jag faktiskt det är den det är fel på i så fall. Jag har inte någon uttrycka det, utan tvärtom trodde väl alla att den skulle bli lika snabb som A77 fast med lite större buffert.
Att A99 skulle förlora så mycket mer ljus än vad tidigare SLT gör var väl knappast förväntat. Att den slulle ligga på samma procentuella tapp elller vara lite förbättrat är väl knappast nåt supermärkligt. Kan du inte ge ett svar på varför du tycker det jag förväntade mig var så fel.
Det var dessutom precis samma förväntningar som de allra flesta andra också hade.
Detta gäller också Patrik, Sten-Åke, Gunnar m.fl. som tydligen håller med och säger saker som luftslott och annat utan att på ett enda sätt tala om vad det var så fel med att tro att den skulle klara 12 fps och inte tappa mer ljus än andra SLT.
Berätta gärna, för jag förstår fortfarande inte.
Jag vänder inte taggar utåt för att någon tycker olika om det som jag skrivit, men gör det med rätta när man påstår att jag sagt saker som jag iite gjort och sedan skäller på mig för det. Nu är det inte kameran som diskuteras här ch som jag vänder mig emot, utan att jag som person är kass och har haft fel förväntningar när de i själva verket varit alldeles fulllt rimliga och inte annorlunda än andras.
Om du tycker de här sakerna som t.ex. 6fps och att den går ifrån 14-bit redan vid 3 fps så berätta gärna det och förklara också varför det är så hima bra.
/Mats
Photocon
Aktiv medlem
Ja, jag åsiftade dig o h jag tror att vi två nog är ganska överens om det mesta.
Att uttryckligen skriva att den är så förbaskat bra för att visa hä syn, lugna ner stämning osv.kan man ju cöra. Möjligen är det nog här vi skiljer oss åti så fall, för själva sakfrågan tror jag som sagt vi tycker rätt lika.
Jag har absolut förstående för att ma väljer en A99 om man har my ket investerat i Alpha, tror att det kommer att reda upp sig i framtiden inte berörs av de felen som kamdran har för sitt eget fotograferande och är stadd vid kassa så att man kan ta lite högre pris och mer värdeminskning osv.
Det cör inte att kameran blir bra, bara att man veg om det och gör ett informerat val och ra är den ju i absoluta mått mätt så att den ger fin bildkvalitet osv. Relagivt jämfört med andra alternativ o h mes hänsy till priset är den det do k i te o h vill man själv an ända just de saker som t.ex. blixt där den i te presterar bra är den dålig.
Jag tar också hänsyn till mig själv. Har inga problem med att andra skjlle cilla den o h haf i tråden bredvid gratulerat en person som köpt den till en bra deal.
Problemet här är att uttalanden från dig att den är bra tolkas av vissa såsom att det nu är fastslaget på ett objektivt sätt. Dessutom ogillar jag starkt det här påhoppet från Bengt och Gun af att man skriver det för att ma är osäker på sitt eget val och borde knipa käft.
Tillåt mig reagera.
/Mats
Du får reagera, precis som jag. Är bara inte överens med dig vad gäller att jag sträva efter att vara PK som då och då nämner A99 i positiva ordalag.
Du skriver: "Problemet här är att uttalanden från dig att den är bra tolkas av vissa såsom att det nu är fastslaget på ett objektivt sätt".
Jag tillmäter inte mig själv så stor betydelse att jag ensam kan fastslå hurvida någon kamerajäkel är bra eller dålig för någon annan än mig själv och de med liknande krav.
Jag får ge dig ett stort rätt dock: Vi har i grunden nästan exakt samma uppfattning om A99:s egenskaper, Sonys roadmap. De åsikterna skiljer sig nog inte mer än att den ene av oss skulle föredra en viss färg på kameraremmen jämfört med den andre.
Visserligen har jag haft uppe en lånad A99 och jämfört sida vid sida med Nikon D800 och Canon 1DsMkIII, Canon 5DMkIII och i senare skede även med en D600.
Motivet var stilla, stativ användes, jag försäkrade mig om att skärpan hamnade där den skulle genom att använda LV med förstorad "sökarbild". Manuellt satta tider och bländare på likvärdiga objektiv. Jag använde basiso för att få största möjliga detaljering och DR.
Här ligger A99 mycket bra till i jämförelse. Svårt att skilja detaljering och DR från D600/D800 även om D800 på skärm gav ett skarpare intryck efter nedskalning till 24Mp (men det känns inte så relevant), Även D600 gav ett lite skarpare intryck, sannolikt beroende på svagare lowpassfilter. Men en liten efterskärpning på A99-filen fixade detta. Samtliga 3 kameror ger vid sådana motiv mycket bra resultat.
A99 vs 1DsMkIII och 5DMkIII. Detaljering i princip osynliga skillnader. Däremot brände båda Canonkamerorna lite mer högdagrar och för att bibehålla dem kostade det lite teckning i skuggpartierna.
Alltså, det är inga skitkameror A99 jämförs med. Och här är den bra; vid landskap och lite lugnare motiv upp till mer moderata iso. Och då är den alltså fullt jämförbar med marknadsledande FF av andra märken så att alla borde bli nöjda med den.
Sedan kommer vissa "katastrofer" för mig. Med en A900 kunde jag ta en bild på en simtävlingsstart där folk samtidigt på startsignalen dyker från sina startpulter. Behövde inte ens ha kameran ställd på sekvens. Det jag såg i sökaren skedde i realtid och de startandes huvuden fanns med. Med en en A99 gjorde jag en simulering av detta och fann att laggningen skulle visat en bild som "beskurit" de startande så att de saknade huvud, axlar och framåtsträckta armar. (Går att undvika genom att hålla vänster öga öppet också).
Sedan behöver jag väl inte rapa upp sämre lågljusprestanda, sämre AF-C etc. Det har stötts och blötts i denna tråd länge. Blixtstyrning också plus lite fler saker.
Men för lite lugnare motiv där man vill ha bra detaljering, färger och väldigt fina manuella fokushjälpmedel och bra DR och klarar sig med mer moderata iso så är A99 i mina ögon en bra kamera.
Men jag vill inte vara begränsad till det. Och det vill inte du heller vilket framgått.
Men det är svårt att sabla ned en kamera som ger lite bättre IQ i vissa situationer än Canons förra flaggskepp inom prosegmentet 1DSMKIII (som ny kostade 70.000 och var aktuell ända till för 10 månader sedan). Sedan ligger den oerhört nära sina konkurrenter som är helt moderna just i den fotossituation den testades vid.
Så jag vore jäkligt onyanserad om jag skrev att A99 var dålig när den är är riktigt bra på många saker. Men även jag tillåter mig att tycka att den är sämre än konkurrenternas på för mig extremt viktiga punkter.
Så, okej du kan få äta färsk gös istället om du har vägarna förbi, men nämn inte uttrycket PK igen för då får du äta den rå Överens?
//Lennart
Avslutat medlemskap
Överens och ser fram emot gösen!
/Mats
/Mats
Jag har inte det minsta emot om andra har andra åsikter än mig och om man utvecklar och ger skäl för dem så lyssnar jag och kan ta till mig också.
Mats,
Jag tror att grundproblemet i den här diskussionen inte handlar om sakargument, utan om lite olika sätt att uttrycka sig.
Jag tror vi alla vid det här laget kan etablera som ett faktum att A99 är en kamera som inte uppfyllde dina önskemål. Den var och förblir en besvikelse för dig. Vi kan nog också konstatera att för andra människor, med andra krav och föreställningar om hur en kamera kan och bör vara så var den inte och är fortfarande inte någon besvikelse. De är rätt nöjda med den. Ni tycker helt enkelt olika. That's life.
Mycket av diskussionen verkar uppstå ur att det ibland känns - och jag antar att det är oavsiktktligt från ditt håll - som att du inte riktigt godkänner eller accepterar att andra har andra krav på en kamera än du har och därmed inte är så besvikna på A99 som du är. Det är nog mycket här som det uppstår irritation. Jag antar att du helt enkelt bara vill lägga fram och förklara varför du tycker som du gör, men ibland framstår det lite som att du tycker att andra har fel om de tycker annorlunda än du.
Avslutat medlemskap
Mats,
Jag tror att grundproblemet i den här diskussionen inte handlar om sakargument, utan om lite olika sätt att uttrycka sig.
Självklart är det så och folk envisas ju med att fortsätta säga att jag byggt luftslott och haft fullständigt orimliga förväntningar osv.
Det stämmer inte. Jag har inte haft det och jag är irriterad på att detta upprepas gång på gång. När jag undrar jag vad det var för nåt som jag förväntade så fel och varför det skulle vara så orimligt att tro att den skulle bli lika snabb som A77 och inte tappa mer ljus än andra SLT så får jag inget svar på det, bara igen att jag förväntade så himla fel och andra som håller med.
Jag får bara goddag yxskaft-svar och inte en enda gång ett svar på VAD det var som var så fel, följt av en harrang att jag spyr galla över kameran, vilket jag faktiskt inte gör för de som läser innehållet i min kritik och att jag är dum i största allmänhet och förstör stämningen osv.
Urban plockade fram ett gammalt citat, vilket ju är samma som jag upprepat här och hävdar igen att det var uppåt väggarna, men inte varför han anser det.
Fullständigt rimliga förväntningar anser jag och precis samma som den absolut största majoriteten hade (förmodligen han själv också).
Orimligt tycker jag skulle vara att den skulle vara bara hälften så snabb utan någon anledning och ingen vad jag vet förväntade sig det.
De här påhoppen på mig är faktiskt inte ok och du får ursäkta mig om jag fortsätter bemöta det.
Vill gärna ha lite mer förklarande svar än "du är dum" typ.
Jag vill gärna veta varför denna förväntning var så fel och vilken Urban själv hade. Har frågat det, men inte fått svar.
Jag tror vi alla vid det här laget kan etablera som ett faktum att A99 är en kamera som inte uppfyllde dina önskemål.
Jaja, det är inte hela världen. Det är en kamera och det finns fler att välja emellan. Märke skit samma och jag kan byta tillbaka om de släpper en annan som är mycket bättre eller så.
Finns såklart heller ingen anledning med att vara missnöjd med den om man har en och inte använder blixt eller fotograferar saker som rör sig eller måste pricka ett ögonblick och har bra ljus osv., även om det finns andra som också fixar det och mycket mer för mindre pengar.
Nä, skämt åsido. Det är självklart helt ok för mig såklart om andra gillar den. Den har några egenskaper som gör att den går bort för mig, speciellt med blixten och annat lagg med EVF som jag upplevde störande med A77 också. Hakar man inte upp sig på det så är den rätt bra och inte alls märkligt att man köper den i väntan på nästa om man sitter med mycket Alpha-grejer.
Hela grejen jag hänger upp mig på är alltså påhoppen på mig som person!
Mycket av diskussionen verkar uppstå ur att det ibland känns - och jag antar att det är oavsiktktligt från ditt håll - som att du inte riktigt godkänner eller accepterar att andra har andra krav på en kamera än du har och därmed inte är så besvikna på A99 som du är.
Din gissning av mina motiv är inte korrekt.
Om andra "känner" att jag menar nåt annat än jag säger är det faktiskt deras problem. Om man inte vet så kan man ju alltid fråga.
Ja, jag låter säkerligen irriterad och jag är det. Dock inte irriterad på dig även om jag tycker det inte är alldeles nödvändigt att förklara det här för mig som om jag inte var särskilt smart, för jag förstår mycket väl.
Jag tycker inte om de här påhoppen på mig som person, vilket det är vad det faktiskt handlar om.
Jag accepterar fulllt om andra personer har andra krav och åsikter.
Om någon inte tycker att det gör något att blixt laggar vid trådlöst t.ex. är det helt ok, men det är ju inte det som sägs, utan istället säger man att det inte alls laggar och att det är gammmal information. Det är en viktig distinktion.
/Mats
Jägar3n
Aktiv medlem
Ok, dåligt kraftuttryck. Dumt av mig.
Problemet är inte att du tyckker att mina förväntningar var fel, utan att du låter bli att tala om VARFÖR du tycker att de var så fel.
Nu är det inte om kameran som åsikterna går isär, utan vi har olika åsikt om mina förväntningar var skyhögt uppskruvade eller inte. Jag ger skäl till varför jag itnte tycker de var det, men du och andra gör ju inte det, bara upprepar att ni tycker det var så fel utan att säga varför.
Om du tycker att mina förväntningar var så fel kan du väl berätta vilka förväntningar du själv hade eller varför mins skulle varit så fel?
Trodde du att serietagningshastigheten skulle bli hälften av A77ans när det inte finns något uns större datamängd och ingen mer mekanik måste flyttas runt?
Om man har en så låg förväntning tycker jag faktiskt det är den det är fel på i så fall. Jag har inte någon uttrycka det, utan tvärtom trodde väl alla att den skulle bli lika snabb som A77 fast med lite större buffert.
Att A99 skulle förlora så mycket mer ljus än vad tidigare SLT gör var väl knappast förväntat. Att den slulle ligga på samma procentuella tapp elller vara lite förbättrat är väl knappast nåt supermärkligt. Kan du inte ge ett svar på varför du tycker det jag förväntade mig var så fel.
Det var dessutom precis samma förväntningar som de allra flesta andra också hade.
Detta gäller också Patrik, Sten-Åke, Gunnar m.fl. som tydligen håller med och säger saker som luftslott och annat utan att på ett enda sätt tala om vad det var så fel med att tro att den skulle klara 12 fps och inte tappa mer ljus än andra SLT.
Berätta gärna, för jag förstår fortfarande inte.
Jag vänder inte taggar utåt för att någon tycker olika om det som jag skrivit, men gör det med rätta när man påstår att jag sagt saker som jag iite gjort och sedan skäller på mig för det. Nu är det inte kameran som diskuteras här ch som jag vänder mig emot, utan att jag som person är kass och har haft fel förväntningar när de i själva verket varit alldeles fulllt rimliga och inte annorlunda än andras.
Om du tycker de här sakerna som t.ex. 6fps och att den går ifrån 14-bit redan vid 3 fps så berätta gärna det och förklara också varför det är så hima bra.
/Mats
Jag skrev redan i tråden som spekulerade i A99 att om A99 hamnar i klass med t.ex. Canon 5dmkIII så är det bra. Det var mina förväntningar. Jag spekulerade aldrig i hur många bilder som den kunde rassla av i sekunden osv. Finns liksom ingen anledning för man får se när kameran släpps. Jag har inga problem med att du tycker kameran är kass. Du har tydliggjort ditt missnöje och beskrivit varför, inte bara en gång utan ett flertal gånger. Jag delar inte din uppfattning så är det bara. För mig funkar A77 ypperligt och är säker på att A99 skulle göra likaså. Kan vi inte släppa detta nu hur kass A99 är och gå vidare. Tycker att vi bara kan konstatera att alla har olika krav på kameror och det som är bra för vissa är inte bra för andra.
Om andra "känner" att jag menar nåt annat än jag säger är det faktiskt deras problem. Om man inte vet så kan man ju alltid fråga.
Om flera av varandra oberoende personer feltolkar det du skriver skulle jag nog säga att det i hög grad är ditt problem - det blir svårt att föra en konstruktiv diskussion om man inte uttrycker sig så andra förstår
Jag kan väl säga att just det du skrev där är lite representativt för en typ av formuleringar som nog leder till det du upplever som attacker... Åter igen, jag utgår från att det är helt oavsiktligt från din sida, men det du skrev där lät ärligt talat ganska arrogant
Avslutat medlemskap
Jag skrev redan i tråden som spekulerade i A99 att om A99 hamnar i klass med t.ex. Canon 5dmkIII så är det bra. Det var mina förväntningar.
Bra, då verkar vi komma nån vart.
Vi hade alltså samma förväntningar ungefär på hur lågljusprestanda skulle vara, jag trodde den skulle ligga lite över Canon 5DmkIII och du hoppades på ungefär likvärdigt, så vi hade båda jättemycket fel.
Var min förväntan alldeles fel för det och skyhögt ställd eller konstig på nåt sätt?
Jag spekulerade aldrig i hur många bilder som den kunde rassla av i sekunden osv. Finns liksom ingen anledning för man får se när kameran släpps.
Ok, du hade ingen förväntan alls. Jag trodde den skulle vara i par med A77 eller möjligen en aning bättre.
Så frågan kvarstår vad var det i min förväntan som var så skyhögt och orimligt?
Jag har inga problem med att du tycker kameran är kass. Du har tydliggjort ditt missnöje och beskrivit varför, inte bara en gång utan ett flertal gånger. Jag delar inte din uppfattning så är det bara. För mig funkar A77 ypperligt och är säker på att A99 skulle göra likaså.
Jag tycker inte det är nåt större fel på A77. Jag tyckte inte den funkade ypperligt för mig för jag kom inte överens med EVF-lösningen, men förstår att den gör det för andra och har inga som helst problem med det. Även om A99 är en helt annan sak och man inte kan extrapolera A77s egenskaper. Tycker inte A99 helller är så kass om man inte sätter det i relation till pris och konkurrens, vilket är rimligt att göra. Den har några egenskaper med framförallt blixtsystemet som diskvalificerar den helt för mig, men som jag förstår är oviktigt för andra.
MEN, det är ju inte detta som det det handla om, utan dina synpunkter på att mina förväntningar var orimligt högt ställda och det är det som jag reagerar över.
Nu har du halvsvarat att du trodde ungefär lika om ljusstyrkan och inte förväntade dig nåt alls om seriehastigheten.
Du skrev alltså nyss så här:
Detta vill jag kalla skyhöga förväntningar i alla fall! Vi övriga hade nog mer rimliga förväntningar på A99..
Vilka vi andra?
Du hade ju ungefär samma förväntning som jag om ljusstyrkan och att frameraten skulle ligga i par med A77 eller ev. aningen högre kan väl knappast vara skyhögt och konstigt och skilja sig från mängden.
Du svarar ändå inte på varför du anser att det var så skyhögt.
Kan du verkligen inte förstå varför jag uppfattar det som ett påhopp på mig som person och att jag blir irriterad när samma felaktiga sak upprepas gång på gång utan att nån kan berätta varför man tycker det var så skyhögt?
Det tycker jag vi har släppt för länge sedan. handlar inte om det. Det är de här påhoppen på mig att jag snurrade till det och byggde luftslott osv. som är det som jag irriterar mig på och ingen kan ge skäl till, men ändå fortsätter med anklagelserna.Kan vi inte släppa detta nu hur kass A99 är och gå vidare.
/Mats
Jägar3n
Aktiv medlem
Bra, då verkar vi komma nån vart.
Vi hade alltså samma förväntningar ungefär på hur lågljusprestanda skulle vara, jag trodde den skulle ligga lite över Canon 5DmkIII och du hoppades på ungefär likvärdigt, så vi hade båda jättemycket fel.
Var min förväntan alldeles fel för det och skyhögt ställd eller konstig på nåt sätt?
Ok, du hade ingen förväntan alls. Jag trodde den skulle vara i par med A77 eller möjligen en aning bättre.
Så frågan kvarstår vad var det i min förväntan som var så skyhögt och orimligt?
Jag tycker inte det är nåt större fel på A77. Jag tyckte inte den funkade ypperligt för mig för jag kom inte överens med EVF-lösningen, men förstår att den gör det för andra och har inga som helst problem med det. Även om A99 är en helt annan sak och man inte kan extrapolera A77s egenskaper. Tycker inte A99 helller är så kass om man inte sätter det i relation till pris och konkurrens, vilket är rimligt att göra. Den har några egenskaper med framförallt blixtsystemet som diskvalificerar den helt för mig, men som jag förstår är oviktigt för andra.
MEN, det är ju inte detta som det det handla om, utan dina synpunkter på att mina förväntningar var orimligt högt ställda och det är det som jag reagerar över.
Nu har du halvsvarat att du trodde ungefär lika om ljusstyrkan och inte förväntade dig nåt alls om seriehastigheten.
Du skrev alltså nyss så här:
Vilka vi andra?
Du hade ju ungefär samma förväntning som jag om ljusstyrkan och att frameraten skulle ligga i par med A77 eller ev. aningen högre kan väl knappast vara skyhögt och konstigt och skilja sig från mängden.
Du svarar ändå inte på varför du anser att det var så skyhögt.
Kan du verkligen inte förstå varför jag uppfattar det som ett påhopp på mig som person och att jag blir irriterad när samma felaktiga sak upprepas gång på gång utan att nån kan berätta varför man tycker det var så skyhögt?
Det tycker jag vi har släppt för länge sedan. handlar inte om det. Det är de här påhoppen på mig att jag snurrade till det och byggde luftslott osv. som är det som jag irriterar mig på och ingen kan ge skäl till, men ändå fortsätter med anklagelserna.
/Mats
Var nämner jag lågljusprestanda någonstans? Har över huvud taget inte nämnt det i mina förväntningar angående A99 Skrev att om den blir i klass med 5DMKIII är det bra! Detta gäller i allmänna lag inte lågljusprestanda. Är faktiskt innerligt trött på ditt eviga gnäll och ditt sätt att tolka vad som skrivs i inläggen. Finner inte någon som helst anledning att fortsätt detta käbbel med dig angående vare sig det ena eller det andra. Om det fortsätter så här kommer du till slut att få svara på dina egna inlägg för det finns inga andra som är intresserade av att läsa denna tråd mer vilket kanske vore det bästa. Lägga den till handlingarna o glömma den!
Avslutat medlemskap
Om flera av varandra oberoende personer feltolkar det du skriver skulle jag nog säga att det i hög grad är ditt problem - det blir svårt att föra en konstruktiv diskussion om man inte uttrycker sig så andra förstår
Jag kan väl säga att just det du skrev där är lite representativt för en typ av formuleringar som nog leder till det du upplever som attacker... Åter igen, jag utgår från att det är helt oavsiktligt från din sida, men det du skrev där lät ärligt talat ganska arrogant
Ja, jag skriver i affekt nu och då kan tonen bli irriterad och det var arrogant.
Men jag är irriterad med rätta och det är inte felaktigt det som jag skrev.
Om andra "tolkar" mina inlägg som att det betyder annat än det jag skriver så är det inte mitt fel.
När jag reagerar på det som Bengt skrivit nr han förolämpar mig får jag höra att det är jag som misstolkar för att jag inte skulle förstå att han menar något annat än det han faktiskt skriver.
Det som jag retar mig på är alltså att andra felaktigt beskriver vad jag trott och sagt och sedan utifrån den felaktiga utgångspunkten skäller på mig.
Är det konstigt på något sätt att jag irriterar mig på det???
Jag hade högst rimliga förväntningar på den här kameran och de skiljde sig inte från det som de allra flesta andra trodde.
Skillnaden är möjligen att jag tycker likadant efteråt och inte ändrar min uppfattning om vad som är rimligt och bra osv när man vet hur det blev. Jag är inte nöjd med resultatet och agerar därefter och byter.
Jag trodde den skulle vara något över 5D3/D800 i ljusstuyrka och klara serietagning i par med A77.
Ändå får jag höra gång på gång på gång att hela felet är att jag hade så uppskruvade förväntningar, orimligt och skyhögt och byggde luftslott osv och ingen ger något skäl till varför man tycker det.
/Mats
Avslutat medlemskap
Var nämner jag lågljusprestanda någonstans? Har över huvud taget inte nämnt det i mina förväntningar angående A99 Skrev att om den blir i klass med 5DMKIII är det bra!
Det var ju i ett sammanhang där du citerade mig just angående denna egenskap och att jag trodde att den i det gebitet skulle ligga lite över 5DmkIII och under 1DX. Det var exakt det som du tog upp att jag avsåg och sedan svarade på vad du själv trodde. Att du då menar nånting helt annat, vad det nu är "generellt", framgår absolut inte och är ganska märkligt.
Är faktiskt innerligt trött på ditt eviga gnäll och ditt sätt att tolka vad som skrivs i inläggen. Finner inte någon som helst anledning att fortsätt detta käbbel med dig angående vare sig det ena eller det andra.
Och så det här igen.
Mitt eviga gnäll?
Ja, jag upprepar mig ännu en gång.
Du säger att mina förväntningar var så skyhöga.
Det är fel anser jag och var samma som de flesta andra hade.
Du på något sätt vill inte då förklara varför du tycker att att om jag trodde den skulle ha samma framerate som A77 och inte bara halva att det är så skyhögt.
Istället för att säga varför du tycker det eller säga att du misstagit dig och iegentligen inte tycker det var så skyhögt så drar du till igen med de där svepande anklagelserna om mitt eviga gnäll.
Vad är det som gör att du tycker att det är ok att slänga ut en anklagelse på det sättet och sen när man ber om en förklaring varför du tycker så bara glida undan och komma med en annan.
Kameran skit samma. Den är rätt ok om man inte jämför den med andra eller vill köra blixt.
Vi har nog i grunden inte så olika syn heller och har ju diskuterat A77 i positiva ordalag och så och den kameran har jag inget större emot. Jag gillar inte några saker med den, men det finns mycket som är alldeles jättebra med den och jag har full förståelse för att andra, inklusive du, är väldigt nöjda med den.
/Mats
Bengt Jönsson
Aktiv medlem
Det pågår lite parallella diskussioner och det var Lennart som förde in Canons plastioga 50:a tror jag. Så i det sammanhanget var det faktiskt relevant tycker jag. Att sedan linselementen lossnar ur exv. Zeiss 135mm visar väl på att konstruktioner som glappar på detta sätt kan få dessa små skruvar att lossna och "äta" upp materialet i skruvhålen tills de lossnar.
Sen är det faktiskt så att det går att bygga bättre lagrade lösningar men det kostar väl några spänn till så det går väl bort antar jag. Men att linselementen lossnar ur Zeiss-objektiven tycker jag nog är lätt anmärkningsvärt och rent uselt.
Det är främre metallringen, den som sitter framför fokusringen som lossnar. Det ramlar inte ut glasbitar ur objektivet. Inte på mitt ialla fall. Men det som jag stör mig mest att det händer just ett sånt objektiv. Hade det hänt på en kitzoom hade jag inte stört mig lika mycket, det förväntar man sig nästan.
afe
Aktiv medlem
Också den här tråden är farligt nära att stängas nu. Diskutera gärna Sonys kameror och vad ni tycker och dem, men undvik att kritisera andras åsikter.
Missförstånd och oklarheter medlemmar emellan sköts bäst via privat kommunikation, och inte i öppet forum.
Har ni synpunkter på detta tas dessa i forumet fotosidan.se.
/Mod
Missförstånd och oklarheter medlemmar emellan sköts bäst via privat kommunikation, och inte i öppet forum.
Har ni synpunkter på detta tas dessa i forumet fotosidan.se.
/Mod
Photocon
Aktiv medlem
Förväntningar på Sonys kameror (o kanske andra..)
Men det är väl inget att huttla med att det förelåg förväntningar på A99. Det som vi borde räta upp i tråden när det gäller vad som personligen anes vara bra, mindre bra eller kanske dåligt är just att det för ofta saknas tydliga motiveringar till varför man tycker si eller så. anser jag.
Det behöver inte vara långa haranger. Men jag tror att "jag tycker kameran är bra" utan motivering eller att "jag är besviken" utan att ange tydlig orsak ställer till onödig ordväxling.
Här har vissa slagit ned på Mats och han har de facto i flera inlägg faktiskt motiverat varför han tycker si eller så. Låt det stanna där. Det blir ju bara upprepningar annars.
Jag saknar fortfarande bildexempel från de A99-ägare som ändå huserar på tråden.
Hur som helst så är den här tråden intressant eftersom Sony lanserat en ett nytt koncept på "tjockkameramarknaden" när man implemneterat SLT-tekniken i en FF-kamera, kommit med en kompakt FF-kamera med fast 35/2.
Så det är fullt naturligt att dessa konstruktioner ställs mot mer traditionella dslr, i synnerhet i FF-segmentet.
Jag får snart låna en A99 igen och ska försöka bidra med en del exempel.
//Lennart
Men det är väl inget att huttla med att det förelåg förväntningar på A99. Det som vi borde räta upp i tråden när det gäller vad som personligen anes vara bra, mindre bra eller kanske dåligt är just att det för ofta saknas tydliga motiveringar till varför man tycker si eller så. anser jag.
Det behöver inte vara långa haranger. Men jag tror att "jag tycker kameran är bra" utan motivering eller att "jag är besviken" utan att ange tydlig orsak ställer till onödig ordväxling.
Här har vissa slagit ned på Mats och han har de facto i flera inlägg faktiskt motiverat varför han tycker si eller så. Låt det stanna där. Det blir ju bara upprepningar annars.
Jag saknar fortfarande bildexempel från de A99-ägare som ändå huserar på tråden.
Hur som helst så är den här tråden intressant eftersom Sony lanserat en ett nytt koncept på "tjockkameramarknaden" när man implemneterat SLT-tekniken i en FF-kamera, kommit med en kompakt FF-kamera med fast 35/2.
Så det är fullt naturligt att dessa konstruktioner ställs mot mer traditionella dslr, i synnerhet i FF-segmentet.
Jag får snart låna en A99 igen och ska försöka bidra med en del exempel.
//Lennart
pic-tor
Aktiv medlem
//Lennart
I mitt senaste blogginlägg har jag några bilder som är tagna med A99. Håll till godo.
http://www.fotosidan.se/blogs/tobbes/index.htm?date=2013-04-01
/Torbjörn
afe
Aktiv medlem
Råkade bli dubbelmoderering på den här tråden, men innan ni börjar skrika om klåfingrar och annat vill jag påpeka att den fungerar precis likadant som om den låg i Sonyforumet (men uppdateringar syns inte på förstasidan).
Ni som följer tråden ser alltså allt precis som tidigare, och ni som inte vill följa den behöver inte ...
/Mod
Ni som följer tråden ser alltså allt precis som tidigare, och ni som inte vill följa den behöver inte ...
/Mod
Bengf
Aktiv medlem
Ja, jag skriver i affekt nu och då kan tonen bli irriterad och det var arrogant.
Men jag är irriterad med rätta och det är inte felaktigt det som jag skrev.
Om andra "tolkar" mina inlägg som att det betyder annat än det jag skriver så är det inte mitt fel.
När jag reagerar på det som Bengt skrivit nr han förolämpar mig får jag höra att det är jag som misstolkar för att jag inte skulle förstå att han menar något annat än det han faktiskt skriver.
Det som jag retar mig på är alltså att andra felaktigt beskriver vad jag trott och sagt och sedan utifrån den felaktiga utgångspunkten skäller på mig.
Är det konstigt på något sätt att jag irriterar mig på det???
Jag hade högst rimliga förväntningar på den här kameran och de skiljde sig inte från det som de allra flesta andra trodde.
Skillnaden är möjligen att jag tycker likadant efteråt och inte ändrar min uppfattning om vad som är rimligt och bra osv när man vet hur det blev. Jag är inte nöjd med resultatet och agerar därefter och byter.
Jag trodde den skulle vara något över 5D3/D800 i ljusstuyrka och klara serietagning i par med A77.
Ändå får jag höra gång på gång på gång att hela felet är att jag hade så uppskruvade förväntningar, orimligt och skyhögt och byggde luftslott osv och ingen ger något skäl till varför man tycker det.
/Mats
Vid just det tillfället som jag tror du menar, då jag gjorde en liknelse med en xxxxxxx som du var i diskussion med en gång i tiden, Just precis då var jag också irriterad som du, och såg faktiskt flera likheter med xxxxxx OBS- jag såg likheter inte att du var exakt som xxxxxx.
Jag tror inte att du eller tänker på att du kryddar rätt så rejält mellan dom bra raderna som du skriver, du svarar ganska många på tråden som också svarar dig på olika sätt.
Den här tråden har blivit väldigt lång, och jag har inte sett att du deltagit så mycket tidigare. flera av dom frågor som du vill ha svar på av många på tråden. Har jag ställt förut, bland annat om varför det stannade vid 6b/s därför att så många har pratat om att SLT-systemet skulle vara så tacksamt för hög hastighet, jag startade också en specialtråd om varför Sony låg efter vad gäller effektiv autofokus. bägge dessa frågor svarade Martin Agfors på och finns där någonstans i annan tråd, om den är kvar nu har inte kollat det.
//Bengt.