avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Så tiden har blivit Sonys största fiende, begriper inte riktigt hur dom skall lösa det här med ljusförlusten som exempel, går väl att inte bara att förstärka digitalt hur mycket som helst för att kompensera ljusförlusten.
Förstärka elektroniskt hjälper ju ingenting. Det är ju något man måste göra om ljuset inte är tillräckligt och är i princip det man gör när man ökar ISO-värdet.
För att bli av med förlusten kan de i princip bara ta bort spegeln, antingen med återgång till DSLR-konceptet eller helt spegellöst, men det det behövs nog inte om man inte gör andra klantigheter.
Med en bra sensor så kan man leva med det relativt lilla ljustappet som SLT ger.
De skulle dessutom säkert kunna vidareutveckla tekniken och minska ljustappet lite grand.
Och likt Nikon ha lite svagare bayerfilter som släpper igenom mer ljus.
Om de gjorde det så skulle det inte vara något egentligt problem med öljusförlusten, men nu har Sony inte bara låtit bli att förfina, utan också infört andra saker ovanpå allt detta som tar bort ännu mer ljus och istället försämrat det så att totalresultatet blev ganska mycket sämre.
Senheten och fördröjningar och förseningar är en rätt kass sak som Sony har för sig, de missar helt enkelt tåget och det uppstår luckor så att tidigare modeller blir passé innan någon ersättare finns och då hoppar folk av för det finns ju inget alternativ. Så har de gjort massor av gånger nu och tydligen fortsätter de med det.
RX100 och sen RX1 var de ju föredömligt överraskande med och tog de andra tillverkarna på sängen med. Sen tar det ett tag för marknaden att ställa om sig. RX1 finns fortfarande ingen annan som har nåt liknande av, men det är ändå en nisch-kamera som kostar mycket. Det självklara glappet är ju en APS-C modell av dessa, men nu verkar Sony dribbla bort den chansen också.
RX10 känns ju rätt självklar, men nån sån finns ju inte och det är precis det segmentet som alla andra nu verkar komma med färdiga modeller långt före Sony.
Nu har vissa här försvarat sig och skriver A99 ÄR MYCKET BRA osv.
Det hänger ju på vad man prioriterar och tycker är de viktigaste egenskaperna.
Om man använder sig mycket av blixtfotografering och vill utnyttja möjligheten till trådlös blixtstyrning så är en kamera som ger en sekunds fördröjning precis som en enkel kompaktkamera för 5 år sedan faktiskt rätt usel. Går inte med bästa vilja att kalla det bra.
Du sa att jag letar många 10-poängare. Nä, inte alls nödvändigt och det finns egenskaper som vissa andra hyllar skyhögt och som inte är speciellt viktiga för mig, t.ex. superbyggen helt i metall som tål tuffa tag i ur och skur och klarar en miljon exponeringar osv., det är fullständigt oviktigt för mig.
Däremot är det viktigt att det inte finns någon allvarlig brist som diskvalificerar kameran och det kan egentligen inte vägas upp av andra egenskaper.
Mina personliga åsikter om vilka egenskaper som är de viktigaste är:
- Omedelbar respons och snabbhet utan tveksamheter
- Hög bildkvalitet
- Hög kvalitet även i svagt ljus
- Bra blixtsystem med möjlighet till trådlös blixtstyrning
- Smidig hantering med lättåtkomliga inställningar och minnen
- Relativt låg kostnad och bra andrahandsvärde
- Bra tillgång till högklassiga objektiv och tillbehör till bra pris
En kamera existerar ju inte i något vacuum utan om den är bra eller inte måste ju alltid bedömas i relation till andra alternativ.
För mina behov/önskemål och hur konkurrensen ser ut så kan jag absolut inte klassa A99 som en bra kamera hur gärna man än vill. Tycker det därför är fel att försöka fastslå det som någon sorts faktum. Istället är det faktiskt en riktigt dålig kamera utifrån de aspekterna.
För någon annan som har andra prioriteringar kan kanske A99 vara riktigt bra. Har dock svårt att sätta mig in i vilka det skulle vara, men det är ju upp till var och en att bedöma.
Det betyder såklart inte att A99 inte kan användas och ge ypperligt bildresultat, men det går ju med andra också. Finns väldigt lite som A99 är bättre på än andra, men samtidigt mycket den är sämre på och dessutom kostar mer. Att den sedan var så sent klar och att Sony nu tydligen måste backa och bli ännu långsammare och sena gör att den som idag köper A99 för att få kontinuitet och tror sig sitta fast pga av en massa objektiv och tillbehör och planerar för en uppföljare inte kommer få det heller förrän längre fram än normalt. Därför är ryktena om att Sony backar och gör om och dröjer ännu mer ganska illavarslande också för de som satsat på A99.
Tror jag framfört min åsikt om det här innan, men om det nu svänger så att det ska vara PK att skriva att A99 är bra på nåt ätt för att stämningen ska vara trevlig så motsäger jag mig det. A99 är INTE en bra kamera. Den har sämre prestanda än sina konkurrenter, har vissa allvarliga fel och kostar väldigt mycket i jämförelse med annat.
/Mats