Advertisement

Annons

Sonys systemkameror (och kanske andra också)

Produkter
(logga in för att koppla)
Så tiden har blivit Sonys största fiende, begriper inte riktigt hur dom skall lösa det här med ljusförlusten som exempel, går väl att inte bara att förstärka digitalt hur mycket som helst för att kompensera ljusförlusten.

Förstärka elektroniskt hjälper ju ingenting. Det är ju något man måste göra om ljuset inte är tillräckligt och är i princip det man gör när man ökar ISO-värdet.

För att bli av med förlusten kan de i princip bara ta bort spegeln, antingen med återgång till DSLR-konceptet eller helt spegellöst, men det det behövs nog inte om man inte gör andra klantigheter.

Med en bra sensor så kan man leva med det relativt lilla ljustappet som SLT ger.
De skulle dessutom säkert kunna vidareutveckla tekniken och minska ljustappet lite grand.
Och likt Nikon ha lite svagare bayerfilter som släpper igenom mer ljus.

Om de gjorde det så skulle det inte vara något egentligt problem med öljusförlusten, men nu har Sony inte bara låtit bli att förfina, utan också infört andra saker ovanpå allt detta som tar bort ännu mer ljus och istället försämrat det så att totalresultatet blev ganska mycket sämre.

Senheten och fördröjningar och förseningar är en rätt kass sak som Sony har för sig, de missar helt enkelt tåget och det uppstår luckor så att tidigare modeller blir passé innan någon ersättare finns och då hoppar folk av för det finns ju inget alternativ. Så har de gjort massor av gånger nu och tydligen fortsätter de med det.

RX100 och sen RX1 var de ju föredömligt överraskande med och tog de andra tillverkarna på sängen med. Sen tar det ett tag för marknaden att ställa om sig. RX1 finns fortfarande ingen annan som har nåt liknande av, men det är ändå en nisch-kamera som kostar mycket. Det självklara glappet är ju en APS-C modell av dessa, men nu verkar Sony dribbla bort den chansen också.

RX10 känns ju rätt självklar, men nån sån finns ju inte och det är precis det segmentet som alla andra nu verkar komma med färdiga modeller långt före Sony.

Nu har vissa här försvarat sig och skriver A99 ÄR MYCKET BRA osv.
Det hänger ju på vad man prioriterar och tycker är de viktigaste egenskaperna.

Om man använder sig mycket av blixtfotografering och vill utnyttja möjligheten till trådlös blixtstyrning så är en kamera som ger en sekunds fördröjning precis som en enkel kompaktkamera för 5 år sedan faktiskt rätt usel. Går inte med bästa vilja att kalla det bra.

Du sa att jag letar många 10-poängare. Nä, inte alls nödvändigt och det finns egenskaper som vissa andra hyllar skyhögt och som inte är speciellt viktiga för mig, t.ex. superbyggen helt i metall som tål tuffa tag i ur och skur och klarar en miljon exponeringar osv., det är fullständigt oviktigt för mig.

Däremot är det viktigt att det inte finns någon allvarlig brist som diskvalificerar kameran och det kan egentligen inte vägas upp av andra egenskaper.

Mina personliga åsikter om vilka egenskaper som är de viktigaste är:
  • Omedelbar respons och snabbhet utan tveksamheter
  • Hög bildkvalitet
  • Hög kvalitet även i svagt ljus
  • Bra blixtsystem med möjlighet till trådlös blixtstyrning
  • Smidig hantering med lättåtkomliga inställningar och minnen
  • Relativt låg kostnad och bra andrahandsvärde
  • Bra tillgång till högklassiga objektiv och tillbehör till bra pris

En kamera existerar ju inte i något vacuum utan om den är bra eller inte måste ju alltid bedömas i relation till andra alternativ.

För mina behov/önskemål och hur konkurrensen ser ut så kan jag absolut inte klassa A99 som en bra kamera hur gärna man än vill. Tycker det därför är fel att försöka fastslå det som någon sorts faktum. Istället är det faktiskt en riktigt dålig kamera utifrån de aspekterna.

För någon annan som har andra prioriteringar kan kanske A99 vara riktigt bra. Har dock svårt att sätta mig in i vilka det skulle vara, men det är ju upp till var och en att bedöma.

Det betyder såklart inte att A99 inte kan användas och ge ypperligt bildresultat, men det går ju med andra också. Finns väldigt lite som A99 är bättre på än andra, men samtidigt mycket den är sämre på och dessutom kostar mer. Att den sedan var så sent klar och att Sony nu tydligen måste backa och bli ännu långsammare och sena gör att den som idag köper A99 för att få kontinuitet och tror sig sitta fast pga av en massa objektiv och tillbehör och planerar för en uppföljare inte kommer få det heller förrän längre fram än normalt. Därför är ryktena om att Sony backar och gör om och dröjer ännu mer ganska illavarslande också för de som satsat på A99.

Tror jag framfört min åsikt om det här innan, men om det nu svänger så att det ska vara PK att skriva att A99 är bra på nåt ätt för att stämningen ska vara trevlig så motsäger jag mig det. A99 är INTE en bra kamera. Den har sämre prestanda än sina konkurrenter, har vissa allvarliga fel och kostar väldigt mycket i jämförelse med annat.

/Mats

.

...........Nikon och Canon tror jag har nått så långt det går nu för att få bästa bildkvalitet, D800E är också en version utan filter som är det allra senaste för att maxa bildkvalitet ytterligare ett lite litet snäpp.
Att fota i totalt mörker där inga färger syns väntar väl ingen på kan jag tro, det är väl infrarött och finns redan.

//Bengt.

Canon har sin bandning som uppträder under vissa förhållanden att ta hand om. Sedan finns fortfarande en del att göra och förfina. Bra restitution i kameran kommer säkert. Ser ju ur som om sådant prioriteras i nästa version av Lightroom och Camera Rae också. Än är det väl inte klart?

Vilken koll du har på prishistoriken Lennart. Jag är uppriktigt imponerad. Som du påpekar så har det skett en relativ förskjutning av prisnivåerna. Framförallt så blir tjänster utförda av människor allt dyrare relativt eftersom de är svåra att rationalisera och att det finns en gräns för hur snabbt folk orkar springa och vilken uthålighet man har.

Precis tvärtom då med elektronikgrejor inte minst. De har blivit billigare av flera skäl. De blir allt billigare att tillverka och konkurrensen i alla led på just elektronik har gjort att priserna pressats ner verkligt lågt. Jag vet att vissa IT-produkter i distributionsledet bara hade marginaler på 40% och mer i slutet på 80-talet. Idag är man väl nere på 3-4-5% i allmänhet. Det är väl bara kablar och annat småkrafs av billigare tillbehör som de lägger på höga marginaler fortfarande. Där märks det ju inte så mycket.

Även en hel del kameror bl.a. Canon, Konica Minolta, Sony, Ricoh m.fl. har ju tidigare distribuerats via de stora IT-distributörerna. Till och med HP sålde ju kameror med egen logga (men de köpte de väl kanske bara och lablade om kanske.

... Tror jag framfört min åsikt om det här innan, men om det nu svänger så att det ska vara PK att skriva att A99 är bra på nåt ätt för att stämningen ska vara trevlig så motsäger jag mig det. A99 är INTE en bra kamera. Den har sämre prestanda än sina konkurrenter, har vissa allvarliga fel och kostar väldigt mycket i jämförelse med annat.

Allting är väl bra nu, du har din perfekta kamera till billigt pris-:)-:)

Kortat jättelångt citat, och tagit bort helt onödig referens till annan användare.

/Mod

Allting är väl bra nu, du har din perfekta kamera till billigt pris-:)-:)

Ja, jag har valt nåt annat. Såklart när det har blivit som det blivit, men förstår inte kritiken att jag på något sätt väljer ett märke och sen ändrar mina åsikter för att det ska passa märket vilket är så otroligt puckat enligt min mening och visar väl snarare att jag om någon faktiskt gör precis tvärtom.

Nu var det dessutom ett svar till både dina inlägg och andras utifrån bl.a. diskussionen om de nya ryktena där jag inte håller med om slutatsen och därför uttrycker min åsikt och skriver lite uttömmande just för att ge skälen till varför jag tycker som jag gör. Igen får jag personpåhopp tillbaka istället för nåt konkret om innehållet i det jag skriver och sakargumenten. Det här är inte ok Bengt. Jag bytte till nåt annat som en konsekvens av att det har blivit kass, inte så att jag bytt av nån annan anledning och sen för att försvara det försöker hitta på saker som jag tycker är dåligt som du och andra antyder.

Jag har tillräckligt mycket integritet för att säga att även det jag har valt själv suger om jag upptäcker det. A99 var det självklara steget för mig som jag väntade på länge, länge. Alldeles för länge egentligen, borde fattat vartåt det barkade redan innan kan man ju tycka. I alla fall har jag inte skygglapparna på och fortsätter i gamla hjulspår pga prestige eller nåt annat.

Om du nu inte håller med om det jag skriver får du väldigt gärna bemöta det med sakargument på konkreta punkter istället för att säga att jag borde hålla klaffen för att jag bytt system.

Så gör ett nytt försök och berätta var du tycker jag har fel eller en åsikt som du inte delar och varför, för uppenbarligen tyckte du inte om det som jag skrev av nån anledning. Jag tycker det är vettigt att faktiskt bemöta tidigare uttalanden som verkar fastslå A99ans förtäfflighet som något objektivt faktum. Det är inte så och att gjuta olja på vågorna är ingen bra strategi tycker jag.

/Mats

Tog bort citat som inte längre är relevant då orignalinlägget är redigerat.

/Mod

Senast redigerad av en moderator:
Alla har rätt till sin åsikt. Men det som kan hända om man går ut hårt är att man kan uppfattas som kategorisk och onyanserad och utan vilja att förstå att andra kan ha andra premisser. Då går det inte att ha en diskussion för då finns ju egentligen inte så mycket att diskutera och då är väl allt redan sagt?

Men jag skulle aldrig misstänka dig för att vända kappan efter vinden Mats, för är det någon som aldrig skulle sitta kvar i ett val han egentligen inte gillar så är det väl du. Egentligen borde väl fler göra som du men för många är det mer kostsamt än för dig eftersom du ju visat att du faktiskt lyckas göra dig av med din utrustning du inte längre vill ha. Om fler upplevde mindre problem med det skulle tillverkarna säkert stå lite mer på tå än de gör. Idag är de ju skyddade alltför bra i sina respektive skyddade verkstäder och därvidlag är väl inte Nikon annorlunda än andra tillverkare även om det för mig verkar som om Canon har mer av den varan för tillfället.

Om jag hade haft en Sony-tjockis som huvudspår idag, så skulle jag kanske bytt märke jag med. NEX är dock en helt annan grej egentligen och den plattformen är mer öppen än Sonys tjockisplattform. Det är betydligt mindre inlåsning där. Det finns ju t.o.m. intelligenta adapters för Canons fattning idag men jag vet inte om det finns något för Nikon än än dumma adapters. Oavsett vad man har för objektiv så är det ju en fördel om man om man vill kan skruva på sina favorittjockisobjektiv även på sin kompakta systemare. Här är Sony faktiskt fortfarande i framkant.

Tror jag framfört min åsikt om det här innan, men om det nu svänger så att det ska vara PK att skriva att A99 är bra på nåt ätt för att stämningen ska vara trevlig så motsäger jag mig det. A99 är INTE en bra kamera. Den har sämre prestanda än sina konkurrenter, har vissa allvarliga fel och kostar väldigt mycket i jämförelse med annat.

/Mats

Kare Mats! Åsyftar du mig? Jag måste i så fall invända att om det är PK att ta hänsyn till andra personers premisser så är jag PK.

Men notera att jag skrev: "A99 är en mycket bra kamera (återigen skriver jag detta) för många fotografer. För andra saknar den en del saker som är viktiga för andra fotografer"

Vidare: "men det finns FF- kameror på marknaden som i dagsläget är bättre för just mig- och därtill billigare."

Jag har vidare refererat till en mängd detaljer som motiverar varför A99 är olämplig för mig, men jag måste för h-e ta hänsyn till att andra åsikter. Annars tappar ju mina inlägg all betydelse och låser diskussioner.

Så here we go again: A99 är en DÅLIG kamera för mig i många avseenden. Men om jag bara sysslade med landskapsfoto o dyl så skulle den vara okej för mig.

Jag vet att PK blivit ett nedsättande uttryck, man fanimej missbruka det då inte så det får betydelsen att ta hänsyn till andras känslor. För det är väl knappast nedsättande får jag hoppas eftersom det är en av demokratins grundbultar.

Jag hoppas jag missförstått dig. Annars blir det duell med rutten gös som vapen på såpad brygga:)

//Lennart

. Efter att priset på den dessutom gått upp igen med c:a 10% efter att varit nere under 20k lär då knappast öka viljan att skaffa någon när det dessutom pratas om "nästa år".

Lite skummt att priset gått upp. Om efterfrågan var låg och tilgång hög borde priset gått ner?
Speciellt då dollarn gått ner.
I UAS bundlat man ju med låg kvalitaviva saker. Man får ju blixt och batterigrepp. Dessa har man säkert bra marginal på. I sverige verkar ju marginalen på tillbehör vara större än kamrorna jmf med USA.
Priset på en kamera skiljer inte så mycket efter moms och ev tull. Men på batterier, grepp mm är skillnaderna större

Kare Mats! Åsyftar du mig? Jag måste i så fall invända att om det är PK att ta hänsyn till andra personers premisser så är jag PK.

Men notera att jag skrev: "A99 är en mycket bra kamera (återigen skriver jag detta) för många fotografer. För andra saknar den en del saker som är viktiga för andra fotografer"

Vidare: "men det finns FF- kameror på marknaden som i dagsläget är bättre för just mig- och därtill billigare."

Jag har vidare refererat till en mängd detaljer som motiverar varför A99 är olämplig för mig, men jag måste för h-e ta hänsyn till att andra åsikter. Annars tappar ju mina inlägg all betydelse och låser diskussioner.

Så here we go again: A99 är en DÅLIG kamera för mig i många avseenden. Men om jag bara sysslade med landskapsfoto o dyl så skulle den vara okej för mig.

Jag vet att PK blivit ett nedsättande uttryck, man fanimej missbruka det då inte så det får betydelsen att ta hänsyn till andras känslor. För det är väl knappast nedsättande får jag hoppas eftersom det är en av demokratins grundbultar.

Jag hoppas jag missförstått dig. Annars blir det duell med rutten gös som vapen på såpad brygga:)

//Lennart

Ja, jag åsiftade dig o h jag tror att vi två nog är ganska överens om det mesta.
Att uttryckligen skriva att den är så förbaskat bra för att visa hä syn, lugna ner stämning osv.kan man ju cöra. Möjligen är det nog här vi skiljer oss åti så fall, för själva sakfrågan tror jag som sagt vi tycker rätt lika.

Jag har absolut förstående för att ma väljer en A99 om man har my ket investerat i Alpha, tror att det kommer att reda upp sig i framtiden inte berörs av de felen som kamdran har för sitt eget fotograferande och är stadd vid kassa så att man kan ta lite högre pris och mer värdeminskning osv.

Det cör inte att kameran blir bra, bara att man veg om det och gör ett informerat val och ra är den ju i absoluta mått mätt så att den ger fin bildkvalitet osv. Relagivt jämfört med andra alternativ o h mes hänsy till priset är den det do k i te o h vill man själv an ända just de saker som t.ex. blixt där den i te presterar bra är den dålig.

Jag tar också hänsyn till mig själv. Har inga problem med att andra skjlle cilla den o h haf i tråden bredvid gratulerat en person som köpt den till en bra deal.

Problemet här är att uttalanden från dig att den är bra tolkas av vissa såsom att det nu är fastslaget på ett objektivt sätt. Dessutom ogillar jag starkt det här påhoppet från Bengt och Gun af att man skriver det för att ma är osäker på sitt eget val och borde knipa käft.

Tillåt mig reagera.

/Mats

Ja, jag har valt nåt annat. Såklart när det har blivit som det blivit, men förstår inte kritiken att jag på något sätt väljer ett märke och sen ändrar mina åsikter för att det ska passa märket vilket är så otroligt puckat enligt min mening och visar väl snarare att jag om någon faktiskt gör precis tvärtom.

Nu var det dessutom ett svar till både dina inlägg och andras utifrån bl.a. diskussionen om de nya ryktena där jag inte håller med om slutatsen och därför uttrycker min åsikt och skriver lite uttömmande just för att ge skälen till varför jag tycker som jag gör. Igen får jag personpåhopp tillbaka istället för nåt konkret om innehållet i det jag skriver och sakargumenten. Det här är inte ok Bengt. Jag bytte till nåt annat som en konsekvens av att det har blivit kass, inte så att jag bytt av nån annan anledning och sen för att försvara det försöker hitta på saker som jag tycker är dåligt som du och andra antyder.

Jag har tillräckligt mycket integritet för att säga att även det jag har valt själv suger om jag upptäcker det. A99 var det självklara steget för mig som jag väntade på länge, länge. Alldeles för länge egentligen, borde fattat vartåt det barkade redan innan kan man ju tycka. I alla fall har jag inte skygglapparna på och fortsätter i gamla hjulspår pga prestige eller nåt annat.

Om du nu inte håller med om det jag skriver får du väldigt gärna bemöta det med sakargument på konkreta punkter istället för att säga att jag borde hålla klaffen för att jag bytt system.

Så gör ett nytt försök och berätta var du tycker jag har fel eller en åsikt som du inte delar och varför, för uppenbarligen tyckte du inte om det som jag skrev av nån anledning. Jag tycker det är vettigt att faktiskt bemöta tidigare uttalanden som verkar fastslå A99ans förtäfflighet som något objektivt faktum. Det är inte så och att gjuta olja på vågorna är ingen bra strategi tycker jag.

/Mats

Tog bort citat som inte längre är relevant då orignalinlägget är redigerat.

/Mod

Snälla Mats jag tror du missförstår mig en hel del, har skrivit i flera inlägg att jag i mångt och mycket håller med dig i kritiken till A99. att du skall hålla klaffen vet jag inte var du fått i från du måste blanda ihop mig med någon annan. Nu anser inte jag att A99 är lika dålig som du gör ( fast även jag hade så klart förväntat mig klart bättre EVF bland annat )-

Jag håller även med dig om lågljus-resultatet hos DX0 på 1555 som inte rimmar alls om man ser till vad APS-C-modellerna A55 och A77 fick, din uträkning som du gjorde på cirkus 2100 hade sett mera logisk ut. även om jag inte fattar dom tekniska problemen bakom detta.

//Bengt

Alla har rätt till sin åsikt. Men det som kan hända om man går ut hårt är att man kan uppfattas som kategorisk och onyanserad och utan vilja att förstå att andra kan ha andra premisser. Då går det inte att ha en diskussion för då finns ju egentligen inte så mycket att diskutera och då är väl allt redan sagt?

Men jag skulle aldrig misstänka dig för att vända kappan efter vinden Mats, för är det någon som aldrig skulle sitta kvar i ett val han egentligen inte gillar så är det väl du. Egentligen borde väl fler göra som du men för många är det mer kostsamt än för dig eftersom du ju visat att du faktiskt lyckas göra dig av med din utrustning du inte längre vill ha. Om fler upplevde mindre problem med det skulle tillverkarna säkert stå lite mer på tå än de gör. Idag är de ju skyddade alltför bra i sina respektive skyddade verkstäder och därvidlag är väl inte Nikon annorlunda än andra tillverkare även om det för mig verkar som om Canon har mer av den varan för tillfället.

Om jag hade haft en Sony-tjockis som huvudspår idag, så skulle jag kanske bytt märke jag med. NEX är dock en helt annan grej egentligen och den plattformen är mer öppen än Sonys tjockisplattform. Det är betydligt mindre inlåsning där. Det finns ju t.o.m. intelligenta adapters för Canons fattning idag men jag vet inte om det finns något för Nikon än än dumma adapters. Oavsett vad man har för objektiv så är det ju en fördel om man om man vill kan skruva på sina favorittjockisobjektiv även på sin kompakta systemare. Här är Sony faktiskt fortfarande i framkant.

Kan inte redigera citat så det blir hela även om det bara är svar på första sty ket.

Jo jag förstår detta. Därför är det vikgigt att ge noga skäl och anledningar o h i te vara svepande med generaliseringar. Jag tycker jag gör det, men får ändå mothugg på mig som person utan något konkret bemötande av de exempel jag ger.

Har t.ex efterfrågat exempel på de luftslott, skyhöga förväntningar som var orealistiska osv. Att klanka på mig isgället för att berätta varför man då tycker att 6fps är så bra och tro att det dubbla skulle vara så idiotiskt lyser forgfarande med sin frånvaro. Jag tycker det inter ok med personpåhopp då och dessa påståenden i luften uta att ge exempel.

/Mats

Snälla Mats jag tror du missförstår mig en hel del, har skrivit i flera inlägg att jag i mångt och mycket håller med dig i kritiken till A99. att du skall hålla klaffen vet jag inte var du fått i från du måste blanda ihop mig med någon annan. Nu anser inte jag att A99 är lika dålig som du gör ( fast även jag hade så klart förväntat mig klart bättre EVF bland annat )-

Jag håller även med dig om lågljus-resultatet hos DX0 på 1555 som inte rimmar alls om man ser till vad APS-C-modellerna A55 och A77 fick, din uträkning som du gjorde på cirkus 2100 hade sett mera logisk ut. även om jag inte fattar dom tekniska problemen bakom detta.

//Bengt

Ty kte zu skrev att jag köpt en kamera zom jag är nöjd med o h det borde rä ka med det. Menade du alltså nåt annat än att jag därför inte behövde skriva det jag gjorde?

Du skrev också att jag var son Jeduven i Nikontappning eller nåt sånt. Jag uppfattar det som förolämpa de för att jag tycker inte alls jag gör på samma sätt. Jag har faktiskt ogillat det sättet han skrivit med generaliseringar och provocerande påståenden utan exemplifiering och anvä dande av ärdeladdade nedsättande ord osv. Betyder inte att jag ogillar personen och tror vi nog zkulle ku na ha en hel del gemensamt, men tycker illa om sättet att argumentera. Där tyckef jag inte alls att jag gör på samma sätt alls.

Det var ju bara ett par glasklara rader du skrev och jag har mog i te missförstått det du skrev alls.
Möjligen att du skrev nåt annat än vad du egentligen tyxker och det är ju dumt i så fall.

/Mats

Mats vi har haft två åkningar med detta efter identiska mönster. Även du måste väl vara medveten om hur det sett ut? Jag har bara manat till lite besinning när det gäller dessa uppblåsta förväntningar inför Sonys tidigare släpp. Jag tror de flesta nog var inställda på en A99 som i princip var en A77 med större sensor och i stort inget mer. Det var inte du och du sålde skinnet innan björnen var skjuten i en hel del av de dialoger du hade med både Sony-folk men framförallt andra.

Menar du att jag på fullt allvar skulle sätta mig att gå igenom dessa bautatrådar? Jag tror verkligen inte att jag är ensam i min uppfattning. Men alltför kategoriskt och rent binär hållning är inte fruktbart för en diskussion i dessa forum vi talar om. Det leder tyvärr ingen vart och jag kan väl däremot tycka att det är lite synd att det aldrig blivit någon riktig diskussion kring dessa olika kamerors egenskaper på FS. För det är kanske antalet ägare för litet. Jag ser precis som Martin påpekat inte det mönster vi har här på andra ställen som exv. Dyxum. Jag tycker vägen blir lite väl enkelriktad här ibland och onödigt fastlåst.

Men den HAR ju inte blivit som en A77 med större sensor.
Jag hade inga e tra förväntningar annat än att den skumle vara lite förbättrad i vissa avseenden.

Nu har den bara HALVA serietagnincshastigheten trots exakt samma datamängd.
Den är inte förbättrad ett endaste dugg i EVF trots att den kommit ett år efter.
Den är sämre vid trådlös blixt.
Den har en större försämring när det gäller ljustappet.
Den har ingen inbyggd blixt.

Så trots dubbla priset och ett års fördröjning har de lyckats försämra den jämfört med föregående enklare modell.

Min kritik eror inte alls på att jag haft för höga förväntningar o h att kameran blev bra, utan mina förväntningar var högst realistiska och samma som alla andras men kameran lever i te alls upp till det.

Därför känns det trist att vöra det vär upprepas med myterna om mina luftslott när det inte stämmer och att fortsätta med det utan att ge nåt exempel på vad det var så dum förväntni g. Jag har ju tom upprepat mina förväntningar och frågat vilken av dem som var så fel utan respons alls och nu upprepar du det igen.

/Mats

Moderator

Kan moderatorn ordna ett privat forum för de i denna tråd som genom sina inlägg fullständigt förpestar allt som har med a99 kameran. Ogillar man de. Köp något annat. Vi som har köpt denna kamera är trötta på detta eviga gnäll!

Jag vet inte snart hur många gånger jag skrivit om att Sonys EVF måste förbättras, jag vet inte hur många gånger jag skrivit att A77 och A99 borde ha varit vanliga DSLR-kameror, och att Sony mycket väl kunnat labbat och provat EVF i sina instegsmodeller och kanske upp till nu snart kommande A58.

Jag vet inte hur många gånger jag skrivit att jag var tveksam till köp av A77 för jag visste att EVF:n var i början av sin linda enligt mig ( A77 har ändå med tiden överraskat positivt på mig, utan att jag för den skull önskar mig förbättringar på den )

Jag har också skrivit innan vi visste någonting om kommande A99 att Canon/Nikon bygger väldigt bra kameror, att jag inte har trott eller tror att någon annan tillverkare under den närmaste tiden kan tillverka en kamera som markant skulle höja sig över dessa vad gäller prestanda eller bildkvalitet. ( personligen tycker jag att det är gott nog att få till en likvärdig modell på alla plan )

Med detta som bakgrund så blir jag nästan förtvivlad över att det TOLKAS som att jag höjer A99 till skyarna, jag känner mig nära på både kränkt och besviken och förstår inte vad som pågår.

Jag är uppriktig när jag skriver att jag tycker det är bra att du är nöjd med din D600, jag har inget ont uppsåt med att skriva så. ( som jag får intryck av att du tycker )

Vänligen.

//Bengt.

Kan moderatorn ordna ett privat forum för de i denna tråd som genom sina inlägg fullständigt förpestar allt som har med a99 kameran. Ogillar man de. Köp något annat. Vi som har köpt denna kamera är trötta på detta eviga gnäll!

Jag håller med om att det är lite tröttsamt, men man kan ju hoppa över slagsmålsinläggen. Det finns dock en egen tråd för A99 som jag tror är bättre att följa om man vill utbyta erfarenheter om den kameran (och inte bara diskutera den rent teoretiskt, alltså).

Därför känns det trist att vöra det vär upprepas med myterna om mina luftslott när det inte stämmer och att fortsätta med det utan att ge nåt exempel på vad det var så dum förväntni g. Jag har ju tom upprepat mina förväntningar och frågat vilken av dem som var så fel utan respons alls och nu upprepar du det igen.

/Mats
Inlägg 14 i A99 spekulation:

"Jag tror sonys presentation på onsdag kommer att vara revolutionerande och sätta fokus på Sony inom kameraindustrin på ett helt annat sätt än tidigare, vilket jag också rubbar maktpositionerna på kameramarknaden i stort.
Saken är att vi inte vet egentligen nånting med säkerhet, men jag tror det kommer att bli chockartade nyheter för väldigt många."

Blev nog mest chockartad för dig tror jag!

Inlägg 41:

"Den kommer att hamna mittemellan de andras bägge FF-modeller (alltså mellan 5D och 1D resp D800 och D4) i ett nytt marknadsområde. Snabbare och ljusstarkare än 5D/D800, men inte riktigt i klass med 1DX/D4"

Detta vill jag kalla skyhöga förväntningar i alla fall! Vi övriga hade nog mer rimliga förväntningar på A99..

Inlägg 14 i A99 spekulation:

"Jag tror sonys presentation på onsdag kommer att vara revolutionerande och sätta fokus på Sony inom kameraindustrin på ett helt annat sätt än tidigare, vilket jag också rubbar maktpositionerna på kameramarknaden i stort.
Saken är att vi inte vet egentligen nånting med säkerhet, men jag tror det kommer att bli chockartade nyheter för väldigt många."

Blev nog mest chockartad för dig tror jag!

Inlägg 41:

"Den kommer att hamna mittemellan de andras bägge FF-modeller (alltså mellan 5D och 1D resp D800 och D4) i ett nytt marknadsområde. Snabbare och ljusstarkare än 5D/D800, men inte riktigt i klass med 1DX/D4"

Detta vill jag kalla skyhöga förväntningar i alla fall! Vi övriga hade nog mer rimliga förväntningar på A99..

Varför skulle det vara skyhöga förväntningar att den skulle bli märkbart snabbare än 5D/D800?

A77 är märkbart snabbare än de som den jämförs med. Bland FF så har Sony jättefördelen med att inte dras med stora speglar som ska svingas runt. Då A99 har exakt samma datamängd som A77 och utan några märkvärdigheter skulle kunna utrustas med snabbare processor och lite större buffertminne precis som de gjort med tidigare FF-kameror så var det knappast något skyhögt konstigt att tro den skulle fixa 12 fps eller tom. något lite mer.

Nu hamnade den på halva, alltså 6 fps i 12-bitars läge. 14 bit gör den bara i single-shot och redan vid 3 fps går den ner till 12.

Canon 5DmkIII gör 6 fps i 14-bit. Nikon D600 gör 5,5 och D800 som har 50% fler pixlar fixar 4fps i 14-bit.

Det är knappast förväntningen det var fel på.

Ang lågljusprestandan var det inte heller fel. Jag trodde att sensorn skulle bli aningen bättre än den blev, men titta på D600 som överträffar Canon 1DX och om A99 bara skulle haft samma ljustapp som övriga SLT skulle den ligga lika med 5DmkIII.

Aningen bättre sensor och inte lika goofigt implementerat hade den varit där. Efter att RX100 nyss hade släppts med så fina resultat var det absolut inte det minsta fel i att tro att Sonys nya FF-sensor som utvecklats ett år mer än D800ans skulle prestera lite bättre. Stora tappet är dock implementeringen med AF-punkterna och det alldeles i onödan.

Du må tycka att det var åt h-e fel förväntningar, men jag gör det inte alls. Dessutom var det inte alls något som jag var ensam om och utmärkte mig med. Det var naturliga och rimliga förväntningar och hade de slagit in så hade det varit chockartat för många.

Det hade inte varit så långt bort och om detta uppfylts så hade en 20000 kr kamera kunna vara lika snabb och rapp som de andras som kostar tre gånger så mycket och dessutom ha hög upplösning och detaljering och det hade verkligen ritat om kartan. Sony hade den chansen, men sumpade den. Sånt smashläge får de aldrig igen och jag är fortfarande förvånade att de missade så grovt.

/Mats

EDIT: Skrev om inlägget på dator för att slipppa irritation av mobilskrivandet, men det var för sent att redigera. Mod kan ta bort det tidigare om mhan har lust.

Du må tycka att det var åt h-e fel förväntningar, men jag gör det inte alls. Dessutom var det inte alls något som jag var ensam om och utmärkte mig med.

/Mats

Jag använder inte sådana kraftuttryck i sådana här sammanhang. Men jag tycker att dina förväntningar var orimliga till stor del. Du får tycka som du vill och jag tycker som jag vill. Tycker att denna ständiga sågning av A99 som du har upprepat ett otal gånger börjar bli lite tjatig. Så fort någon annan har en avvikande uppfattning från din så får han mothugg direkt då du återigen måste påvisa vilket misslyckande A99 är. Vi vet nu att det är din åsikt och du behöver inte försöka få alla andra att acceptera din åsikt. Jag tror att de flesta här klarar att skapa sig en egen uppfattning om A99:ans brister och fördelar.

Du har uppenbart svårt att ta kritik då du vänder taggarna utåt direkt om någon kritiserar det du skrivit. Samtidigt är du ganska vass i tonen själv inte minst i ditt senaste inlägg. Du misstolkar vad personer skriver t.ex. från Bengt. Det trevliga samtalsläget som tidigare funnits i Sonytrådarna är i princip borta. I stället för att ständigt sabla ner på brister hos en kamera (oavsett märke) kanske man kunde diskutera om hur man kan göra för att minimera bristerna och använda kameran på bästa sätt efter sina förutsättningar. Det är väl trots allt det som det handlar om, att använda sin kamera på bästa sätt. Skit samma vad det står på loggan. Detta ständiga tjat om kameramärke vs kameramärke är så barnsligt egentligen så det liknar ingenting.

Jag är ingen Sonytaliban. Jag har haft både Nikon och Olympus och Canon, men just nu har jag en Sony. Är nöjd med den jag har och optiken jag har till den. Hade jag haft pengarna hade jag inte tvekat att köpa en A99. Har läst mycket från människor som faktiskt äger kameran och är väldigt nöjda vilket jag är säker på att även jag skulle bli med en sådan.

Hoppas att denna tråden återgår till att diskutera lite trevligare saker då som den nu är blir ointressant för de flesta förutom några av huvudpersonerna i denna tråd. Men detta är ju bara min åsikt!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar