Jag har ingen uppfattning om hur just kameror och objektiv utvecklats i jämförelse med index. De kanske står sig riktigt bra i jämförelse med majblommor. En kompis på jobbet som är jämnårig undrade om jag kom ihåg vad en majblomma kostad på 50-talet. Han hade för sig att det var 25 öre. Nu är det visst 10 spänn sade han. Jag har själv ingen koll för jag har inte köpt någon.
Jag har inte heller stenkoll på index. Men jag kan belysa med ett exempel som kanske är relevant. 1971 trodde jag att jag ville bli socialassistent och fick jobb på soc.färvalningen som extra tjänsteman. Jag var percis nygift och min dåvarande fru jobbade som bibliteksassistent.
Efter skatt hade jag c:a 1.000:- i näven och min fru i runda slängar detsamma. Vi hyrde en då modern 3:a för 400:- /mån, skaffade en Opel Rekord 1900 ny, hade absolut inget som saknades i matväg, TV och hade råd att ta rätt hyfsade semestrar i Europa. Därtill ett sparkonto som fylldes på en smula varje månad.
Om man sätter det i relation till att jag skaffade just detta år en Mamiya småbildskamera (begagnad i bra skick med M42-fattning) för 400:- och fick betala 250 för en 50mm normalglugg med ljusstyrka f/1.7 (tror jag det var, det var inte f/1.4 i alla fall) så får man kanske ett visst begrepp om kostnadsläget.
1981 tjänade jag betydligt mer i krontal räknat, men kunde köpa en ny Nikon FM för 1490:- och en 35/2 Nikkor för 700:-.
Våningen vi hade 1971 för 400:- kostar idag c:a 7.000:-. (Billigt enl Sthlm-mått, men inte i den här bonnhålan) fick jag reda på .
Jag vill nog ha det till att kameror och objektiv är betydligt billigare idag än dazumal. Fast ditt majblommeexempel är ju skrämmande på sitt sätt. Nu handlar det ju om s k välgörande ändamål.
Min andra (nuvarande) fru som jag äktade 1979 och har 3 barn tillsammans med hade då c:a 8.000:- tillsammans efter skatt. Hade en stor 8-rums kåk 2 mil från stan och 2 bilar som gick dagligen. Vi satt och räknade på vad maten kostade för familjen i veckan, kåkamorteringar, bilinkäp, reparationer och allt annat (båt, TV, kläder you name it). Trots alla högljudda protester (skitsnack enl min mening)" om den elaka staten som tog ut så mycket i skatt" kan vi inte på långa vägar kosta på oss lika mycket idag som då OM vi hade haft samma levnadsituation som då.
Så det är inte helt lätt det här.
Jag tror helt enkelt att de livsviktiga sakerna har blivit dyrare och de mer umbärliga blivit billigare.
Nu har jag skrivit så mycket OT jag kan bara för en liten sketen plastoptiks skull. Men jag anser att prisjämförelserna är intressanta i ett tidsperspektiv.
Se bara på en Nikon D1 som 1999 kostade 62000:- (utan batter och laddare). Idag får man en kamera i magesium med oerhört mycket bättre prestanda för en bråkdel av det priset. Trots inflation, men givetvis också beroende på att utvecklingskostnader sänkts ochförsäljningsvolymerna höjts samt modernare och billigare elektronik.
//Lennart