Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sonys systemkameror (och kanske andra också)

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tänker inte ge mig på att flytta tråden - det är ju ändå mest de närmast sörjande som håller till i den. De som till ävertyrs letar information om Sonykameror skapar nog egna trådar (hoppas jag).

Om bara alla lär sig hur citatfunktionen bäst används kan ju den här tråden bli riktigt läsbar också :D

Själv ska jag nu testa hur Lightroom 5 Beta fungerar med några testbilder jag tog med NEX:en hemma i trädgården. Jag är lite nyfiken dels på den nya klonfunktionen, men också att den automagiskt ska kunna räta upp bilder och rätta till perspektiv. Den använder då vald objektivprofil om så önskas, och eftersom sådana finns för alla mina E-objektiv kan det vara intressant (för mig i alla fall). Återkommer nog med ett blogginlägg om hur dessa tester ter sig (om de ter sig).

En sak jag har svårt att förlika mig med är när hela linselementet verkar sitta och joja. Jag fattar inte hur det kan funka för ett sånt objektiv kan väl knappast upplevas som centrerat?

Det kanske inte vet om att det inte borde fungera. Liknelse med humlan som inte hävdas inte borde kunna flyga:)

Eller också är det en helt ny betydelse av begreppet flytande linselement:)

Skit samma. Det fungerar, men låter som f-n, har en tunn liten fokusratt utan markeringar längst fram och är så lätt att det måste sitta fast på en kamera för att inte blåsa bort av en ankfjärt. Hade själv ett som av och till satt på 14 Mp FF Kodak Pro SLR/c.

Men förtroendeingivande, nej! Å andra sidan finns det ju gluggar som känns gedigna med snäckor som löper mjukt och kostar mer som presterar sämre.

//Lennart

Det är ju samma sak med de billiga Sigmagluggarna till NEX. De skramlar också en en del när de inte är strömsatta, men nog tusan är de skarpa och verkar väl centrerade ändå.

Själv ska jag nu testa hur Lightroom 5 Beta fungerar

Det är intressant ur flera aspekter. Inte minst då det gäller de nyaste Sonykamerorna som i första läget IBLAND brukar få lite snabbt/slarvigt ihopsnickrade algoritmer i Adobe Camera Raw eller andra fristående rawkonverterare.

Tidigare gav ju en nyutgåva av LR ett rejält lyft åt en del Sonykamerors rawwfiler. Kanske även kan lyfta A99. Det är en ofta förbisedd faktor att en kamera aldrig är bättre än rawkonverteraren tillåter.

//Lennart

Det är ju samma sak med de billiga Sigmagluggarna till NEX. De skramlar också en en del när de inte är strömsatta, men nog tusan är de skarpa och verkar väl centrerade ändå.

Jo, jag har noterat detta. Men struntar högaktningsfullt i det p g a de tilltalande bildresultaten. Främre linspaketet på 19/2.8 t ex känns ju som det ska komma utflygande likt göken i ett gammalt gökur.

Zeiss 85/1.4 ZA har när gluggen är ställd på näravstånd ett så kraftigt "spel" att frontpaketet i det inre röret säger "klonk..klonk". Enl Sonys service på AW ska det vara så för att skruvdriften behöver "spelet" för att snabbt kunna förflytta paketet. Så allt som glappar behöver inte vara "fel" även om det inte känns så kul.

//Lennart

Jo, jag har noterat detta. Men struntar högaktningsfullt i det p g a de tilltalande bildresultaten. Främre linspaketet på 19/2.8 t ex känns ju som det ska komma utflygande likt göken i ett gammalt gökur.

Så är det absolut, men det går förstås ändå att använda det som argument mot objektiv som råkar tillverkas av det förhatliga Canon :D

Så är det absolut, men det går förstås ändå att använda det som argument mot objektiv som råkar tillverkas av det förhatliga Canon :D

Har fått förtroende för Sigmas E-mount sedan jag skaffade 19/2.8 och 30/2.8. Hoppas de tillverkar en smidig telezoom för NEX E-mount i framtiden också. Lite klumpigt att använda Canons 70-300 L is usm med adapter på NEX som jag gör idag. Klumpigt men bra resultat om man inte har för bråttom.

//Lennart

Zeiss 85/1.4 ZA har när gluggen är ställd på näravstånd ett så kraftigt "spel" att frontpaketet i det inre röret säger "klonk..klonk". Enl Sonys service på AW ska det vara så för att skruvdriften behöver "spelet" för att snabbt kunna förflytta paketet. Så allt som glappar behöver inte vara "fel" även om det inte känns så kul.

//Lennart

Ja eller så träffade du bara på en kille med bra munläder när du själv just hade ätit och solen var framme ur molnen och sken som rena solariet. Det där tror jag faktiskt inte alls på.

Ja eller så träffade du bara på en kille med bra munläder när du själv just hade ätit och solen var framme ur molnen och sken som rena solariet. Det där tror jag faktiskt inte alls på.

Tro vad du vill. Jag kollade ett ex på Heron City MM och ett på Scandinavian Photo med mitt eget och alla kändes likadana.

Förklaringen kanske inte stämmer men det förhindrar inte att så är uppenbarligen de objektiven konstruerade. Men det föreligger radiellt glapp i utdraget läge även om "munlädret" for med dålig sanning (om han nu gjorde det).

Dessutom hade jga inte ätit gott och därtill regnade det. Kolla en sådan glugg själv så kommer du att märka samma sak.

//Lennart

Jag kan bekräfta vickigheten på 85/1,4ZA.

Jag hade ett dylikt och det var det ena av två objektiv jag haft som hade bakfokus (det andra var 28-75/2,8SAM) och jag fick åtgärdat på garanti. Jag anmärkte på det för jag trodde det hängde ihop, men fick veta från Sony att det var precis som det skulle vara på den modellen.

Främre delen på det objektivet åker ut vid fokusering och i längsta läget kunde man vicka på det mer än en milllimeter åt varje håll.

Sen var det lite farligt också.
När man stänger av kameran drar det ju ihop sig helt och fokusmotorn på A900 är ganska stark och objektivet är väldigt solitt i maskinbearbetad eloxerad aluminiuim.

Jag höll i kameran med vänsterhanden och runt objektivet och stängde av den och då fastnade jag med lillfingret mellan frontlinsens utsvarvade del och fokusringen. Gjorde förbaskat ont.

Trots dessa underligheter så var bildkvaliteten extrem, så allt är förlåtet :).

/Mats

Tro vad du vill. Jag kollade ett ex på Heron City MM och ett på Scandinavian Photo med mitt eget och alla kändes likadana.

Uppenbarligen är det fortfarande ett känsligt ämne det där med att kritisera Sonys produkter - kanske är ännu värre när de som tidigare ägt prylarna klagar ;)

Både du och jag äger ju NEX-7 och jag tycker det är en fantastisk kamera på många sätt, men jag hoppas ändå på den nya versionen och att den löser en del av det som frustrerar mig (jag använder den ju som huvudkamera och har lagt tjockkameran på hyllan). Jag vill ha en bättre EVF som inte laggar titt som tätt, jag vill ha rattar som inte ändrar sig bara man tittar på dem och jag skulle gärna ha en sensor som är något bättre på att inte brusa. Enligt ryktena ska den nya sjuan innehålla bl.a. detta, och om det stämmer är det inte alls omöjligt att jag uppgraderar (eller kompletterar) med en sådan.

TriNavi i all sin ära, men så fantastiskt är det inte om man använt ett modernt proffshus som har minst lika många egenskaper som går att ställa in samtidigt (utan att behöva använda samma tumme dessutom) :)

Kanske inte de mest fantastiska exemplen, men här är i alla fall blogginlägget med mitt snabbtest: http://www.fotosidan.se/blogs/afe/ett-litet-test-av-lightroom-5.htm :)

Misstänker starkt att första bilden på din kåk överensstämmer med verkligheten och att du gjort en "mäklarbild" av brädhögen:). Jag har kommenterat det hela på din blogg. Ser bra ut! Liknar i mångt och mycket linskorrigerna i CS ACR men jag ska ladda hem för att jämföra.

//Lennart

Misstänker starkt att första bilden på din kåk överensstämmer med verkligheten och att du gjort en "mäklarbild" av brädhögen:). Jag har kommenterat det hela på din blogg. Ser bra ut! Liknar i mångt och mycket linskorrigerna i CS ACR men jag ska ladda hem för att jämföra.

//Lennart

Det kan eventuell vara så att jag pillat mer än jag erkänner, men jag har lärt mig allt om sånt från kända lodjursfotografer som varit medlemmar på den här sidan ;)

Uppenbarligen är det fortfarande ett känsligt ämne det där med att kritisera Sonys produkter - kanske är ännu värre när de som tidigare ägt prylarna klagar ;)

Både du och jag äger ju NEX-7 och jag tycker det är en fantastisk kamera på många sätt, men jag hoppas ändå på den nya versionen och att den löser en del av det som frustrerar mig

Jag kritiserade faktiskt inte 85:an utan den gjorde bra tjänst under de åren jag ägde den, men jag var ju undrande över vad som lät. Jag förstår dock vad du menar; Alltså att folk kan tro at mant gisslar Sony bara för att jag bytt system. Men så är inte fallet. Oavsett logga hade jag ställt mig lika undrande i första läget.

NEX-7: Jomenvisst har den lite egenheter för sig som borde förbättras. Nu är jag inte i lika mycket sjönöd när det gäller den kameran som du eftersom den inte är min huvudkamera. Så jag kan stå ut med den som den är och använder den inte för så snabba fotosituationer. Tycker bruset är ganska "snällt", men det beror nog på att jag använder tjockkamera med bra lågljusegenskaper som huvudkamera.

Men det skulle inte förvåna mig om jag börjar använda den mer och mer. Har redan börjat med det. Och då kommer jag säkert att efterlysa sådana modifieringar som du efterlyser. För mig gäller dock att rattarna är åt h-e för lätta att rubba av misstag i Tri Navi.

En sak är dock säker: När (om) det lanseras en FF i NEX-format så ligger ett av mina två FF-system i farozonen.

//Lennart

PS. Ska gå och lägga mig. Ska exportera frun till Stockholm under onsdagen (köra henne till flyget) och vara gräsänkling ett par dygn när hon hälsar på sin gamle far som snart blir 101 år). Undrar vad jag hittar på för dumheter under tiden. Jag är ju ledig. Får väl hitta på något riktigt perverst. Fotografera till exempel. Att skriva på forum är ju bara lite "mjukispervo":) DS

Jag kan bekräfta vickigheten på 85/1,4ZA.

...

Man ska nog vara glad om främre delen bara vickar på sitt objektiv. Främre delen på mitt 135/1.8ZA lossnade helt. Det har det tydligen gjort på ganska många exemplar. Det gör också förbaskat ont - i själen. Lagad på garantin blev den som tur var. Dock ingen felfokus på den med A900. Med A200 var dock fokuseringen väldigt - eh - kreativ.

Jag har haft min beskärda del av skräp jag med. Det värsta för mig var den kitzoom som följde med min KM D7D. Först lossnade två av de tre skruvar som höll linselementet på plats och sedan var det att gå tillbaka till Minolta i Solna för garantirep innan objektivet helt föll i sär av sig själv.

Det var verkligen skräp.

Jag ställer mig ändå frågan ibland varför man fixade att göra schyssta konsumentobjektiv rent mekaniskt förr men inte fixar det idag. Rimligtvis saknar man varken kunnade eller maskinell utrustning. Det är ljusår mellan alla mina 70-talsobjektiv och jag över 10 stycken och det smäck jag fått med mina digitalkameror.

Var det inte så att t.ex. ett 50/1,8 kostade bra mycket mer på 70- och 80-talen (översatt till dagens penningvärde) än de plastgluggar som säljs nu?

Man ska nog vara glad om främre delen bara vickar på sitt objektiv. Främre delen på mitt 135/1.8ZA lossnade helt. Det har det tydligen gjort på ganska många exemplar. Det gör också förbaskat ont - i själen. Lagad på garantin blev den som tur var. Dock ingen felfokus på den med A900. Med A200 var dock fokuseringen väldigt - eh - kreativ.

Jo, det stämmer! Finns väl beskrivet under Recensioner här på FS. Nu har ju 135/1.8 ZA internfokusering så man märker inte glappet som finns på samma sätt som på 85/1.4 ZA som saknar internfokusering och har långt utdrag vid sin närgräns.

Det finns fler primegluggar som har diverse lustifikationer för sig. Nikons berömda 24-70/2.8 AF-S G ED kunde ligga tillsammans med i detta fallet en D3 lugnt och sitlla i kameraväskan. När användaren skulle plocka upp ekipaget var kamerahus och glugg separerade, Orsak: bajonetten på objektivet had lossnat av sig själv. Tror det var Tore Helming som råkade ut för detta och dokumenterade det med bild i en D3-tråd, vill jag minnas. Var det någon annan så ber jag om ursäkt, men det ändrar ju inte i sak. Det har i alla fall förekommit. Nu tillverkas denna zoom i version II och lär vara säkrat mot sådana "automatiska demonteringar".

Finns säkert fler exempel från många märken, men här har ju Sten-Åke en stark poäng i att frågasätta hur fasiken tillverkarna tänker ibland när man jämför dem med merparten av de gamla 70-80 tals objektiven som även i billigare versioner häll hög mekanisk klass. Kan ju inte bara bero på att AF implementerats i gluggarna.

Kanske mer på att dagens konstruktioner fordrar lite mer komplicerade linser i fler grupper som ska röra sig flytande och i de olika objektivrören ska trängas med ringkärnemotorer, eller DC-motorer med kuggar eller bara en kuggar och en axel samt chip. Men det borde inte hända. Å andra sidan är historien fulltl av osänkbara skepp som vilar på botten och ruttnar eller rostar bort.

//Lennart

Var det inte så att t.ex. ett 50/1,8 kostade bra mycket mer på 70- och 80-talen (översatt till dagens penningvärde) än de plastgluggar som säljs nu?

Jo, räknar man index så är nog Canon 50/1.8 i dagens upplaga x ggr billigare än dazumal. Men många andra objektiv ligger ganska fast om man ska räkna över hela linjen. Generellt tror jag att de flesta gluggar, även de mer exklusiva har blivit billigare vid en direkt penningvärdesjämförelse. Säljs ju generellt i större serier idag.

//Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar