Fokusproblem fanns inte i min tankevärld heller innan jag skaffade min KM D7D och sedan fortsatte med en del Sony-hus. Jag tänkte väl mer på ADHD-ungar med fokusproblem men det är väl mer av en gammal lärarskada än relevant i detta sammanhang. Min A55 var ju så pass ur slag t.ex. att sony Center gav mig en A580 rakt av trots att den vid tillfället var 1000 spänn dyrare.
Jag tycker också att det är eländigt att folk trots utlägg av många 10 000-lappar inte får schysta grejor. Det finns mängder av folk som vittnat om sina dyra fina Canon-telen (både zoomar och fasta) som inte funkar som avsett genom åren här på FS och lika många som varit irriterade över felkalibrerade hus. När det gäller just Canon så var det ju just de dyrare kamerahusen som hade problem med de dyraste och mest ljusstarka objektiven.
Det är självfallet oacceptabelt för de drabbade men det finns som sagt alldeles för många exempel på att det faktiskt är så illa som beskrivet i en del fall att man ska kunna blunda för problemen. Problemet är ju bara att det krävs både kunnighet och uppmärksamhet om man ska kunna rätt identifiera problemen och få de åtgärdade. Alla fixar tyvär inte detta utan lever med suboptimala system helt i onödan.
Som yrkesverksam noterade jag redan på filmtiden fokusproblem. Redan med snittbildssökare och främst manuella zoomar kunde det bli ett helsike ibland.
Men som du skriver så var problemen oftast nästintill ickeproblem.
Och visst, jag har åkt i den karusellen "tiotustalskronors-snurran" med en 1DsMkII och bl a EF 24-70/2.8 L usm. Tillsammans ett nypris på nästan 90 lakan.
Eftersom mina andra gluggar fokuserade hyfsat, men inte bra på 1DsMkII skickades den till RCC för referenskalibrering så jag kunde gå igenom gluggarna i lugn och ro. Då visade det sig att samtliga gluggar låg helt rätt utom 24-70/2.8.
Påtalade detta och skickade in den för referensinställning samt visade med bildexempel att rejält framfokus förelåg i ena änden och mer bakfokus i den andra samt att den inte träffade rätt någonstans vid någon brännvidd. Den kom tillbaks och var "inom toleranseran" efter att varit borta 3 veckor trots CPS-medlemsskap.
Klagade igen och nu begärde man in 1DsMkII:an igen+objektivet. Vid telefonsamtal sade man att huset var felkalibrerat (fast man 1 månad innan hade referensställt huset) samt skickade iväg 24-70 till serviverkstad i Norge. Efter ett par veckor var ekipaget tillbaks och det var fel, fel och fel. Dessutom var nu mina andra gluggar "fel" också eftersom man pillat i kamerahuset. Så gick det ett par rundor till. kameran skickade jag istället till Intervision för ny referensinställning och alla mina andra gluggar blev "friska" igen. 24-70/2.8 var om möjligt ännu mer kass efter en tredje runda på RCC. Till sist medgav man att gluggen var för svår att reparera och jag fick en ny som låg i stort sett rätt utom i vidvinkelläget där det mjuktecknade på 24mm. Från 35 till 70 var det okej.
Tröttnade och skickade gluggen till Intervision som i all fall lyckades göra även 24mm-läget acceptabelt.
Hela proceduren tog månader.
När jag sedan fick en astigmatisk 5DMKII i nävarna så var det inte långt till slutna avdelningen på ett mentalsjukhus, men det löste sig relativt enkelt med en service på Intervision.
Under tiden allt detta pågick provade jag andra kameror av samma typ som ägare i närområdet lånade mig och även deras 24-70/2.8 i förekommande fall. Många försäkrade att deras exemplar var perfekta. Det var de inte i alla lägen utan det är precis som du skriver att de levt med suboptimala system.
Men efter de här pärserna så har jag faktiskt inte haft problem med de nyare kamerorna. 1DsMkII och 5DMkII, liksom 24-70/2.8 L usm är nu sålda sedan länge,
Sedan har jag ju haft Nikon parallellt i omgångar och aldrig råkat ut för fokusproblem. Så jag trodde det här var ett Canonproblem. Men andra har erfarenheter som är tvärtemot mina och har haft jäkliga problem med Nikon och mindre problem med Canon.
De Sony-kameror jag haft har varit snälla på AF-S. Endast en vidvinkelzoom behövde justeras, men kamerahusen låg rätt.
Jag tror fortfarande att tillverkarna har skärpt sig en del. Men som du kommer ihåg satte jag snittbildsskiva i MkII:an för att vara säkrare med de gluggar som hade f/2.8 eller bättre.
//Lennart