Fokusskift förekommer på objektiv från de flesta tillverkare. Minolta/Sony är inte immuna mot det. Google hittar en del rapporter om Minoltaobjektiv som lider av fokusskift.
Patrik kan förstås ha ett sådant urval av objektiv så att han inte drabbas av problemet. Som du skrev så är det vanligast förekommande i extrema objektiv.
Det finns som sagt mängder med felkällor med fasdetekt AF, fokusshift är bara en. Jag tycker följande skrivning nedan var bra då den för in flera av dessa i resonemanget. Jag fick lite mothugg av Mats och någon till på olika plan när jag skrev att jag inte tyckte det var en helt bra ide' att helt abdikera från ansvaret över fokuseringen och helt lämna över kontrollen till främst fasdekt AF-systemet (om man nu gör det), för risken är att man blir besviken. Andra undrade varför man i hela friden kan se någon poäng med att använda manuella objektiv.
Jag kan säga att även jag använder självklart AF (men normalt kontrast AF både i min A580 (där jag kan välja) och min NEX 7 (fasdetekt med Sony-adaptern) men med NEX:en kör jag alltid med DMF (Direct Manual Focus) och peaking på. Finessen är ju att så fort man vrider på fokusringen så går kameran EVF:en in i förstoringläge och sedan kan man i den detaljerade vyn konfirmera om fokus ligger där man vill ha den. Kompexa motiv (exv. grenar framför djur i natur eller bara vattenblänk kan störa AF).
Manuella objektiv använder jag då jag vet att jag inte har bråttom. Jag kör en del av mina favoritobjektiv från den analoga tiden som jag vet är bättre än de moderna objektiv jag har rent optiskt. Även känslan spelar in då de i princip alltid är betydligt mer mekaniskt solida och välbyggda än det nya skräpet. Men är jag bara ute och går har jag alltid NEX:en apterad med Sonys pannkaka 16-50 som allroundobjektiv och det har jag för att det är så suveränt med motorzoom vid filmning. Jag kommer aldrig filma med manuellt fokus. Det suger verkligen enligt min erfarenhet.
Sedan finns ett stort annat skäl att använda manuella objektiv med fast brännvidd (som dessutom är lite korta i allmänhet) och det är att jag då kan foto på precis samma sätt jag alltid gjort innan jag begränsades i detta av de ganska mediokra möjligheterna till manuell fokusering som många DSLR-kameror ger (speciellt de då med mindre sensorer - läs APS-C).
citat:
"Phase Detect AF Problem
What many photographers do not know, is that their AF lenses are always set to the maximum aperture when phase detect autofocus is used. The reason for this is that phase detect requires a lot of light to work effectively, which is why lens aperture stays wide open even when the lens is stopped down on the camera. The aperture changes only when you finally press the shutter button and opens back up at the end of the exposure. Ever wondered why the center focus point is the most accurate one in any DSLR camera? That’s because it receives the most amount of light from the center of the lens. This is especially true on slow f/5.6 lenses or lenses coupled with teleconverters. Due to the massive amount of light loss, the outer regions of the lens do not transmit enough light to the phase detect sensors, often causing the dreaded “focus hunting”. This is the main reason why camera manufacturers claim that autofocus does not work on lenses slower than f/5.6 – the amount of light is simply insufficient for the phase detect system. Now imagine what would happen if lenses focused while aperture was closed down. Interestingly, the most optimal lenses for the phase detect AF system are the ones that have a maximum aperture between f/2.0 and f/4.0. Large-aperture prime lenses with maximum aperture larger than f/2.0 have a very low depth of field, so they just take longer to obtain correct focus.
Why is this all important and what does phase detect AF have to do with the focus shift? As shown in the illustration above, focus shifts to the right (or away from the camera) when aperture is changed. Since phase detect AF leaves the lens aperture wide open while autofocusing, the sharpest focus plane is going to shift when you take a picture with the lens stopped down. This is potentially a big problem, because it means that you might not be able to achieve correct focus, unless you stop down enough to compensate the shift (by increasing depth of field). Sadly, even the AF Fine Tune function in some advanced cameras like Nikon D7000 is not going to help, because it does not allow micro-adjusting focus for different apertures. If you adjust focus for a lens at f/2.8, focus will certainly shift at f/1.4 and vice-versa." (slut citat).
Jag kollade även i Wikipedia och blev lite undrande inför detta:
citat:
PD AF in a continuously focussing mode (e.g. "AI Servo" for Canon, "AF-C" for Nikon, Pentax and Sony), is obviously a closed-loop control process. PD AF in a focus-locking mode (e.g. "One-Shot" for Canon, "AF-S" for Nikon and Sony), is widely believed to be a "one measurement, one movement" open-loop control process, but focus is confirmed only when the AF sensor sees an in-focus subject. The only apparent differences between the two modes are that a focus-locking mode halts on focus confirmation, and a continuously focussing mode has predictive elements to work with moving targets, which suggests they are the same closed-loop process. [3]" (slut citat)
Om fasdekt AF verkligen skulle ha en "closed loop" vid single shot situationer, så kan i varje fall inte jag förstå varför man då överhuvudtagetr skulle ha några problem med AF. Verkligeheten är ju den att systemet lägger av trots att det faktiskt inte är i fokus om det är feljusterat eller defekt eller förhållandena är sådana att det luras av situationen. Av hastighetsskäl väntar man inte in ett transient svar som svänger in successivt mot systemets jämviktsläge (som brukligt är med kontrast AF) utan det lämnar fotografen i sticket för prio är inte precision utan tid. Vi har ju massor av bevis på detta - inte minst de tidigare köerna till Intervision för garantirep av Canon-system. Jag sitter här med mitt Tamron 24-135mm som är notoriskt felfokuserande och det har hör och häpna de egenskaperna att det har både framfokus (i ena änden) och bakfokus (i den andra). Det skulle aldrig kunna komma på banan med exv. simpel mikrojustering. Det är ett mekaniskt skruvdrivet objektiv som inte går att justera (möjligen med schims) men den eminente Werner Schaden på LP-Foto menade att det finns inget att göra på den typen av objektiv.
Så ska jag verkligen vara säker på att skärpan hamnar där den ska så fokuserar jag manuellt med focusing aid och peaking - om jag vet att jag inte har bråttom. Jag installerade t.o.m. snittbildsskiva i en av mina DSLR:er tidigare för några år sedan men det är ju rena skämtet mot peakingen.
Jag är f.ö. fullständigt medveten om att andra av olika skäl prioriterar hastighet i sin fotografering och jag har den största förståelse för det. Mitt inlägg ska bara ses som ett inlägg för att nyansera debatten och bidra med ett användarexempel som jag är säker om att jag inte är ensam om.