Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sonys systemkameror (och kanske andra också)

Produkter
(logga in för att koppla)
Teorirerna var många om Sony-stabens brist på ödmjukhet och dom märkliga masssläppen av kameror, här myntades uttryck som Toy-kameror, Dinky Toys och Donald Duck. även att kamerorna var gjorda av i hoppressade plastsäckar.

//Bengt.

Vad vet vi om Sonys ödmjukhet? Kan en jättekoncern ha sånt? Det enda jag kommer att tänka på i så fall är väl prispolitiken och inte ens den är ju konsekvent. Ibland - rätt ofta, så lägger man sig hyfsat aggressivt prismässigt när det gäller kamerahusen. Men det händer att man hamnar fel och det man då kunnat se är en ganska påtaglig tafflighet i marknadsanpassning av priserna. Till exempel så var ju prissättningen av A700 så fel att man inte sålde någonting av en annars väldigt uppskattad modell. A99 är väl det naturliga andra exemplet.

Det är väl annars främst objektiven jag tycker man hamnar väl snett med. Man har exv. inte som de andra kostnader för att före objektiven med bildstabilisering och ändå kostar de ofta lika mycket och inte sällan mer än konkurrenternas. I en del fall har ju prisbilden varit rent bisarr och det gäller väl främst det gamla omlablade 300mm-objektivet från Minoltatiden.

Beträffande diversifiering av utbudet så behöver ju inte det vara fel i sig om det är de s.k. "trillingsläppen" du menar. I särskilt inte då det begav sig. Det är väl beprövad tillverkarmetodik för att dels ta tempen på vad folk vill ha i detta segment som är det priskänsligaste av alla när det gäller DSLR:er och att utnyttja möjligheterna till den stora uppmärksamhet ett släpp av flera modeller ofta får. Problemet är dock när det gäller dessa kameror att spannet i pris mellan olika modeller inte blir så stort och då tenderar de flesta ändå att köpa den dyraste och mest utrustade modellen.

Det där med sopsäckar och kanske PET-flaskor kan man ju garva åt men här skiljer sig väl inte Sony från mängder av andra företag som tror att jag ska applådera att även de upprepar samma tröttsamma miljömantran som de vet att de får applåder för av det politiskt korrekta Sverige. Idag ska man ju säga detta eller hur, för annars blir man ju verkligen sedd som just arrogant och buffligt storföretag.

Patrik, kolla in bilderna i mitt inlägg så kan du bilda dig en uppfattning själv!

Haha, dina bilder är säkert jätteskarpa men ditt "test" har absolut ingenting att göra med mitt inlägg som jag antar att du försöker verifiera såhär. Focus shift är en individuell egenskap hos objektiv. Canons 85 1,2 är tex konstruerat så att det har tex väldigt lite focus shift.
Ditt 1,8 objektiv nämnde jag inte i mitt inlägg eftersom det inte är motsvarande Sony/Zeiss hos Nikon. Om man som porträttfotograf väljer Nikon måste man dessutom avstå längre porträttobjektiv än 85mm(snyft och ett argument för att välja Sony istället, hint hint)

Jag tror som sagt att det är ett icke-problem oavsett fabrikat.

Det är ett verkligt problem med vissa objektiv, om man bländar ner. T.ex. så är det ett verkligt problem med Canon EF 50mm f/1.2 L USM. Jag har inte det objektivet själv, men tror nog att det i praktiken inte skulle vara ett stort problem eftersom man knappast skaffar ett sådant objektiv för att använda annat än på full glugg.

(Det finns andra, billigare, objektiv som folk skaffar som mer allround-objektiv, men som också har fokusskift. Då är det värre.)

Jag gissar att det är för att kunna hinna med i snabb serietagning, eftersom springbländaren i systemet inte hänger med till mer än 5,5 fps annars.

/Mats

Hörru, i så fall sitter det väldigt taskiga springbländarmekanismer i Sonys objektiv. Av de tre tillverkarna somm tillverkar 24x36 dslr är det bara ett märke som inte ha traditiionell springblöndare (Canon). Nikon kör oxå med springblländare och lyckas skruva upp framraten mer än så på många modeller (D3s/D3 och tidigare även i vissa av APS-C promodeller ur D2-serien.

Så jag tror inte det beror på den orsaken, såvida inte Sony har trögare mekanism.

//Lennart

Haha, dina bilder är säkert jätteskarpa men ditt "test" har absolut ingenting att göra med mitt inlägg som jag antar att du försöker verifiera såhär. Focus shift är en individuell egenskap hos objektiv. Canons 85 1,2 är tex konstruerat så att det har tex väldigt lite focus shift.
Ditt 1,8 objektiv nämnde jag inte i mitt inlägg eftersom det inte är motsvarande Sony/Zeiss hos Nikon. Om man som porträttfotograf väljer Nikon måste man dessutom avstå längre porträttobjektiv än 85mm(snyft och ett argument för att välja Sony istället, hint hint)

Ok, då har jag alltså haft tur som valt ett som inte har problemet och att jag inte har råd med ett extremobjektiv med F/1,4. Det får duga åt mig så länge.

Har haft Sony A850 och A900 och både Zeiss 85/1,4 och Zeiss 135/1,8 och visst gillade jag det!

Nu är det lite mer budget och billigare grejer för mig, så 85/1,8 får duga och jag tänkte skaffa mig ett Sigma 150/2,8 Macro som komplement när det finns utrymme. 300/2,8 ger lite av den där extremkänslan man fick med 135/1,8ZA.

/Mats

Zeiss 85/1.4 ZA uppträder INTE olikt ett Nikkor 85/1,8 (varken på D eller G-varianten). 85/1,2 L usm och 50/1.2 L usm har klart uppvisat focussshift. Sedan må 85:an vara konstruerad fär att inte ha det.

För övrigt finns ett utmärkt Zeiss 135/2 med Nikonfattning som ger fokusindikering

//Lennart

Bilagor

• Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    41.9 KB · Visningar: 117
Zeiss 85/1.4 ZA uppträder INTE olikt ett Nikkor 85/1,8 (varken på D eller G-varianten). 85/1,2 L usm och 50/1.2 L usm har klart uppvisat focussshift. Sedan må 85:an vara konstruerad fär att inte ha det.
Jag hävdar att ovanstående är fel förutom påståendet att "50/1.2 L usm har klart uppvisat focussshift"
Jag reserverar mig för att jag har missförstått testresultaten på http://www.photozone.de/
, att testresultaten på http://www.photozone.de/ är felaktiga eller att det är så stora individuella variationer med avseende på focus shift att det inte går att påstå något generellt;).

Må så vara, men det är i alla fall den ofciella specifikationen från Minolta.
/Mats

I så fall är det inget vidare och ytterligare ett skäl för de fotografer som behöver snabbast möjliga framrate med varierande bländartal att avstå från Sony i framtiden, såvida Sony inte åtgärdar det.Men ligger långsam springbländare i själva objektiven blir ju inte de snabbare av om Sony börjar göra nya med snabbare funktion.

Nu vet jag inte om du menar mekanismen i själva gluggarna eller mekanismen i kamerahuset som mekaniskt styr gluggens springbländartapp som sticker ut från gluggarnas baksida.

Det finns exempel på Nikongluggar vars springbländartapp går tillbaka väldigt sakt p g a exempelvis olja som hamnat där och beckat ihop, Hade själv ett 80-200/2.8 som konsekvent överexponerade på allt annat än full öppning. Vid f/5.6 hann inte bländaren tillbaks.

//Lennart

Jag hävdar att ovanstående är fel förutom påståendet att "50/1.2 L usm har klart uppvisat focussshift"
Jag reserverar mig för att jag har missförstått testresultaten på http://www.photozone.de/
, att testresultaten på http://www.photozone.de/ är felaktiga eller att det är så stora individuella variationer med avseende på focus shift att det inte går att påstå något generellt;).

Så du har också likt mig kunnat testa 85/1.4 ZA mot 85/1,8 AF-D samt 85/1.8 usm. Förutom den lilla skillnaden i ljusstyrka undrar jag var i himlens namn du hittat att de skulle uppträda så olika.

Jag har "bara" använt ovannämnda gluggar på kalibrerade 20+ mp FF i c:a 4 år. 2 av dem betydligt längre än så. Dessutom referensställda på märkesverkstad.

Och vad tusan lägger du in en "garvsymbol" för i ditt svar? Ser inget humoristiskt alls i det hela.Så hela inlägget är något att skratt åt, menar du? Avvikande åsikter och erfarenheter kan man ha men man behöver inte pinka på andras inlägg för det.

Photozone är förvisso bra så jag vill inte gå i polemik med dig ang det, MEN båda mina ex av 85/1.2 led av fokusshift och de "var inom toleranserna" en verkstaden. Byttes bort illa kvickt. Nu ser jag att det är version II som Photozone testat och de kan jag inte uttala mig om.

//Lennart

Så du har också likt mig kunnat testa 85/1.4 ZA mot 85/1,8 AF-D samt 85/1.8 usm. Förutom den lilla skillnaden i ljusstyrka undrar jag var i himlens namn du hittat att de skulle uppträda så olika.

Jag har "bara" använt ovannämnda gluggar på kalibrerade 20+ mp FF i c:a 4 år. 2 av dem betydligt längre än så. Dessutom referensställda på märkesverkstad.

Och vad tusan lägger du in en "garvsymbol" för i ditt svar? Ser inget humoristiskt alls i det hela.Så hela inlägget är något att skratt åt, menar du? Avvikande åsikter och erfarenheter kan man ha men man behöver inte pinka på andras inlägg för det.

Photozone är förvisso bra så jag vill inte gå i polemik med dig ang det, MEN båda mina ex av 85/1.2 led av fokusshift och de "var inom toleranserna" en verkstaden. Byttes bort illa kvickt. Nu ser jag att det är version II som Photozone testat och de kan jag inte uttala mig om.

//Lennart
Jag har aldrig påstått att jag har testat objektiven i fråga och även om jag hade gjort det så hade jag inte varit intresserad eller haft lust att göra ett systematiskt och noggrannt "focus-test" som det i Photozone. Det är ju lite som att jämföra DXo´s sensortester med egen erfarenhet. Om du påstår att ZA 85 och Nikons bägge85 1,8 uppträder lika talar vi kanske inte om samma test? Jag talar om bilden på linjalen där området som är i fokus visas när man för musen över olika bländartal.
Garvsymbolen i mitt förra inlägg avsåg att jag tycker att det är lite komiskt att vi(jag) diskuterar detta med så stort allvar! Det var inte menat som nåt pinkande åt nåt inlägg.

Detta låter som en VS diskussion
Vad är modden nu :)
Med i diskussionen kanske.....

Hur uppförs sig Nikons 85 mot 85 ZA . Såg lite soft ut?

Detta låter som en VS diskussion
Vad är modden nu :)
Med i diskussionen kanske.....

Hur uppförs sig Nikons 85 mot 85 ZA . Såg lite soft ut?

Egentligen ingen VS-diskussion. Jag har ju haft 85/1.4 ZA och tyckt mycket om det, men priset är ju lite saftigt.

Nu använder jag 85/1.8 AF-S G ED (senaste versionen) och får aningen distinkatare resultat än med ZA-varianten . Men jag tycker inte den skiljer så mycket från den äldre skruvdrivna AF-D versionen (som eller från Canons 85/1.8 usm.

Zeiss 85/1.4 ZA är lite softare på full öppning än sin släktning Zeiss 85/1.4 ZF (som är manuell)

Skit samma, allt fungerar bra. Men jag anser att man får betala väldigt mycket för ZA-gluggen utan att vinna någon sådan där riktig fördel framför f/1.8-varianterna. ZF-gluggen ger däremot en liten wow-känsla liksom 135/1.8 ZA.

//Lennart

Sedan har du AF 180/2,8 och AF-S 200/2,0 där i synnerhet det senare är mycket populärt som porträttobjektiv. För att inte tala om alla Nikons varianter av 80-200/2,8 och 70-200/2,8 som också ofta används för porträtt :)

Varför inte slå till med ett 400/2.8 AF-S VR på en gång, eller ett 600/4? Skämt åsido så har jag stor glädje av 105/2,8 AF-S G ED VR (Micro-Nikkor).

//Lennart

Varför inte slå till med ett 400/2.8 AF-S VR på en gång, eller ett 600/4?

Jag ville, typ, inte strö salt i såren :)

Skämt åsido så har jag stor glädje av 105/2,8 AF-S G ED VR (Micro-Nikkor).

Måste ju vara bra med en så lång och imponerande modellbeteckning! :)

Är du uppe i Stockholm någon gång kan du få låna en gammal klassiker med samma brännvidd: Jag har en Ai 105/2,5 (gissningsvis från mitten-slutet av sjuttiotalet) som sköter sig mycket bra även på moderna kameror.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar