Det är väl exakt det som redan finns i Canon EOS 650D?
Jag kan inte svära (det är ju söndag) på att jag har rätt, men så vitt jag vet används deras huvudsensor-PDAF enbart i live view, inte när kameran arbetar i normalläget.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är väl exakt det som redan finns i Canon EOS 650D?
Jag kan inte svära (det är ju söndag) på att jag har rätt, men så vitt jag vet används deras huvudsensor-PDAF enbart i live view, inte när kameran arbetar i normalläget.
Ja, kontrast-AF behöver ju kontrast för att fungera. Ju sämre ljus desto sämre kontrast (oftast).
Den stora skillnaden mellan kontrast-AF och fasdetekterande AF är dock att kontrast-AF har återkoppling, vilket fasdetekterande AF inte har i allmänhet (åtminstone för icke-kontinuerlig AF). Det gör att spridningen på träffarna blir större med PDAF än med CDAF, dvs precisionen är större för CDAF. För det mesta hamnar dock PDAF-träffarna inom de uppställda toleranserna så att man inte märker något fel.
Ah, nu begriper jag vad du menar. Att den skulle gå över till sensor-pdaf när bilden tas så att kameran kan fokusera kontinuerligt även under blackouten.
Det har ju hävdats att att SLT skulle kunna just det och att AF-systemet inte skulle ha några blackouter och därför kunna vara mycket bättre än några predictve-system eftersom den inte behöver gissa utan faktiskt vet hela tiden.
Jag har själv hävdat det och framhållit det som en stor fördel med SLT.
Tyvärr stämmer det inte :-(
AF-systemet är ju inställt för att arbeta på största bländaren och när bilden tas så bländar kameran ner. Det gör att det blir blackout även på Sonys SLT-kameror och skulle så bli om man bytte till sensor-pdaf.
Teoretiskt skulle det funka på full glugg och faktiskt även i andra fall, men eftersom man inte kan veta precis hur mycket fokusering ändras vid nedbländning som kan skilja sig mellan objektiv så är det svårt att implementera och på Sonys kameror görs ingen fokusering då bilden tas heller.
A77ans snabbaste läge med upp till 12 fps låser ju bländaren, men även 8fps-läget är egentligen för snabbt för att bländaren ska hinna med. Tror att de kommit undan just genom att bara öppna till f/3,5 ...
Kan vara därför som de valt att stanna på 6 fps i A99 precis som konkurrenterna.
PDAF måste ju däremot ha en viss bländaröppning, fnv F/5,6, för att trianguleringen skall fungera. Canon verkar dock gå för att pressa detta till F/8. i de nya kamerorna som 5DIII o 6D.
Nejdå, det är inte bara snack. Om du vet hur PDAF fungerar, och vilka mekanismer som är inblandade så vet du också vilka potentiella felkällor som finns. Det finns gott om erfarenheter av PDAF-system med "impedansproblem" mellan kamera och objektiv, där kamera och objektiv var för sig är justerade inom tillverkarens specificerade toleranser. Erfarenheter som har berättats i detta forum. Själv har jag inte märkt några sådana problem med PDAF på mina kameror, men jag låter det vara osagt om det beror på att mina kameror och objektiv är felfria och perfekta eller om det beror på att min fotografering inte är så krävande för autofokusen.(jag ser ju inte hur du visat att spridningen på träffarna skulle bli större?) Jag vet hur det fungerar. Min poäng var att - Rent erfarenhetsmässigt, från de kameror jag använt, 450D, 600D, 7D och min egen 650D, är att så länge inget är fel (som mitt Sigma-objektiv) så fungerar PDAF exakt och tillförlitligt. Därför blir snack om fördelar och nackdelar mest just bara det: Snack
Det är inte bara det faktum att jag redan har sony-objektiv som är bra med att de passar på A99. Innan jag läste om fenomenet på nåt Nikonforum så visste jag inte vad sk fokus-shift var för något. Det verkar krångligt att hålla reda på var fokusplanet hamnar beroende bländarval Om man tycker det är viktigt att fokus blir rätt vill säga.6/ Minolta- och Sony A-objektiv passar på den.
Objektivfattningen är en fördel på det sättet att A99 är en oslagbart bättre kamera än till och med en D800 eller en Eos 1DX - för alla de som har gott om objektiv med A-mount och där ett byte blir väldigt dyrt. Jag misstänker att för många är nog punkt 6 det som i slutändan styr ett köpbeslut.
De flesta AF-system bländar upp så högt det går för att få så ljus sökare som möjligt och de mest exakta AF-sensorerna kräver F/2,8, men SLT-modellerna öppnar bara till F/3,5. Jag gissar att det är för att kunna hinna med i snabb serietagning, eftersom springbländaren i systemet inte hänger med till mer än 5,5 fps annars. Det är också anledningen till att man är låst till F/3,5 om man ska kunna ha AF vid filmning och att det bara funkar i ett autoläge där kameran kan justera slutartiden, vilket för seriösa filmare är begränsningar man inte vill ha.
Det är inte bara det faktum att jag redan har sony-objektiv som är bra med att de passar på A99. Innan jag läste om fenomenet på nåt Nikonforum så visste jag inte vad sk fokus-shift var för något. Det verkar krångligt att hålla reda på var fokusplanet hamnar beroende bländarval Om man tycker det är viktigt att fokus blir rätt vill säga.
Jag försökte på ett skämtsamt/retsamt sätt få fram att jag som innehavare av bara sony-objektiv inte hade varit utsatt för detta problem, utan fått kännedom om det genom att läsa på andra märkesforumJag anar att du försöker förklara någon slags fördel här, men jag får erkänna att jag inte alls förstår
På vilket sätt är fokusförflyttning beroende på bländaröppning ett argument för just A99? (med tanke på att fenomenet drabbar alla kameror oavsett märke och modell ungefär lika mycket)
Jag försökte på ett skämtsamt/retsamt sätt få fram att jag som innehavare av bara sony-objektiv inte hade varit utsatt för detta problem, utan fått kännedom om det genom att läsa på andra märkesforum
Så vitt jag förstår är just Sonys(och Minoltas) A-mount objektiv så gott som fria från focus shift?!
[Om fokusskift]
Du verkar fortfarande lite sårad att jag klagade på frånvarorn av en tröghetsinställning hos A77
Men nej, någon sådan inställning finns inte hos 1-kamerorna - men det har nog med deras målgrupp att göra. Se dem som "avancerade kompaktkameror" eller snäppet däröver. De är inte entusiastkameror.
Men för att ge en jämförelse: Jag upplever att det autofokussystemet i bra ljus fungerar ungefär lika bra som många av de enklare entusiastkamerorna, som Canons xxxD- och xxD-serier, Nikons Dxxxx-kameror (utom D7100 som fått ett mer avancerat AF-system, bl.a. med just tröghetsjustering) eller för den delen A77/A65. Det visar att tekniken har tydlig potential tycker jag.
Tänk vad man kan åstadkomma i framtida SLT-kameror om man kombinerar separat AF-sensor (som bl.a. klarar sämre ljus) via spegeln och sedan PDAF och CDAF på sensorn. På sikt kan man nog gör samma sak i en traditionell spegelreflex - separat AF-sensor så länge spegeln är nedfälld, sedan PDAF/CDAF på sensorn när spegeln är uppe och medan bilden tas ... Det här sistnämnda blir ju en dyr lösning och kommer nog - liksom optiska sökare i stort - antagligen bara finnas i mer påkostade modeller.
Det som diskuteras i tråden är att olika kameror kan vara olika bra för olika användningsområden. Det jag tänker är att A99 med EVF och Sony/Zeiss primeobjektiven är särskilt lämpade om man tex ska ägna sig åt porträttfoto där det är avgörande att sätta skärpan exakt. Till Sony finns 50 och 85/1,4 och 135/1,8 som är lämpade för sådant.Fokusskift förekommer på objektiv från de flesta tillverkare. Minolta/Sony är inte immuna mot det. Google hittar en del rapporter om Minoltaobjektiv som lider av fokusskift.
Patrik kan förstås ha ett sådant urval av objektiv så att han inte drabbas av problemet. Som du skrev så är det vanligast förekommande i extrema objektiv.
[Om fokusskift]
Det som diskuteras i tråden är att olika kameror kan vara olika bra för olika användningsområden. Det jag tänker är att A99 med EVF och Sony/Zeiss primeobjektiven är särskilt lämpade om man tex ska ägna sig åt porträttfoto där det är avgörande att sätta skärpan exakt. Till Sony finns 50 och 85/1,4 och 135/1,8 som är lämpade för sådant.
Om man väljer Nikon finns det inget fast 135mm objektiv. Området man fokuserar på i sökaren blir oskarpt på Nikkor 501.4 G och 85mm 1.4 G när man bländar ner till, säg 2,8.
Om man väljer Canon så blir området i fokus oskarpt hos 50mm f/1.4 USM och 135mm f/2 USM L om man bländar ner till 2,8. 85mm f/1.2 däremot uppvisar inget sådant problem med focus shift.
Om man använder live view på C/N visas kanske hur det ser ut med vald bländare?
Den som vill kolla hur focus shift ser ut hos olika objektiv vid olika bländare kan titta på http://www.photozone.de/
Vad säger du? Jag har svårt att tro på detta.
Jag har visserligen inget 85/1,4 så det bästa jag kan uppbåda för et test är 85/1,8.
Du menar alltså att om man fotograferar med det på F/4 eller F/5,6 på en Nikon så hamnar skärpan fel?
Jag ska ta en sån bild så får vi se. Ber att få återkomma.
/Mats